{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må heste ikke være heste mere?
  • #2   1. jan 2014 Det forstod jeg ikke noget af - Kan du lige forklare igen? smiley

• #3   1. jan 2014 ??

• #5   1. jan 2014 Wat?..
    På en måde kan jeg godt følge dig, men på mange måder er jeg ikke helt sikker på, hvad det er jeg godt kan følge?

• #6   1. jan 2014 Heste bliver jo bedømt på alle punkter nu til dags

Må heste VIRKLIG ikke være forskellige den dag i dag

Så i en annonce at hesten fik 10 i hvordan den er på stald

Armen hul i hovedet det da vsnvittigt

• #9   1. jan 2014 Nej der stod kåring

Ønsker ikke at linke til annonce med hensyn til ikke at støde ejeren

Syntes nemlig det er så forkert på alle punkter, hesten skal være som alle andre, må ikke være sig selv men skal være som alle andre.

Tænk nu hvis alle os mennesker var ens

• #10   1. jan 2014 ??

• #12   1. jan 2014 Mener du at de bedømmes på temperament?
    Jeg syntes det er en fin ting. Det kan give et indtryk af hvordan hesten er rent generelt, og hvis du som avler står og ønsker der rolige heste til ryttere som måske ikke lige har brug for en hest der flygter ved synet af en postkasse, så kan jeg godt forstå det tæller med smiley

• #13   1. jan 2014 Kan godt være jeg misforstår dig men jeg syntes det er pænt latterligt at hestens værdi stiger på om den for 10 point for stald eller om den er ren race eller om det er en fjordhest eller dv fordi den ene race er bedre end den anden men det kommer vel til om man er i ride verden eller avls verden smiley

• #14   1. jan 2014 Linserne & sovs
    Netop og at den ikke er som de andre

Louise H
    men alligevel det føre jo ud i når men min hest gør dit så får den kun 5 fordi den gør det, for pokker det en hest ikke en maskine de er jo ikke ens

Laura og de små hyppere!
    Også det ja smiley

• #15   1. jan 2014 Jeg synes det er positivt at heste blir bedømt på alle punkter til materiale prøver samt kåringer.

Heste som skal bruges i avl og til ridning/håndtering skal jo være til at ha med at gøre, det nytter jo ikke en skid at få for eks. en hingst ind i avlen der kan videregive dårlige gener, og både udseende altså eksteriør samt dens sind er da vigtigt, jeg gider fandme ikke ha en hest der er åndsvag i bøtten, der har jeg været før.

Det kan jo være ligemeget, hvis du ikke vil ha en hest der har fået et 10 tal eller for den sags skyld et 1 tal p nogen papirer kan du jo bare gå efter noget andet.

Der er massere af af heste på markedet som bare har gået på en plet græs bag en landmands gård som hverken har eller kan det ene eller det andet.

Heste der skal igennem kåringer kommer det af en årsag, sport og avl. Og der skal det være baseret på alt så man ved man får det helt rigtige valgt som køber, ejer, avler og så videre smiley

• #16   1. jan 2014 Alle heste er forskellige, og det får de også lov til at være, men ligesom til stævner bliver de bedømt på hvor "fine" de er. -Som jo også kan have betydning for hvor langt en hest kan komme osv. smiley

• #18   1. jan 2014 Nej, hesten er ikke en maskine, men rent genetisk er nogen heste bare mere følsomme end andre. Self. Kan det trænes men du får nok aldrig en fuldblods til at være lige så rolig som en koldblods hvis de begge trænes med øje på at blive fuldkommen idiotsikre.

Så på et eller andet punkt er det meget fornuftigt hvis det er en race hvor der ligges vægt på et roligt og håndterbart sind )

• #19   1. jan 2014 Jeg synes kun, det er positivt at man ikke kun kigger på eksteriør til kåringer, men at det er en helhedsvurdering af hesten som avlsdyr. Så man ikke giver dårligt temperament videre i avlen.
    Selvfølgelig må heste være forskellige, men der er jo ingen, der har lyst til at eje en hest, der står og vælter rundt på staldgangen eller er ondskabsfuld mod forbipasserende.

Men det kan også være, jeg misforstår, hvad du (ikke så vellykket) forsøger at sige.

• #20   1. jan 2014 Prøver at forklare ugen for virker som om i ikke forstår det helt

For mig virker det som om der ikke må være det mindste udsving i hesten før den bliver bedømt lavt og pludselig er mindre værd, giver bare ingen mening at heste skal være sådan og sådan og er de ikke det så falder de lige X antal kroner i pris

• #21   1. jan 2014 Jeg synes så derimod, at det er super godt, at de er MEGA kritiske i avlen. Der er alt for mange, der avler på dårlige dyr, som giver skavanker videre.
    Jeg ser ingen grund til, hvorfor man skulle bedømme mindre. Det giver bare større mulighed for at give diverse fysiske og psykiske skavanker videre til næste generation.

Så kan den lavt bedømte hest jo blive en dejlig ridehest, men skal så ikke avles på.

Og så har en hest, der har adfærdsproblemer jo også en lavere værdi, end en der står stille og roligt.

• #23   1. jan 2014 det er da kun godt at man avler på det gode og ikke det dårlige...

jeg vil da gerne have det bedste jeg kan finde når jeg leder efter ny hest...

• #24   1. jan 2014 Du kan da sagtens finde en hest med personlighed, men som ikke springer i luften hver gang den ser en gren? Heste kan have personlighed på forskellige måder. Heste får også lov at være heste, man bedømmer dem jo ikke på hvorvidt de æder godbidder, hvordan de tygger på biddet, hvordan de drejer hovedet, hvordan de ryster på hovedet, hvordan de klør sig, hvordan de vipper med ørerne, hvordan de løfter læben, m.v.

Bare fordi man forlanger at en hest skal være velopdragen, når man håndtere den, betyder det ikke at alle folk pludselig skælder dyret ud, fordi det ikke opføre sig som en robot.

• #25   1. jan 2014 Jeg tror I forveksler avl med træning. Både TS og Limserne og Sovs.
    Der er jo ikke nogen, der siger, den er en dårlig hest og den ikke kan blive en rigtig god ridehest. Den er bare mindre værd som avlsdyr?

• #26   1. jan 2014 TS; det kunne være at du skulle tag og læse på hvad de bruge de bedømmelser til og hvordan de bedømmer hesten....

jeg må sige at du lyder til at være uvidende på dette område...

• #27   1. jan 2014 Limserne & sovs
    Lige netop

Team Hot
    Faktisk er jeg ikke det nej smiley jeg forstår bare ikke hvorfor de heste skal være ens i væremåde allesammen

Anna og Latimer jeg tænker generelt hverken træning eller avl

Prøver at stille det anderledes op men med samme princip
    Alle mennesker skulle have 12 i alt, alle mennesker så alle fodboldkampe i TV, alle mennesker gik i ens tøj osv.

Hvorfor skal alle være så ens

• #28   1. jan 2014 Man forlanger da ikke at heste er ens? HVOR har du dog læst det?
    Jeg kan godt mærke at jeg bliver ret frustreret nu, for hele dette emne giver ikke mening.

• #29   1. jan 2014 Noget så enig Naddie smiley
    Jeg synes personligt, at det er dumt at avle på heste, som netop som du siger Nadia "springer i luften hver ang den ser en gren", for hvad skal vi have heste for, som ikke kan håndteres uden at være til fare for sine omgivelser? Det er også grunden til, at jeg var glad for, at min søsters gamle part var blevet vallak, for tænk hvis vi skulle have 20 andre mere end halvskøre hest rendende rundt? Det ville jo ikke være interessant.
    Heste må gerne have personlighed, en ikke så meget, at de ikke er til at håndtere eller er farlige for omgivelserne. Jeg tror personligt ikke på, at der er nogen som synes, at en hest som stikker af konstant på tur er særlig sjov. Dermed ikke sagt, at vi ikke må have skøre heste i verden, TS, jeg mener bare ikke at man behøver avle på dem.
    Men har det på samme måde med folk der krydser racerne og får spøjse blandinger. Fx arabere og fjordheste. Man KAN godt få en god hest ud af det, men kombinationen af araberens temperament, og fjordhestens styrke er måske ikke just... god? Selvfølgelig kan sådanne blandinger også gå godt. Min part er fx kvart belgier og halv oldenborg. Hun er sådan rimelig sporty at se på, alt taget i betragtning, og har et godt temperament. Hun har koldblods ro, og en lettere bygning, som gør hende ideel for mig smiley

• #30   1. jan 2014 Kan godt lide du kalder mig Naddie i et seriøst emne. xD
    Så kalder jeg dig, for .. Panda. Yup.

• #31   1. jan 2014 Nada jo det gør man netop ved at bedømme på alle punkter så bliver de jo alle ens fordi man avler efter alla får 10 i alt

• #32   1. jan 2014 Jeg er sgu aldrig seriøs, når det handler om andre mennesker Naddie. Kun om det jeg taler om xDD

• #33   1. jan 2014 Jeg vil da også klart tale for en temperaments/opførelses bedømmelse. Ellers kan avlen jo hurtigt komme helt ud på et sidespor.

Nej. Stod det til mig skulle DV gå endnu mere op i "det gode temperament" frem for gangarter og type. - Tossede krikker er der nok af.

• #34   1. jan 2014 Jeg synes dette emne er dybt latterligt, sorry to say. Vi taler rundt om hovederne på hinanden, man gør ikke heste ENS ved at bedømme dem på samme måde.Alle går da efter 10-taller, men det er jo kun når de er i hænder. Ville du slæbe rundt på en stædig hest, eller hænge efter en hest der hopper når den ser en gren eller et blad? Amen, helt ærligt...

Heste skal være velopdragne, basta. Men selvfølgelig skal de også have personlighed og det har de også. Man træner dem til at gå pænt, opføre sig pænt når dommeren bedømmer dem, men du ved ikke hvordan de opfører sig derhjemme, der får de måske bare lov at styrte rundt på ridebanen som gale, når de ikke er under rytter, og så står ejerne bare og smiler og elsker deres hestes personlighed? I hænder skal hesten være velopdragen, når den ikke er, må den da være hest.

• #35   1. jan 2014 Yes, i know, Panda - Men jeg troede lige at du havde ændret dig. *At ryste på hovedet af dig* :3

• #36   1. jan 2014 det er jo klart at en hest med 'fejl' bliver bedømt dårligere, 10 er jo top præstation, 10 er jo hesten man stræber efter, så nytter det jo ikke noget at en middelmodig hest for 9 i helhed eks.

• #37   1. jan 2014 Mhm.. Jeg kan så ikke se, hvad der skal gøre alle heste ens.. Selvom de bliver bedømt feks med 10 i temperament, så er der stadig ingen heste der er ens.. Det klart man ikke "ønsker" at avle på heste der bider, sparker eller hvordan den nu opfører sig på stald.. Det samme under rytter.. Det klart hvis en hest er "umulig" under rytter, så kan man jo ikke give den top karaktere og det samme under stald..

De bedømmelser har jo til formål, at vudere hestens brugs engskaber.. Men det betyder jo stadig ikke, at de alle er ens..

Det samme med mennesker.. Selv 10 elever for 12, betyder det heller ikke de er ens.. Sådan kan man ikke sætte det op.. smiley

• #38   1. jan 2014 Vi har 10 heste i stalden. Alle er velopdragne og ville sikkert score topkarakter for opførsel i stald.
    Men de er da stadig vidt forskellige med hver deres personlighed.

Synes faktisk det ville være rigtig godt hvis der til kåringer også var en karakter for temperament. Så ville det nemlig blive meget nemmere at finde den type hest man gerne vil have.

• #39   1. jan 2014 Jamen lad os da endelig avle løs på alle de mest kuleskøre krikker med de dårligste gangarter og det dårligste eksteriør! smiley Dem med skæve ben, dårligt ansatte halse og alt for følsomme temperamenter. Når vi så er nået så langt, at alle heste er uridelige, uhåndterbare og ikke kan holde til at arbejde, så finder vi bare en anden hobby.... smiley

Når man bedømmer avlsheste, er det for at fremme avlen. Hestene må gerne være forskellige, både udseendesmæssigt og temperamentsmæssigt, men de skal stadig besidde de egenskaber, som det enkelte avlsforbund har som mål. Du kan sagtens finde fx to DV hopper, som er kåret med fuldstændig identiske karakterer, men ser forskellige ud og har vidt forskellige personligheder, Hingstene vurderes til Materialprøven på deres temperament, det er da rimelig vigtigt, idet de skal være fædre til folks rideheste. Det nytter jo ikke en skid med smukke heste med fantastiske gangarter, hvis de er blæst i kysen....

Min gamle hoppe havde gået Den Fælles Materialprøve, hvor hestene blandt andet bedømmes på deres opførsel under udholdenhedsprøven og dyrlægetjekket. Min hoppe fik 10 i begge. Hun havde et fabelagtigt temperament! (og i øvrigt en personlighed på størrelse med Rundetårn) Havde hun fx kun fået 5, havde hun haft en lavere handelsværdi, da hun så ville have været sværere at ride og håndtere. Det er da rimeligt nok.

Kommentér på:
Må heste ikke være heste mere?

Annonce