Tilbage i springsadlen? Eller hvordan?! AAargh, ved det ikke! :( {{forumTopicSubject}}
Hej venner Jeg håber altså i kan give mig lidt råd og støtte
Jeg har ikke sprunget siden september (På mine egne, engang imellem har jeg taget nogle små spring på min venindes hest)
Nu hvor jeg har redet min venindes hest lidt har jeg ikke følt på samme måde som jeg gjorde idag, nok fordi ingen af minderne ligger der..
Idag pudsede jeg min springsadel.. udstyret skal jo vedligeholdes selvom det ikke bliver brugt!
Jeg ved ikke hvad der skete men da jeg næsten var færdig med at pudse, betragtede jeg mit såkaldte "Mesterværk" (Altså at den var flot og fin) Så kørte der ligepludselig stærke minder igennem mig..
Dengang jeg var helt oppe og springe MB, Vores sammenhold mellem mig og min pony, vores fejl, De gange jeg har faldet af osv osv osv!
det var virkelig stærke minder!
Deror ærger jeg over det valg jeg har taget
Jeg skal dog til at springe på min venindes nye hest når den kommer i stalden og det er jeg utrolig glad for men tror slet slet ikke det bliver det samme..
Jeg har 2 grunde (så i kender dem) Hvorfor jeg ikke springer mere..
1 - Der hvor hestene er opstaldet må man ikke springe.. dog bliver det sådan vi muligvis må her til sommer..
2 - Jeg lider af angst.. og springning er en af dem.
Når jeg springer på andre end min pony er det ikke så slemt..
Men min pony.. så snart det er over de 50 cm så kan jeg ikke! jeg har prøvet og prøvet og vandt over min angst her i sommers og vant et stævne (1 og 3 plads)
Min angst kommer fra da jeg faldte af en bred stor tripplebarre grundet af en rytterfejl..
Jeg har været springrytter i 3 år men nu har jeg sagt stop! Jeg koncentrere mig inden for akademisk/klassisk dressur og min pony nyder det dog kan jeg mærke han savner springningen ligeså meget som mig men jeg kan simpelthen ikke få mig selv til det
Det jeg gerne vil med emnet er om i muligvis har et forslag til hvad jeg kunne gøre? Jeg lytter til ALLE råd kom frit, der er ingen dumme kommentare her!
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
jan 2009
Følger: 41 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 196
Kender alt for godt det der med at savne noget man ikke tør mere Jeg gik engang til springning på min lille ponz og vi fløj over alle ting:') Efter jeg er stoppet tør jeg slet ikke mere, på hende, for har nemlig heller intet i mod det på andre ponyer... Det altså virkelig underligt, at man tør på andres men ikke på sin egen, så hvis du finder miraklet mod dette så skriv lige
jan 2009
Følger: 41 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 196
aug 2011
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
men tror det handler om at tage sig sammen
jeg har lovet min pony at hun nok skal komme til at springe igen (hun ELSKER det), men puha, har mere lyst til at finde en anden rytter end mig selv
aug 2011
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
det er heldigvis mange år siden! men tør stadig ikke springe selvom jeg ikke har været udsat for noget i den sammehæng
aug 2011
Jeg kunne nemt springe 110 i baner --> Så røg jeg af --> så kunne jeg ikke springe højere end 70 cm --> Nu sidder jeg fast og har droppet det hele
jun 2010
Følger: 72 Følgere: 70 Heste: 4 Emner: 49 Svar: 318
I gamle dage, dengang vi stadig var hulemænd, slog amygdala ind hvis der fx. kom en sabeltiger. Denne sabeltiger = frygt, fordi den er et rovdyr. Din amygdala reagere for dig, og får dig enten til at flygte eller paralysere din krop.
Jeg er selv blevet sparket i hovedet af en hest (MEGET alvorligt.), og min amygtala ser derfor heste = fare.
Dette er noget der skal overvindes, ved at overbevise amygdala om at heste ikke nødvendigvis mener død for dig. Og i dit tilfælde, springningen.
Så det handler bare om, at du skal tage alt i meget små bider, men også skubbe dine grænser lidt. Du behøver jo nødvendigvis ikke springe mere end et lille kryds.
Håber det var en smule forståeligt?
aug 2011
mar 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 56
Kan ikke komme med andet råd end at du bare holder dig i de små med din pony, springer med andres heste ved siden af måske, men på din egen pony, så spring ikke højere end hvad du selv har lyst til, du skal ikke gøre dig selv utryg, og bare sige "nu gør jeg det" for en nervøs rytter laver en nervøs hest, og så går det oftere galt.
Men prøv bare at tage det roligt, og bliv ved til du ikke er tryg mere. Så kan du måske få rykket nogle grænser, hvis du presser dig selv til kanten stopper, og arbejder videre næste gang
Stop lige så snart du ikke er tryg mere Så længe du selv er tryg skal det nok gå
Håber at du kan finde ud af det
Held og lukke!!!
jun 2010
Følger: 72 Følgere: 70 Heste: 4 Emner: 49 Svar: 318
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.175
jeg ville råde dig til at finde en træner der vil hjælpe dig fremad stille og roligt, og så synes jeg du skal overveje at prøve hypnose! jeg har selv prøvet det mod eksamens angst og jeg har nu 11 dage til jeg skal til eksamen og jeg kan mærke en KÆMPE forskel allerede nu når jeg skiver min opgave, det er alle pengene vær
aug 2011
*Team Hot Zip* v/ Nicole Sørensen - Hmm Hypnose? Hvad er det sådan det går ud på?
mar 2004
du kan huske alt hvad der bliver sagt og gjort (nogle små berøringer på skulder og pande) og man kommer "rundt" om problemet og får lagt det fra sig.. det er lidt svært at gå i detaljer omkring det, da det vil blive maget personligt jeg kan kun anbefalede det
aug 2011
mar 2004
jeg overvejer dog om jeg skal have en "omgang til" til sommer hvor jeg har en eksamen mere, alt efter hvordan det går denne gang
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
Ryttercoach skulle være godt - Du kan altid ringe vis du mangler en (Mig) you know that right..
Ville ønske jeg kunne hjælpe, ved måske at vise at man sagtens kunne springe over de 70 cm på sonny uden der skete noget. Meeeeen, jeg tror sq ikke jeg er ligeså god til at blive hængene som du er, på den lille lort. xD Foretrækker Amadeus så. dx
Gaaaard, those ' ' smileys drive me crazy....
Tilbage i springsadlen? Eller hvordan?! AAargh, ved det ikke! :(