{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
799 visninger | Oprettet:

Låners udgifter. {{forumTopicSubject}}

Godaften HG :o)

Sagen er den, at jeg overvejer at (eller skal) finde en sød rytter som jeg kan udlåne min hest til. Spørgsmålet er så, hvad udgifterne for låner skal være. Jeg mener umiddelbart at låner betaler alt, undtagen dyrlæge og forsikring. Men... kan man godt tillade sig som udlåner at skulle bestemme hvilken smed hesten skal have, og hvad hesten skal have af foder, som låner som udgangspunkt skal betale for? Jeg har haft dårlige oplevelser med smede, og har efter lang tid fundet den perfekte til hesten og vil gerne kunne beholde ham. Og så bruger jeg 700 kr om måneden på foder, og vil gerne at han skal blive på det foder da det er det han fungere bedst på.

Kan man tillade sig at bestemme det? Eller skal man evt selv betale for foderet for låner? Tænker at hvis hesten er opstaldet et sted hvor foder indgår, vil det blive en større ekstra udgift med 700 kr.

Hvad ville I synes er fair?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Låners udgifter.
  • #1   6. jan 2014 altså jeg låner selv en hest lige nu, har hende som min egen og stående der hjemme, jeg betaler for alt undtagen forsikring, det synes jeg selv er helt fair, da jeg har hesten som mine egen

• #2   6. jan 2014 Når nu foderet er så dyrt, synes jeg burde finde en løsning til det. For 700kr oveni, i boks, hø, strøelse osv er faktisk ret meget. Med smed synes jeg det er i orden.

• #3   6. jan 2014 Du må i princippet kræve at låner har lyst hår og har brune øjne. Så må folk jo bestemme, om det er noget de vil være med til, og kan leve op til. Hvis ikke så må de finde en anden hest at låne. Hvis der så ikke er nogen der vil låne din, må du jo sænke kravene eller beholde hesten selv.

Dog syntes jeg dit krav om smed meget rimeligt. Men 700 kr er dælme meget for foder. Hvis det er det hesten trives på så er det jo det den skal have, men så kan man vel - som Den sorte pinto siger - Finde en løsning der så kan gøre det lidt billigere for låner, et andet sted smiley

• #4   6. jan 2014 Jeg synes nemlig det ville blive meget for låner, hvis der både skal betales smed, opstaldning og foder ved siden af. Hvis hesten derimod står hjemme ved låner, ville det være mere fair hvis låner skal betale foder. Synes I ikke?

• #5   6. jan 2014 Synes det lyder rimelige smiley

• #6   6. jan 2014 Nu er jeg selv en "låner" og jeg bruger altså min egen smed tim låne hesten, når min egen smed er "fin nok" til mine 2 andre heste så er han det også til låne hesten.. Men ja det kommer jo selvfølgelig an på hvor dygtig en smed din kommende låner har i stalden iforvejen,.

Med hensyn til foder så syntes jeg det kun ville være fair det er på din egen regning når du forlanger "special kost" uanset om den står hjemme hos folk eller er opstaldet.

Derudover er forsikring og større dyrlæge ting ligeledes for din regning..

Resten står låner for..

• #7   6. jan 2014 Altså jeg har låne hest og betaler alt, undtagen forsikring og store dyrlæge regninger.

Jeg synes godt at du kan tillade dig og bestemme hvilken smed låner skal bruge, men det med foder, ville jeg ikke gå med til som låner, da 700 kr. for mig ville blive alt for meget bare på foder smiley

• #9   6. jan 2014 Du bliver nødt til at stå for forsikring (hvis din hest da skal forsikres), da låner ikke kan tegne en forsikring på en hest de i princippet ikke ejer (Sådan har jeg da forstået det) og hvis du beslutter hesten skal gennemgå en størreoperation eller det pludselig viser sig, at den får en sygdom/skade som IKKE kan tilfalde låner, så skal du betale en procent del af det. Det synes jeg i hvert fald er mest fair. Ellers kan du jo sige, at hesten skal gennem en operation for 30.000 hvor låner skal betale det hele..
    Med hensyn til fodder er 700 jo dælme mange penge.. Der bliver du vidst også nødt til at betale noget af det. At du vil have en ordentlig smed synes jeg er 100 % fair!

• #10   6. jan 2014 Min pony er udlånt nu, og låner betaler alt udover forsikring og dyrelæge.(-:

• #11   6. jan 2014 Jeg vil sige det sådan her.. Hvis du vil kræve låner bruger 700 kr på fodre så betal det selv.. Men jeg ville så sige at låner betaler dyrlæge medmindre vi snakke storer dyrlæge regninger hvor hesten bliver sådan rigtig skadét..

Og vil godt mene du kan sige at låner skal bruge din smed og de skal skal betale men så bliver dit krav vel endelig også at låner skal være en som bor i rimelig afstand til dig for at bruge den smed

• #12   6. jan 2014 Da jeg lånte min dreng ud betalte hun alt undtaget forsikring, samt hun betalte op til 10000kr om året til dyrelæge hvis det skulle komme dertil, så alt over 10.000kr efter forsikringen havde taget sin del stod jeg for..

Jeg anbefalede noget foder, men det gjorde det så os kun billigere for hende da han er nøjsom og de selv skulle købe foder der hvor han stod..

Angående smed har jeg endnu kun haft en smed der har tålmodigheden og kemien med min dreng til at kunne beskære ham, da han står meget uroligt og har haft slem tildens til at stejle i mens.. hun har været hos mig 3,5år og kender ham ind og ud..
    Låner ville egentlig have haft staldens smed men jeg nægtede og betalte kørsel (de betalte selve smeden) og så tog jeg med ud og efter jeg fik et spark på låret (pga et lidt løst forben) indså hun hvorfor jeg ville have præcis denne smed..

så ja jeg forlangte at det var netop den smed..

og du kan forlange og selv betale alt det du vil.. men jo flere krav jo færre er der som vil have den som låne hest..

• #13   6. jan 2014 Jeg synes - i modsætning til mange andre - ikke, at 700 kr er meget for foder. Nu ved jeg jo ikke, om det er inklusive wrap og tilskud, men jeg har en lånehest, som jeg selv betaler foder til. Og han spiser for godt 1100 kr om måneden. Jeg bruger det foder, som ejer har anbefalet/ønsket, fordi han ikke kan holde huld på andre fodertyper.
    Men det er jo mit valg. Hvis jeg ikke ville betale det, måtte jeg jo finde mig en mere nøjsom hest, og det samme vil gælde for din låner. Smed er også en delikat sag, for jeg kender også smede, som jeg ville NÆGTE at komme i nærheden af mine heste, og det kan ødelægge hestens fremtid, hvis man får fat i den forkerte. Så ja, det må du godt bestemme.

Kommentér på:
Låners udgifter.

Annonce