23. jan 2007 Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Frustrerende baneridning {{forumTopicSubject}}
Jeg er egentlig mest tur-rytter, men jeg har et brændende ønske om at lære noget rigtig dressur.
Problemet er bare, at pony og jeg er ikke heeelt enige om, hvorvidt vi skal ride på banen eller ej..
Det skal lige siges at der ingen problemer er på tur og lignende. Der har jeg en afslappet hest. Men så snart vi træder ind i sandkassen kan jeg næsten mærke spændinger og stress i hele hans krop.
Det kommer lidt i perioder. Nogle dage kan vi godt have en god tur på banen, og andre gange, som i søndags er det virkelig træls at være på banen. Skal "kæmpe" med ham, for at få ham til at slappe af.
Jeg tror ikke at det er fordi han har ondt, da der ikke er noget at mærke udenfor banen. Jeg har ca 15 minutters skridt hen til banen, og da går han helt afslappet, og lige så snart vi træder ind på banen starter "spændingerne", og når vi går ud fra banen bliver han afslappet igen.
Så det må være banen der er problemet.. Jeg ved bare ikke lige hvorfor. Det hjælper ikke at lave jordarbejde, eller andre ting på banen. Han er ikke anderledes under ridning af den grund.
Den eneste konklusion jeg selv umiddelbart kan komme med, er fordi han keder sig på banen.
Men det er lidt svært at udfordre en hest på banen, der kun kan gå skridt, trav og galop. Ikke engang en stilling/bøjning kan vi sådan rigtigt.
Vi har prøvet med undervisere, og jeg vil egentlig gerne igen. Men vi er aldrig rigtig kommet nogle vejne, fordi underviserne ikke vil udfordre ham før han kan noget mere end han kan. Men det er jo svært, når han keder sig så bravt....
Hmm. Jeg ved ikke helt hvad jeg ville med det her indlæg. Nok bare lige ud med frustrationerne, og om I andre har haft nogenlunde samme erfaringer, og hvad I gjorde for at løse problemet?
Jeg kan selvfølgelig helt lade være med at ride på bane, men det synes jeg også bare er dumt...
jul 2009
Følger: 136 Følgere: 121 Heste: 2 Emner: 63 Svar: 607
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.374
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
Altså turridning på banen eller hvad man skal kalde det?
Hvis du nu bruger tid på at lege rundt på banan som på tur, tage en god galop på banen og bare tulle rundt og først forlange lidt af hesten når den er afslappet på banen.. og så kun forlange LIDT af gangen og så gradvist mere og mere..
jul 2005
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 102 Svar: 560
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Men at øve dressur på tur er helt sikkert en mulighed - og jeg har også prøvet med noget stilling bøjning, hvilket han gør helt fint. "Problemet" er bare at jeg ikke er dygtig nok til at videreudvikle ridningen derfra. Jeg har aldrig lært at ride, det eneste ridning jeg kan, har jeg lært sammen med ham i de 6 år jeg har haft ham. Så min grundlæggende ridning samt kendskab til øvelser er desværre meget begrænset.
Tenna: Det er et bud. Men nogle dage tager det meget lang tid for ham at slappe af. Har prøvet bare at lade ham trave i letridning rundt indtil han slappede af. Men det har jeg opgivet, da det tager pusten fra mig. Han kan blive ved i en evighed.
jan 2007
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 70 Svar: 1.380
jan 2007
Men gangen efter, virkede det slet ikke..
jul 2005
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 102 Svar: 560
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.923
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
jan 2007
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
Ignorer, at hans spænder op og løber. Lav en masse halve parader, forsøg at bøje og stille. Laven masse overgange, temposkift, volteskift. Rid over bomme. Osv. Osv.
Og så få dig en dygtig underviser.
Det skal nok komme. Går ud fra, at han aldrig rigtig er blevet redet i dressur eller på en bane. Så du skal se på ham, som en unghest. Han har faktisk ingen ide om, hvad det er i laver. Og derfor spænder han op.
Du skal ride jer ud af problemet. Han lærer aldrig, hvad meningen med galskaben er, hvis ikke I får redet og han får det lært.
Og som de andre siger. Rid dressur i naturen. Jeg rider ligeså meget dressur i naturen, som på banen.
jan 2007
Men hvis vi nu siger, at det er mig der er problemet i forhold til at være spændt, og dermed gør ham spændt. Så er vi jo ovre i noget ryttercoaching, og hvordan løser jeg det?
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.923
Dufaux lignede en rideskole hest da vi startede med undervisning, og han gik med sænket ryg, meget ustabil fortil, og slæbte sine ben hen ad jorden, men med den rette undervisning, og træning, træning og træning er han nu blevet en drøm at ride for mig! Dette har dog også taget et år nu.
jan 2007
At få en dygtig underviser er en rigtig god ide. De hænger bare ikke på træerne. Og dem der er, som jeg kan lide tager enten en bondegård, som min SU ikke kan holde til, eller også kører de ikke ud, og jeg har ikke mulighed for at transportere ham.
jan 2007
Jeg fik ham som 6-års (maks), vist nok næsten lige hentet i Polen af en hestehandler. Og jeg var en uerfaren 18-årig pige, der aldrig havde redet før, som fik sin første hest.
Så ja.. Vi har da haft vores startvanskeligheder
jul 2005
Det bliver nok lidt svært for dig, hvis ikke du har den store erfaring med ungheste.
Men nu prøver vi:
Heste har en MEGET dårlig korttids hukommelse. Derfor siger man, at man skal gentage og gentage og gentage. For tilsidst flyttes det over i langtids hukommelsen, som hos heste er rigtig god. Derfor kan de blandt andet huske tidl. ejere flere år efter osv.
Så hvis du kun får redet baneridning, her menes dressur, et par gange om måneden, så glemmer han de ting du forsøger at lære ham, fra gang til gang.
Når børn skal lære at cykle, bruger mange forældre først en trehjulet cykel, som børnene lærer at cykle på. Herefter piller man støttehjulene af, og så ksal børnene lære at cykle IGEN.
-Mange tilrider hestene på samme måde.
Man lærer dem en ting, men ændrer det så, når de er kommet længere i uddannelsen.
Men hvorfor gøre hesten den ulempe, at den skal kæmpe med tingene 2 gange?
Derfor: Rid den som du ville ride en skolet hest. Dog kan det være du skal bruge kraftigere signaler.
Her kommer vi over i positiv/negativ forstærkning, som en er træning. Positiv er tilførsel af et objekt til miljøet. Negativ er fjernelse af et objekt til miljøet.
Når du skal dreje, er det ønsket at hesten skal kunne dreje for ben og sæde, men da din hest ikke har lært det endnu, er du nødt til at bruge din tøjle til at dreje hovedet, som typisk styrer retningen hesten bevæger sig i. Ved at lave et træk i den ene tøjle tilfører du noget til miljøet (positiv forstærkning), når hesten drejer slipper du trækket i tøjlen, og her får hesten rosen. -Trækket ophører. Trækket gøres mindre og mindre efterhånden som hesten forstår kommandoen.
Det er dog afgørende, at du også bruger ben og sæde og ikke kun tøjlen, da du ellers ender som den 3-hjulede cykel.
Er det forståeligt?
jul 2005
Det er ikke et angreb af din ridning eller din hest, det er simpel natur.
Men derfor har mange frieser ryttere problemer med at få en afslappet hest under ridning. Da man som rytter skal vende lidt op og ned på, hvad de naturlig har tendens til at gøre.
jan 2007
Min pony er 12 nu, men har som sagt aldrig rigtig lært ridning. Og det er selvfølgelig også en svær opgave, da jeg ikke selv har erfaring med ridning.
Synes egentlig ikke rigtig at volter hjælper Men jeg kan jo godt give det et forsøg mere
Pernille: Jo det var forståeligt nok Synes mange ting virker logiske, men rigtig svære at gøre i praksis, for sådan en som mig, der har kastet sig selv ud i det som 18-års på en der ingenting kunne...
Skulle jo reelt set have haft en lærerhest i stedet x)
jul 2005
Kan du ride en LB dressur og vide, hvordan du gør tingene?
jan 2007
Jeg har mange gange tænkt på at finde en lærehest, så jeg kunne lære at ride bare en smule, på en hest, som kan tingene. Men synes at tiden er lidt lille, og de færreste vil lade en "uerfaren" rytter ride deres hest - og da slet ikke uden betaling. Jeg har bare desværre ikke råd til 2 heste OG en part på en SU
jul 2005
Han har aldrig nogensinde fået undervisning og har den Nordiske rekord i højdespringning, samt har været på landsholdet.
Han lærte af sine fejl. Kønt var det ikke, når han sprang, men hans heste havde tillid til ham.
jan 2007
sep 2007
Følger: 67 Følgere: 71 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.058
Min veninde på 44 begyndte i sommers at ride undervisning for første gang... Hun fik sin første pony som 5 årig... Hun rider dog på min gamle hest som jeg solgte hende for 3 år siden og den har jeg selvf. skolet... så hun kan koncentrere sig om ridningen... Jeg kan give dig min ridelæres mail så kan du prøve at høre hende om det er noget hun vil lege med... Hun underviser os på SØB ca hveranden søndag formiddag og tager kun 75 kr pr gang...
jan 2007
Hvem er hun? Der er jo ikke så forfærrdelig langt fra SØB til mig kan man sige, så jeg kunne måske godt komme på om søndagen, hvis hun ville køre de 4 km ud til mig efter jer
sep 2007
Følger: 67 Følgere: 71 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.058
Hun er rigtig flink og går mest op i at man er engageret i ridningen og undervisningen, men jeg tænker at hun måske kan se det som en sjov udfordring det skader da i hvert fald ikke at høre hende ad, når det nu er så tæt på
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
nov 2011
Jeg er fx blevet lidt bange for at galoperer på min hest. Til dels fordi hun væltede sidst, men også fordi hun støtter så meget barrieren. Der hjælper det mig delvist at "synge", delvist at høre musik. Hvis man rider negativt indstillet ind, men kan komme ned på et plan, hvor man er afslappet, så får man hurtigt vendt energien, nemlig.
Men håber du kan bruge mine input
jan 2007
Jeanne: Jeg prøver så vidt muligt altid at have løse tøjler (han spænder op, hvis du tager i tøjlen, på tur eller ej), men jeg er nødt til at lave nogle halve parader på banen, desværre flere end jeg har lyst til Men ellers løber han bare sin vej i stedet x)
Hippie: Det er ganske muligt at jeg har en del af skylden. Jeg hører pt ikke musik når jeg rider. Jeg er så træt af den ledning der er fra telefonen og til ørerne Men måske du har et godt fif til, hvordan man bedst løser det?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Mit umiddelbare bud, med Fleur der har samme tendens - dog efter galop, så handler alt om at komme i galop igen.
Overgange, slangebuer, 20 meter volter og halve parader.
Fleur er en kejle hvis man "tager fat" - men at lade hende gå rundt for løse tøjler holder heller ikke, for så fiser hun rundt med vandret næseryg og fuld fart i trav.
Så der er en blid mellem vej der hedder; bløde halve parader kombineret med " prrr " og snakken om " roooolig, roooo på " også mellem de halve parader, løse tøjler men ikke så meget at se hænger om knæene og slasker men så der er mulighed for at hurtigt lave en halv parade :o)
nov 2011
Frustrerende baneridning