1.165 visninger
|
Oprettet:
Tilskud til frieser, Hjælp {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg står og har længe overvejet at give min frieser på ca 4 år, noget ekstra tilskud.
Lige pt. får han Biotin og hvidløg.
Det jeg yderlig overvejer at give ham er zink og ølgær/tørgær.
Zink fordi han har skæl, og er under tilridning...
Ølgær fordi, jeg har hørt at det skulle være rigtig godt for hårvækst samt være godt til heste med dårlig hove (derfor jeg giver biotin).
Hvad har i af erfaringer, og hvad syntes i, eller har i andre forslag
Takker på forhånd......
jan 2008
Følger: 103 Følgere: 422 Heste: 13 Emner: 116 Svar: 1.345
er du interesseret i at prøve det har jeg købt lidt for mange pakker, og sælger gerne et par pakker igen.. er nemlig kommet af med to heste, så har rigeligt lige nu.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Må indrømme at jeg aldrig har forstået grunden til 117 tilskud, med mindre hesten har et decideret behov :o)
jan 2008
feb 2010
Følger: 84 Følgere: 79 Heste: 4 Emner: 18 Svar: 233
Krikken, hvis du ikke forstår det, så lad vær med at blande dig, for spurte efter hjælp, og ikke alt muligt andet...... Der er jo altid en grund til at man giver sin hest tilskud......
Han får det han har brug for i sit foder, men nogen ting, bliver man bare nød til at købe og give som tilskud, da man desværre helt kan sammensætte det helt rigtig foder til sin hest, da de jo alle har forskellige behov
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Kan se meningen i fx biotin hvis hesten har dårlig hovkvalitet, b-express i fældningsperioden eller når der sættes pels.
Men fx at give hvidløg hele året, bare for og give hvidløg fordi man har hørt det er sundt - det forstår jeg ikke.
feb 2010
jan 2008
det virker både nu og her, men endnu mere virker det forebyggende. derfor man skal spise mange appelsiner hvis man ofte er forkølet
feb 2010
Og hvidløg i en gang varm mash med æblejuice, er et vidundermiddel
Det får han to til tre gange om ugen, og siden har der ikke været noget, et råd fra min dyrlæge
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Man kan godt give en Zink kur eller lign, men du risikerer han får skæl igen, når kuren er stoppet, hvis problemet stammer fra hans foder...
Ølgær er rigtig fint til at booste hovene og pels, men skal gives i en lang periode for at have en effekt på hovene selvfølgelig...
Friesere, som andre koldblods racer, kan være lidt sarte omkring protein og de får nemt hudproblemer/muk/skab... Så kig på protein indtaget først hos din hest
Hvidløg har ikke en beviselig effekt hos heste, men hos mennesker... Derimod er hyben, rød solhat osv langt mere effektfuldt
feb 2010
Jeanette: Jeg har sat mig ind i det med foder, da jeg godt ved alt det. Og det foder han får, indholder næsten ingen protein.
Dyrlægen mener at han har fået skæl, fordi han går med dækken, men kan desværre ikke tage det af ham, da han ingen vinterpæls har sat i år, og jeg mener slet ingen
Tak for jeres forsøg på at hjælpe, men kan desværre ikke bruge det....
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Og når det ikke er protein der er skyld i skæl, kan du hjælpe ham med Omega olierne, f.eks LinuStar, billigt og nemt.... Og så kan du skifte den dyre biotin ud med Nutricell (ren ølgær), fra Havens... Dette kan du give ham i 6 måneder-1 år... Sådan en sæk holder længe til én hest... Så kan du ikke booste mere omkring hud, pels og hove ihvertfald... Begge dele går ikke ind og ændrer på noget i foderplanen, så det er dejlig nemt at tilføre....
feb 2010
Er der det middel i som man ikke må bruge på heste der starter stævner, kan ikke huske hvad det hedder, men man må ikke bruge alt ølgær, da der er noget i det som begtegnes som doping!?
Skal nemlig til kåring til august, også duer det jo ikke hvis de tjekker ham
feb 2010
Indeholder IKKE maltrester med hordenin og må derfor også anvendes til sportsheste.
Bare lige til info, dette middel går ind under doping.....
Tilskud til frieser, Hjælp