{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.349 visninger | Oprettet:

erfaring med SPAT {{forumTopicSubject}}

Min 4 årrig frederiksborg vallak fik d. 21/10-2013 konstateret spat i højre bagbenshase.

han skal nu igennem en periode på 6 mdr. hvor vi skal have de 3 glideled til at vokse sammen. dette skal ske ved motion, motion og mere motion. han vil selvfølgelig få smertestillende efter behov. derefter skal han så til kontrol på dyrehospitalet igen.

han går på fold fra kl. 06:15 og til det bliver mørkt hverdag.

jeg har så tænkt mig at købe BOT hasegamache som han med tiden skal stå med om natten.

jeg har læst at der er mange som bruger Artroflex eller Cortaflex, men jeg ved ikke om det er i denne periode eller når de 3 led er vokset sammen?

jeg vil gerne høre andres erfaringer med spat og gode tips og råd til at gøre dette på den bedst mulige måde da jeg kun ønsker det bedste for min hest.

jeg vil selvfølgelig vende det med min dyrlæge inden at jeg gøre noget.

på forhånd tak

mvh camilla

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  erfaring med SPAT
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #1   23. okt 2013 Jeg har redet en hest (milan) som fik konstateret spat i begge bagben. Den eneste grund tilst vi fandt ud af det, var i forbindelse med salg ville have ham i røntgen så vi vidste hvad vi solgte..

Milan fik ingen special ting, han var bare meget på fold, og blev skridtet godt varm under ridning.

Så min erfaring med spat er egentligt meget god smiley

Jeg ville godt turde købe en spathest ihvertfald..

• #2   23. okt 2013 Jeg fik for 1½ år siden konstateret spat i begge bagben på min vallak (Kaliber). Desværre røg vi ind i den uheldige tid, at jeg i 7 mdr. ikke kunne skridte ham, da han fik hovproblemer, som gjorde, at han ikke måtte rides. Det var et stort problem for spatten, som havde bedst af at blive motioneret. Han gik på fold hver dag fra morgen til mørk aften.

Men eftersom min hest havde spat i begge bagben, samt hovproblemer så stod jeg i et dilemma, men han stod "stille" i 7 mdr., hvor han var på fold og ellers hyggede vi bare..

Desværre voksede hans spat aldrig sammen. 1½ år efter vi fik det konstateret havde vi dyrlæge ude for at give en vurdering, da vi selv kunne se forværinger.. Hun sagde med det samme, at han var blevet markant værre end da vi røngtenfotograferede ham.. Han blev derfor aflivet d. 30 september..

Jeg håber for dig, at dit vokser sammen igen!
    Jeg ville ikke turde købe en spathest efter de oplevelser med spatten nu..

Min hest gik med BOT hasegamacher, men de skarvede ham )-:

• #3   23. okt 2013 Står selv med en spathest på 5 år, som desværre har enormt dårlige udsigter, og kun skal en vej :-(. Så har ikke gode erfaringer med det, og jeg ville ikke købe eller avle på en hest med det, da man ikke ved om det er arveligt.
    Det er jo lidt ligesom slidgigt.

• #6   23. okt 2013 det er jeg ked af at høre.

havde din BOT hasegamachen på hele tiden?
    kunne du se/mærke nogen forskel med gamacherne?

• #7   23. okt 2013 var det også mens det skulle vokse sammen at han fik det?

• #8   23. okt 2013 Jeg er ikke helt sikker på om det er til mig Camilla? (-:

Min han havde ikke BOT hasegamacher på hele tiden. Han blev, over en uges tid, trappet op på dem, så begyndte de desværre at skarve ham. Men ja, der var en forskel. Det var bedre da han gik med dem.
    Han fik også cortaflex, hvilket holdte ham i live til sidst tror vi..

Ja, det var mens det skulle vokse sammen. Det skete desværre bare ikke..

• #9   23. okt 2013 Jeg har lige sagt farvel til min hest her i dag .. Har prøvet alt . men det gik ikke .. Held og lykke med din hest ..

• #11   23. okt 2013 ja har godt læst at man skal trappe op med gamachen.

så BOT hasegamachen kan godt anbefales man skal bare holde øje med at den ikke gnaver?

• #12   23. okt 2013 kunne du også mærke/se forskel da du brugte gamachen?

• #13   23. okt 2013 Utroligt hvor meget der kan ske på få år. Min gammel hoppe Flicka, fik konstateret spat i det højre bagben for lidt over 9 år siden, en måned efter vi havde købt henne. Vi fik at vide af dyrlægen at hun ikke var ridebar længere og derfor måtte lade hende gå på persion, da hun aldrig ville blive en stævne pony igen, da den forrige ejer havde overbelastede hendes ben alt for meget hvilket gav resultatet i at spatten brød frem. Så vores hoppe har stået lige siden dog har vi af og til reden en skovtur og hun trives i det bedste velgå, dog stadig med en slem spat men uden smerter og medicin. Troede ikke at man i dag brugte spat heste til ridning .... Men ja der er da sket meget siden med udviklingen af sygdommen spat. Jeg følger lige lidt med, så min viden også bliver større.

• #14   23. okt 2013 Merlin købte jeg som 4 års, med spat i højre baghas (juvenil spat), han blev behandlet med 3 sprøjter ved tidl. ejer, og ledene er vokset sammen. Han er 5% stivere i højre baghas.
    Jeg købte ham som 50 - 50 for han blev ridehest. Har haft ham i over 7 år nu, og jeg har ikke haft problemer med ham. Han får intet tilskud, men går på fold i mange timer, og bliver motioneret 6 gange om ugen. Han bliver skridtet godt varm, og godt af, så er der ingen problemer, og vi springer også en smule.

Ved du hvilken slags spat det er? Nogle er jo mere aggresive end andre, og nogle heste kan desværre ikke leve med det. Men der findes også heste på topplan med spat, og såvel også i avlen.

• #15   23. okt 2013 Jeg har en 6 års hoppe der står med spat, hun fik konstateret det i februar sidste år, og blev her både behandlet med binhyrebachormon (staves) og tildren og skulle stille igang igen, og her var det INTET at se, vi fulgte dyrlægens råd om genoptræningen og var efterfølgende blå til morsø hvor vi red noget LA1,LA2 og LA3, hvor der INGEN problemer var, 2 måneder efter begyndte vi at kunne se/mærke forandringer igen, og fik dyrlægen op igen, her fik hun binhyrebachormon i begge bagben og skulle stå i en uge, og derefter stille igang igen, men har var hun ikke rentgående, og hun står nu på fold/i løsdrift hvilket hun skal i 1 år og så mener dyrlægen at vi kan være heldige at spatten bliver indkapslet, og at hun dermed kan komme til at blive ridehest igen, og indtil videre ser det godt ud, har aldrig set en hest være så tilfreds og hun kommer dagligt travende eller galoperende når vi kommer ud til dem, og der er INTET at se på hendes ben:i SÅ vi håber!:i

• #17   23. okt 2013 det er dejligt at høre at der også er nogle "gode" historier, jeg håber min bliver en af dem.

• #18   23. okt 2013 Min venindes Islænder har spat i knæerne (forbenene) Han fik den første tid noget glukosamin og blev redet med jævne mellemrum af både mig og min veninde. Så fik hun en halvpart på ham som red ham 4 x ugentlig og dette gik fint. Han går i løsdrift og nærmer sig de 20 år og har det fint uden en masse behandlinger osv. smiley Dog er ikke alle så heldige.

• #20   23. okt 2013 Jeg fik en hest opereret i begge bagben og genoptrænede i et år, hvorefter blev den aflivet desværre - men operation kunne være en mulighed afhængig af hvor mange led, der er betændelse i. Det gør leddene stive med det samme...

• #21   23. okt 2013 Du ved ikke hvilken slags spat det er?
    På efterskolen fik min veninde aflivet en hest med spat, den kunne desværre ikke redes smiley Læren på skolen sagde så, at spat var = aflivning, hun sagde direkte, at tidl. ejer havde løjet mig op i hovedet ved, at sige Merlin sagtens kunne bruges, da det var vokset sammen.
    Jeg har sådan lyst til, at tage derned og vise hun tog fejl, for han lever i bedste velgående nu smiley
    Hun måtte også selv aflive en hest til spat.

• #22   24. okt 2013 Trine N
    Hvor længe er det siden din blev opereret, for da min var på dyrehospital i februar fik vi at vide de ikke opererede for spat mere?

• #23   24. okt 2013 nej jeg ved ikke hvilken slags spat det er josefine

Kommentér på:
erfaring med SPAT

Annonce