{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.608 visninger | Oprettet:

VIGTIGT! Køber vil sende hest tilbage {{forumTopicSubject}}

Hej.
For 15 dage siden solgte jeg denne søde lille shetlænder hoppe på 4,5 år. Hun var sød i omgang, hverken sparkede eller var ubehagelig, dog kunne hun bide efter en men KUN hvis hun var ude i meget stressede situationer. Hun fejlede intet, andet end underbid hvilket er undersøgt er dyrelægen og han sagde det ingen betydning havde, andet end man skulle holde øje med om hun tabte sig, men Totte (ponyen) blev kun i bedre og bedre foderstand, og fik ros af dyrlægen. Ponyen er vaccineret og grønt pas.

Jeg solgte hende så til en bekendt, da min ridehest skulle flyttes til et opstaldningsted (de stod hjemme). Damen som købte hende blev ved med at trække betalingen ud, men endte med at få 1000 kr, ud af 2000 og resten inden jul.

Nu skriver hun så at hun vel sende ponyen retur da den bider når man vil sætte sig op på den - hvilket jeg heller aldrig har oplevet! Og at den skal have fået helt vildt ondt i benet!! Og ponyen har igen aldrig haltet før.
Og hun påstår at smeden siger det måske er fordi den vender indadtil med forbenene. Min smed (som er meget vellidt) har beskåret hende flere gange og har ikke sagt noget om det.

Hvad ville I gøre, PLEASE HJÆLP?! Ønsker det bedste for ponyen men min økonomi som 18-årig skal også hænge sammen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  VIGTIGT! Køber vil sende hest tilbage
  • #1   1. nov 2013 Som I kan se ligner hun en rigtig sød pony - hvilket hun også var. Hun havde bare ikke været så meget i hænder, men aldrig dårlige oplevelser!

profilbillede
  • #2   1. nov 2013 ville tage hesten retur og finde et bedre hjem

• #4   1. nov 2013 Præcist og som jeg havde glemt at sige så siger hun at ponyen har rigtig ondt i benet, som aldrig har været synligt hos mig. Det kan jo lige så godt være en "skade" den har fået det nye sted.

• #5   1. nov 2013 Tag imod hesten og de 1000 hun har betalt er så for at låne den i perioden, hun må jo ikke bevise det ellers må hun få en skriftlig brev med hovende også få din smed til at vudere, hun har vel fundet ud af st du ikke havde råd?

• #6   1. nov 2013 Ville I så også betale de 1000 kr. igen? For føler jo min pony er blevet "dårligere", hvis jeg tager den tilbage!

• #7   1. nov 2013 Er enig med Camilla L!
    På den måde kan du selv skabe de bedste forudsætninger for ponyen.

Kan sagtens forholde mig til det du påpeger økonomisk, for jeg kan heller ikke bare lige trække penge frem pludselig.
    Dog ville jeg uden tvivl finde dem, og tage ponyen tilbage. Til hver en tid!
    Hvis min shetlandspony, Rufus, nogensinde skulle sælges (har jeg dog slet ingen intentioner om), og jeg på trods af grundig undersøgelse og vurdering af ny ejer, ville komme ud i din situation, så havde han været ved mig igen efter max. 24 timer.

Men vil dog tilføje, at hun principmæssigt, burde dokumentere "fejlen" før du ville tage den tilbage. Ellers kan alle jo bare sende heste og ponyer tilbage, fordi de fortryder.

• #8   1. nov 2013 Lad hende komme tilbage med den.Du har fået de 1000,- som du jo skal beholde.Hun kommer da tilbage med den.Find et nyt hjem til den i en fart.

• #9   1. nov 2013 mener det er sådan er der er 14 dages fuldretur ret. men hvis der sker noget køberen er utilfreds med inden for et år, fx at den har ondt i benet, er det op til dig at bevise at det er sket efter du solgte den. hvis det er over et år så er det hende der skal bevise det:)

• #10   1. nov 2013 Uanset hvad har du ikk ret til at tilbagebetaltes beløbet, når det er ting der er opstået efter købet. Ponyen er vel købt som beset. Så har hun ikk noget at komme efter og kan derfor heller ikk forvente at få beløbet tilbagebetalt. Har handlet en del med heste. Shetlændere faktisk. Har haft solgt en der fandt på noget af det samme. Jeg tog ponyen igen men hun fik ikk en krone (:

• #11   1. nov 2013 evt sig at hvis du skal tage hesten retur så få hun kun de 500,- tilbage.. da ponyen ikke var sådan da de modtog den..

Men altså havde jeg mulighed for det havde jeg bare taget hesten retur og betale de 1000,- kr tilbage. Kan jo være fordi den ikke trives hos dem den har forandret sig..

• #12   1. nov 2013 Hun har 3 mdr retur ret hvis hesten har en skade eller skjult fejl..

af ponyen måske har bidt er ikke nogle fejl! men hvis du ikke tager den tilbage ser du desværre nok den snart er tilsalg igen?

• #13   1. nov 2013 Men det bliver påstand mod påstand så.
    Hun har selv haft hendes nevø til at få en tur på hende og der var der ingen problemer, ponyen kunne løbe med rytter ved siden uden halthed eller tegn på ubehag. Det eneste var at ponyen kunne være noget stædig - men det er en utrænet shetlænder så det ville være "normalt".

• #14   1. nov 2013 Jeg havde en sag kørende med en der nægtede at give mig ejercertifikatet. Jeg tog den med politiet og de sagde at en mundtlig aftale er fuldstændig ligeså gyldig som en skriftlig

• #15   1. nov 2013 Har snakket med min mor, og hun synes vi skal hente ponyen i weekenden og hun vil betale udgifterne for den, og så skal der bare findes et ordenligt sted den kan være men det bliver med de 1000 kr. vi beholder.
    For er helt vildt ked af det, sådan noget er bare ikke fair når det er ens guldklump det handler om smiley
    Men skriv endelig stadig om hvad I ville gøre, for ved ikke helt hvad jeg gør endnu.

• #16   1. nov 2013 Jeg havde nu også hentet ponyen hjem igen, for at kunne finde et bedre hjem, men vil også sige at de 1000 kr ville jeg beholde og det ville jeg af den grund :

Den er skadet ! (hvilket den ikke var da de fik den)
    At den bider ? ( kan der jo være mange grunde til? de behandler den måske ikke rigtigt?
    Den er indfodet på forben? ja det er jo ikke en skjult fejl ? så det kan man ikke returnere den på ?

Så der er faktisk ingen juridisk grunde til man skulle tage den tilbage? kun hvis de evt har røntgen billeder af en skjult gammel ting som kan skyldes den halter?

Men alligevel havde jeg taget den retur for at kunne finde nogle nye gode ejere.

• #17   1. nov 2013 Jeg laver altid kontrakt ved salg, hvori der også står hvorvidt der er fejl/unoder ved hesten i, alt bliver skrevet i jeg har meddelt køber om ved syn og test af hesten. Returret aftales og skrives i kontrakten også hvis der ingen returret er. Der skrives også hvordan køber har testet hesten.

Jeg ville tage retur med udsagn om at hun ikke får penge retur da hesten nu er skadet, find et nyt hjem og sørg for at lave kontrakt smiley Håber du finder ud af hvad der er bedst for dig og pony smiley

• #18   1. nov 2013 hvis der ingen handelsundersøgelse er er hesten købt som beset og derfor kan man ikke returnere varen... da hun har købt den som den er.

er der handelsundersøgelse på den, og der evt. er en fejl som ikke har været opdaget som den har haft fået før salget så er der returret... og hvis den er opstået efter er der ingen ret... dette skal hendes dyrlæge ovs. kunne dokumentere er fra før salget eller efter salget.

• #19   1. nov 2013 Den er ikke handelsundersøgt eller med kontrakt. Så er det bare om hun går med til jeg beholder de 1000, og hvis ikke er det ikke det som skal afgøre det! smiley

• mette K
    mette K Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 1 Svar: 1
    #20   1. nov 2013 Der er købeloven der gælder. Dvs. ingen retur eller fortrydelsesret, medmindre der har været skjulte fejl eller mangler. Dog ville jeg også tage den tilbage for hestens skyld. Jeg ville ikke betale de 1000 kr retur, da det også koster dig at have den stående til den er solgt igen. Hvis den bliver solgt med det samme igen, ville jeg overveje at returnere nogen sf pengene. Pøj pøj med det smiley

• #21   1. nov 2013 Hvis jeg tager ponyen retur, skal den bestemt ikke sælges foreløbigt! smiley

• #22   1. nov 2013 Tag den bare tilbage, men du skal ikke give dem de 1.000 tilbage. Det kan man tage lidt som "skades erstatning", når hesten nu er "dårligere" end da den blev solgt ^^'

• #23   1. nov 2013 Få din pony hjem smiley Ellers sælger hun nok til første og bedste!

• #24   1. nov 2013 Det giver heller ingen mening når køber siger at hesten har meget ondt i benet men den bider når de vil ride på den - det er da klart, hvis hesten har ondt i benet!!!

• #25   1. nov 2013 Dårlig benstilling ( her indfodet) er synlig?? så det er ikke en skjult fejl man kan sende hest tilbage på ...

• #26   1. nov 2013 Køber har undersøgelsespligt, og er det ik sket, er det svært at bevise.
    Har hun haft dyrlægen til at kigge?
    Dvs. findes der udtaleser der siger, at det er fra inden købet?
    Og som andre siger, indfodet er ikke en skjult fejl - alle ka se det.
    Det ka være, at deres håndtering har gjort det.

Men men, hent ponyen, den har det vist ik godt der, og behold 1000-manden.
    Medmindre hun self ka bevise fejlne, næppe.

Kender en der stod i samme situation.
    Solgte billigt, 100% ok hest, men oppe i årene, køber var en knold til at betale.
    Hun hentede hesten, han var halt, og hun bøvler stadig med det (mere end et ½ år efter)
    Køber fik ik de betalte penge tilbage.

• #27   2. nov 2013 Jeg ville tage ponyen retur + få penge tilbage.
    Og så ville jeg beholde den indtil jeg fandt et bedre sted til den. Ponyen har det vel ikke godt hos de nye ejere, hvis den opfører sig sådan hos dem, og ikke hos dig?

Held og lykke. Ponyen ser virkelig sød ud smiley

• #28   2. nov 2013 Jeg foreslog vi skulle skrive en kontrakt og havde printet den ud men har aldrig fået den retur underskrevet, da det ikke var hende selv som hentede hesten.
    Kan bare ikke se hvordan hesten pludselig skal kunne opføre sig så anderledes!
    Og hun var opmærksom på alt hvad jeg vidste.

• #29   2. nov 2013 indfodethed er SYNLIGT, det kan man tydeligt se udefra ? det er ikke en "hovfejl" det er en ben-stillingsfejl smiley

Hvis du stiller dig foran hesten og kigger på hestens ben, vil du tydeligt kunne se hvis den er indfodet...

• #30   2. nov 2013 Nej det ingen handels fejl at hesten er indfodet hun har jo selv været og se på hesten.

• #31   2. nov 2013 Ja det kan man jo godt kalde det? Men den er synlig? så den ser man når man køber hesten?

Så derfor kan man ikke bruge det som undskyldning for at sende hesten retur igen? Man har jo valgt at købe hesten med denne fejl ?

• #32   3. nov 2013 Selvfølgelig er der forskel på hvor indfodet de kan være, nogle ser man det mere på end andre.
    men det vil altid være det man kalder en synlig fejl, da det er noget man ser med det blotte øje, det kræver ikke røntgen eller lign....

Ja det er ikke nemt at være dyrlæge i dag? de får nemt en sag på halsen, hvis de overser noget og da især det man kalder synlige fejl smiley
    Men man kan jo også se sådan på det at når du ikke har fået anmærkning på det? så har din forsikring heller ikke taget forbehold for det, så den vil dække hvis der sker noget. Men nu er det jo heller ikke altid de er så indfodet at man mener det vil gå ud over holdbarheden?

Men ja lad os hellere stoppe nu for vi bliver vist ikke enige smiley

profilbillede
  • #33   3. nov 2013 Sådan her ser det ud?

profilbillede
  • #34   3. nov 2013 Det at hun kun har betalt 1000 nu og vil betale de sidste tilbage inden jul, lyder i mine øre underligt..Det er jo "kun" 2000 vi snakker om, hvilket man burde kunne hive ud af budgettet - så for mig lyder det lidt som om hun har anskaffet sig noget, hun alligevel ikke har økonomi i, og derfor finder undskyldninger.. Jeg kan selvfølgelig ikke vide noget om dette - men ja, det tyder altså lidt på det.. Tag ponyen tilbage smiley

• #35   3. nov 2013 Tag hesten tilbage! Den skal have det godt. Jeg ville tage hesten tilbage.

• #36   3. nov 2013 Hun står lidt skævt fordi hun er på vej afsted med også sådan:

Og sådan:
    Det er jo tydeligt det er meget

profilbillede
  • #37   3. nov 2013 Eller mener det er mere som om hun vrænger ud på benene
    Men hesten bliver nok hentet og så er det det smiley med eller uden de 1000.

• #38   3. nov 2013 er det bare mig det er tabt bag vognen og bytter om på noget men hesten er da fransk og ikke indfoet..?
    Og jah det må man sige er viiiirkelig tydeligt..

• #39   3. nov 2013 Jo det er fransk, det er mig som har byttet om på det, men det er også fransk som
    der er sagt til køber. !!

• #40   3. nov 2013 Jeps den er fransk og ikke indfodet .-) men synligt det er det i hvertfald smiley

Kommentér på:
VIGTIGT! Køber vil sende hest tilbage

Annonce