16. aug 2009 Følger: 231 Følgere: 216 Heste: 7 Emner: 389 Svar: 486
HMS hjælp {{forumTopicSubject}}
Hej
Igår gik jeg en tur med min pony ved vejen.
Har fået af vide at det styrker båndet mellem rytteren og hesten at gå ture, hygge og snakke med sin pony, så det gjorde jeg
Jeg lavede øvelser hvor jeg stoppede også skulle han stoppe op, men han var ikke 100% koncentreret, han kiggede væk fra mig nogle gange og koncentrerede sig ikke om det jeg lavede med ham, og når jeg stoppede op, så stoppede han, men han stoppede først når han var foran mig, og nogle gange kunne han finde på at gå foran mig og vende sig om mod mig. Han kan også finde på at overhæle mig når jeg går med ham, og han går rigtig hurtig og vil ikke vente på mig nogle gange.
Er der nogle som har nogle gode råd til hvordan jeg lære hesten at han ikke skal overhæle mig, stoppe ved siden af mig og koncentrater sig om hvad jeg laver med ham, så han ikke bare går i sin egen verden og kigger på alt det der sker omkring ham????
Håber at der er nogle som kan hjælpe
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.820
Men kun det er slemt, hvis han overhovedet ikke må kigge væk fordi han får skæld ud for det ender du med en stresset hest
apr 2013
Følger: 62 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.567
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
Overvejet at stikke ham en godbid når hesten stopper? Så får man ofte deres opmærksomhed og de bliver opmærksomme på ens næste move, fordi de ved man har dem.
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
aug 2011
Følger: 26 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 36 Svar: 412
Det du gør er helt rigtig. Du skal bare gøre det oftere og når du så går, så sørg for hestens hoved ikke er foran din skulder. Lige så snart den går lidt for langt frem, advare du ham, ved at ryste lidt med tovet. Hvis han ikke reagere stopper du op og bakker ham (DU SKAL SELV BLIVE STÅENDE!!!) indtil han igen er lidt bag dig
Det med opmærksomheden:
De fleste kigger meget rundt de første par gange. Han skal bare vænne sig til det
Men et fif kunne være at du løber foran ham i trav, (Du skal self. have langt træktov/longe i grimen) og så stopper pludseligt op. Hvis hesten ender foran dig, bakker du den indtil den står hvor den skulle stå. Hesten kan godt blive lidt chokeret første gang, men så er den også mere opmærksom på dig næste gang du stopper.
Husk hesten næppe vil løbe uden dig, da du er dens flokleder når i går tur (det er dig der viser vejen og tempoet..)
Håber det var til at forstå og det kan hjælpe dig
Og ja, det er noget helt andet at gå tur med hesten. Det er sådan en relax ting for både hest og rytter, at tage alt i roligt tempo..
Gør det meget ofte selv, og min nyder det!
Han har efterhånden lært at skridte, trave og stoppe 2 meter bag mig
Men husk øvelse, øvelse, øvelse! Så nemt er det heller ikke!
Og en god ting er at have "nødgodbidder" med, hvis en sindsvagt farlig ting skulle dukke op!
aug 2011
Følger: 26 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 36 Svar: 412
Husk at du skal blive stående HELE TIDEN! Meget vigtig da hvis du ikke gør, rykker hesten rundt på dig (Den bestemmer vejen og tempoet..)
aug 2009
Følger: 231 Følgere: 216 Heste: 7 Emner: 389 Svar: 486
HMS hjælp