{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.749 visninger | Oprettet:

Prøve hest :) {{forumTopicSubject}}

Hvad skal man spørge om når man skal ud og købe hest se/prøve den. Man skal jo for det første se om den passer godt til en. Og så kan man diskutere pris(ikke så vigtigt for mig) og selvfølig om den har været syg eller halt. Og hvad den er passet med.

Kan ikke lige komme på flere ting man kan spørge om.
Har i nogle? Så ville jeg blive rigtig glad hvis i skrev dem ind her. Da jeg måske/ meget sikkert skal ud her i efterårsferien og prøve en hest som virkelig ser ud til at passe mig perfekt. smiley smiley

Tak på forhånd. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prøve hest :)
  • #1   13. okt 2013 Skal den igennem handels undersøgelse eller behøves den ikke det?

• #2   13. okt 2013 Jamen det kommer an på hvad du skal bruge den til..

Jeg skulle bruge min som hygge hest og lære hest.. så jeg skulle vide om hvordan den var på tur, trafiksikkerhed og sådan, om den havde nemt ved at lære fra sig, om den kunne lide at hygge springe..

Og så så jeg den først en gang hvor ejer red den, så prøvede jeg selv og derefter en lidt mindre rutineret rytter..
    En uge efter prøvede jeg ham igen, var på en meget kort tur (for mange insekter), og red ham så ellers selv fra start til slut, og min 8årige niece fik en træktur på ham til sidst..

Og en uge efter igen efter ejer havde besluttet sig for at det var mig der skulle have ham, prøvede jeg ham igen og red som var han min..

Så på den måde fik jeg prøvet ham af..
    MEN jeg sadlede ham aldrig selv op, nussede ham osv men sadlede faktisk aldrig selv op, så vidste ikke om jeg kunne (han er 176cm) men jeg stolede bar blindt på ham, og vi har ingen problemer haft det var kærlighed ved første gang jeg sad på ham smiley

Da jeg skulle købe min vallak på 160cm var han knap 4år, og kun haft rytter på.. så der var det jo temperament jeg skulle høre noget om, han kunne ikke ret meget havde aldrig set et spring, og aldrig været på tur.. kun haft rytter på ryggen.. så det var jo se ham i longe og prøve at løsspringe lidt med ham..

Så ved ham var det primært hans temperament jeg gik op i samt self skader osv..

Men han var kærlighed ved første blik, jeg fandt 6måneder efter en skade på hans forben som gamle ejer faktisk godt var kendt med, men valgte at beholde ham og har nu haft ham over 5år..

Så det med at købe hest er for det meste at følge hjertet

Og så kan en handelsundersøgelse evt. røngent jo os være en god tryghed at få lavet

• #3   13. okt 2013 jeg har for resten ikke haft nogen af mine hest igennem handelsundersøgelse, men det har os kostet mellem 0-15000kr

• #4   13. okt 2013 Okay tak hvor mange gange syntes du man skal prøve den inde køb er det bare at følge hjertet? smiley

• #6   13. okt 2013 Følg hjertet..

Min nyeste dreng Schwante er den eneste jeg har prøvet mere end en gang inden jeg fik ham hjem.. efter anden gang sagde jeg at jeg var klar til at købe, så ventede blot på at ejer sagde ja til at sælge til mig, så tredje gang jeg var derude var lidt der hvor jeg vidste han blev min smiley

Anton jeg har haft i 5år, sagde jeg ja tak til allerede da jeg kom hjem, og var så ude og prøve ham en gang mere inden jeg fik ham hjem..

• #7   13. okt 2013 Okay tak jeg skal der ud med min forældre og min underviser smiley
    Hvad koster handelsundersøgelse?
    Og hvordan får man det gjordt/ hvem kontakter man?

• #8   13. okt 2013 djarfur
    Jeg ville aldrig sælge min hest til en person der ikke var helt vild med min hest og helt skudt i den..

Jeg har nu sænket prisen før selvom de viste begejstring overfor hesten, netop fordi de var så glade for den..

Virker man bar lidt kold i det, eller sådan så vil jeg slet ikke forhandle pris.. så for mig giver det kun bagslag det du fortæller

• #10   13. okt 2013 Det ville være en god ide at få den på prøve så du er helt sikker! Nogle heste skifter desværre personlighed når de kommer til et andet sted:/
    Hvad har den redet af stævner?
    Trafik sikker?
    Gode ting at vide om hesten?

• #11   13. okt 2013 Nu ved jeg ikke hvad du har tænkt dig at bruge den til, men hvis det var mig ville jeg høre hvordan dens temperament er på tur, når man springer, rider dressur og til stævner, hvordan den er i trailer, om den har haft nogle skader eller har været syg, og ellers så bare spørg ind om alle muglige ting, der er ingen "dumme" spørgsmål.
    Held og lykke med det smiley

• #12   13. okt 2013 Djarfur
    Hvis jeg ikke havde fortalt hvor vild jeg var med min nye dv allerede første gang jeg så ham tror jeg ikke jeg var ejer af ham idag..

Self. skal man ikke bare sige ja til hesten mens man står der, men man må gerne vise hvor vild man er med hesten.. meget gerne endda i mit hoved.
    Men ja det er forskelligt, handler jo også om, om det er et stutteri/salgsstald, eller privat, og self pris klasse..
    I den høje ende af priserne synes jeg mange (læs siger ikke alle) har tedens til ikke rigtig at vise følelser over for sin hest.. men ja bar min mening smiley

• #13   13. okt 2013 Hav gerne et sæt "ekstra øjne" med. Der er altid forskel på om man ser ridningen fra jorden eller sidder på hesten. Det er også altid en god idé at være der når hesten bliver trukket til og fra fold, spørg om du må strigle/rense hove og sadle op. Det er vigtigt i forhold til om hesten har nogle staldfejl som sælger ikke oplyser om. Man skulle jo nødigt komme hjem med en hest der har gjordkramper eller noget i den stil.

Udover hvad der ellers er skrevet, så ville jeg også spørge ind til hvorfor den skulle sælges. Prøv den grundigt i alle gangarter på begge volter, hvis du skal bruge den til spring, så gerne et prøvespring eller to, spørg om i kan tage den på en lille tur hvor i møder lidt trafik og sådan. Det er vigtigt at den bliver prøvet i så mange situationer som muligt - alt efter hvad du skal bruge den til og hvad du forventer, selvfølgelig.

Og ja - til sidst er det en rigtig god idé at få den på prøve hvis det er en mulighed. smiley

• #14   13. okt 2013 Ved handelsundersøgelse så ringer DU (aldrig sælger) til en dyrlæge og aftaler tid og sted. Spøg sælger hvilken dyrlæge de plejer at bruge og vælg så en anden. Aldrig bruge den sædvanlige dyrlæge, da han/hun kender hesten og ejer og måske tilbageholder nogle oplysninger pga det gode forhold til ejeren. Vær helt sikker på, at dyrlægen ved at det er dig der begærer undersøgelsen.
    Og vær altid selv til stede ved undersøgelsen og bare spørg om alt det du ikke forstår.

Ang spørgsmål til sælger, så sørg for at du ser hesten blive sadlet op og gerne selv prøver det( også strigle og løfte alle ben). Hvis sælger bruger et bestemt bid, så spørg hvorfor - har hesten gået med andre bid? Hvis sælger spænder gjorden på en bestemt måde, så spørg hvorfor - har den evt gjordkramper? Hvis den ikke har sko på bagbenene så hvorfor - Er den umulig for smeden at sko? Hopper sælger altid op på hesten fra jorden så hvorfor - kan den ikke stå ved en skammel osv. osv. Håber det giver mening.
    Man skal selvfølgelig ikke være total spørge Jørgen, men spørg på en pæn måde. Jeg mener dog hellere spørge om en masse, for hvis folk slet ikke spørger virker det som om de slet ikke er interesserede.

Og det sidste råd - google altid hesten. Jeg har fundet meget information på den måde, som sælger prøvede at tilbageholde.

Held og lykke

• #15   13. okt 2013 Tag den igennem handelsundersøgelse, jeg opdagede kræft på 3 ud af 4 heste jeg ville købe, det er folk ikke helt obs på smiley

Og selvfølgelig tjek hesten i alle de situationer du har brug for den i, vi tjekkee min ved vand, busser og andre ting, samt der tilfældigvis var en hingst der lige snusede hende i røven, men der skete intet .. Tjek den godt igennem i hvert fald! Og handelsundersøgelse + bøjeprøve, så er man sikret! smiley

• #16   13. okt 2013 Jeg har altid handlet uden handelsundersøgelse, og den dyreste af mine heste kostede 10.000. Jeg har ikke haft problemer med det, men har selvfølgelig set dem trave osv. Jeg har nok været heldig, men det er også dyrt at ofre 1500 på en handelsundersøgelse til en hest til 4000.
    men men men jeg ville helt klart gå efter temperament. Den skal være rolig i uvante omgivelser, kunne gå i trailer osv. Gider ikke heste, der springer tilside eller pruster her og der, det er jeg for gammel til. Hvis de bare er rolige, så går alting nemt nok, og så tør jeg f.eks. at ride dem tre (er i gang med at ride nr. 3 til). Dejligt med heste, der tager tingene koldt, men alligevel er noget fremdrift i.
    Så ville jeg i øvrigt gerne se hesten blive hentet på marken og prøve at ride ved siden af andre heste for at se, hvordan den tager det. Især da jeg har prøvet en sippet hoppe

• #17   13. okt 2013 Prøv hesten så mange gange som du synes er nødvendigt, for det kan være at hesten er god og rar første gang, men anden gang en helt anden hest, jeg ville sige prøv ca 3 gange og så tage stilling der måske eller ta en tur mere, for det er syndt for hesten, hvis man alligevel fortryder og hesten så bliver kastebold, men du kan stort set altid mærke hvis det er hesten for dig smiley

• #18   13. okt 2013 Okay mange tak for alle jeres svar vil helt sikkert tage det til mig smiley

Kommentér på:
Prøve hest :)

Annonce