{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.375 visninger | Oprettet:

Frysende hest - dækken antal gram? Jeres?? {{forumTopicSubject}}

Min skønne dreng Sebrano er virkelig en frossenpind og han er ikke klippet.

Trods hø ad libitum på folden og 200/250 gram dækken med virkelig tykt ulddækken under, så ryster han over hele kroppen og det er sådan at det kan ses på pæn afstand.

I morgen skulle der gerne komme et amigo bravo 12 plus dækken på 400 g med posten og ekstra underdyner, samt BOT netdækken er også bestilt.

Hvad går jeres med af dækken nu? Tænker i antal gram.

Vores pony Nobody som er fuldt klippet, går med 300 g og har det helt fint med det - har aldrig oplevet en hest fryse så meget som Sebrano og have så stort behov for dækken.

Faktisk har jeg aldrig været tilhænger af dækkenbrug, men skal love for Sebrano har vist mig, at det kan man godt have behov for selvom man ikke er klippet.
Det skal så siges, at han har problemer med kulde omkring nyrer/lænd og det er derfor han skal have BOT dækken.

Lige pt får han et stort lammeskind under sit dækken, når han står inde, som dækker hans lænd og kryds.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frysende hest - dækken antal gram? Jeres??
  • #1   16. jan 2014 Hvis ik det blir nogenlunde nok m 400 G og hø på folden, ville jeg få taget en blodprocent på ham - og tjecket vitamin og mineral i blodet.

• #2   16. jan 2014 Du siger noget der! Blodprocenten ja....for det undre mig, at han fryser SÅ meget som han gør.
    Har netop købt ingefær til ham også som skulle kunne gå ind og hjælpe.

• #3   16. jan 2014 Min går med 600g

• #4   16. jan 2014 Min har 670 gram på, ellers sætter den pels og den er ikke klippet

• #5   16. jan 2014 Mine er fuldklippet og den ene går med 150gr, Den anden med 280 gr.
    De har det fint..

• #6   16. jan 2014 Malou - er det fordi at din hest har vist tegn på, at den har frosset med et mindre antal gram, f.eks 400 g, at i er kommet op på de 600 g?
    Og har din adgang til hø eller wrap ad libitum på fold?

• #7   16. jan 2014 Min er også fuldklippet og går med 220 g og fleece under smiley

• #8   16. jan 2014 Mine er begge klippede og har gået med hhv. 400 gram + hals og 200 gram + hals, til trods for de er klippet samme dag.

Men det er klart at hestene fryser mere i denne uge i perioder, da der har været LANGT koldere end tidligere denne vinter. I dag og weekenden over skulle der også gerne være omkring frysepunktet og med den vind vi har her til morgen, så kan jeg godt forstå hestene fryser hvis de stadig har samme gram på som bare i sidste uge hvor der kunne være op til 8-9 plus grader og ingen vind.

• #9   16. jan 2014 Silas går kun med regndækken, og er ikke klippet..
    Han får måske vinterdækken på når det begynder at blive frostvejr og minusgrader alt efter om han fryser. smiley :P smiley

• #10   16. jan 2014 Hmm Sebrano har fældet en del med sit 200 grams dækken, men fryser samtidig.

Han er varm nok fortil og på siderne, men lænd/kryds er for koldt under dækkenet.

• #11   16. jan 2014 Min er ikke klippet, han går med 350 gram inden for og 400gram på fold. Jeg ville klart smide de 400 på den nu også underdynen når der bliver rigtig koldt. smiley

Hvorfor har den ikke fået mere dækken på noget før?

• #12   16. jan 2014 Ja det er helt klart koldere nu. Han har gået med det 200 grams dækken noget tid og så med fleecedækken under her den sidste lille uge, men frøs hvis han gik ude for længe.

Købte så det tykke ulddækken tirsdag og han havde det på i går under dækkenet og jeg troede at det ville hjælpe - ligeledes havde de fået nyt hø på folden. Men nej....han rystede som en gal, da han kom ind. Og det blæste ikke meget her i går, men i dag er vejret værre og han står inde nu, selvom de plejer at komme ud kl 7. Lukker ud her om en halv time og så må jeg se hvor længe han kan klare at være ude i dag.

• #13   16. jan 2014 Jeg har også lagt mærke til, at fugtprocenten i vejret har rigtig meget at sige på ham....

• #14   16. jan 2014 Stine: Fordi han splittede hans helt nye amigodækken af indenfor en uge. Det er 2 uger siden nu, derfor går han med det gamle no name dækken og ekstra under nu.

I morgen kommer der et vinterdækken på 1200 denier, som jeg satser på ikke bliver splittet ad. Det andet var kun på 600 d.

• #15   16. jan 2014 Min er klippet for treide gang her i vinter og han går med 600 grams dækken, min mors hoppe er klippet for føreste gang her i vinter og hun går med 900 grams smiley
    og de er seriøst nogle frossen pinde! men god fornøjelse smiley

• #16   16. jan 2014 At hesten sætter pels under dækken betyder ik nødvendigvis at han fryser...
    Frem til lyset vender, sætter de altså pels.
    Ligesom de fælder efter nytår, frysende eller ej.

Det er styret af lyset på en rask hest

• #17   16. jan 2014 Heste følger lyset med henblik på pelsen, når de fælder og sætter pels... Som Marie Louise siger smiley

Min unghest der ikke er klippet går med 100 gram, det er perfekt til ham pt, om han skal have 200 gram på når/hvis vinteren kommer, må tiden vise... Han har ad libitum grovfoder og går i løsdrift med min plag der ikke har dækken på selvfølgelig smiley

Ved heste der skal have 6-900 gram på allerede, ville jeg overveje om hesten er sund og rask, om den får spist nok grovfoder, mens den er ude og om den måske har for meget på, så det netop giver modsat effekt at den sveder og bliver kold, fordi den ikke kan komme af med overskudsvarmen... Det er set mange gange desværre...

• #18   16. jan 2014 Hesten sætter ikke mere pels, fordi den fryser, men fordi lyset ændrer sig. Altså dagslængden ændrer sig.
    -Så hvis hesten stopper med at sætte pels, fordi man giver den flere gram på, så har den det virkelig, virkelig varmt. Så varmt, at den stopper med at følge den naturlige cyklus.

-Her til må jeg altså sige, stakkels hest.

Hvis hesten som er beskrevet er i start indlægget ryster med 250 gram fyld og ikke er klippet, har grovfoder tilgængeligt helt tiden, så ville jeg få dyrlægen ud og tage en blodprøve, for det er ikke normalt.

• #19   16. jan 2014 Min er ikke klippet og har 300 gr på smiley

• #20   16. jan 2014 Den skimle er klippet over alt og går med 300 gram og hun har det fint.
    Den sorte er klippet så sadelleje og kryds er tilbage og hun har ca. 220-250 gram på smiley
    Ingen af dem fryser og har alm. Temperatur under dæknet.

• #21   17. jan 2014 Sørme om ikke hans nye frakke gjorde udslaget smiley Han har gået ude i 6 timer med hård blæst og snevejr uden at komme til, at fryse overhovedet!
    Faktisk kom Nobody der imod til at fryse, så nu er der snart et 400 grams dækken på vej til ham også.
    Det skal lige siges de ikke har læ på folden andet end ved foderhækken med hø.

Super dejligt at se ham glad og tilfreds med sit nye dækken smiley

profilbillede
  • #22   17. jan 2014 Hvor dejligt at høre smiley

Kommentér på:
Frysende hest - dækken antal gram? Jeres??

Annonce