Boks sur {{forumTopicSubject}}
Jeg har en hoppe på 4, snart 5, hun hat været igennem en del på sit korte liv.
Da jeg købte hende var hun meget undernæret og underkuet af de andre på folde, hun lignede slet ikke en på 3 på det tidspunkt.
Nå men det jeg vil frem til er at indtil jeg købte hende har hun stået i løsdrift og nu går hun ude det meste af dagen og er kun inde om aftenen, men hun har dog fået den nykke at hun tit vender røven til når hun skal have dækken af og nogle gange på også!
Men på det sidste er det bare blevet værre og gjorde det også sidste år mens det var vinter, så om det bare er fordi hun har for meget krudt ved jeg ikke.
Det skal så også siges jeg har en svigerfar der tager sig af begge mine tøser om morgenen og når hun har vendt røven til ham har han bare givet hende en gulerod (da jeg fandt ud af dette bad jeg ham stoppe med det med det samme, men sket er sket)
Men han er jo således blevet bange for hende..
Har I nogle ideer til hvad jeg kan gøre??
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Har du prøvet og gøre det på staldgangen i stedet? Og sparker hesten eller vender den bare røven til så man ikke kan komme til den?
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 104
Hmm.. Nogle gange vender hun bare røven, men hun kan godt finde på at ligge an til at sparke ud og når han så ikk er derinde bukke rundt
jan 2012
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 1.946
aug 2005
Men vil meget hellere have svar på hvad jeg ellers kan gøre ved det problem
jan 2012
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 1.946
Blot til info...
Mht til dit problem så er der nok ikke så meget at gøre andet end at træne træne træne, med din hest og din svigerfar. Og hvis ikke træning kan hjælpe så må han ha en spand hygge med til den når han skal ha fat i den så den kommer hen og han kan nå dens grime...
Den kan være boks sur af mange årsager, men mange heste er det grundet stress. så enten kan det være omgivelserne, skift af andre heste i stalden, for lidt grovfoder etc.
sep 2007
Min var nærmest sådan i starten da jeg lærte hende og kende. Har fået af vide hun også var sådan da hun gik som rideskole hest i tre år.
Min teori om det, er at hun brugte det til at få folk til at lade hende være i fred. Hun sparkede eller bed ikke, hun vendte bare røven til også gik hun rundt hvis man fulgte efter hende, så man ikke kunne få grimen på. Jeg kunne tit have boksdøren stå åben i tyve minutter, uden hun overhovedet så meget som kiggede ud af den.
Fremgangsmåden var at hun var den sidste hest der kom ud om morgenen - så ville hun gerne med ud og fik godbid af den der lukkede ud. Min fremgangsmåde når jeg så kom senere eller hvis hun stod inde når jeg kom, var og åbne boksen og lade den stå åben - vidste hun ikke gik.
Også give hende en godbid hver gang hun kom med hovedet hen imod døren, nogle gange skulle man stå lidt og ryste med lommen fordi hun gik væk så snart hun så en.
Dernæst trænede vi "grime af/på" med godbidder også, dvs. få hende til at tage mulen ned i grimen, godbid osv. og efterhånden kunne man få hende til at få grimen mere og mere på uden hun slog hovedet i vejret.
Min kan også godt stadig se sur ud i boksen, men hun vender ikke så tit røven til og kommer altid hen hvis man har mad. Ikke problemer med og få grime på.
Hun er meget følsom af natur og derfor er hun heller ikke særligt glad for at man rykker rundt på dækkenet på hende når det ligger på.
Så med din ville jeg lade den beholde dækken på om natten, ikke tage det af. Også træne med at folk er venlige mennesker, der har mad. Samt træne ligge dækken på, på staldgangen - ligge lidt på, godbid osv. i starten stille og roligt.
Også måske finde ud af hvorfor hesten er bokssur, kan det være kammeraten, mere inde tid, hormonerne, for meget der foregår i stalden osv.?
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Svar: 3
aug 2005
Mht stalden er de kun de to, så stres kan det ikk være og hun er dækket ind med foder efter en foderplan der er lavet til hende og hun har altid mere end rigeligt med hø..
Mht godbidder misbruger hun dem, hun er ret så klog på det punkt, men synes bare det sjove er at det altid er på den her årstid det bliver værst - sidste år kunne jeg slet ikk ride ude i sne fordi hun bukkede og stejlede, heldigvis har vi fået det trænet væk! Men må prøve at træne med ham, så hun evt også får respekt for ham - bare jeg har pisken i hånden inde i boksen er der intet overhovedet! Men nu har jeg også kun oplevet hende vende røven til mine et par gange
sep 2007
Heste kan godt have svært ved at det er længere mørkt, ligesom os mennesker også kan. Min virker også en smule mere sur her om vinteren.
Havde ikke bragt en pisk med ind i boksen, hvis hesten gør det for at være i fred - så får du først et los, hvis du tager en pisk med derind og ødelægger hele pointen med og være i boksen, nemlig at den kan være i fred og har ro til at spise mm.
aug 2005
aug 2005
sep 2007
Havde holdt mig uden for boksen og fået hesten til at komme hen til en for en godbid :o). Godbidder kan mange ting og hesten misbruger ikke det - så er det en selv der er dårlig til at give signaler og belønner de forkete ting.
aug 2005
sep 2007
Han skal heller ikke give hesten en gulerod når den vender bagdelen til, men når den tager hovedet hen til ham/kommer hen til ham selv - måske flere gulerodder. Og bestikke dyret med dem for og få grimen på.
Det gør som regel hesten vældig glad for og få grime på og komme ud, når den ved hvad der venter ;o).
Men selvfølgelig, så tager det tid - det jeg har beskrevet med min er over nogle måneder det skete.
Hvis hesten ofte virker nedtrygt hver vinter, mobset mm. så prøv og find ud af hvad der kan gøres anderledes. Har ikke erfaring med tilskud, foder, foldtid e.l ændringer man kan lave til vintersure heste :o)
aug 2005
sep 2007
Hvis det kun er ved ham, så havde jeg prøvet godbidsmetoden ;o). Også når han henter hende fra fold mm. - så hun er motivere for at komme hen til ham. Så han bliver til en " Hey, der er ham med godbidder, ham vil jeg gerne snakke med! "
aug 2005
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.695
jeg skifter ikke på mine heste. har det af og får dem striglet, men jeg skifter ikke andet end når det er til tykkere/tyndere
det kunne tænkes at hun bliver sur over at den maseri som det er at få skiftet dækken. Det bliver ogås lidt koldt og sådan noget
aug 2005
Men som sagt er det min svigerfar der har problemet og højst sandsynligt fordi han er blevet bange for hende..
Boks sur