Blogger
16. sep 2007 Følger: 226 Følgere: 2135 Heste: 17 Annoncer: 2 Emner: 205 Svar: 2.258
Forkert pony, men forældre nægter? {{forumTopicSubject}}
Det er sådan at jeg kender en som der lige har købt en pony, men det er bare sådan at hun faktisk ikke selv helt har valgt denne pony. Endelig er det nok mest hendes forældre der har valgt ponyen for hende.
Hun har selv snakket med sine forældre og har selv indrømmet at hun er bange for den og har ikke lyst til at ride på den og gerne vil af med den da hun synes at det er synd for ponyen at bare lade den stå men i mens at ride på den når hun er bange for den. Men forældre siger at det er noget pjat og hvis de går af med den er der bare ikke nogen ny hvor pigen så siger at det er helt okay for hende, hun synes bare ikke at det er fair over for denne pony.
Det skal lige siges at de har været rigtige uheldige med ponyer desværre, den først blev skadet, den anden var desværre for ung og den trejde var det noget med gamle ejere og så nu er det denne her pony....
Pigens forældre nægter simpelhen at tro på at det er den forkerte pony, jeg kan selv se når hun rider på ponyen sidder hun og spænder op og har ikke lyst til at ride, sådan skal det jo ikke være når man rider?
Hvad ville i gøre i dette problem? og hvis der dukker nogen forældre op her, hvad ville i så gøre?
feb 2007
Følger: 34 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 205 Svar: 2.428
dec 2009
Følger: 87 Følgere: 75 Heste: 4 Emner: 56 Svar: 442
Evt. Få nogle andre til at ride den, til hun se v har modet igen, også ellers bare tage det stille og roligt derfra
Blogger
Følger: 226 Følgere: 2135 Heste: 17 Annoncer: 2 Emner: 205 Svar: 2.258
Blogger
L&S: Hun får undervisning dog vil hun slet ikke ride den lige nu og dette skal hun heller ikke tvinges til synes jeg i hvert fald og de har heller ikke råd til at betale til undervisning, derfor hjælper jeg hende og underviser hende når hun vil og har mod på at ride.
mar 2008
Følger: 66 Følgere: 65 Svar: 271
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
hun bukkede med mig når jeg red og stak af med mig, maste mig op af barrieren på banen og væggen i stalden
men jeg fik også at vide af mine forældre at det var den hest eller ingen, og jeg havde drømt om en hest hele livet
idag 8 år efter er jeg glad for at de gjorde som de gjorde, for jeg købte hende og ejer hende stadig og hun er min bedste ven
så måske din veninde bare skulle have lidt hjælp til håndteringen af hesten og et lille skub på vejen
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
Jeg røg af min vallak for 3år siden, og kender alt til det med at være utryg og slet ikke have lyst til at ride den.. jeg ved godt jeg er det ældre (lyder det i hvert fald til).. men har været det igennem..
Det i først her i år 3år efter at jeg er blevet glad for at ride ham igen.. har været en lang og sej kamp, men nu nyder jeg at ride rundt på ham igen
Blogger
Da de skulle ud og kigge på pony sagde jeg til dem at de skulle finde en pony som der var nærmste til rideskole pony, denne pony købte de fra nogen som ikke kunne bruge den til rideskole pony. Plus at de heller ikke vil lægge særlig mange penge i en ordenlig pony fra starten.
Nadia: Hun er slet ikke bange for den fra jorden, det er kun når hun rider den og grunden til at hun ikke er bange for den fra jorden er fordi vi har trænet med den så meget fra jorden og så gået stille og roligt op, men pigen er stadig bange for den.
Blogger
Blogger
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
feb 2011
Følger: 26 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 902
Men det er da en utrolig irriterende situation at stå i for hende. Kan hun virkelig ikke forklare hendes forældre dt?
okt 2007
Følger: 112 Følgere: 193 Heste: 12 Emner: 2 Svar: 989
Jeg har selv været rædselsslagen for min fars hest, men det var pga. et styrt, den dag i dag er jeg LYKKELIG for at ride hende, hun er sågar blevet min egen hest.. Hvis pigen vil ridningen, og ponyen, som du siger, er forholdsvis rolig - så er det jo bare at klø på..
Hvis i har fået det til at fungerer fra jorden, så tror jeg også på at i kan få det til at lykkedes fra ryggen..
Ellers hvis hun bare nægter at ride ponyen, så er det jo nok bare sådan det er.. Du eller pigen kan ikke presse forældrene til endnu en pony, forstår godt at de er opgivende efter så mange ponyer der ikke har fungeret..
Håber dog at i får det til at lykkedes
jul 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 956
Omvendt har jeg været oppe på andre heste, der "ingenting gjorde", som jeg også nærmest har siddet og rystet på.
Det kan ikke forklares ved hjælp af logik. Det er vel bare det der med at "kemien ikke passer".
Selvfølgelig er der også den faktor at der sker et eller andet, og så stoler man ikke på hesten efterfølgende. Og det kan tage tid at bygge op igen, og får nogen sker det aldrig. Det er nok i virkeligheden ligesom fx. forhold, hvor kæresten pludselig er utro. Tillid er en svær ting at bygge op igen, og nogen gange går det, andre gange går det ikke.
Men hvis der ikke er sket noget som har brudt tilliden, så er det simpelthen kemien der ikke passer - og det kan der ikke gøres så meget ved. Det ville, for at bruge samme eksempel som ovenfor, svare til at man SKULLE være sammen med en kæreste, hvor man bare ikke følte der var noget kemi.
Og det kan man sq ikke gøre så meget ved... Håber forældrerne til pigen får øjnene op og hjælper hende..
mar 2011
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 9 Emner: 26 Svar: 145
Den kunne godt lyde som den min rideskole lige har.
Jeg var den eneste der turde ride på den. så til de besluttede at sætte den tilsalg, og den blev solgt for et par uger siden.
sep 2007
så i stedet for at fokusere (og få hende til at fokusere) på at få en anden hest, så få en til at hjælpe hende med at bearbejde hendes angst (rideterapeut)
sep 2007
jul 2012
Hilsen, en nervøs rytter
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
maj 2008
Følger: 132 Følgere: 130 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 108
Måske forældrene er nået til et punkt hvor de mener det enten er denne hest eller ingen hest?
Går udfra pigen har prøvet hesten før købet, og selv har indvilliget i at få hesten?
sep 2007
hvis man får den rette hjælp kan man sagtens komme til at ride en fremadgående pony
det var noget andet hvis den stejlede, sparkede etc, men det lyder jo til at være en sød pony
jul 2012
sep 2007
jeg har siddet som rytter på min hest og rystet som jeg aldrig har rystet før, tudbrølet oven på hesten og når jeg har bare har skulle tænke på at sidde på den
men jeg fik hjælp til at lære at håndtere hende, og med tiden har jeg fundet ud af at hun fungerede bedre hvis jeg brugte nogle nye træningsmetoder på hende, og idag er hun super velfungerende
og det skyldes helt sikkert at jeg har lært hvordan hun bedst trænes
så hvis man skal putte det ind i "kemi-kassen" så havde vi INGEN kemi i starten og nu passer vi perfekt? derfor tror jeg ikke på kemi mellem hest og rytter, men på at finde de rigtige redskaber til at få et samarbejde op at køre
jul 2012
Og nej, jeg siger ikke man bare skal skifte heste ud som man skifter sokker, men bare at man måske skal være ekstra grundig inden man anskaffer sig hest (ved godt det nok ikke er TS's skyld i dette tilfælde, men jeg taler generelt).
Personligt er jeg nok det man ville kalde en "luksus" rytter, i og med at jeg brugte omrking 5000kr per måned da jeg havde egen hest. Og jeg kan elske dyret nok så meget, men når jeg bruger 60.000kr om året på en hobby, så skal jeg altså ikke sidde deroppe og ryste, græde, være bange. Jeg skal komme hjem med et smil og et overskud, til at få resten af min hverdag til at fungere også.
Selvfølgeligt ikke hver gang, og selvfølgelig skal alt tages med et gram salt, men i bund og grund er det min holdning.
Kan godt være jeg bliver høvlet ned nu, men så længe man ikke mishandler sine dyr og sørger for de får et godt hjem hvis man vælger at sælge dem, kan jeg egentligt ikke se hvorfor man ikke skal kunne mene som jeg mener.
jan 2007
Det er bare ikke alle der er enige med dig. Og det er vel fair nok
Jeg kan godt se hvad du mener, men jeg synes det er ærgerligt at man bare giver op. Jeg kan se hvis man har prøvet igennem en længere periode (her taler jeg ikke kun et par uger), at få det til at fungere og man simpelthen ikke kan få det til at lykkes.
Men at man "giver op" uden en kamp synes jeg er ærgerligt..
Man kan jo ende med at stå med sin drømmehest ligesom Nadia har erfaret. Og jeg selv er også kommet mig over min angst sammen med min pony.
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
Det er jo nok selve kemien der gør problemet, og hvis den ikke er der, så hjælper det altså ikke at vænne sig til at ponyen er fremadgående - for det er slet ikke der problemet i sidste ende ligger så.
Jeg kender det selv lidt, jeg gik fra en lille MEGET rolig 3'er pony, til en hest der knapt nok kunne stå stille i to sekunder, og bare hele tiden ville fremad, en sød hest der aldrig gjorte noget og aldrig smed nogle af, men som bare var meget fremadgående, da jeg fik hende var jeg også meget i tvivl om hun var den rigtige, og det fandt jeg ud af, at det var hun, hun var mere end perfekt for mig... - men det er nok mere en tilfældighed, end reglen, for en anden hest med samme temperament tvivler jeg på, at jeg ville have det ligeså godt med. Og jeg vil ikke have en hest med det temperament hvis ikke kemien er der, det har ikke så meget med tilvænning at gøre. Man kan tilvænne sig til det meste, men det betyder ikke at man føler sig tryg.
jan 2007
jul 2012
Så kom ham der købte hende op på hende, og VUPTI, så sprang de en m, anden gang han prøvede hende. Så hesten var der intet i vejen med.
Jeg solgte den, og fik en part. Og vupti, så galoperede jeg af sted, første gang jeg sad på den. Startede et lille dressurstævne efter en måned, og efter 2 måneder red jeg tur.
Så i min verden er det absolut win-win for alle parter. Jeg kunne have brugt flere måneder og penge på bare nogenlunde blive tryg på min hest, og komme ingen vegne med min ridning (og med det mener jeg ikke stævner, men bare det at kunne sætte sig op og ride skridt, trav, galop - bare det) og min hest var jo også frustreret over ikke at blive brugt ordentligt, og ikke komme på tur og få lov til at strække sig osv. osv. - så det kunne vi have kæmpet med endnu, og jeg er sikker på at hverken hende eller jeg ville være, hvor vi er nu, hver for sig.
Såe jo, give det mere end et par uger, men nok max 6 måneder vil jeg sige. Selvfølgeligt med proffesionel hjælp.
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
Det kan jeg ikke huske, men jeg var ikke så utryg at jeg ikke turde ride den, og jeg havde heller ikke haft den i særlig langt tid før jeg startede jagt på den
jan 2007
Nu har jeg lært det, og er glad for jeg tog kampen...
Men jeg har måske også en lidt anden "historie", nu det tog mig så lang tid.. men det gjorde det.. Men det var ikke noget jeg nogensinde ville opgive ham for.. Aldrig, jeg overvejede det ikke engang 1 sekund.
jul 2012
jan 2007
nov 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 321
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
Jeg forstår godt forældrene. Hvis det var min datter, havde hun heller ikke bare fået en ny pony, hvis hun ikke engang har kæmpet for den, hun har.
Og ja, jeg har selv stået i en lignende situation og nej, det er bestemt ikke en dans på roser med en pony, man er enormt bange for, men det skal nok kunne lykkedes.
Hvad med at få en anden til at ride ponyen, så hun kan se, den ikke gør noget?
mar 2008
Følger: 66 Følgere: 65 Svar: 271
For det nytter jo ikke noget hverken at hun ikke kan håndtere den , ergo er undervisning på den MEGET nødvendigt .
Derudover så vil hun fortryde til sin dødsdag , hvis hun INGEN pony har .
Så DU eller en mere erfaren evt berider må altså få forklaret de forældre at det ER nødvendigt at begge ( pige og pony) bliver lært noget .
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Blogger
Det var lige det ord jeg manglede nemlig kemi. Jeg kender det alt for godt selv at man skal kæmpe videre og dette har jeg også gjord og gør stadigvæk og ja jeg er blevet glad for at jeg kæmpet videre, men der har også været fire heste i mit liv hvor at dem skulle jeg bare ikke ride på for det ville slet ikke kunne til at fungere og sådan er det jo bare desværre, men jeg vil aldrig blive tvunget til at ride på en hest som jeg var nervøs for eller at kemien ikke passede.
Hun siger selv at hun ikke selv har valgt ponyen synes hun, det synes hun at hendes mor har. Faren kunne godt se den pony ville ikke komme til at fungere og jeg sagde det også fra starten at den ikke ville komme til at fungere hvis den ikke kunne bruges til rideskole som de gamle ejer havde tænkt sig.
Pigen her burde jo have en pony som der kunne lære hende noget, så hun kunne komme op og ride noget højre og kunne ride ud på uden at tænke "oooh nej nu falder jeg af....".
Pigen er som sagt fuldkommen lidt ligeglad om at hun får en ny eller ej....
mar 2011
Blogger
mar 2011
mar 2013
Følger: 26 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 11
Hmm vi har prøvet lidt alla....
Min datter på 10år, min mor og jeg var ude og se på en pony, der var god kemi mellem min datter og ponyen ved første møde... Desværre havde vi ik mulighed for at prøve den, da ejer ikke havde sadel osv som passede den, den havde stået stille ca. 6 mdr og inden da været udlånt til "tilridning"....
Men vi var alle solgt, og tænkte at detskulle nok blive godt....
Hjem kommer pony, men der går faktisk omkring 1 mdr før vi har fundet en sadel der passer ham.... Det vil da vise sig at han ikke er decideret tilredet, men nok snarre ryttervant... Min datter som IKKE var nogen erfaren rytter med andet end rideskoleponyer, blev også nervøs på ryggen af ham... Det strålede lige ned i ham, og han blev naturligvis også anspændt.... Dårlig combi...
Vi endte med at finde en mere erfaren part til ham, som så har reddet ham en del, samtidig med at min datter også red en smule og arbejdede en del fra jorden med ham... Hun fik så undervisning på rideskolepony udover, og er nu begyndt på ene undervisning på sin egen pony...
Vi har haft ham i 6 mdr, og der er sket en KÆMPE udvikling med de 2... Hun er ikke længere nervøs omkring ham, hun klare alle hans ung pony finurligheder med oprejst pande og hun er virkelig vokset med opgaven...
Jeg synes det er synd bare at opgive - få lidt hjælp, og lad dem skabe gode bånd fra jorden, få noget god en til en undervisning .... Det KAN sagtens blive godt....
mar 2011
Blogger
feb 2011
Blogger
feb 2011
Blogger