1.095 visninger
|
Oprettet:
Navnsø heste-nu som plethest ejer
7. okt 2012 Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 2.846
7. okt 2012 Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 2.846
Må heste ikke være heste mere? {{forumTopicSubject}}
Så sent som i dag så jeg man bedømmer på alt til kåring
Må heste virkelig ingen personlighed have mere?
Syntes virkelig det tager overhånd
maj 2011
Følger: 148 Følgere: 113 Heste: 7 Emner: 45 Svar: 1.179
jan 2012
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 1.946
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 74 Svar: 801
På en måde kan jeg godt følge dig, men på mange måder er jeg ikke helt sikker på, hvad det er jeg godt kan følge?
okt 2012
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 2.846
Må heste VIRKLIG ikke være forskellige den dag i dag
Så i en annonce at hesten fik 10 i hvordan den er på stald
Armen hul i hovedet det da vsnvittigt
okt 2012
Ønsker ikke at linke til annonce med hensyn til ikke at støde ejeren
Syntes nemlig det er så forkert på alle punkter, hesten skal være som alle andre, må ikke være sig selv men skal være som alle andre.
Tænk nu hvis alle os mennesker var ens
mar 2013
Følger: 53 Følgere: 49 Heste: 1 Emner: 25 Svar: 69
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
Jeg syntes det er en fin ting. Det kan give et indtryk af hvordan hesten er rent generelt, og hvis du som avler står og ønsker der rolige heste til ryttere som måske ikke lige har brug for en hest der flygter ved synet af en postkasse, så kan jeg godt forstå det tæller med
apr 2013
Følger: 41 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 94 Svar: 436
okt 2012
Netop og at den ikke er som de andre
Louise H
men alligevel det føre jo ud i når men min hest gør dit så får den kun 5 fordi den gør det, for pokker det en hest ikke en maskine de er jo ikke ens
Laura og de små hyppere!
Også det ja
jan 2012
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 1.946
Heste som skal bruges i avl og til ridning/håndtering skal jo være til at ha med at gøre, det nytter jo ikke en skid at få for eks. en hingst ind i avlen der kan videregive dårlige gener, og både udseende altså eksteriør samt dens sind er da vigtigt, jeg gider fandme ikke ha en hest der er åndsvag i bøtten, der har jeg været før.
Det kan jo være ligemeget, hvis du ikke vil ha en hest der har fået et 10 tal eller for den sags skyld et 1 tal p nogen papirer kan du jo bare gå efter noget andet.
Der er massere af af heste på markedet som bare har gået på en plet græs bag en landmands gård som hverken har eller kan det ene eller det andet.
Heste der skal igennem kåringer kommer det af en årsag, sport og avl. Og der skal det være baseret på alt så man ved man får det helt rigtige valgt som køber, ejer, avler og så videre
jan 2010
Følger: 74 Følgere: 73 Heste: 6 Emner: 137 Svar: 744
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
Så på et eller andet punkt er det meget fornuftigt hvis det er en race hvor der ligges vægt på et roligt og håndterbart sind )
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 916
Selvfølgelig må heste være forskellige, men der er jo ingen, der har lyst til at eje en hest, der står og vælter rundt på staldgangen eller er ondskabsfuld mod forbipasserende.
Men det kan også være, jeg misforstår, hvad du (ikke så vellykket) forsøger at sige.
okt 2012
For mig virker det som om der ikke må være det mindste udsving i hesten før den bliver bedømt lavt og pludselig er mindre værd, giver bare ingen mening at heste skal være sådan og sådan og er de ikke det så falder de lige X antal kroner i pris
maj 2010
Jeg ser ingen grund til, hvorfor man skulle bedømme mindre. Det giver bare større mulighed for at give diverse fysiske og psykiske skavanker videre til næste generation.
Så kan den lavt bedømte hest jo blive en dejlig ridehest, men skal så ikke avles på.
Og så har en hest, der har adfærdsproblemer jo også en lavere værdi, end en der står stille og roligt.
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.175
jeg vil da gerne have det bedste jeg kan finde når jeg leder efter ny hest...
maj 2011
Bare fordi man forlanger at en hest skal være velopdragen, når man håndtere den, betyder det ikke at alle folk pludselig skælder dyret ud, fordi det ikke opføre sig som en robot.
maj 2010
Der er jo ikke nogen, der siger, den er en dårlig hest og den ikke kan blive en rigtig god ridehest. Den er bare mindre værd som avlsdyr?
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.175
jeg må sige at du lyder til at være uvidende på dette område...
okt 2012
Lige netop
Team Hot
Faktisk er jeg ikke det nej jeg forstår bare ikke hvorfor de heste skal være ens i væremåde allesammen
Anna og Latimer jeg tænker generelt hverken træning eller avl
Prøver at stille det anderledes op men med samme princip
Alle mennesker skulle have 12 i alt, alle mennesker så alle fodboldkampe i TV, alle mennesker gik i ens tøj osv.
Hvorfor skal alle være så ens
maj 2011
Jeg kan godt mærke at jeg bliver ret frustreret nu, for hele dette emne giver ikke mening.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Jeg synes personligt, at det er dumt at avle på heste, som netop som du siger Nadia "springer i luften hver ang den ser en gren", for hvad skal vi have heste for, som ikke kan håndteres uden at være til fare for sine omgivelser? Det er også grunden til, at jeg var glad for, at min søsters gamle part var blevet vallak, for tænk hvis vi skulle have 20 andre mere end halvskøre hest rendende rundt? Det ville jo ikke være interessant.
Heste må gerne have personlighed, en ikke så meget, at de ikke er til at håndtere eller er farlige for omgivelserne. Jeg tror personligt ikke på, at der er nogen som synes, at en hest som stikker af konstant på tur er særlig sjov. Dermed ikke sagt, at vi ikke må have skøre heste i verden, TS, jeg mener bare ikke at man behøver avle på dem.
Men har det på samme måde med folk der krydser racerne og får spøjse blandinger. Fx arabere og fjordheste. Man KAN godt få en god hest ud af det, men kombinationen af araberens temperament, og fjordhestens styrke er måske ikke just... god? Selvfølgelig kan sådanne blandinger også gå godt. Min part er fx kvart belgier og halv oldenborg. Hun er sådan rimelig sporty at se på, alt taget i betragtning, og har et godt temperament. Hun har koldblods ro, og en lettere bygning, som gør hende ideel for mig
maj 2011
Så kalder jeg dig, for .. Panda. Yup.
okt 2012
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
apr 2009
Følger: 20 Følgere: 30 Heste: 14 Emner: 37 Svar: 254
Nej. Stod det til mig skulle DV gå endnu mere op i "det gode temperament" frem for gangarter og type. - Tossede krikker er der nok af.
maj 2011
Heste skal være velopdragne, basta. Men selvfølgelig skal de også have personlighed og det har de også. Man træner dem til at gå pænt, opføre sig pænt når dommeren bedømmer dem, men du ved ikke hvordan de opfører sig derhjemme, der får de måske bare lov at styrte rundt på ridebanen som gale, når de ikke er under rytter, og så står ejerne bare og smiler og elsker deres hestes personlighed? I hænder skal hesten være velopdragen, når den ikke er, må den da være hest.
maj 2011
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
De bedømmelser har jo til formål, at vudere hestens brugs engskaber.. Men det betyder jo stadig ikke, at de alle er ens..
Det samme med mennesker.. Selv 10 elever for 12, betyder det heller ikke de er ens.. Sådan kan man ikke sætte det op..
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 36 Svar: 754
Men de er da stadig vidt forskellige med hver deres personlighed.
Synes faktisk det ville være rigtig godt hvis der til kåringer også var en karakter for temperament. Så ville det nemlig blive meget nemmere at finde den type hest man gerne vil have.
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.379
Når man bedømmer avlsheste, er det for at fremme avlen. Hestene må gerne være forskellige, både udseendesmæssigt og temperamentsmæssigt, men de skal stadig besidde de egenskaber, som det enkelte avlsforbund har som mål. Du kan sagtens finde fx to DV hopper, som er kåret med fuldstændig identiske karakterer, men ser forskellige ud og har vidt forskellige personligheder, Hingstene vurderes til Materialprøven på deres temperament, det er da rimelig vigtigt, idet de skal være fædre til folks rideheste. Det nytter jo ikke en skid med smukke heste med fantastiske gangarter, hvis de er blæst i kysen....
Min gamle hoppe havde gået Den Fælles Materialprøve, hvor hestene blandt andet bedømmes på deres opførsel under udholdenhedsprøven og dyrlægetjekket. Min hoppe fik 10 i begge. Hun havde et fabelagtigt temperament! (og i øvrigt en personlighed på størrelse med Rundetårn) Havde hun fx kun fået 5, havde hun haft en lavere handelsværdi, da hun så ville have været sværere at ride og håndtere. Det er da rimeligt nok.
Må heste ikke være heste mere?