{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.090 visninger | Oprettet:

Frustrerende baneridning {{forumTopicSubject}}

Jeg er egentlig mest tur-rytter, men jeg har et brændende ønske om at lære noget rigtig dressur.

Problemet er bare, at pony og jeg er ikke heeelt enige om, hvorvidt vi skal ride på banen eller ej..

Det skal lige siges at der ingen problemer er på tur og lignende. Der har jeg en afslappet hest. Men så snart vi træder ind i sandkassen kan jeg næsten mærke spændinger og stress i hele hans krop.
Det kommer lidt i perioder. Nogle dage kan vi godt have en god tur på banen, og andre gange, som i søndags er det virkelig træls at være på banen. Skal "kæmpe" med ham, for at få ham til at slappe af.

Jeg tror ikke at det er fordi han har ondt, da der ikke er noget at mærke udenfor banen. Jeg har ca 15 minutters skridt hen til banen, og da går han helt afslappet, og lige så snart vi træder ind på banen starter "spændingerne", og når vi går ud fra banen bliver han afslappet igen.

Så det må være banen der er problemet.. Jeg ved bare ikke lige hvorfor. Det hjælper ikke at lave jordarbejde, eller andre ting på banen. Han er ikke anderledes under ridning af den grund.

Den eneste konklusion jeg selv umiddelbart kan komme med, er fordi han keder sig på banen.
Men det er lidt svært at udfordre en hest på banen, der kun kan gå skridt, trav og galop. Ikke engang en stilling/bøjning kan vi sådan rigtigt.
Vi har prøvet med undervisere, og jeg vil egentlig gerne igen. Men vi er aldrig rigtig kommet nogle vejne, fordi underviserne ikke vil udfordre ham før han kan noget mere end han kan. Men det er jo svært, når han keder sig så bravt....

Hmm. Jeg ved ikke helt hvad jeg ville med det her indlæg. Nok bare lige ud med frustrationerne, og om I andre har haft nogenlunde samme erfaringer, og hvad I gjorde for at løse problemet?

Jeg kan selvfølgelig helt lade være med at ride på bane, men det synes jeg også bare er dumt...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frustrerende baneridning
  • #2   19. nov 2013 Ride dressur i naturen, tænker jeg umiddelbart til at starte med?

• #3   19. nov 2013 Du kan sagtens ride dine bøjninger , versader, changementer osv på tur smiley

• #4   19. nov 2013 bruger du tid på afslappet ridning på banen?
    Altså turridning på banen eller hvad man skal kalde det?

Hvis du nu bruger tid på at lege rundt på banan som på tur, tage en god galop på banen og bare tulle rundt og først forlange lidt af hesten når den er afslappet på banen.. og så kun forlange LIDT af gangen og så gradvist mere og mere.. smiley

• #6   19. nov 2013 Julie: Jeg kan ikke øve hverken changemementer eller versader på tur, for det kan vi ikke. - Og hvis vi endelig en dag skulle kunne det har vi jo brug for banen, da det vil kræve en underviser.

Men at øve dressur på tur er helt sikkert en mulighed - og jeg har også prøvet med noget stilling bøjning, hvilket han gør helt fint. "Problemet" er bare at jeg ikke er dygtig nok til at videreudvikle ridningen derfra. Jeg har aldrig lært at ride, det eneste ridning jeg kan, har jeg lært sammen med ham i de 6 år jeg har haft ham. Så min grundlæggende ridning samt kendskab til øvelser er desværre meget begrænset.

Tenna: Det er et bud. Men nogle dage tager det meget lang tid for ham at slappe af. Har prøvet bare at lade ham trave i letridning rundt indtil han slappede af. Men det har jeg opgivet, da det tager pusten fra mig. Han kan blive ved i en evighed.

• #7   19. nov 2013 Sanni: Tak for linket, men kan det også bruges for "dummies"? Når nu jeg ikke er så øvet i de øvelser smiley

• #8   19. nov 2013 Altså min hest plejer altid at løbe en del når vi starter på banen og være temmelig spændt. Men jeg kan når hun har fået lov at løbe lidt sige "Så er det godt og opfør dig pænt" i en streng tone og så går hun som en engel bagefter? .. Ved ikke om du har prøvet at snakke med ham? .. men ved ikke hvad du ellers kan gøre udover måske at prøve at ride oftere på bane for så kommer han jo til på et tidspunkt at kende stedet ..

• #9   19. nov 2013 Hængemulen: Jeg snakker meget med ham - og især på banen. En dag besluttede jeg mig for at sige højt hvad vi skulle næste gang - fx skråt igennem. Og det gik super godt. Tror det var fordi jeg blev mere bevidst om hvad vi skulle, ved at sige det højt.
    Men gangen efter, virkede det slet ikke..

• #10   19. nov 2013 Ja det er så lige en anden side af sagen smiley Kræver selvfølgelig at man har en idé om hvordan øvelserne skal laves smiley

• #11   19. nov 2013 Hvis jeg var dig ville jeg prøve med en underviser igen, og så bare tage den tid det tager for ham, at lære det grundlæggende. Og ikke give op, når underviseren siger i ikke er klar til lidt flere øvelser, men tage det i hans tempo, hvis man kan sige det sådan. smiley

• #12   19. nov 2013 Måske er det ikke hesten, men dig der er utryg ved det? Hvis du ikke helt føler, at du har styr på det, så bliver du måske nervøs? Jeg tror det med at sige det du laver højt, det kun hjælper, når du selv tror på det. Du bliver nødtil at ride ind på banen i den tro, at du vil få en god "tur", og at din hest er helt i orden med at ride på banen. Ellers kan det ikke lykkes smiley

• #13   19. nov 2013 Ditte: Min oplevelse af ham, er nemlig at selvom man umiddelbart ikke mener at han er klar, har han brug for at komme videre end, hvad vi laver nu. Og det er der ikke mange undervisere der ville. Og jeg siger selvfølgelig heller ikke at vi skal springe fra ingenting til passage fx. Men hans hoved bliver ikke aktiveret nok, ved bare at ride i cirkler.

• #14   19. nov 2013 Tror bare det er en hurdle i skal over.

Ignorer, at hans spænder op og løber. Lav en masse halve parader, forsøg at bøje og stille. Laven masse overgange, temposkift, volteskift. Rid over bomme. Osv. Osv.
    Og så få dig en dygtig underviser. smiley

Det skal nok komme. Går ud fra, at han aldrig rigtig er blevet redet i dressur eller på en bane. Så du skal se på ham, som en unghest. Han har faktisk ingen ide om, hvad det er i laver. Og derfor spænder han op.
    Du skal ride jer ud af problemet. Han lærer aldrig, hvad meningen med galskaben er, hvis ikke I får redet og han får det lært.

Og som de andre siger. Rid dressur i naturen. Jeg rider ligeså meget dressur i naturen, som på banen.

• #15   19. nov 2013 Hippie: Hmm.. Interessant indgangsvinkel, som muligvis har noget sandhed i sig... Synes nu at jeg prøver at være positiv, når jeg går på banen. Men en ting er hvad jeg prøver på, og overbeviser mig selv om, en anden ting er måske hvad jeg er...

Men hvis vi nu siger, at det er mig der er problemet i forhold til at være spændt, og dermed gør ham spændt. Så er vi jo ovre i noget ryttercoaching, og hvordan løser jeg det?

• #16   19. nov 2013 Okay, slf. kan man også godt begynde på slange gange osv. uden at hesten behøver at gå i holdning. smiley Men tror måske bare det kræver tid, og tålmodighed.

Dufaux lignede en rideskole hest da vi startede med undervisning, og han gik med sænket ryg, meget ustabil fortil, og slæbte sine ben hen ad jorden, men med den rette undervisning, og træning, træning og træning er han nu blevet en drøm at ride for mig! Dette har dog også taget et år nu. smiley

• #17   19. nov 2013 Pernille: Jeg har haft mange forskellige undervisere, og jeg har ved hver eneste sagt, at han skal rides som nytilredet, da vi skal have installeret signalerne. Ikke engang et galopanspring kan han - det er en stemmekommando, og så må jeg bare bede til guderne at det er rigtig galop (og det er det heldigvis altid :D)

At få en dygtig underviser er en rigtig god ide. De hænger bare ikke på træerne. Og dem der er, som jeg kan lide tager enten en bondegård, som min SU ikke kan holde til, eller også kører de ikke ud, og jeg har ikke mulighed for at transportere ham.

• #18   19. nov 2013 Og nej.. Baneridning er ikke rigtig noget han har stiftet bekendskab med, før jeg fik ham...

Jeg fik ham som 6-års (maks), vist nok næsten lige hentet i Polen af en hestehandler. Og jeg var en uerfaren 18-årig pige, der aldrig havde redet før, som fik sin første hest.

Så ja.. Vi har da haft vores startvanskeligheder smiley

• #19   19. nov 2013 Det skal nok komme.
    Det bliver nok lidt svært for dig, hvis ikke du har den store erfaring med ungheste.
    Men nu prøver vi:
    Heste har en MEGET dårlig korttids hukommelse. Derfor siger man, at man skal gentage og gentage og gentage. For tilsidst flyttes det over i langtids hukommelsen, som hos heste er rigtig god. Derfor kan de blandt andet huske tidl. ejere flere år efter osv.

Så hvis du kun får redet baneridning, her menes dressur, et par gange om måneden, så glemmer han de ting du forsøger at lære ham, fra gang til gang.

Når børn skal lære at cykle, bruger mange forældre først en trehjulet cykel, som børnene lærer at cykle på. Herefter piller man støttehjulene af, og så ksal børnene lære at cykle IGEN.
    -Mange tilrider hestene på samme måde.
    Man lærer dem en ting, men ændrer det så, når de er kommet længere i uddannelsen.
    Men hvorfor gøre hesten den ulempe, at den skal kæmpe med tingene 2 gange?
    Derfor: Rid den som du ville ride en skolet hest. Dog kan det være du skal bruge kraftigere signaler.
    Her kommer vi over i positiv/negativ forstærkning, som en er træning. Positiv er tilførsel af et objekt til miljøet. Negativ er fjernelse af et objekt til miljøet.
    Når du skal dreje, er det ønsket at hesten skal kunne dreje for ben og sæde, men da din hest ikke har lært det endnu, er du nødt til at bruge din tøjle til at dreje hovedet, som typisk styrer retningen hesten bevæger sig i. Ved at lave et træk i den ene tøjle tilfører du noget til miljøet (positiv forstærkning), når hesten drejer slipper du trækket i tøjlen, og her får hesten rosen. -Trækket ophører. Trækket gøres mindre og mindre efterhånden som hesten forstår kommandoen.
    Det er dog afgørende, at du også bruger ben og sæde og ikke kun tøjlen, da du ellers ender som den 3-hjulede cykel.

Er det forståeligt?

• #21   19. nov 2013 Nordtofte: Mange friesere har tendens til at spænde op under ridning, da de er bygget til kørsel og har en naturlig høj holding af halsen, hvilket medfører en smidt ryg og tabt bagpart.
    Det er ikke et angreb af din ridning eller din hest, det er simpel natur. smiley

Men derfor har mange frieser ryttere problemer med at få en afslappet hest under ridning. Da man som rytter skal vende lidt op og ned på, hvad de naturlig har tendens til at gøre.

• #22   19. nov 2013 Nordtofte: Nej det er den grå jeg har.. Min frieser er slet ikke gammel nok til at gå til ridning, hun er kun 2,5 smiley

Min pony er 12 nu, men har som sagt aldrig rigtig lært ridning. Og det er selvfølgelig også en svær opgave, da jeg ikke selv har erfaring med ridning.

Synes egentlig ikke rigtig at volter hjælper smiley Men jeg kan jo godt give det et forsøg mere smiley

Pernille: Jo det var forståeligt nok smiley Synes mange ting virker logiske, men rigtig svære at gøre i praksis, for sådan en som mig, der har kastet sig selv ud i det som 18-års på en der ingenting kunne...

Skulle jo reelt set have haft en lærerhest i stedet x)

• #23   19. nov 2013 Hmm. Hvad kan du i dressur?
    Kan du ride en LB dressur og vide, hvordan du gør tingene?

• #24   19. nov 2013 Pernille: Nope... Desværre. Jeg har aldrig lært at ride. Jeg satte mig bare op på min pony da jeg fik ham, og så tog vi den derfra.

Jeg har mange gange tænkt på at finde en lærehest, så jeg kunne lære at ride bare en smule, på en hest, som kan tingene. Men synes at tiden er lidt lille, og de færreste vil lade en "uerfaren" rytter ride deres hest - og da slet ikke uden betaling. Jeg har bare desværre ikke råd til 2 heste OG en part på en SU smiley

• #25   19. nov 2013 Carsten Ganderup, spring rytteren, som desværre lige er afgået ved døden. Satte sig også bare op på en hest og lærte sig selv at ride.
    Han har aldrig nogensinde fået undervisning og har den Nordiske rekord i højdespringning, samt har været på landsholdet. smiley

Han lærte af sine fejl. smiley Kønt var det ikke, når han sprang, men hans heste havde tillid til ham.

• #26   19. nov 2013 Altså.. Jeg tror heller ikke min ridning er så yndig. Men jeg vil i hvert fald ikke gøre noget for at skade mine heste, og så er vi da allerede et stykke smiley

• #27   19. nov 2013 Hmmm Jeanette det er en svær situation... som du selv siger her til sidst så var en lærehest nok det mest rigtige...

Min veninde på 44 begyndte i sommers at ride undervisning for første gang... Hun fik sin første pony som 5 årig... Hun rider dog på min gamle hest som jeg solgte hende for 3 år siden og den har jeg selvf. skolet... så hun kan koncentrere sig om ridningen... Jeg kan give dig min ridelæres mail så kan du prøve at høre hende om det er noget hun vil lege med... Hun underviser os på SØB ca hveranden søndag formiddag og tager kun 75 kr pr gang...

• #28   19. nov 2013 Pia: Det kunne måske være en mulighed?

Hvem er hun? Der er jo ikke så forfærrdelig langt fra SØB til mig kan man sige, så jeg kunne måske godt komme på om søndagen, hvis hun ville køre de 4 km ud til mig efter jer smiley

• #29   19. nov 2013 Det var jo det jeg tænkte smiley Hun hedder Anne Raaskou og hendes mail er: designerservice@mail.dk

Hun er rigtig flink og går mest op i at man er engageret i ridningen og undervisningen, men jeg tænker at hun måske kan se det som en sjov udfordring smiley det skader da i hvert fald ikke at høre hende ad, når det nu er så tæt på smiley

• #30   19. nov 2013 Du kunne evt. prøve at ride ham nogen gange for lange tøjler på ridebanen, så han lærer at slappe af, og finder ud af, at det ikke er "værre" at gå på banen i forhold til tur smiley

• #31   19. nov 2013 Mons tro man ikke kan få en eller anden form for coach? Netop det du snakker om med ryttercoaching. Men jeg tænkte bare, at det også kunne være rytteren, som var problemet, ikke kun hesten. Jeg tænkte lidt... hvis du regner med, at det går skidt (det gør vi mennesker, hvis noget er gået dårligt bare en enkelt gang), så går det også skidt. Og det blive værre, jo flere gange det går galt. Kan du evt. gøre noget der får dig til at slappe af på banen? Høre musik fx? Jeg synger, hvis jeg bliver nervøs. Det hjælper mig til at slappe af, hvis jeg kommer ud i en situation, som er ubehagelig med min hest.

Jeg er fx blevet lidt bange for at galoperer på min hest. Til dels fordi hun væltede sidst, men også fordi hun støtter så meget barrieren. Der hjælper det mig delvist at "synge", delvist at høre musik. Hvis man rider negativt indstillet ind, men kan komme ned på et plan, hvor man er afslappet, så får man hurtigt vendt energien, nemlig.
    Men håber du kan bruge mine input smiley

• #32   19. nov 2013 Pia: Mange tak smiley Prøver da lige at skrive til hende og se om hun er frisk på en udfordring, og om hendes metoder er noget for mig smiley

Jeanne: Jeg prøver så vidt muligt altid at have løse tøjler (han spænder op, hvis du tager i tøjlen, på tur eller ej), men jeg er nødt til at lave nogle halve parader på banen, desværre flere end jeg har lyst til smiley Men ellers løber han bare sin vej i stedet x)

Hippie: Det er ganske muligt at jeg har en del af skylden. Jeg hører pt ikke musik når jeg rider. Jeg er så træt af den ledning der er fra telefonen og til ørerne smiley Men måske du har et godt fif til, hvordan man bedst løser det? smiley

• #33   19. nov 2013
    Mit umiddelbare bud, med Fleur der har samme tendens - dog efter galop, så handler alt om at komme i galop igen.
    Overgange, slangebuer, 20 meter volter og halve parader.

Fleur er en kejle hvis man "tager fat" - men at lade hende gå rundt for løse tøjler holder heller ikke, for så fiser hun rundt med vandret næseryg og fuld fart i trav.
    Så der er en blid mellem vej der hedder; bløde halve parader kombineret med " prrr " og snakken om " roooolig, roooo på " også mellem de halve parader, løse tøjler men ikke så meget at se hænger om knæene og slasker men så der er mulighed for at hurtigt lave en halv parade :o)

• #34   20. nov 2013 Altså jeg bruger mit headset, når jeg rider på bane. Men pt. rider vi i ridehal, og der er der en radio. Så den er svær at løse, hvis i ikke har mulighed for en radio. Du kan evt. købe et par højtalere til din telefon, lægge den på et bord eller noget og ride rundt? Ellers kan du vel have mobilen i lommen, og lade den spille imens smiley

Kommentér på:
Frustrerende baneridning

Annonce