{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bruger du hjælpetøjler?
  • #1   21. nov 2013 Jeg gør ikke. Hjælpetøjler og chambon er i min verden noget man først bør begynde at bruge når man er så dygtig at man ikke behøver dem. Også er der jo ingen grund til at lægge dem på smiley

• #3   21. nov 2013 På min store dreng bruger jeg en glidetøjle..

Da jeg købte ham var han vant til at have den på, han kan sagtens rides uden og bruges udelukkende til hvis han lige bruger sine kræfter (da både jeg og tidligere ejer ikke er/var de stærkeste i hverken ben eller arme), eller hvis man lige vil få hans opmærksomhed væk fra det der sker over ved siden af..

Ergo rider jeg med en helt løs glidetøjle..

MEN det er planen den skal helt af, det er ren trykhed der gør at jeg har den på, den skal af..

• #4   21. nov 2013 Uhhh red en gang i tidernes morgen med champon, kunne aldrig finde på at ride med glidetøjle, engang i mellem, men det er flere år siden jeg har brugt det sidst smiley Er af samme holdning som mange andre herinde... hjælpetøjler er i langt de fleste tilfælde ikke en optimal måde at lære sin hest at gå rigtigt smiley Den eneste måde er igennem massere træning og undervisning fra en kompetent underviser smiley

• #5   21. nov 2013 Min unghest går med en glidetøjle lige pt, fordi hun har det med at lave nogle underlige kast med hovedet. Jeg rider efter devicen "gør kun noget når det er nødvendigt", så det meste af tiden sidder jeg helt stille. Glidetøjlen er ikke til at bukke nakken på hende, men kun for at begrænse hende i at kaste med hovedet. (Hun er gennemtjekket og fejler ikke noget, hun er bare meget frisk).

• #6   21. nov 2013 Bruger martingal til jagt/tur med spring, fordi Tjalfe har en tendens til at blive for ivrig og tage styringen, så han er lidt nemmere at holde med martingal smiley Det er ikke så let at holde hesten hvis han vælger at tage hovedet helt op i skyerne eller helt ned mellem benene, så derfor er martingalen en god hjælp smiley

• #9   21. nov 2013 Jeg synes at chambong ser så ubehageligt ud så jeg bruge ingen former for hjælpetøjler smiley

• #10   21. nov 2013 Fortøj når jeg springer på mine egne, for at undgå at få en nakke i hovedet.
    Pessoasystem når jeg longerer, så kommer de godt ind under sig og bruger ryggen, hvor de uden bare går og laller og ikke tager det seriøst.
    Rider engang imellem med glidetøjle. Det kommer an på hesten og problemet. Fx er den super til at få min hoppe til at slappe af fortil.

• #12   21. nov 2013 Jeg bruger ikke hjælpetøjler. Min gamle part blev longeret med hjælpetøjler, når jeg ikke gjorde det, men jeg brød mig ikke om det. Så jeg kommer ikke til at gøre det igen, medmindre det er et "have to", som beskrevet af Birkelund smiley

• #13   21. nov 2013 Jeg rider ligenu min hoppe med chambon en gang imellem, da hun mangler muskler i ryg i hals og derfor vil jeg hjælpe hende med at finde den rette holdning, og derved gøre træningen behagelig for hende. (-:

• #14   21. nov 2013 Veg - Det har du helt ret i smiley Men hun går med løst engelsk næsebånd, et bid der er korrekt tilpasset og jeg rider med helt stille hånd og semi-løse tøjler. Desuden savler hun ikke, hvilket hun vel "burde" gøre hvis hun ikke kunne synke. Hendes kast ligner mere dem de kommer med når de leger på folden. I starten af tilridningen hvinede hun også og lagde an til at bukke, så jeg er af den overbevisning at hun simpelthen bare er frisk (og synes det er småkedeligt at skulle trave afslappet rundt på hovslaget :-))

• #16   21. nov 2013 Min nye hest er lidt af en vildbasse, så han går altså lige med et fortøj her i starten, indtil han finder ud af at holde hovedet sænket så meget, at jeg ikke får en på næsen, hver gang han lige syntes, at han skal lave ballade smiley
    Men ellers så nej, i min verden er "hjælpe"-midler som glidetøjlen bare den nemme udvej og løser ikke problemet rigtigt. Dog ser jeg intet galt i, at folk anvender en løs chambon eller indspænding under longering, hvis formålet er, at vise hesten vejen frem og ned - der er jo heller intet gavligt i en hest uden muskler, der så ovenikøbet kigger stjerner.

• #18   21. nov 2013 Jeg bruger ikke hjælpetøjler, men ville ikke have noget imod at gøre brug af det, hvis det en dag blev nødvendigt.

• #19   21. nov 2013 Nope, bruger ingen former for hjælpetøjler.... Jeg bruger derimod den tid det tager, at træne hestene korrekt, hvor de "selv ser lyset"... Både fra jorden og ryggen smiley

• #20   21. nov 2013 Har før i tiden brugt glidetøjle, men det gør jeg ikke længere. Bruger martingale hvis jeg synes hesten er meget stærk fortil i spring. Det skal ikke ende ud i at man ikke træner hesten i stop signalet, men som en safetyline for rytteren.

Hvis man har en hest som har svært ved at gå samlet, er det ofte fordi at hesten har nogle spændinger man skal have løsenet op ved korrekt træning og behandling. Det bliver kun værre hvis man tvinger hesten.
    Jeg er mest til longering med kapsun, så hesten kan lære at gå 'samlet' i longen uden tvang. smiley

• #21   21. nov 2013 Indspændinger har aldrig sagt mig noget og jeg har aldrig oplevet en hest man ikke kunne ride/longere uden alle mulige former for Indspændinger.

Min egen hest kunne jeg aldrig finde på, at sætte glidetøjle eller andet på.
    I starten da jeg begyndte at longere gik hun også med hovedet i sky og nægtede at tage det ned. Hun spænede frem og var ikke til at holde styr på.
    Men efter lang tids træning, går hun så lækkert i longen! Dejligt roligt og afslappet smiley så det kan skam lykkes smiley

Men det korte af det lange er at jeg er imod Indspændinger bortset fra hvis det er meget nødvendigt; hvilket jeg ikke har oplevet endnu smiley

profilbillede
  • #23   21. nov 2013
    Har haft brugt en fast chambon ( IKKE en elastik ) på min hoppe da hun spændte imod og skulle lære at strække sig frem og ned. Syntes det er et glimerende hjælpemiddel til at lære heste at strække sig frem og ned, netop fordi den modsat andre hjælpetøjler tillader hesten at søge helt ned til jorden og strække halsen så langt den vil.

Og ville bruge den igen. Kan se logikken i en glidetøjle og i at lære hesten at strække sig frem og ned under rytter med den, jeg har bare aldrig set den brugt sådan.

Ville klappe i mine hænder af at se en glidetøjle brugt ordentligt, de jeg har læst som har skrevet " bruger den ikke til at bukke nakken på hesten med " også set en video af har netop brugt den til det og haft en stram glidetøjle.

• #24   21. nov 2013 Ja, nogen gange. Det har jeg lært.

• #25   21. nov 2013 Nej.

I mine øjne er det et tvangsmiddel. Uanset om det bruges rigtigt eller forkert, begrænser det hesten i fysisk at kunne bevæge sig frit og sige fra, hvis noget er ubehageligt. Det kan jeg ikke forsvare rent etisk, hverken i forhold til hestens fysik eller psyke.
    Derud over er det helt unødvendigt. Alle heste kan lære at søge frem og ned og balancere sig selv, uden brug af hjælpe- eller indspændingstøjler.

Kommentér på:
Bruger du hjælpetøjler?

Annonce