{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.468 visninger | Oprettet:

Forkert pony, men forældre nægter? {{forumTopicSubject}}

Det er sådan at jeg kender en som der lige har købt en pony, men det er bare sådan at hun faktisk ikke selv helt har valgt denne pony. Endelig er det nok mest hendes forældre der har valgt ponyen for hende.
Hun har selv snakket med sine forældre og har selv indrømmet at hun er bange for den og har ikke lyst til at ride på den og gerne vil af med den da hun synes at det er synd for ponyen at bare lade den stå men i mens at ride på den når hun er bange for den. Men forældre siger at det er noget pjat og hvis de går af med den er der bare ikke nogen ny hvor pigen så siger at det er helt okay for hende, hun synes bare ikke at det er fair over for denne pony.
Det skal lige siges at de har været rigtige uheldige med ponyer desværre, den først blev skadet, den anden var desværre for ung og den trejde var det noget med gamle ejere og så nu er det denne her pony....
Pigens forældre nægter simpelhen at tro på at det er den forkerte pony, jeg kan selv se når hun rider på ponyen sidder hun og spænder op og har ikke lyst til at ride, sådan skal det jo ikke være når man rider?

Hvad ville i gøre i dette problem? og hvis der dukker nogen forældre op her, hvad ville i så gøre? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forkert pony, men forældre nægter?
  • #1   17. okt 2013 Muligt andre voksne skal ind og sige de kan se hun er bange for den.

• #2   17. okt 2013 Hvis hun lige har fået den vil jeg sige hun brude give ponyen en chance, måske bliver hun positivt overrasket?
    Evt. Få nogle andre til at ride den, til hun se v har modet igen, også ellers bare tage det stille og roligt derfra smiley

• #4   17. okt 2013 Ja, det kunne godt være at man skulle gøre det på den måde... Men så er det bare spørgsmålet hvem skulle det være, de folk oppe på denne gård er lidt ligeglade rent faktisk.

• #6   17. okt 2013 Kao: Dette har vi prøvet og hun har ikke lige fået den. Vi har startet helt forfra med den, trænet jordtræning med den, startede med at skridte lidt og så gå stille og roligt op, men hun er så utryk for den....

L&S: Hun får undervisning dog vil hun slet ikke ride den lige nu og dette skal hun heller ikke tvinges til synes jeg i hvert fald og de har heller ikke råd til at betale til undervisning, derfor hjælper jeg hende og underviser hende når hun vil og har mod på at ride.

• karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 66 Følgere: 65 Svar: 271
    #7   17. okt 2013 Jamen de får den da bare redet af en proff , samtidigt med at pigen får mere undervisning , så hun selv kommer op på et højere niveau og dermed lærer at takle den pony der .

• #8   17. okt 2013 Jeg skulle låne min fasters pony en overgang, og jeg var utrolig bange for hende - hun var ung og uopdragen og jeg havde aldrig haft hest før
    hun bukkede med mig når jeg red og stak af med mig, maste mig op af barrieren på banen og væggen i stalden
    men jeg fik også at vide af mine forældre at det var den hest eller ingen, og jeg havde drømt om en hest hele livet

idag 8 år efter er jeg glad for at de gjorde som de gjorde, for jeg købte hende og ejer hende stadig og hun er min bedste ven

så måske din veninde bare skulle have lidt hjælp til håndteringen af hesten og et lille skub på vejen smiley

• #9   17. okt 2013 Hvad er det helt præcist der gør at hun er bange for den ??

Jeg røg af min vallak for 3år siden, og kender alt til det med at være utryg og slet ikke have lyst til at ride den.. jeg ved godt jeg er det ældre (lyder det i hvert fald til).. men har været det igennem..

Det i først her i år 3år efter at jeg er blevet glad for at ride ham igen.. har været en lang og sej kamp, men nu nyder jeg at ride rundt på ham igen smiley

• #10   17. okt 2013 Karina: Det har de ikke råd til desværre og forældrene vil heller ikke lægge så mange penge i ponyen.

Da de skulle ud og kigge på pony sagde jeg til dem at de skulle finde en pony som der var nærmste til rideskole pony, denne pony købte de fra nogen som ikke kunne bruge den til rideskole pony. Plus at de heller ikke vil lægge særlig mange penge i en ordenlig pony fra starten.

Nadia: Hun er slet ikke bange for den fra jorden, det er kun når hun rider den og grunden til at hun ikke er bange for den fra jorden er fordi vi har trænet med den så meget fra jorden og så gået stille og roligt op, men pigen er stadig bange for den.

• #11   17. okt 2013 Ponyen gør ingen ting andet ind at være fremad gående, men pigen er simpelhen så bange for den så hun næsten sidder og ryster har aldrig set noget ligne.....

• #12   17. okt 2013 Vi taler om at pigen meget heller vil ride rundt på farens hest som er 176 og som der meget mere opmærksom og som der kan finde på dvs ting. Men der føler hun sig helt tryg på smiley

• #13   17. okt 2013 Hvis hun ikke vil ride den, og har fået ultimatiummet den eller ingen, og hun så siger ingen. Hvorfor sælger forældrene så ikke bare hesten? Tror mest af alt, at hun bare skal have tillid til den og vænne sig til den smiley

• #14   17. okt 2013 Da jeg læste overskriften tænkte jeg først at de havde taget den forkerte hest med hjem og datteren så opdager det, men forældrene nægter, haha!

Men det er da en utrolig irriterende situation at stå i for hende. Kan hun virkelig ikke forklare hendes forældre dt?

• #15   17. okt 2013 Synes du burde tage en snak med pigen, om at få det til at lykkedes.. Hvis hun tør ride rundt på hendes fars hest, så er det jo kemien mellem ponyen og rytteren.. Hun bliver nødt til at bryde nogle grænser.. De får jo heller ikke solgt den igen, hvis ikke engang ejeren selv vil ride på den..
    Jeg har selv været rædselsslagen for min fars hest, men det var pga. et styrt, den dag i dag er jeg LYKKELIG for at ride hende, hun er sågar blevet min egen hest.. Hvis pigen vil ridningen, og ponyen, som du siger, er forholdsvis rolig - så er det jo bare at klø på..

Hvis i har fået det til at fungerer fra jorden, så tror jeg også på at i kan få det til at lykkedes fra ryggen..

Ellers hvis hun bare nægter at ride ponyen, så er det jo nok bare sådan det er.. Du eller pigen kan ikke presse forældrene til endnu en pony, forstår godt at de er opgivende efter så mange ponyer der ikke har fungeret..
    Håber dog at i får det til at lykkedes smiley

• #16   17. okt 2013 Jamen det er helt rigtigt det der med at nogen heste stoler man bare ikke på! Rider selv en araber, der både har lavet små buk med mig, hoppet i grøften, sprunget frem i galop fordi et blad vendte forkert osv osv - men er absolut på ingen måde bange for den.
    Omvendt har jeg været oppe på andre heste, der "ingenting gjorde", som jeg også nærmest har siddet og rystet på.

Det kan ikke forklares ved hjælp af logik. Det er vel bare det der med at "kemien ikke passer".

Selvfølgelig er der også den faktor at der sker et eller andet, og så stoler man ikke på hesten efterfølgende. Og det kan tage tid at bygge op igen, og får nogen sker det aldrig. Det er nok i virkeligheden ligesom fx. forhold, hvor kæresten pludselig er utro. Tillid er en svær ting at bygge op igen, og nogen gange går det, andre gange går det ikke.

Men hvis der ikke er sket noget som har brudt tilliden, så er det simpelthen kemien der ikke passer - og det kan der ikke gøres så meget ved. Det ville, for at bruge samme eksempel som ovenfor, svare til at man SKULLE være sammen med en kæreste, hvor man bare ikke følte der var noget kemi.

Og det kan man sq ikke gøre så meget ved... Håber forældrerne til pigen får øjnene op og hjælper hende..

• #17   17. okt 2013 Hvordan ser ponyen ud?
    Den kunne godt lyde som den min rideskole lige har.
    Jeg var den eneste der turde ride på den. så til de besluttede at sætte den tilsalg, og den blev solgt for et par uger siden. smiley

• #18   17. okt 2013 tænker at hvis det er sådan så er det ligegyldig hvilken hest hun får, så vil hun alligevel være bange

så i stedet for at fokusere (og få hende til at fokusere) på at få en anden hest, så få en til at hjælpe hende med at bearbejde hendes angst (rideterapeut)

• #19   17. okt 2013 det med hendes fars hest, det er jo sikkert fordi hun har vænnet sig til den og lært at hun kan stole på den - det samme skal hun med sin pony

• #20   17. okt 2013 Nadia, det er bestemt ikke ligegyldigt hvilken hest man har... Det gør en verden til forskel.

Hilsen, en nervøs rytter smiley

• #21   17. okt 2013 Jeg er selv en nervøs rytter, men jeg mener også at hvis man vil det nok kæmper man for det, og så vil det lykkes til sidst.

• #22   17. okt 2013 Hvor gammel er overstående pige?
    Måske forældrene er nået til et punkt hvor de mener det enten er denne hest eller ingen hest?
    Går udfra pigen har prøvet hesten før købet, og selv har indvilliget i at få hesten?

• #23   17. okt 2013 Tasha: jeg er selv en nervøs rytter, så taler af erfaring smiley kan kun ride min egen uden at blive nervøs, og hende har jeg haft i 8 år
    hvis man får den rette hjælp kan man sagtens komme til at ride en fremadgående pony
    det var noget andet hvis den stejlede, sparkede etc, men det lyder jo til at være en sød pony

• #24   17. okt 2013 Men nogengange behøver hesten ikke at gøre noget for at man er nervøs for at ride den. Synes godt man kan give tingene en chance, men hvis kemien i bund og grund ikke passer, går jeg mere ind for at man finder noget andet at ride på.

• #25   17. okt 2013 jeg er så en af dem der ikke tror på "kemi" mellem hest og rytter, jeg tror på at man skal lære hvordan den specifikke hest skal håndteres og arbejdes med, og kan man ikke det, så er det selvfølgelig helt fint at finde en hest der i forvejen passer til den måde man træner på

jeg har siddet som rytter på min hest og rystet som jeg aldrig har rystet før, tudbrølet oven på hesten og når jeg har bare har skulle tænke på at sidde på den
    men jeg fik hjælp til at lære at håndtere hende, og med tiden har jeg fundet ud af at hun fungerede bedre hvis jeg brugte nogle nye træningsmetoder på hende, og idag er hun super velfungerende
    og det skyldes helt sikkert at jeg har lært hvordan hun bedst trænes

så hvis man skal putte det ind i "kemi-kassen" så havde vi INGEN kemi i starten og nu passer vi perfekt? derfor tror jeg ikke på kemi mellem hest og rytter, men på at finde de rigtige redskaber til at få et samarbejde op at køre

• #26   17. okt 2013 Der er vi så nok bare uenige. Men kemi eller ej, så ligger der meget tid og arbejde og penge i en hest man ikke fungerer med. Tid, arbejde og penge, der kan være sparret, ved at finde en man fungerer med, med "det samme".

Og nej, jeg siger ikke man bare skal skifte heste ud som man skifter sokker, men bare at man måske skal være ekstra grundig inden man anskaffer sig hest (ved godt det nok ikke er TS's skyld i dette tilfælde, men jeg taler generelt).

Personligt er jeg nok det man ville kalde en "luksus" rytter, i og med at jeg brugte omrking 5000kr per måned da jeg havde egen hest. Og jeg kan elske dyret nok så meget, men når jeg bruger 60.000kr om året på en hobby, så skal jeg altså ikke sidde deroppe og ryste, græde, være bange. Jeg skal komme hjem med et smil og et overskud, til at få resten af min hverdag til at fungere også.
    Selvfølgeligt ikke hver gang, og selvfølgelig skal alt tages med et gram salt, men i bund og grund er det min holdning.

Kan godt være jeg bliver høvlet ned nu, men så længe man ikke mishandler sine dyr og sørger for de får et godt hjem hvis man vælger at sælge dem, kan jeg egentligt ikke se hvorfor man ikke skal kunne mene som jeg mener.

• #27   17. okt 2013 Tasha: Tror ikke der er nogen der mener at du ikke må mene hvad du gør..

Det er bare ikke alle der er enige med dig. Og det er vel fair nok smiley

Jeg kan godt se hvad du mener, men jeg synes det er ærgerligt at man bare giver op. Jeg kan se hvis man har prøvet igennem en længere periode (her taler jeg ikke kun et par uger), at få det til at fungere og man simpelthen ikke kan få det til at lykkes.
    Men at man "giver op" uden en kamp synes jeg er ærgerligt..

Man kan jo ende med at stå med sin drømmehest ligesom Nadia har erfaret. Og jeg selv er også kommet mig over min angst sammen med min pony.

• #28   17. okt 2013 Nadia:

Det er jo nok selve kemien der gør problemet, og hvis den ikke er der, så hjælper det altså ikke at vænne sig til at ponyen er fremadgående - for det er slet ikke der problemet i sidste ende ligger så.
    Jeg kender det selv lidt, jeg gik fra en lille MEGET rolig 3'er pony, til en hest der knapt nok kunne stå stille i to sekunder, og bare hele tiden ville fremad, en sød hest der aldrig gjorte noget og aldrig smed nogle af, men som bare var meget fremadgående, da jeg fik hende var jeg også meget i tvivl om hun var den rigtige, og det fandt jeg ud af, at det var hun, hun var mere end perfekt for mig... - men det er nok mere en tilfældighed, end reglen, for en anden hest med samme temperament tvivler jeg på, at jeg ville have det ligeså godt med. Og jeg vil ikke have en hest med det temperament hvis ikke kemien er der, det har ikke så meget med tilvænning at gøre. Man kan tilvænne sig til det meste, men det betyder ikke at man føler sig tryg.

• #29   17. okt 2013 Calla: Men hvor længe gik der fra du var utryg til du fandt ud af at det var den bedste hest?

• #30   17. okt 2013 Altså de 5000kr jeg brugte gik bl.a. også på undervisning ol., så jeg gav også tingene med min egen hest en chance. Men efter at have brugt 5måneder på skridt og trav (fordi jeg ikke var tryg nok på hende til at galopere), og ikke kunne ride ture, og til sidst knapt nok turde skridte, hvor jeg sad og rystede, og min hest mærkede det og begyndte så at trippe osv. osv.... Så var jeg tæt på at opgive ridning helt.

Så kom ham der købte hende op på hende, og VUPTI, så sprang de en m, anden gang han prøvede hende. Så hesten var der intet i vejen med.

Jeg solgte den, og fik en part. Og vupti, så galoperede jeg af sted, første gang jeg sad på den. Startede et lille dressurstævne efter en måned, og efter 2 måneder red jeg tur.

Så i min verden er det absolut win-win for alle parter. Jeg kunne have brugt flere måneder og penge på bare nogenlunde blive tryg på min hest, og komme ingen vegne med min ridning (og med det mener jeg ikke stævner, men bare det at kunne sætte sig op og ride skridt, trav, galop - bare det) og min hest var jo også frustreret over ikke at blive brugt ordentligt, og ikke komme på tur og få lov til at strække sig osv. osv. - så det kunne vi have kæmpet med endnu, og jeg er sikker på at hverken hende eller jeg ville være, hvor vi er nu, hver for sig.

Såe jo, give det mere end et par uger, men nok max 6 måneder vil jeg sige. Selvfølgeligt med proffesionel hjælp.

• #31   17. okt 2013 Jeanette:

Det kan jeg ikke huske, men jeg var ikke så utryg at jeg ikke turde ride den, og jeg havde heller ikke haft den i særlig langt tid før jeg startede jagt på den

• #32   17. okt 2013 Jeg har brugt de første 4-5 år med min pony, hvor jeg ikke turde galopere på ham..
    Nu har jeg lært det, og er glad for jeg tog kampen...

Men jeg har måske også en lidt anden "historie", nu det tog mig så lang tid.. men det gjorde det.. Men det var ikke noget jeg nogensinde ville opgive ham for.. Aldrig, jeg overvejede det ikke engang 1 sekund.

• #33   17. okt 2013 Der er vi så nok bare forskellige smiley Jeg gider bare generelt ikke at spilde min tid og penge på noget der ikke fungerer smiley

• #34   17. okt 2013 Jeg synes bestemt heller ikke min tid har været spildt. Så har jeg så bare gjort andre ting. Men det har da haft sine begrænsninger..

• #35   17. okt 2013 Det nytter ikke noget at lade hende undgå at ride hvis det skal blive bedre. Det, det handler om er at hun ikke vant til at omgåes den særlig meget fra ryggen og så føler hun sig jo utryg når så hun skal til det. Få hende op på den hest, og så bare skridt et par rundter, cirka hver dag. Når hun er vant til det så kan man bygge videre på det smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #36   17. okt 2013 Hvor er underviseren i det her?

Jeg forstår godt forældrene. Hvis det var min datter, havde hun heller ikke bare fået en ny pony, hvis hun ikke engang har kæmpet for den, hun har.

Og ja, jeg har selv stået i en lignende situation og nej, det er bestemt ikke en dans på roser med en pony, man er enormt bange for, men det skal nok kunne lykkedes.

Hvad med at få en anden til at ride ponyen, så hun kan se, den ikke gør noget?

• karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 66 Følgere: 65 Svar: 271
    #37   17. okt 2013 Jeg vil også sige som CSF , netop (Y) .
    For det nytter jo ikke noget hverken at hun ikke kan håndtere den , ergo er undervisning på den MEGET nødvendigt .
    Derudover så vil hun fortryde til sin dødsdag , hvis hun INGEN pony har .
    Så DU eller en mere erfaren evt berider må altså få forklaret de forældre at det ER nødvendigt at begge ( pige og pony) bliver lært noget .

• #38   17. okt 2013 Der skal trænes tillidstræning... Aller først skal i snakke om hvad hendes største frygt er ift. at ride ponyen! Og er den frygt så slem??? Når pigen skal ride den så start ud med at trekke den, bed så pigen om at slippe tøjlerne(du holder jo hesten) og øg sværhedsgraden med at pigen skal have fødderne ud af stigbøjlerne, vende sig om på hesten, lægge sig ned osv. Når hun har blevet fortrolig med dette så sæt longe på og tag det stille og rolig derfra.... Giv det tid og hjælp hende videre. Det skal nok lykkes smiley

• #39   17. okt 2013 Pigen er 13 år gammel og er fuldkommen ligeglad om at hun så får hun ny pony, selvfølgelig vil hun gerne fortrække dette men hvis hun ikke kan få det, jamen så er det bare ærveligt og så kan hun ride rundt på sin fars hest, denne hest er hun først lige begyndt at ride på for en måneds tids siden.
    Det var lige det ord jeg manglede nemlig kemi. Jeg kender det alt for godt selv at man skal kæmpe videre og dette har jeg også gjord og gør stadigvæk og ja jeg er blevet glad for at jeg kæmpet videre, men der har også været fire heste i mit liv hvor at dem skulle jeg bare ikke ride på for det ville slet ikke kunne til at fungere og sådan er det jo bare desværre, men jeg vil aldrig blive tvunget til at ride på en hest som jeg var nervøs for eller at kemien ikke passede.
    Hun siger selv at hun ikke selv har valgt ponyen synes hun, det synes hun at hendes mor har. Faren kunne godt se den pony ville ikke komme til at fungere og jeg sagde det også fra starten at den ikke ville komme til at fungere hvis den ikke kunne bruges til rideskole som de gamle ejer havde tænkt sig.
    Pigen her burde jo have en pony som der kunne lære hende noget, så hun kunne komme op og ride noget højre og kunne ride ud på uden at tænke "oooh nej nu falder jeg af....".

Pigen er som sagt fuldkommen lidt ligeglad om at hun får en ny eller ej....

• #40   17. okt 2013 Så betyder det jo ikke så meget for hende så sælg bare kræet smiley Hvorfor så lave alt det postyr hvis ridningen og hesten er lige meget?

• #41   17. okt 2013 Hun vil gerne ride men hvis hun ikke kan få en ny vil hun gerne ride på sim fars hest hvor at han alligevel ikke bruger den smiley

• #42   17. okt 2013 ja ja...så må hun jo bare det smiley

• #43   17. okt 2013
    Hmm vi har prøvet lidt alla....

Min datter på 10år, min mor og jeg var ude og se på en pony, der var god kemi mellem min datter og ponyen ved første møde... Desværre havde vi ik mulighed for at prøve den, da ejer ikke havde sadel osv som passede den, den havde stået stille ca. 6 mdr og inden da været udlånt til "tilridning"....

Men vi var alle solgt, og tænkte at detskulle nok blive godt.... smiley

Hjem kommer pony, men der går faktisk omkring 1 mdr før vi har fundet en sadel der passer ham.... Det vil da vise sig at han ikke er decideret tilredet, men nok snarre ryttervant... Min datter som IKKE var nogen erfaren rytter med andet end rideskoleponyer, blev også nervøs på ryggen af ham... Det strålede lige ned i ham, og han blev naturligvis også anspændt.... Dårlig combi...

Vi endte med at finde en mere erfaren part til ham, som så har reddet ham en del, samtidig med at min datter også red en smule og arbejdede en del fra jorden med ham... Hun fik så undervisning på rideskolepony udover, og er nu begyndt på ene undervisning på sin egen pony...

Vi har haft ham i 6 mdr, og der er sket en KÆMPE udvikling med de 2... Hun er ikke længere nervøs omkring ham, hun klare alle hans ung pony finurligheder med oprejst pande og hun er virkelig vokset med opgaven...

Jeg synes det er synd bare at opgive - få lidt hjælp, og lad dem skabe gode bånd fra jorden, få noget god en til en undervisning .... Det KAN sagtens blive godt.... smiley

• #44   17. okt 2013 Så enig Kris smiley Men mine råd om tillidstræning faldt lidt til jorden... Så da opgiver jeg bare at give flere råd smiley

• #45   17. okt 2013 Hun har snart haft ponyen i et år og vi har gjort nærmeste alt og tillidsøvelser fra jorden og ryggen men pigen er stadig udtryk og kemien er der bare ikke men hendes forældre vil ikke indse det og siger at det er noget pjat og de vil ikke gå af med den.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#46   17. okt 2013 Jamen, så forstår jeg ærlig talt heller ikke, hvad problemet er. Hvorfor sælger de den ikke og så bare ingen ny pony til pigen?

• #47   17. okt 2013 For dette vil forældrene ikke? og det er det som ikke forstår...?

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#48   17. okt 2013 Så har jeg læst det første indlæg forkert ;D

• #49   17. okt 2013 Det kan også bare være mig som der har formuleret mig dårligt smiley

Hvem ved hahah! smiley

Kommentér på:
Forkert pony, men forældre nægter?

Annonce