Unghest... (respekt) {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg fik en unghest i september eller november (kan ikke huske). Hun er rigtig skøn men syntes at hun er lidt besværlig... Hun står og napper mig lidt altså massere mig med hendes mule (læber) men lige pludselig kan hun finde på at stikke tænder i. Når hun gør det slår jeg tilbage med min hånd da det har jeg fået af vide at alle at jeg skal altså ikke noget sådan hel vildt hård. Men det er som om at bag efter er hun bange for min hånd. Jeg vil ikke have at hun er bange for mig eller er sky....
Og når jeg går tur med hende kan hun også være lidt voldsom dog ikke dum kunne bare godt lige tænke mig at have en der går sammen med mig om hende da hun kan blive lidt voldsom eller have en med som kan guide mig. Altså hun er jo sød og rolig i forhold til at hun er en unghest.
Det var min mor som gerne ville have hende fordi hun syntes hun var så lækker og hun var så sød da vi var oppe og kigge på hende så jeg ville jo også gerne have hende.
Vi fik hende så hjem og hun var lidt voldsom i starten men gik væk da hun var faldet til. Men nu vil jeg jo gerne flere ting med hende som gå ture med hende osv.... Det går bare ikke så godt og det er som om at hun er lidt ligeglad med at jeg er der.
Når men min mor hjælper mig aldrig med hende eller hun kommer altid med en undskyldning med at nu er der en film eller ligne...
Jeg syntes at det er voldsomt at mig (en pige på 13) skal klare hende selv. Så nu ville jeg høre jer HG hvad jeg kan gøre for at hun ikke er så "fræk" altså hvad jeg kan gøre for at hun ikke stikker tænder i mig. og det på turen.
Altså bare i det hele taget hvad kan jeg gøre for at hun får respekt for mig uden hun bliver bange for mig?
Ønsker ikke at sælge hende da jeg er blevet glad for hende vil bare lige få nogle råd.
Håber i kan hjælpe mig lidt...
jul 2005
Følger: 76 Følgere: 79 Heste: 4 Emner: 363 Svar: 2.475
Men ja, når det så er sagt - er der så andre (evt. med erfaring) du kender som kan komme og hjælpe engang imellem :-)?
Nu har jeg selv stået for en del ungheste gennem tiden, og syntes meget af det gælder om at finde en balancegang, altså hvor hesten har respekt for dig, men ikke frygter dig!
Syntes aldrig man skal have ens hænder i ''negativ'' sammenhæng med hestens hovede - altså syntes aldrig man skal vifte eller lign. mod hestens hovede - aldrig
Men det er jo heller ikke okay, at hun napper dig, men syntes det er lidt svært at tyde, om det er fordi hun prøver at gnubbe dig, eller direkte bider :-)?
Hvis hun prøver at gnubbe, ville jeg bare tage fat i grimen og ''trække hende væk'' fra mig. Intet mere dramatisk end det Men hvis hun direkte bider dig, ville jeg hæve stemmen i et NEJ og trampe i gulvet..
Igen kommer det en på hvor følsom hesten er ?:-)
Den 4 års jeg arbejder med nu, havde lidt en træls ide med at når jeg var for langsom til at tage bandager af bagbenene, kunne hun godt finde på at (svinge) med benet, altså først lige løfte det og så blive irriteret og ''daske ud'' og der reagerer jeg altid med at sige højt NEJ, og det har faktisk været nok - men hun er også meget følsom overfor sådan noget
Men ja, det lidt svært at rådgive dig over nettet, når man ikke har set hvordan det er det foregår, men håber da du kunne bruge det til lidt alligevel
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 56 Svar: 481
Få en underviser ud, der ved hvad personen laver og som kan se hvor både dig og din hest reagere i øjeblikket. Vi, herinde i HG, kan jo sagtens komme med en masse øvelser, men det kan jo være at problemet ligger i dig som "førerhest". Held og lykke
jan 2012
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 562
Og når jeg siger NEJ til hende lidt vredt regere hun ikke så hæver jeg stemmer lidt mere men hun regere heller ikke lige meget hvor meget jeg hæver stemmen. Derfor føre jeg hendes hoved væk men hun bliver ved så når hun gør det vipper jeg min hånd så hun ikke kan bide mig...
jul 2005
Altså det vigtigste er, at ''straffen'' kommer promte når hun gør noget, og syntes kun jeg har gode erfaringer med et tramp i jorden, da hesten så tit ''vågner op'' uden at skulle røre den fysisk
jul 2011
Følger: 70 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 85 Svar: 748
Jeg tager ham ind på ridebanen og bakker ham, når jeg går tur og han går foran min skulder bakker jeg ham , når han trænger sig på når han skal have mad bakker jeg ham, det fungere meget godt, hvis han bider mig, giver jeg ham et kaldt, fordi sådan gør heste også.
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 2.136
Som jeg ikke har fået "sat på plads" da hun var lille, så hun har ikke lært at have respekt for mig.
Og jeg siger dig bare: det er DØD træls at have en 600 kg's bæst som gør hvad der passer den
Så nu må jeg desværre opdrage på hende med hård hånd, for at få rettet op på det
Hun bider mig også når jeg står og renser hove eller strigler hende, hvis jeg gør noget som ikke passer hende, så kan hun finde på at vende røven til, og evt. sparke efter mig, og så løber hun fra mig og ignorerer mig når somme tider når jeg trækker med hende.
Selvom jeg bestemt ikke bryder mig om det, ser jeg mig nødtaget til somme tider at slå hende, men KUN når hun er farlig, altså som når hun sparker og bider.
Men ellers råber jeg meget højt og bestemt NEJ eller ARG ARG
Men for at få respekt skal du være bestemt og konstant, altså ikke lade hende slippe af sted med noget engang imellem, eller se igennem fingre med små "kærlige nap"
altså hun skal ikke have skæld ud for noget den ene dag og så slippe af sted med det den næste,
og timing er vigtig! både ros og evt. straf skal falde hurtigt
Og husk at rose hende! rigtig meget
positiv forstærkning, du skal rose ALT ønsket adfærd, ros hende til skyerne! det skal jo ikke alt sammen dreje sig om det hun gør forkert
P.S. jeg går ikke ind for at slå hesten, men det kan være en sidste udvej og den sikreste for både dig og hesten! og det piner mig når jeg syntes det er nødvendigt
hvis der er noget, så skriv til mig hvis du mener jeg kan hjælpe
jan 2012
Har også brugt det at stampe i jorden meget hvilket hun også regere bedre på!
Team Enya&Alonzo:
Det vil jeg prøve.
og min mor har lige sagt at jeg gerne må få en til at hjælpe mig....
mar 2011
jan 2012
jan 2012
Det håber jeg i hvert fald!
jul 2005
Syntes helt du skal ''droppe'' det med at hun må nulle dig, for det er jo deres natur at sætte sænder i når de nuller/gnubber hinanden. Og ja hvis hun den ene dag må, og næste dag får skæld ud, så det klart hun vil blive forvirret
Men held og lykke med hende
mar 2011
Drop det med at hun nulrer dig jeg kender det selv og det er pisse hyggeligt og sødt, men i hvertfald drop det indtil videre
For præcis som Katt siger: så bliver hun forvirret hvis må den ene dag og ikke den anden
jan 2012
Men tak!
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Derudover skal du, som der bliver sagt, nok ikke lade hende nulle dig. Det er bedre helt at undgå de situationer, hvor hun kan komme til at bide
Mht. til tur, så spørg evt. din mor om du må få en kapsun m. cykelkæde eller en rebgrime i til at trække ture med. Det gør at du har lidt bedre kontrol over hesten. Du skal i hvert fald undgå at trække hende bare i grime, hvis du føler hun kan være lidt voldsom. Og her synes jeg kapsun er bedst (andre foretrækker rebgribe, det er en smags sag). Men det skal helst være noget der ikke involverer bid, så man så ikke komme til at ødelægge hestens mund, før man overhovedet er begyndt at ride.
Og så husk ros. Ros er det absolut vigtigste værktøj du har når du arbejde med unge heste. Unge heste ved ikke hvad de skal og hvad de må. Og det er utroligt vigtigt at du fortæller hesten hvad den gør GODT og ikke kun hvad den gør forkert. Tag alt i små skridt og ros enhver ting den gør rigtigt.
Og sidst men ikke mindst, fat mod! Det er skønt at have unghest! Man skal lige lære hvordan man håndterer dem. MEN til gengæld vil det give dig utroligt meget at se din babyhest vokse op og vide at de fremskridt den gør er pga ting DU har lært den
jan 2012
jan 2012
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 605
jan 2012
Mine r også to et halvt... Men det virker bare ikke lige hun forstår det ikke når jeg siger de til hende har prøvet...
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Det er bare et hovedtøj uden bid, men som til gengæld har 3 ringe på næsebåndet. I nogle af dem er der indsat en cykelkæde, som er pakket ind i blødt polstring og læder. Cykelkæden former sig om hestens næse, så den ligger rigtig godt, men den gør ikke ondt, da den er pakket ind i polstring og læder.
Når du trækker en hest i kapsun har du tovet i den midterste ring. Det gør at du nemt altid kan dreje hestens hoved og få den til at falde ned, hvis den er lidt voldsom eller vild.
jan 2012
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.695
(link fjernet)
den omhandler "de 7 lege", super godt til alle heste, men især ungheste
noget andet, så når hun bider, så bid igen. bare snup den i et øre. Det virker hver gang. har selv haft begge mine fra de var 1 og 2 år (de er lige gamle, bare købt med 1 års mellemrum), så jeg stod med 2 styks i samme lømmelalder, som var ved at tage livet af mig. Nu kendte jeg trikket med at bide igen, så den var overstået, men jeg måtte have hjælp da de var 3 år. Og her lærte jeg de 7 lege at kende. Og det er super godt.
feb 2007
Følger: 44 Følgere: 42 Heste: 5 Emner: 65 Svar: 542
Nu har jeg selv en unghest (4 år), som jeg naturligvis bruger tid på hver dag. Hun kan sagtens være en rigtig bisse, og lidt af en hidsig prop. Hvis hun begynder på nogle af hendes små numre, for eksempel på standgangen, plejer jeg at få hende til at bakke. Altså, jeg presser bare hånden en anelse mod hendes bringe, så hun træder et par skridt tilbage. På den måde stopper hun helt naturligt med det hun laver. Hvis hun begynder igen, beder jeg hende bare om at bakke igen. På den måde fanger jeg hendes opmærksomhed med det samme (som regel giver jeg hende kommandoen ''bak'', i en lettere bestemt tone).
Da jeg fik hende først i november, havde hun en tendens til at vandre frem og tilbage på staldgangen - dette er hun ovre nu. Når din hest begynder at ''gnubbe'' dig, kan du prøve at gøre det samme. Måske det hjælper.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
jan 2012
Og har tit tænkt på at bide igen da det har mange af mine veninder gjort ved deres heste og det hjalp. Kan bare aldrig tage mig sådan rigtig sammen til det men hvis det er det der skal til må jeg jo gøre det!
mar 2011
Men har faktisk gjort det, altså bidt hende i halsen men tror ikke at det har så meget større effekt end at råbe nej (eller noget) og et bestemt klap
jan 2012
Unghest... (respekt)