Låners udgifter. {{forumTopicSubject}}
Godaften HG :o)
Sagen er den, at jeg overvejer at (eller skal) finde en sød rytter som jeg kan udlåne min hest til. Spørgsmålet er så, hvad udgifterne for låner skal være. Jeg mener umiddelbart at låner betaler alt, undtagen dyrlæge og forsikring. Men... kan man godt tillade sig som udlåner at skulle bestemme hvilken smed hesten skal have, og hvad hesten skal have af foder, som låner som udgangspunkt skal betale for? Jeg har haft dårlige oplevelser med smede, og har efter lang tid fundet den perfekte til hesten og vil gerne kunne beholde ham. Og så bruger jeg 700 kr om måneden på foder, og vil gerne at han skal blive på det foder da det er det han fungere bedst på.
Kan man tillade sig at bestemme det? Eller skal man evt selv betale for foderet for låner? Tænker at hvis hesten er opstaldet et sted hvor foder indgår, vil det blive en større ekstra udgift med 700 kr.
Hvad ville I synes er fair?
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
jan 2009
Følger: 74 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.093
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 3 Emner: 111 Svar: 1.003
Dog syntes jeg dit krav om smed meget rimeligt. Men 700 kr er dælme meget for foder. Hvis det er det hesten trives på så er det jo det den skal have, men så kan man vel - som Den sorte pinto siger - Finde en løsning der så kan gøre det lidt billigere for låner, et andet sted
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 191 Svar: 837
apr 2011
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 6 Emner: 12 Svar: 82
sep 2007
Følger: 72 Følgere: 73 Heste: 9 Svar: 546
Med hensyn til foder så syntes jeg det kun ville være fair det er på din egen regning når du forlanger "special kost" uanset om den står hjemme hos folk eller er opstaldet.
Derudover er forsikring og større dyrlæge ting ligeledes for din regning..
Resten står låner for..
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.923
Jeg synes godt at du kan tillade dig og bestemme hvilken smed låner skal bruge, men det med foder, ville jeg ikke gå med til som låner, da 700 kr. for mig ville blive alt for meget bare på foder
okt 2013
Følger: 4 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 46
Med hensyn til fodder er 700 jo dælme mange penge.. Der bliver du vidst også nødt til at betale noget af det. At du vil have en ordentlig smed synes jeg er 100 % fair!
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Og vil godt mene du kan sige at låner skal bruge din smed og de skal skal betale men så bliver dit krav vel endelig også at låner skal være en som bor i rimelig afstand til dig for at bruge den smed
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
Jeg anbefalede noget foder, men det gjorde det så os kun billigere for hende da han er nøjsom og de selv skulle købe foder der hvor han stod..
Angående smed har jeg endnu kun haft en smed der har tålmodigheden og kemien med min dreng til at kunne beskære ham, da han står meget uroligt og har haft slem tildens til at stejle i mens.. hun har været hos mig 3,5år og kender ham ind og ud..
Låner ville egentlig have haft staldens smed men jeg nægtede og betalte kørsel (de betalte selve smeden) og så tog jeg med ud og efter jeg fik et spark på låret (pga et lidt løst forben) indså hun hvorfor jeg ville have præcis denne smed..
så ja jeg forlangte at det var netop den smed..
og du kan forlange og selv betale alt det du vil.. men jo flere krav jo færre er der som vil have den som låne hest..
mar 2012
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 770
Men det er jo mit valg. Hvis jeg ikke ville betale det, måtte jeg jo finde mig en mere nøjsom hest, og det samme vil gælde for din låner. Smed er også en delikat sag, for jeg kender også smede, som jeg ville NÆGTE at komme i nærheden af mine heste, og det kan ødelægge hestens fremtid, hvis man får fat i den forkerte. Så ja, det må du godt bestemme.
Låners udgifter.