{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.744 visninger | Oprettet:

Foderplan unghest i ridning - dit bud. {{forumTopicSubject}}

Hej. smiley
Jeg har en hest på 550kg såen cirkus.. smiley hun er omkring 160 cm, og i pæn huld.. smiley
jeg er egentlig ikke utilfreds med mit foder, men vil egentlig gerne høre om andre alternativer. og meget gerne billeder af jeres hestes pels/huld, på det foder I giver jeres unghest i ridning.

gerne skriv en fuld foderplan.. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foderplan unghest i ridning - dit bud.
  • #2   17. jan 2014 Hoppedullen: dvs du fodre kornfrit? smiley

• #4   17. jan 2014 Hoppedullen: der er kun byg i mit foder..
    men der er jo så både stivelse og sukker i også..

• #6   17. jan 2014 Min hoppe får dagligt to liter fiberpiller fra NAG, Salvimin Grøn og olie. Dertil fri wrap.

Hun er ret varm i hovedet, så ingen stivelse til hende udover det der er i det irish mash hun får en gang imellem smiley

• #7   17. jan 2014 tror I det kan hjælpe på min lille dames koncentration at fjerne stivelse og sukker fra hendes foder.. tager dog IKKE hendes rødder fra hende! smiley lidt guf, skal hun ha.. smiley

• #9   17. jan 2014 Min unghest på 5år:
    (link fjernet)

Han står på en gammeldags gård, hvor de selv laver foderet. Der er en masse havre i, og nogle majsflager, samt lidt andet sikkert. Og så for han alt det hø han overhovedet kan spise.
    Billedet er fra i sommers, men han ser stadig sådan ud.

Vil personligt ikke anbefale det foder, da der er alt for meget stivelse i, og han får meget energi, hvis han for i større mængder.
    Jeg ville tage en god musliblanding, vitaminer og masser af hø smiley

• #10   17. jan 2014 Sørg for den får noget havre, ikke meget da den så får damp, men en smule. Havde en pony som blev meget syg i leveren fordi den ikke fik havre smiley

• #11   17. jan 2014 Fodrer med High Performance fra Equsana og Linamix fra Equifirst og gjorde det også da min var i tilridning ved berider i foråret smiley

• #12   17. jan 2014 Mette: har aldrig hørt om en hest, der blev syg af ikke at få havre.. -.- ikke hvis de er dækket ind af alle vitaminer?

• #14   17. jan 2014 Min pony på 5 år fungerer fint med at få Lucerne og noget müsli, elektrolyt og B-vitamin smiley

• #15   17. jan 2014 Men hø/wrap er den vigtigste del af foderet smiley Men det skal selvfølgelig have noget foder også smiley

• #16   17. jan 2014 Nanna: nu var det mere et ja.. tilskudsfoder jeg var interesseret i at vide, hvordan folk fodre med.. smiley
    min hest har adgang til strø 24/7

• #17   17. jan 2014 Missen og hoppedullen: Atså jeg har ikke nogen grund til at sidde og skrive noget vrøvl herinde. Hun var en meget frisk pony og havde lidt damp, derfor var der nogen der anbefalede at tage havren fra hende. Hun blev meget mat, og hendes pels blev underlig. Dyrlægen kom og tog blodprøver, hvor han så kunne se der manglede meget af et eller andet (kan ikke huske hvad) men det var ihvertfald noget hun skulle have igennem havre

• #18   17. jan 2014 Jeg fodrer stivelses og sukker "frit", dvs jeg minimerer det så vidt muligt... Ingen heste har BRUG for korn...

Jeg bruger Horselux Easy, lucerne og MultiVit... Grovfoder ad libitum... Billedet af min unghest på snart 4 taget for nylig...

profilbillede
  • #19   17. jan 2014 Selvfølgelig kan heste leve uden havre! Mage til vrøvl! Men man kan ikke bare tage havren væk fra en foderplan, uden at få regnet på, om der er balance i den, når havren fjernes smiley Monstro det er det, der er sket i Mette Meyers tilfælde? Jeg har fodret havrefrit i årevis og der er da ved grød ingen af mine heste, der har taget skade....

• #20   17. jan 2014 min hest har aldrig set skyggen af havre selv.. jo i en MEGET kort overgang, da hun var på brogaardens..
    og hun skinner rigtig smukt og har MASSER af energi.. smiley smuk huld, men har dog tendens til skæl..

• #21   18. jan 2014 Min nu snart 7 års, har af hvad jeg ved aldrig fået havre eller andet korn, og han har det ganske glimrende, udvikler fine muskler, og har aldrig rigtig fejlet noget.

Har det sidste år levet på fiberlux, ekstra vitaminer/mineraler, fri wrap/hø og periodevis opblødte grønpiller.

Inden det fik han (tror det har været siden han blev købt til DK som et års, ved ikke hvad han fik inden) Opblødte grøn-og roepiller, lucerne, tilsat olie og salt, wrap og hø.

Begge dele har han fungeret rigtig fint på, pt har han faktisk lidt for meget mave, men nænner ikke helt at skære ned på strå foderet selvom han får rigeligt, så der må jeg nok i gang med lidt mere regelmæssigt motion smiley

• #22   18. jan 2014 Missen: Hvilket foder får hun nu?? smiley
    Tendens til skæl er tegn på noget der ikke optages optimalt hos din hest....

• #23   18. jan 2014 Jeanette:
    1200g NAG islænder musli..
    1kg rødder
    lidt olie
    3kg wrap i boksen og ellers står hun på halm..

• #24   18. jan 2014 Hvorfor kun 3 kg grovfoder på en hel dag? smiley

• #25   18. jan 2014 det er hvad de får.. resten spiser de halm for.. men har overvejet at supplere det op.. sys godt hun må få mere.. smiley men finanserne skal liiige være til det først.. går 2k ned i løn nu her.. =/

• #26   18. jan 2014 Så syntes jeg det var en ide at skifte det müsli ud med noget kon.vitamin produkt, så du kan spare penge den vej og købe mere wrap til hende... 3 kg wrap svarer til 1½-2 kg hø og det er langt fra nok til at holde din hest sund og rask med... Det er MINIMUM 2-2½ kg wrap pr 100 kg hest og 1½-2 kg hø... Du risikerer hun får mavesår, forstoppelse/kolik ved kun at have 3 kg wrap til rådighed og halm for resten smiley

• #27   18. jan 2014 jeanette: det har jeg nu aldrig hørt.. så længe de bare ha strøfoder så maven ikke går i stå.. smiley
    Alle hestene derude, de er flotte og blanke i pelsen.. smiley

• #28   18. jan 2014 http://www.netdyredoktor.dk/hest/tema/vwxy/vinterfodring-af-heste.aspx

der er træstof i byghalm. smiley

• #31   18. jan 2014 Halm er ikke egnet til holde maven igang og forebygge mavesår... Træstof skal de gerne være dækket ind med via krybbefoder og grovfoder.... smiley

Vores førende ekspert/dyrlæge indenfor området Nanna Luthersson siger blandt andet at halm øger risikoen for mavesår 4,4 gange.... Det er meget nemt at google sig til fakta omkring at halm i store mængder ikke er sundt og ikke kan erstatte grovfoderet og de livsnødvendige letfordøjelige fibre deri....

• #32   18. jan 2014 3 kg wrap til 550 kg hest? Av, den er altså ikke god! smiley Det er hvad jeg ville tildele en shetlandspony! smiley

Væk med myslien og olien, ind med mere wrap og noget pelleteret vitamin/mineral, evt en lille håndfuld lucerne/mysli/roepiller til at få vit/mineralerne til at glide ned. Det er en særdeles usund menu, din hest får nu og du risikerer alverdens dårligdommer, hvis du fortsætter på den måde.

Jeg bygger altid en foderplan op efter princippet:

- Alt det stråfoder (ikke halm!), som hesten kan spise. Er den en fedling, så alt det den kan tåle uden at blive for tyk.'

- En vitamin/mineral kilde. Mangler der ikke FE, så et koncentreret som fx Salvimin Grøn.

- Mangler der FE, tilføres fx fiberpiller, roepiller eller lignende.

Jeg giver KUN større mængde krybbefoder, hvis hesten ikke kan hente nok FE på strå ad libitum og roepiller/fiberpiller.

• #37   18. jan 2014 fact er at jeg har ikke pengene lige pt til at give 400kr ekstra om måned for at min hest skal ha mere wrap..
    jeg har 6000kr udbetalt. hest alene koster 2000kr inkl smed og foder. har ingen ærlig chance for at skulle sætte det op til 2400, FØR jeg får flere timer på mit arbejde.. har osse to katte, der skal leve og mig selv.

Så må I hade mig eller lade være.. smiley

• #40   18. jan 2014 40-45kg wrap koster 90kr
    mit foder koster 330kr pr måned..
    du kan godt se regne stykke hoppedullen?

• #41   18. jan 2014
    Bruger 550 kr pr. måned på wrap til min.
    Og 129 kr på foder - brugte du mindre penge på foder, er der mere til grovfoder.
    Fx. kun fodre med vitaminer udover - eller Horselux som jeg bruger.

Jeg er i samme båd med ingen penge - faktisk så står jeg ikke til og have penge pr. 1/3 - men det skal min hest ikke lide under.
    Heller hesten står et billigt sted hvor jeg måske skal undvære nogle fordele, end at den ikke har noget og tygge i.

• #42   18. jan 2014 Missen: Du kan finde 250-300 kg wrap baller til 3-400 kr.. Det kan IKKE betale sig at købe de små wrapballer smiley

• #43   18. jan 2014 Er bare bange for de brænder sammen med en hest når det ikke er koldere ;o)

• #45   18. jan 2014 jeg har lige tjekket marked. og den "mindste" balle er på 900kg.. og det er fra majskolber.. =/
    og det skulle være tør wrap..
    men har intet sted at stille det.. kan jo ikke bare tage 2x2 meter af stalden, fordi såen er det bare!

• #46   18. jan 2014
    Wrap er så smart at man jo kan opbevare det uden for :o)
    Ganske alm. wrap kan også være tørt. Det jeg har nu er ret tørt og er købt for at være - tja, wrap - men det variere bare i hvor vådt det er.

Noget er virkelig vådt og røre ved og andet føles ligesom hø.

Men jeg kan godt se, at udvalget på Sjælland er begrænset.
    Du er ikke medlem af en gruppe på facebook hvor du kan søge?
    Vi har en til Fyn " Hestefolk Fyn " - måske der findes noget for Sjælland ellers så bare søge på en " over all " side.

• #47   18. jan 2014 det er igennem en søgning jeg kom frem til det.. =/ lolland/falsters hestefolk.. smiley
    og ja, det kan opbevares uden for, men ikke når man har taget hul på det jo.. så kan det jo blive dårligt hurtigt..

• #48   18. jan 2014 Jo, wrap kan/bør opbevares udenfor også når det er taget hul på en balle, det gør nok 90% af den danske hestebefolkning når der fodres med wrap, har det udenfor... Det gør vi ihvertfald smiley
    En balle wrap (alm str, ikke 45 kg og ikke 900 kg) kan snildt holde sig i mange uger som temperaturene er pt, uden problemer....

• #49   18. jan 2014 det kommer jo ikke til at stå tørt? så skal det bare stå i regn, frost og sne? aaarh?

• #52   18. jan 2014 Wrap skal IKKE opbevares tørt, det er jo derfor det er det folk bruger mest af i DK, fordi det ikke kræver samme opbevaring som hø smiley
    Og wrap er lavet af græs, ikke majs, så det er vist majsensilage, ikke egnet til heste på samme måde som alm wrap...
    Kan du ikke købe ekstra af staldens ejer?

• #53   18. jan 2014
    Du åbner kun i den ene ende - fx. åbner du i siderne og bunden.
    Så er der stadig en "flap" der hænger på også kan den hænge ned foran. At det bliver lidt vådt gør ikke noget, bare det ikke bliver gennemblødt.

• #54   18. jan 2014 besværligt, for jeg er jo ikke i stalden hver dag.. -.-
    åh, det er noget rod.. men der skal nok findes en løsning..
    er bare glad for at ha fået af vide at 3kg ikke er nok, og er nu sat på sagen.. smiley Så fra marts af, burde ha få ca. 7-10kg dagligt.. smiley skal lige ha finanserne med.. smiley så kryds fingre for at jeg kan få 20 timer pr uge, istedet for 15 smiley

• #55   18. jan 2014 Krikken, er den stadig gal med pony dyret? altså dens hove?

• #56   18. jan 2014 Det lyder bare super godt for dit hestedyr Missen og så må du sige til hvis du vil have bud på godt, billigt vitamin produkt til hende smiley

• #57   18. jan 2014 ville det gøre noget at hun fik hø istedet for wrap? smiley
    og er 1.50kr dyrt pr kg?

• #58   18. jan 2014 Nej bestemt ikke, og det er en GOD pris med 1,5 kr pr kg... Oftest skal du give 2-2½ kr pr kg, nogensteder helt op til 3 kr!

• #59   18. jan 2014 okaj, for kan få nogle baller med 10kg i hver balle.
    Så kan hun få en halv balle pr dag.
    Det vil koste mig 225kr ekstra pr måned. smiley

Så vil hun jo få 5kg hø og 3kg wrap smiley som jo blir 8kg strø, udover sin halm..

• #60   18. jan 2014
    Jeps den er stadig gal. Men det er tydeligt at det er hovene den er gal med, hun ømmer sig ret så meget når underlaget bliver det mindste ujævnt/stenet. Så knækker benene.

Så der skal bare sko på.

• #61   18. jan 2014 Det lyder bare rigtig fint med 8 kg grovfoder ialt, det er ihvertfald meget bedre end 3 kg og når de 5 kg er hø, tager det længere tid at spise, så endnu en bonus... Hvis du gerne vil have det til at række hele tiden i boks, så giv hende det i småmasket hønet smiley

• #62   18. jan 2014 Min bliver 6 til sommer, og vi fodre med det samme som vi har fodret med siden hun var 4 og det er HHCare foder 4 kilo om dagen, 2 morgen og 2 aften da hun går ude hele dagen, og hø/wrap så meget hun kan spise smiley

Og sådan så hun ud sidste sommer da hun var 5 smiley

profilbillede
  • #64   18. jan 2014 Okaj.. Det må jeg lige få fat i så.. smiley

• #66   18. jan 2014 CoDoK: lækker hest.. smiley jeg har en med babyfedt.. hihi... smiley

jeg tror jeg er ved at ha en ide om hvad min hest skal ha og ikke ha.. smiley

• #67   21. jan 2014 Min snart 4 års fjordhest, som har let til at blive tyk, får 5 kg hø +/- hver dage samt 3 kg halm og går på fold hele dagen. Han er i fint huld og boksen er ikke fuldstændig støvsuget hver dag

Derudover får han salvimin grøn (vit/min), alfa o lucerne (en håndfuld), gulerødder og 1 dl roepiller (før opblødning). Lige pt laver han ikke noget, og når han skal igang igen vil jeg supplere med havrefrit fuldfoder og evt. lidt havre hvis det er nødvendigt. smiley

• #68   21. jan 2014 fodre os med nag islænder musli. kun 8% stivelse. masser af wrap.
    og frøgræs ad libitum på folde. roe piller til middag. og min er så lækker af se på.

vi har flere i stalden selv en plag på snart 2 år. og de skal ikke have meget for af være dækket ind.
    selv hingsten på 5 år går super på dette;)

men ikke 1 heste person fodre ens.
    så det jo egentlig en meget god debat ;);)

toms up for det;)

den smule stivelse der er i nag er meget lille. netop derfor jeg valgte den. men der findes en som er pelleteret kan ikke huske navnet. men den er os god.. 3 kg wrap er ikke meget nej. men hun forsøger af finde mere.
    prøv Henning. der kan du få leveret..

Kommentér på:
Foderplan unghest i ridning - dit bud.

Annonce