{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
971 visninger | Oprettet:

Seriøst bange for smed!! HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Som sagt står jeg med en 4 års vallak, som ikke syndes at smede er det bedste her i verden. Første gang sagde han intet til det, stod og nussede med smede og virkede som en der syndes det var meget hyggeligt. Så her de sidste par gange er det gået helt galt. Han karter rundt på staldgange og går fuldstændig i krampe hver gang vores smede rør på sig.
Det er ikke kun når vores egen smed den er galt med, men også hvis han kan høre der er en smed i stalde, bliver man nød til at vente med at sadle op, for han går fuldstændig i krampe og kravle helt op ad boksen..
Han får slikkesten, godbidder, bliver kælet og rost, både af os og smeden, men det hjælper ikke så meget...
Vore smed er meget large og gør det meget på hestens præmisser. Han klapper den, snakke med ham, giver ham godbidder og prøver alt for at gøre det til en god oplevelse.
Det er absolut ikke vores smed der har gjort noget, er der altid når der er smed og han den mest tålmodige smed, som tager den tid som hesten har brug for.
Det mærkelig er det kom fra den ene gang til den anden og det at han bare høre en smede vogn køre, fare han sammen.

Håber der er nogen som har nogle forslag til hvad vi kan gøre??
Er ikke interesseret i at bedøve ham.

På forhånd tak!! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seriøst bange for smed!! HJÆLP
  • #2   15. dec 2013 Bruger en der hedder Jesper, han høre til i nordsjælland smiley

• #3   15. dec 2013 Kan i ikke få smeden til at hver gang han er i jeres stald at han bare går hen og klapper og giver et par godbidder og så bliver den hest ikke rørt mere
    På den måde lære den jo at smedens tilstedeværelse ikke altid betyder beskæring.

Er det mons tro fil og tang han ikke kan lide. Hvis ja så find en af din fars filer og tange og altid have med i stalden og larm med det og rør ved hovene osv.

• #4   15. dec 2013 tror jeg vil bruge hver mulighed når der er smed i stalden og have ham i nærheden så han både høre og ser hvad der forgår, og så lad for Guds skyld vær med at snakke til ham og give ham godbidder når han laver noget! da du skal huske at du forstærker det han gør i den givende situation..! så vent med at gøre noget til smeden er færdig og så giv ham alt den ros og godbidder, giv ham også gerne noget af hans fodre på staldgangen/pladsen, så rosen kommet der hvor smeden er og ikke inde i boksen smiley

håber det kan hjælpe smiley

• #5   15. dec 2013 Det et forsøg være smiley

• #7   15. dec 2013 Min gjorde det også, han blev helt bange lige da han trådte ind..! han gad ikke ud eller noget (plejer ikke være et problem) Vores smed kom så og snakket med han og han kunne ikke løfte bagben.. smiley Så fik han stille løftet det og siden der har der ingen problemer været.. smiley det kan være fordi den har haft en smed der har tæsket den ? ved ikke om du har haft den altid ? smiley

• #8   15. dec 2013 Men han er dsv fra fyn vores smed smiley

• #9   15. dec 2013 Jeg ville få smedene til at give ham godbidder eller sørger for han står i en boks vedsiden af smeden hver gang smeden er der hvor han får mad i mens, og så ville jeg selv tage en hammer og banke blødt på hoven og vende ham til det ligesom med når de skal vende sig til at rense hove:)

• #10   15. dec 2013 Har ikke altid haft, men tvivler stærkt på den har fået tæsk af en smed. Er købt af avler, som er gode ved deres hest og han havde ikke prøvet særlig meget da vi fik ham smiley

• #11   15. dec 2013 jeg har efter hånden lært at når man kun roser med stemmen i et lavt leje og generelt siger så lidt som muligt jo beder hved hesten at når man så hæver stemmen og bliver "sur" så hved hesten at nu er den fandeme gal og så har hesten stoppet i løbet af 0.2 ske smiley og det virker hver gang smiley

• #12   15. dec 2013 Noget han er super glad for, f.eks lakrids slik sten min blir helt væk når den kommer frem, alle de andre siger ham intet men prøv den med lakrids. Vær sikker på hesten har været på fold lige og få rendt krudtet af, vær sikker på den har hø wrap i maven. Så den ikke er sulten, og evt stil dens bedste rolige foldven i spiltorv lige overfor. Så den ser den anden ikke reagere. Kan også bruge førehesten i flokken, da den jo bør se op til den.
    Træn også selv de lyde smeden laver og banker på hoven. God træning håber det kan hjælpe jer på vej.

• #13   16. dec 2013 Det behøver ikke være smeden som har gjort noget forkert. Det kan også være noget hesten forbinder med smeden. Specilelt når du siger at der ikke var noget de første gange. Måske har hesten slået hovedet da smeden satte den i boks efter skoning, måske er den snublet, lige meget hvad lille ting det er så forbinder den det med smeden og det bliver forværet hver gang pga. den spænder og er angst. Prøv at tænke tilbage på da det startede, det kan nemt bare være en lille bagatel som ikke har med smeden at gøre.

• #14   16. dec 2013 Tina C: Det lyder som en god ide at få hans bedste veninde til at stå der smiley Han er føre hesten, men ellers kunne dette nok godt ha haft virket smiley Men mange tak for svaret, vil afprøve det smiley

Bonni C: Som sagt er jeg der når smeden er der og det er hver eneste gang, så jeg putter ham også selv i boksen smiley

Vi mistænker at han måske har set en anden hest haft en dårlig oplevelse?? smiley

• #16   16. dec 2013 jeg vil på igen måde råde til at man flytter hesten fra stedet når den er "oppe og kør" da der er = ros! så lære hesten jo at når jeg spænder på så bliver presset fjernet = det rigtige at gøre og så vil hesten bare blive ved!

så jeg råder til at kun fjerne eller rose når hesten gør det man vil have, om det så er 2 sek den gør det så er det med at rose der!

Kommentér på:
Seriøst bange for smed!! HJÆLP

Annonce