{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
564 visninger | Oprettet:

HMS hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej
Igår gik jeg en tur med min pony ved vejen.
Har fået af vide at det styrker båndet mellem rytteren og hesten at gå ture, hygge og snakke med sin pony, så det gjorde jeg

Jeg lavede øvelser hvor jeg stoppede også skulle han stoppe op, men han var ikke 100% koncentreret, han kiggede væk fra mig nogle gange og koncentrerede sig ikke om det jeg lavede med ham, og når jeg stoppede op, så stoppede han, men han stoppede først når han var foran mig, og nogle gange kunne han finde på at gå foran mig og vende sig om mod mig. Han kan også finde på at overhæle mig når jeg går med ham, og han går rigtig hurtig og vil ikke vente på mig nogle gange.

Er der nogle som har nogle gode råd til hvordan jeg lære hesten at han ikke skal overhæle mig, stoppe ved siden af mig og koncentrater sig om hvad jeg laver med ham, så han ikke bare går i sin egen verden og kigger på alt det der sker omkring ham????

Håber at der er nogle som kan hjælpe

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HMS hjælp
  • #1   6. feb 2014 Han skal selvfølgelig have lov at kigge sig lidt omkring, men samtidig med at han har fokus på at du også er der. Mit bedste bud er at når det er værst og han er helt ukoncentreret så sig ''Fokus'' er og der ikke øjeblikkelig respons så tag lidt i tovet.
    Men kun det er slemt, hvis han overhovedet ikke må kigge væk fordi han får skæld ud for det ender du med en stresset hest smiley

• #2   6. feb 2014 Når han går for langt frem skal du bakke ham og derefter rose. Når han ikke går for langt frem skal du self. også rose smiley

• #3   6. feb 2014
    Overvejet at stikke ham en godbid når hesten stopper? Så får man ofte deres opmærksomhed og de bliver opmærksomme på ens næste move, fordi de ved man har dem.

• #4   6. feb 2014 Måske det er en god idé at starte med at indlære øvelsen på ridebanen, hvor der ikke er alle mulige forstyrrende elementer og så senere udfordre hestens psyke når du går ved vejen ved at bede ham udføre den der. smiley

• #5   6. feb 2014 Jeg ville ikke bruge godbidder smiley Jeg synes personligt hesten bliver for ivrig og tikker alt for meget i stedet for at fokusere på opgaven.. smiley

Det du gør er helt rigtig. Du skal bare gøre det oftere og når du så går, så sørg for hestens hoved ikke er foran din skulder. Lige så snart den går lidt for langt frem, advare du ham, ved at ryste lidt med tovet. Hvis han ikke reagere stopper du op og bakker ham (DU SKAL SELV BLIVE STÅENDE!!!) indtil han igen er lidt bag dig smiley

Det med opmærksomheden:
    De fleste kigger meget rundt de første par gange. Han skal bare vænne sig til det smiley
    Men et fif kunne være at du løber foran ham i trav, (Du skal self. have langt træktov/longe i grimen) og så stopper pludseligt op. Hvis hesten ender foran dig, bakker du den indtil den står hvor den skulle stå. Hesten kan godt blive lidt chokeret første gang, men så er den også mere opmærksom på dig næste gang du stopper. smiley

Husk hesten næppe vil løbe uden dig, da du er dens flokleder når i går tur (det er dig der viser vejen og tempoet..)

Håber det var til at forstå og det kan hjælpe dig smiley
    Og ja, det er noget helt andet at gå tur med hesten. Det er sådan en relax ting for både hest og rytter, at tage alt i roligt tempo.. smiley
    Gør det meget ofte selv, og min nyder det! smiley
    Han har efterhånden lært at skridte, trave og stoppe 2 meter bag mig smiley

Men husk øvelse, øvelse, øvelse! Så nemt er det heller ikke! smiley
    Og en god ting er at have "nødgodbidder" med, hvis en sindsvagt farlig ting skulle dukke op! smiley

• #6   6. feb 2014 Nå jo, og hvis han vender rundt foran dig, bliver du stående og trækker i træktovet så han kommer hen til dig, hvorefter du så føre ham rundt om dig, så han igen er på sin plads. (lidt ligesom hunde hvis du kender kommandoen "plads")
    Husk at du skal blive stående HELE TIDEN! Meget vigtig da hvis du ikke gør, rykker hesten rundt på dig (Den bestemmer vejen og tempoet..) smiley

• #7   6. feb 2014 Tusind tak for hjælpen! Det vil jeg prøve??

Kommentér på:
HMS hjælp

Annonce