{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.074 visninger | Oprettet:

Føl, aflivning eller ... ? {{forumTopicSubject}}

Jeg er sgu lidt i vildrede her, man går og tænker så det knager.

sagen er at jeg har en følle-fis, hun er født med for bløde koder, og står pænt bagud på begge bagben.
smeden har kigget på det og dyrlægen ligeså, begge var enige om at hun skulle beskæres 1 gang om måneden, så skulle hun nok komme op og gå normalt.

Nå.... Det sker så ikke, smeden har skåret hende 4 gange nu, og der sker ikke en fis, hun retter ikke selv noget op, og tillige med er hendes ene kodeled næsten konstant hævet.

Smeden siger så, at det er da noget skidt, og nu må dyrlægen kigge igen, måske der skulle en anden form for behandling til.
ok, dyrlægen skal komme her i ugen, og se hvad der kan gøres.
Men under alle omstændigheder bliver det en kostelig affære, og hesten er ikke en krone værd.
Hun kan sikkert aldrig blive ridehest, allerhøjest foldbums tror jeg.
Så spørsmålet er om ikke hun ville have bedre af at få fred, det er jo ikke smertefrit for hende, og der ligger lang behandlings tid foran.

Har i nogle gode input, eller ideer til ... ja what to do ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl, aflivning eller ... ?
  • #2   3. nov 2013 Hvis hun ikke kommer til at få et godt liv, uden formål syntes jeg personligt det ville være ærgerligt.. Det kan jo være det udvikler sig til noget værre så hun knalt nok kan gå?
    Ved ikke 100% hvad jeg ville gøre, men afluving ville ikke være umuligt smiley

Der kommer sikkert nogle kommentare:" Alle skal have en chance" "det er synd at den skal aflives"
    Men hele & lykke med det smiley

//Stephanie N M Poulesen

• #4   3. nov 2013 Ja, hun er jo sød og skøn, typen der vrinsker når hun ser en, og elsker at nuse, men det hjælper ikke på hendes uheldige situation som hun desværre er født med smiley

desværre har vi pt et nyt problem, og det er at jeg kan ikke lukke hende ud sammen med hendes mor, da hun ligger meget ned i løbet af dagen, og alt er tissevådt og koldt derude smiley
    Mor kan ikke finde ud af holde sig i nærheden af hvor der er tørt halmleje følle kan ligge i, og hun går jo efter mor og smider sig når hun er træt og har ondt i sine ben, desværre lige på den kolde våde jord/græs, selv om hun har dækken på hjælper det ikke på ben osv... smiley

• #6   3. nov 2013 Jah må indrømme jeg havde aflivet hende..
    Hun bliver jo højst sandsynligt aldrig til og kunne bruges til andet end jeg foldbums. og hun går jo bare og og har ondt nu..

• #7   3. nov 2013 jeg tror jeg ville aflive både for min egen og hestens skyld.

Held & lykke med det smiley

• #8   3. nov 2013 Held & Lykke

• #9   3. nov 2013 For føllets skyld - aflivning.

• #11   3. nov 2013 ...

• karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 66 Følgere: 65 Svar: 271
    #12   3. nov 2013 Altså jeg havde et føl som dit, der stod med bløde koder og hovsnuderne vendt opad. Han fik 14 dage gammel følsko på , hvilket fuldkommen har rettet ham . Mener også at dyrlægen kan give en sprøjte , der får senerne til at stive sig .
    Så prøv lige DEN vej først .

• #13   3. nov 2013 smiley

• #14   3. nov 2013 Der ville jeg gøre som Karina!

• #15   3. nov 2013 Det vist ved og være forsent og give hesten følsko på. skulle være gjort fra fødslen af som hos dig.. Hesten er for gammel nu nemlig

• #16   3. nov 2013 det kan være en svær situation. jeg forstår godt du er i tvivl...
    men du må høre på hvad dyrlægen mener hun kan og ikke kan.
    nogle gange sker der altså mirakler.. jeg siger ikke man skal tro alting ender godt som eventyr men vores heste har en evne til at overraske os mens vi mindst venter det. jeg syns du har en god indstilling med hvis hun kun kan blive fold selvskabs hest er det ikke det værd for dig hende og økonomien.
    men syns du skal høre hvad dyrlægen mener i denne situation, håber det en virkelig god heste dyrlæge.

skriv gerne hvad du beslutter dig for og hvad dyrlægen siger:)

jeg håber det bedste for jer.

• #17   3. nov 2013 Jeg havde klart aflivet, men det er selvfølgelig trist : )

• #18   3. nov 2013 står selv i lignende situation og jeg har bestemt mig for at retter det sig ikke med smedens hjælp det næste stykke tid ja så afliver jeg. det er synd den går og har smerter og kan den aldrig blive andet end foldbums med smerter så synes jeg personligt ikke de skal holdes i live.

• #19   3. nov 2013 Hverken dyrlæge eller smed sagde noget om følsko, kun jeg nævnte om ikke der kunne sættes noget på, da hun var lille.

Jeg sagde også til dem begge, at de skulle være ærlige og sige om der kunne gøres noget, for hvis ikke skulle hun afsted med det samme. men de lovede begge at det kunne sagtens rettes smiley

Hører hvad dyrlægen siger nu her, og tager den så derfra .

• #20   3. nov 2013 Hvorfor skal den blive ridehest før du vil holde liv i den?

• #21   3. nov 2013 Sarah

Hvorfor skulle man dog holde liv i en hest bare for den kan stå på folden og glo.. Den kan ikke bruges til avl heller.. Plus hesten jo har ondt nu..

• #22   3. nov 2013 Sarah: Hesten har jo ondt, og hvor mange har ikke lige oplevet at finde deres heste som rideskoleheste eller anden form for ridehest nu, selvom den ikke kunne holde til det?
    Desuden er der så mange heste der 'fungerer', så at få et føl aflivet der ikke vil kunne blive andet end foldbums, medmindre det mirakuløst retter sig op, og så når føllet har ondt ser jeg intet galt i.

Jeg ville ikke være i tvivl selvom det klart er et hårdt valg; aflivning.

Tror at aflivningen er det bedste for den, og en død hest lider jo ikke, som man jo altid siger, du vil i hvert fald ikke få nogle hug herfra eller noget, for at lade føllet få fred, det vil jeg have stor respekt for at du kan gøre, du har jo prøvet en del i forvejen for at redde føllet smiley

• #23   3. nov 2013 Jeg havde også aflivet den - for hestens skyld, men også for ikke at betale enormt mange penge for en hest, der ikke er noget værd og skal bruge de næste 20 år på at stå og glo ... det er og synd og skam, og hvis der oven i det kommer en lang behandlings- og genoptræningsperiode, er jeg endnu mere sikker på, at jeg havde aflivet den.

• #24   3. nov 2013 Lad den sove.

Det er det mest humane at gøre.

• #25   3. nov 2013 Det ser faktisk ikke specielt kompliceret eller slemt ud. Men den skulle nok forlængst have haft følsko på i en kortere eller længere periode. Det burde være ret ukompliceret at få rettet op på, jeg har set langt værre, som er blevet helt perfekt ret hurtigt.
    Faktisk så undrer det mig virkelig, at en professionel smed ikke har nævnt det omgående som en løsning. Jeg ville måske overveje, hvilken smed, jeg bruger til mine heste fremtidigt.

• #26   3. nov 2013 Trist situation smiley
    Er der ingen gode frem tids udsigter havde jeg nok også aflivet smiley

• #27   3. nov 2013 Jeg synes det er et rigtig dårlig argument at den jo bare bliver foldbums, jeg tror ikke ens hest tænker "hvor er det kedeligt at stå her, jeg vil meget hellere rides, køres eller avles med" jeg kan godt forstå at hun vil aflive fordi den har smerter, men hos mig er foldbums-undskyldningen ikke en ordentlig undskyldning for at tage et andet liv.

• #28   3. nov 2013 Camilla? Hvorfor skulle man ikke? Hvem har givet mennesket retten til at tage et andet liv fordi vi ikke vil bruge penge på det? Jeg forstår fuldt ud at man vil give den fred fra smerter, men at give den fred fordi den ikke kan bruges som ridehest forstår jeg ikke..

• #29   3. nov 2013 hej.. det kan sagtens nå at rettes op, og du er jo godt igang

• #30   3. nov 2013 sarah..
    Tja vi har retten for vi betaler til hesten... deraf har vi retten..
    Sikke noget pjat du skriver

• #31   3. nov 2013 jeg syns det en super god ide at se hvad dyrlægen siger i ugen og tage beslutning derudfra.!

de har trods alt set mere end menge andre:)

• #32   3. nov 2013 Jeg ville nok aflive. Det er synd, hvis den går og har ondt :3

• karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

#33   3. nov 2013 Jeg personligt synes at du skal spørge dyrlægen , evt en anden , EN gang til om det ikke kan hjælpe med følsko og en sprøjte . Mener han ikke det så giv ham fred .
    Ingen grund til at bruge penge på ham , hvis han alligevel får et dårligt liv ud af det.
    Men klart , kan der gøres noget , så prøv det . Pøj pøj med det .

• #34   3. nov 2013 Camilla: synes ikke det er noget pjat, hvorfor skal det handle om penge det hele?

Michael: tilfældigvis ja, men hvis jeg ikke var havde det ikke noget om hvad jeg spiser for de dyr der bliver dræbt for at blive spist er bestemt ikke det samme som at aflive fordi den ikke kan blive ridehest..

• #35   3. nov 2013 Sarah : synes ærlig talt du skulle smutte et andet sted hen og diskutere din negativitet smiley

Hvis jeg afliver Lissebeth bliver det pgå :
    Smerter resten af hendes liv.
    at det ikke kan rettes
    at det koster en halv bondegård, uden 100 % garanti for at det vil lykkedes.

Det er muligt at det også handler om penge, man kan sagtens komme ud i at det bliver så dyrt at man siger : nej det går ikke det her.
    Uden at det betyder at man ikke har råd til sin heste.
    Hertil vil jeg sige, Har DU sat et par 100.000 af til uforudsete udgifter til din hest ??

Så er den ged vist barberet, og så har jeg svaret dig på forhånd smiley

• #36   3. nov 2013 Stutteri: jeg må vel også komme med min mening? Din grund er jo smerter så hvorfor gå i forsvarsposition?

Jeg har ikke en hest og det er netop fordi jeg ved jeg ikke har mange penge at lægge ud til hvis den bliver syg og har brug for behandling smiley

• #37   3. nov 2013 Jeg går ikke i forsvar, sikke noget pjat smiley
    Jeg reagere på din aggrasive udmeldning, som lader noget af sig smiley

Synes du skulle tænke dig om 2 gange inden du åbner munden, et er at komme med sin mening, et andet er at have tænkt over den smiley

• #38   3. nov 2013 Ikke for at forsvare nogen eller noget OVERHOVEDET!

Synes hvis den kommer til at gå med smerter resten af livet så ja så ville jeg aflive den. Men hvis det kan rettes op(også uden du skal ligge en halv bondegård i det) så synes jeg det skal gøres og når du så ikke selv kan bruge den. Så se om der er nogen der bare kunne bruge en hyggehest/selvskabspony. Hun vil nemt kunne få et godt liv med det(hvis hun ikke har smerter) og hvem ved måske er der en derude der bare godt kunne tænke sig en god ven som man kan trække turer med og lærer tricks og sådanne nogen ting.

Min mening: jeg ville ikke have noget imod at købe en som det hvis det var det blev rettede op på(Nu har jeg bare ikke pengene, studer på Universitet og får kun SU). Hvis jeg nogensinde skal have hest skal det kun være til ren hygge. Om det så er rideturer i det fri eller træk turer det er for mig ligeglydigt.

En eller anden derude i det danske vil sikkert få sig en rigtigt god ven ud af din lille hoppe. Så spørgsmålet ville for mig være: kommer hun ti at gå med smerter resten af livet eller ej?

Tag den derfra smiley

• #39   3. nov 2013 min aggressive udmelding? hvor er jeg aggressiv? jeg kommer med min mening om emnet og det må jeg ikke eller hvad? jeg har netop tænkt over emnet fordi jeg har læst det flere steder. derfra min mening.

• #40   3. nov 2013 Øh Micheal hvem er det lige du skriver til??

For er den eneste med dette navn i denne tråd og kan ikke så hvordan dit indlæg passer ind i hvad jeg skriver..??

• #41   3. nov 2013 Michael - læs hvad jeg skriver? Det er fint at aflive en hest med smerter, men når undskyldningen kun er at den ikke bliver ridehest igen og derfor skal være foldbums resten af sit liv, så står jeg af..

• #42   3. nov 2013 Åha okey så jeg med igen.. =)

Og er helt enig med dig.. jeg ville selv hvis jeg havde en hest som kun kunne være foldbums aflive den hvis jeg ikke kunne have den mere for chancen for hesten vil kunne leve et godt liv som foldbums hos andre ville nok ikke være stor.. nogle ville msåke "glemme" og sige den ikke kunne rides eller den måske ikke blev fodret ordnet få ordneligt smed eller dyrlæge eller andet.. og blive kasteboldt nej tak.. så hellere aflive. Og må indrømme er træt af og se heste (især ældre heste) med spat eller andre skavanker som gør den kun kan være selvksbas hest og måske bruges til en skridt tur engang imellem sælges istedet for at folk tager ansvar for deres dyr og afliver dem mens den har haft et godt liv.

• #43   3. nov 2013 Heidi : så du synes det er ok at bruge 10-20.000 kr eller mere, på behandling, over 1 år eller mere, og så derefter sælge den for, tja hvad kan man få for en foldbums ... 1500 kr ?
    Dernæst skal det siges at michael er inde på noget vigtigt, hvor mange beholder deres heste fra vugge til grav ? Den kan hurtigt ende med et så dårligt liv som kasteboldt, at den ville have været meget bedre tjent med at være aflivet.
    man skal huske på at en død hest lider ikke .

• #44   3. nov 2013 Sarah : du er ung, du har vist meget at lære endnu om livet... tror jeg smiley

• #45   3. nov 2013 Nej det mener jeg bestemt ikke smiley Ved godt det ikke det hele skal handle om penge og kan godt forstå dig hvis du ikke vil bruge så mange penge på det. Skrev også his du ikke skulle bruge en halv bondegård på det. Så ikke misforstå mig.

Der er nogen der beholder deres heste fra vugge til grav smiley man skal bare lige være heldig at finde dem. Men du har nok ret, ret mange beholder dem ikke og det vil være synd for din lille hoppe at blive kastet fra den ene til den anden når hun har den skade smiley

• #46   3. nov 2013 Ok Heidi, så misforstod jeg dig smiley

• #47   3. nov 2013 Det er helt okay smiley det kan ske nogen gange jo smiley

• #48   3. nov 2013 Du besvarede ikke mit spørgsmål. smiley

Ja, jeg er ung og har helt sikkert meget at lære og jeg ændre mig sikkert nu ældre jeg bliver, men ligenu ser jeg dette med mine unge øjne og danner mig en mening udfra hvad jeg ser/læser. smiley

• #51   3. nov 2013 Har du prøvet at høre en anden dyrlæge og smed vurdering? Ikke fordi jeg siger dem du bruger er dårlige, overhovedet og det lyder til de tager det alvorligt, men det kunne jo være de overså noget eller en anden havde stor erfaring på området.
    Jeg vil dog holde på at findes der ikke en simpel, forholdvis billig og smertefri behandling ville jeg aflive. Hvem siger det her er ende på det? Om et år vil du være så knyttet til føllet at det formentlig vil være endu svære der at tage beslutningen. Til den tid kan den have gennemgået smerter, du kan have brugt mange penge og havne i en så følelsesmæssig situation, at det kan være svært at vurdere hvornår nok er nok.
    Håber du når frem til en god beslutning for alle parter og giv endelig en opdatering smiley

• #52   4. nov 2013 Sarah du har min støtte smiley (Y)

• karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

#53   4. nov 2013 Kan vi ikke bare vente og høre hvad trådstarters smed og dyrlæge siger igen , eller evt nogle NYE fagpersoners syn på sagen med føllet med svage koder .
    Og så kan jer , der diskuterer vildt tage jeres diskussion/ evt skænderi privat .

• #55   5. nov 2013 Syntes altså lige at den er blevet kørt 100 km. For langt den her diskusion smiley
    Vi havde en hundehvalp, alle dens brødre og søskende var dødfødte eller døde senere, så han var den eneste overlevende...
    Da han skulle til sit første dyrelæge tjek sagde de at han havde hjertproblemmer. Vi havde allerde bemærket at han hurtigt blev træt og sov meget..
    De sagde han sagtens kunne leve videre i måske 5 år, men vi ville ikke stå med en hun der sov 24x7 og ikke kunne løbe rundt som normale hunde, han skulle havde medicin os.v, måske var han kun en hvalp på 1 måned, men på stedet blev han aflivet da vi ikke ville tilbyde ham sådanner er liv smiley

Har i prøvet at se det hele fra jeres egen vinkel? Forestil jer at jeres kæreste eje ikke kunne få et liv med 100% garanti smiley

• karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

#57   5. nov 2013 Hvor gammelt er føllet nu egentlig ?

Kommentér på:
Føl, aflivning eller ... ?

Annonce