{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
664 visninger | Oprettet:

kan i godt finde på det {{forumTopicSubject}}

,kan i godt finde på at hvis nu at hesten bider jer eller sparker ud efter jer eller noget i den retning at lige daske den en eller give den et lille puf på mulen eller hvordan fortæller i den at den ikke må det ??

jeg siger meget tydligt måske lidt højt , NEj og nogle gange hvis hun bider mig , lige el lille klap på halsen ! ikke direkte SLÅ men lige et klap af en art

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan i godt finde på det
  • #1   6. jan 2007 Hvis mulle sparker efter mig, sparker jeg igen..

• #2   6. jan 2007 Kan Jeq Godt Finde På , Det Er Den Eneste Måde De Lære Det På , Men Slår ALDRIG Mine Heste I Hovedet !!

• #3   6. jan 2007 sparker hesten mig, må der være en grund, men sparker muligvis igen. men hvis jeg sidder på en hest og den sparker en anden uden grund, klaskker jeg den i røven. ikke hårdt, bare for at visse det e rforkert.

• #4   6. jan 2007 sparker og bider igen jeq bider ham i øret..(ikk hårdt) bare så han kan mærke det ..heeh ;bb og sparker igen hvid han sparker mig!!

• #5   6. jan 2007 Som regel hæver jeg bare stemmen, for i de fleste tilfælde er det nok, men jeg kan godt finde på at sparke igen, hvis den ik fatter det.

• #6   6. jan 2007 Dyrlæger og mange andre siger os at hvis hesten sparker efter dig eller bider efter dig, skal du gøre det samme smiley

• #7   6. jan 2007 Ja det kan jeg godt . Har det sådan , min hest skal sku ikke bide nogen-i

• #8   6. jan 2007 ja tror ikk jeg kunne finde på at sparke igen eller daske min på halsen han er så nervøs i forvejen, men kunne heller aldrig finde på at sparke efter mig eller andre.... har heller aldrig oplevet han bider efter mig...ss

• #9   6. jan 2007 Jeg råber op eller sparker igen, Self uden af ramme smiley
    Men hvis de gør det igen bruger jeg deres sprog og rammer nok blidt!
    Ellers giver jeg dem et dask over låret så de kan se det gør ondt og så råbe og være sur.
    Men når de så søger undskyldning nusser jeg og roser!

• #10   6. jan 2007 hvis min hest/pony nogensinde bed eller sparkede mig ville jeg skælde den ud med det samme, og hvis den bed til, ville jeg slå den. hvis den med vilje sparkede mig, ville jeg sparke tilbage!
    men det ved jeg heldigvis at min pony aldrig ville gøre smiley
    hun kan dog se ud som om hun vil bide, når gjorden spændes, men jeg ved det er derfor, så det siger jeg ikke noget til, medmindre hun vender hovedet i mod mig, så siger jeg en negativ lyd, ved ik hvordan jeg skal beskrive den smiley hehe

• #11   6. jan 2007 Hæver for det meste stemmen. Har aldrig slået en hest i hovedet eller nær hovedet og vil jeg heller aldrig gøre. Har aldrig oplevet at en hest har sparket ud efter mig så ved ikke hvad jeg ville gøre dér.

• #12   6. jan 2007 min venindes hest som jeg tit rider, sparker andre heste når man rider hvis jeg er på den imens giver jeg den enten et hak med benede eller så kan jeg finde på at give den en med pisken hvis jeg har den med smiley
    bag efeter får jeg som regl dårlig samvittighed

• #13   6. jan 2007 En passer en hest en gang i mellem her for leden dag stod den foran leda sp gik den helt tilbage i kæderne og sparkede efter leda, så spakede jeg sku også til dem, det gjordere den så heller ikke igen XD

• #14   6. jan 2007 Buur & Gitte smiley ! : det skal du ikke have! det kan jo være nær livsfarligt, hvis den nu rammer rytteren på en anden hest.

• #15   6. jan 2007 Hvis en hesten spark, sparker jeg igen.
    Hvis den bider, bider jeg igen.

Heldigvis er det sjældent aktuelt smiley

• #16   6. jan 2007 Hvis en hest sparker, sparker jeg igen.
    Hvis den bider, bider jeg igen.

Heldigvis er det sjældent aktuelt smiley

• #17   6. jan 2007 Engang var der en bette MEGET irriterende elevhest på vores rideskole, så da jeg skulle fodre og gi fordbi den, de står i spiltov så den havde røven mod mig. Så sparkede den mig ellers bare med fulde kæft! Begge abgben, så jeg væltede over i boksen og det eneste jeg kunne gøre var at råbe, for kunne ikke støtte på mit ben...

• #18   6. jan 2007 Det første blev vist noget sludder...

• #19   6. jan 2007 Der skulle virkelig være en god grund før jeg begyndte at sparke eller slå på Rony !!
    Hvis han bider mig (som han sjældent gør) siger jeg bare hårdt NEJ (!) så flyver han tilbage som om jeg har slået ham (?) så det er sku nok straf for ham..
    Han har respekt for mig og jeg har respekt ham !
    Ville ALDRIG ALDRIG ALDRIG nogensinde bide Rony i øret, syntes det er en underlig måde at straffe hesten på..
    Nu ved jeg godt at der er nogle der tænker, jamen de straffer da hinanden i naturen og på folden, men jeg e ligesom ikk en hest så den form for straf udøver jeg ikke !

(:

• #20   6. jan 2007 det her var så efter den var gået tilbage i kæderne 3. gange og så 4. gang spakede den efter leda og leda stod jo bundet så måtte jeg jo lige slå fra for den så den anden ikke blev ved og ramte hende !

• #21   6. jan 2007 Forskelligt . kommer an på situationen . Skubber hesten til mig skubber jeg igen . Men sparker eller bider ikek igen !!!

sir måske bestemt nej . og af refleks et dask måske . Men smækker den ikke en på kassen!!!!!

• #22   6. jan 2007 mette- jo for kan ikke lidt at straffe hesten ,altså jeg ville jo heller ikke piskes hvis jeg sparkede en af mine hade venner smiley

• #23   6. jan 2007 Man skal kunne ''tæmme'' en hest med stemmen , Hahaha !!

• #24   6. jan 2007 Hvis min bider ud efter mig så får hun et smølfespark på mulen, den anden dag bed jeg hende i mulen.

• #25   6. jan 2007 hvordan kan i få jer sel til at bide dem? får i selt ikke dårlig samvittighed ?

• #26   6. jan 2007 jeg plejer ikke at bide igen, men det er alt efter hvor slemt det er, det er lidt svært at sparke en hest når den sparker en selv, men med hårde ord forstår den nok at det vil man ikke ha den gør..

Buur:

nej får ikke dårlig samvigtighed, for der var trods alt en grund til det..

• #27   6. jan 2007 nårh ja, Theis,
    kunne men forvente andre ord fra dig..?

• #28   6. jan 2007 hvis han vender røven til min uanset om det er for at true en nden hest, men at jeg også føler mig truet, bliver jeg sur.. han skal IKKE vende mig røven.. det er det værste han kan gøre ved mig.. og det ved han.. men jeg er kun sjælent kommet til at slå ham hårdt.. det er af ren fustration jeg har gjordt det.. men ellers prikker jeg bare til ham hvis han gør noget uartigt.. så siger jeg bare: " AH AH du! stop det!" og prikker ham på skulderen;D så stiller han sig med store sotre dådyr øjne og "siger" undskyld;D min lille dengse;D

• #29   6. jan 2007 heste er et dyr, og forsvar også sig selv overfor heste hvis de andgriber..

mennekser er også et slags dyr, men nu må vi pludselig ikke forsvare os overfor hesten..?

• #30   6. jan 2007 hvis min prøver på at bide eller noget andet, hæver jeg stemmen og vifter ham væk med armene...

• #31   6. jan 2007 Theis - så forstår jeg da ikke at du gider bruge din tid på at sidde her og diskutere med så mange "meget syge mennesker"

• #32   6. jan 2007 Theis .
    Er enig, men vil dog ikke kalde mennesker de kan få sig selv til at slå, deres højt elskede ven, for et sygligt menneske, men mere et ubarmhjertet menneske !!!

• #33   6. jan 2007 heste er velgud ike forsvars løse !

• #34   6. jan 2007 Åh, nu er vi også ubegavede... LOL

• #35   6. jan 2007 Theis.

hvilket svar havde du måske forventet..?

"da min hest engang angreb mig på folden, da jeg bare gik stille og roligt derud, så stod jeg bare stille og kiggede og lod den bide og sprake mig, for jeg ville jo ikke forsvare mig selv" måske det du havde forventet..?

• #36   6. jan 2007 Jeg vil nu heller ikke sige at heste er forsvarsløse.. min hest vil da kunne dræbe mig når den og stortset hvor den vil, jeg er da mere forsvarsløs overfor den hvis den begynder at angribe mig..

• #37   6. jan 2007 Man skal være god mod dyr, helt bestemt, men det skal ikke forveksles med tossegod!

• #38   6. jan 2007 nice Littel penquins , lige mine ord kan lide din tanke gang (:

• #39   6. jan 2007
    ** Nice Little Penguins ** - enig!

• #40   6. jan 2007 Buur & Gitte smiley !

"hvordan kan i få jer sel til at bide dem? får i selt ikke dårlig samvittighed ?"

Man skal jo ikke bide hårdt. Kun lige markere så hesten mærker at det ikke er behageligt at blive nappet.

• #41   6. jan 2007 Theis: nu hvor du snakker om at et dyr ikke skal straffes, jeg tror at mange egentlig bare forsvar sig selv når de fx. bider eller sparker igen..

men ja, dette er så ikke om heste men, nu vil du jo ikke ha man slår på dyr (de forstår jo ikke straf) hvis der så endag er en løve der begynder at prøve at øæde dig(ved godt det er en lille smule langt ud, men det er mere princippet i det) vil du så ikke forsvare dig selv..?

• #42   7. jan 2007 men ja, dette er så ikke om heste men, nu vil du jo ikke ha man slår på dyr (de forstår jo ikke straf) hvis der så endag er en løve der begynder at prøve at øæde dig(ved godt det er en lille smule langt ud, men det er mere princippet i det) vil du så ikke forsvare dig selv..?

Næh da, løven følger jo kun sin natur. Den forstår da ikke hvorfor vi ikke vil have at den spiser os, så det nytter ikke at straffe den ;D

• #43   7. jan 2007 Bare kryds fingre for at den pågældende løve er kræsen smiley

• #44   7. jan 2007 Hehe Sussi N..

Nemlig, man må bare håbe at løven ikke er til mennesker, for at slå igen, selv hvis det kunne redde en selv ville det jo ikke gå, fordi løven ville ikke kunne forstå det..

HAHA xD

• #45   7. jan 2007 Netop smiley

• #46   7. jan 2007 Men for ikke at blive misforstået, så går jeg da ikke bare at slår min hest når den gør noget jeg ikke vil ha...

Men ja, man kan jo godt komme ud i tilfælde, hvor man bliver nød til at forsvare sig selv på den lidt mere barske måde..

Når må nok hellere stoppe nu med at skrive videre hehe, er ved at begynde at blande ting sammen og vrøvle lidt.. hehe er vidst lidt meget træt.. hehe

• #47   7. jan 2007 Ja for en ordens skyld, så går jeg da bestemt heller ikke ind for korporlig opdragelse eller afstraffelse.
    Og det er da heldigvis også meget sjældent nødvendigt at gå så vidt.

• #48   7. jan 2007 Hæver stemme og siger NEJ smiley

• heidi h
    heidi h Tilmeldt:
    dec 2006

Følger: 1 Svar: 12
    #49   7. jan 2007 nu syntes jeg heller ikke heste er bestemt forsvarsløse...eller jo. Måske er de, ment på den måde, det ikke ligger i deres instinkt at bide et menneske eller at decideret æde kød.

Hvis en hund bider uden grund, et fremmed barn/menneske, så er den aggressiv og bliver i de fleste tilfælde aflivet. Ved en hest er det ikke sådan lige til, selvom de måske ikke har mere tankevirksomhed end en hund.

Hvis ens egen hest kommer op imod fører-hesten, jamen så ved den tilgengæld den er ude på skrammer. For fører-hesten bider og sparker også igen.

jeg tror godt når en hest kender ordet nej, at den så forstår det, ved brugen af dette... hvis den så flyver tilbage i boksen m. det hvide ud af øjnene. Jamen så har den nok forstået budskabet...og dét i sig selv er nok! - forhåbentlig også ved mindre fra hestens side end dette, jeg TROR bestemt IKKE på, at en hest er klog nok til at narre mennesket ved at 'lade som om'.

Men for mit eget vedkommende, vil jeg da godt kunne kende forskel på et ungheste 'nap' og så et decideret bid.

Mærker jeg tænderne skure mod håndledet fra hvilken som helst hest, så er der ikke andet end en lige højre tilbage i godteposen fra min side.

Men jeg slår bestemt ikke uden en meget god grund, og slet ikke en over-nervøs hest der har været ude for dårlig behandling medmindre den 'sidder fast'.

Jeg forstår så ikke hvordan man sparker en hest igen, på benene ville da skade den...og ja..så skal man da sparke den i måsen. Men hvad effekt har det?...i fleste tilfælde er det da ret højt man skal løfte benet..ehm..

Jeg syntes ikke nogen skal klandres for at slå deres hest, så længe det er sidste udvej...det ikke er af ondskab og af frustration over 'traveren' ikke ville gå piaff.

I allersidste ende, syntes jeg stadig at slå et dyr er en fallit-erklæring fra os som ejer.

• #51   7. jan 2007 Tror jeg ville hæve stemmen hvis den sparkede mig, og måske gå over og give den et ryk i grime/trense.

• #52   7. jan 2007 Jeg kunne aldrig finde på at bide eller sparke min hest!
    Hvis hun bidder eller sparker så får jeg en høj hård stemme på, og evt. et klask.

• #53   7. jan 2007 Altså sparker Filippa mig, hvilkiet hun en sjælden gang har gjort, så sparker jeg igen.

Og gider ikek hører på dem der mener det er synd. For havde de gjort det ved en anden hest på folden, havde de fået et endnu hårdere spark tilbage. Og det er mere end hvad os mennesker kan hamle op med. Så det er bestemt ikke at være ond ! smiley

• #54   7. jan 2007 ^Og hun har ikke sparket siden ..

• #55   8. jan 2007 Jeg synes det væsentlige hvis en hest bider eller sparker er at finde årsagen!
    Det er som oftes vores egen skyld og derfor er det os der har problemet ikke hesten.
    Tænk på hvilke situationer vi sætter vores hest i hver eneste dag... og hvor ofte har de ikke en grund til at handle som de gør.
    hesten er et flugt og byttedyr, for at arbejde med et sådan dyr burde det kræve en vis indsigt i deres adfærd, men det ses desværre ofte at det mangler.
    et angreb er ALTID hestens sidste udvej, så når man dertil er der nok en grund.
    Hvis min hest bed mig eller spakede ville jeg finde en årsag - har den ondt, pressede jeg den ubevidst ved for hurtige bevægelser, for lidt plads, lavede jeg larm ude af dens synesvinkel osv.
    Og så må vi holde op med at tillægge hesten egenskaber den ikke har... den kan ikke ville være dum, drille, genere eller noget andet - sådan kan hesten ikke tænke.
    Vi vil aldrig kunne sammeligne os med hestene. Så at vi har lov at forsvare os er misledende.... vi burde ikke behøve at forsvare os med vold fordi vi er skabninger der besidder evnen til at tænke over egen tænkning, vi er rovdyr og vi reagerer udfra andre impulser og stimuli end vores heste.
    Så at sætte et lighedstegn imellem os er ikke en mulighed.
    desuden har vi muligheden for at gå vores vej under pres, det har hesten ikke.
    Vi sætter ofte vores hest i situationer hvor den ikke har et valg, og andre gange er det vores dumhed der skaber situationerne.
    Hvor mange sparkes ikke over noget der kunne undgås hvis rytteren ville begynde at se en hest som en hest og ikke en nuttet lille bamse der ved hvad den må og ikke må.
    heste kan ikke tænke rigtigt og forkert og det er uetisk at tildele dem den egenskab.
    Jeg hører ofte nogen sige min hest ved godt det ikke er farligt - nej den ved ikke!
    heste er vanedyr og kan tillæres at nogle ting ikke er farlige, men den ved det ikke som vi gør.
    Sparker man sin hest igen er man selv ude om at den går til angreb, vi kan og bør ikke sammenligne hvad hestene gør indbyrdes og hvad vi gør.
    Vi er altså ikke heste, og vores kropssprog er markant anderledes i de givne situatuioner end hestenes havde været.
    Alt handler om korrekt indlæring.
    hestene reagerer udfra os, når vi er nervøse er de også, når vi er vrede påvirker det vores kropssprog.
    At reagere i vrede er ikke hensigtsmæssigt, vi mister fornuften.
    Meget ofte er vores reaktioner baseret på følelser udfra hvad hesten gør. mange bliver sure fordi den kan gøre det mod mig - men igen er det at tillægge hesten en egenskab den ikke har.
    selvretfærdig vrede hører ingen steder hjemme i arbejdet med heste.
    God og fornuftig indlæring og forståelse ville give et grundlag for samarbejde og så ville råb, skrig, slag og spark ikke være nødvendige.

Kommentér på:
kan i godt finde på det

Annonce