{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
880 visninger | Oprettet:

Adfærdsændring! Hjælp :( {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Dette indlæg handler om min og min mors hoppe Tazja .. (Jeg låner Tazja af min mor)

Til at starte med kan jeg fortælle at Tazja af stress og nervøsitet i større forsamlinger .. Dog var hun faldet fuldstændig til ro i stalden .. Hun blev rolig, hendes nervøsitet forsvandt og hun stoppede med at stresse rundt ! Hendes adfærd blev behagelig og hun var en glad hest !! smiley dejligt .. Hun var nem at have med og gøre, kom når jeg kaldte på hende og ingen problemer om morgenen når hun skulle ud !
MEN: onsdag morgen da to mennesker i stalden skal lykke heste ud og skal give hende grime på, stresser hun rundt, puster og virker skræmt/lidt håndsky .. De får efter en masse rolig snak og guffer lov til at give hende grime på og der er intet da de går ned mod folden .. Jeg kommer onsdag eftermiddag og Tazja er sød som altid, snaksaglig og nussehovede smiley
Torsdag morgen har de (udlukkere) samme "bøvl" med Tazja, men på vej til folden er der intet .. En anden pige i stalden bemærker torsdag da hun henter sin hest at Tazja er "bange" og løber sin vej da Hun vil hilse på hende .. Jeg kommer selv torsdag eftermiddag og igen er Tazja sød smiley
Fredag morgen er det en anden i stalden som lukker ud, hun bemærker kun at Tazja er lidt oppe og køre og bestemt ikke vil have grimen på mens Hun står udenfor boksen. Hun går så bare ind og giver hende grime på, ingen problem. Da hun skal trækkes til fold er hun oppe at køre (men udlukker tror bare det pga blæsten, da nogen af de andre heste også var lidt oppe at køre) .
Jeg går ned for at hente Tazja omkring klokken 12.15 .. Hun kommer da jeg kalder på hende men 2 meter fra mig stopper hun og da jeg rækker hånden frem for at give hende en gulerod fare hun sammen og bakker hurtigt hvor efter hun løber væk.. Derefter tager det mig ca. 20 min bare at komme tæt nok på hende (uden hun farer prustede væk) til at give hende en gulerod. Hun tager hurtigt guleroden og løber prustede væk!! Jeg forsøger yderligere 10 min at få hende hen til mig, uden at det lykkes, og jeg bliver nød til at gå da jeg skal på arbejde ..
Min veninde skal så tage hende med ind om aftenen, og her kan hun heller ikke få fat på hende. Hun forsøger at gøre Tazja "jaloux" ved at snakke meget med en anden hest og fodre den. Stadig er Tazja bange og ligeglad. Først da min veninde åbner for ledet kommer Tazja, men i forsøget på at løbe ud .. Min veninde får fat i hende og på vej op til stalden vil Tazja ikke klappes eller aes..
Da hun først er i sin boks igen (aftentid) er der intet med hende. Hun ville gerne nusse og snakkes med.

Så mit spørgsmål er:
Hvad kan være skyld i hendes adfærdsændring smiley hun har været stortrivende , glad og fuld af liv og energi i 3 måneder (hun kom til stalden for 3 måneder siden, og havde før stået et stor sted hvor hun konstant havde stress. Så det var en lettelse da hun faldt til det nye sted!)
Jeg er vildt ked af at se hende så nervøs og bange ..
Håber i har forlag til hva det kan være , eller hvad jeg kan gøre smiley
Jeg er meget bange for hvis hun "bryder" eller løber ud af folden og vi så ikke kan fange hende fordi hun er bange/nervøs ..

På forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adfærdsændring! Hjælp :(
  • #1   11. okt 2013 Min gamle hoppe havde lidt samme adfærd, når hun begyndte at få vinter pels og blev "elektrisk" og hun var panisk i perioder når jeg tog hænderne hen til hendes mule, da hun var bange for at få stød. Jeg kunne så begynde forfra med at få hendes tillid og håbe på at jeg ikke gav stød. Min var bare så følsom. Ved ikke om det kan være lidt af det samme. Er hun f.eks meget bange for stødhegn? Min var åbenbart MEGET sensibel.

• #2   11. okt 2013 Det da klart et "forsøg" værd at observere om man giver stød. Det ikke noget jeg har lagt mærke til /: men sys bare det mærkeligt at det bliver værre og værre .

• #3   11. okt 2013 Årh min part er på præcis samme måde, eller var...
    Nogle gange, med måneders mellemrum, falder han også tilbage, og er umulig at fange, er mega bange, og stresser.
    Og det er bare lige fra den ene dag til den anden, og så går der noget tid og han bliver god igen.

Evt kan hun have oplevet noget, evt tordenvejr, ting der er væltet i stalden, osv, der gør hun er faldet tilbage og er blevet nervøs igen?
    Hvis hun stadig er sådan om en uge eller 2, hvad så med at få forskellige mennesker ud?
    Jeg ved ikke om du "tror" på sådan noget, men måske en hestehvisker? det hjalp i hvert fald på min part.
    Ellers dyrlæge smiley for at få set om der evt skulle være noget andet galt?

• #4   11. okt 2013 Det du beskriver med guleroden, gjorde min præsis også.. Jeg tænkte at hun måske har prøvet at tá en gulerod over hegnet og har fået sig et ordentligt rap på hegnet... D var det eneste jeg ku komme frem til.

• #5   11. okt 2013 Det mærkelige er jo at hun gerne vil nusse og snakke om aftenen ..
    Men om morgenen er hun bange / nervøs ..

• #6   11. okt 2013 Står hun ved siden af en af hendes venner? Ellers få sat en rolig hest ved siden af hende, hvis der er noget der stresser hende, når hun er inde.

• #7   11. okt 2013 Det er murede bokse, så hun kan se hesten overfor sig ( som er hendes bedste veninde). Kun når hun tager hovedet ud af boksen kan hun se de andre heste smiley

Det virker så mærkeligt!

• #8   11. okt 2013 Hmm. kan det være der er afledning på jeres stødhegn så den kan mærke strømmen i jorden på bestemte steder eller tidspunkter? Vi har prøvet det før hvor hestene begyndte at blive mærkelige og ikke ville ind og ud af stalden og der var fordi de var afledning lige foran døren så snart der var vådt eller fugtigt. Vi kunne ikke selv mærke det pga skoene med gummibund, men hestene mærkede det tydeligt både med og uden sko.

• #10   11. okt 2013 Det kan måske godt tænkes.. Men det er kun Tazja der har adfærdsændringer.. /:

• #11   11. okt 2013 Anne Cathrine J:
    Det ville også være et godt bud, men som skrevet har hun været i stalden i 3 måneder. Og alle mennesker har håndteret hende.. Og de har stået inde i 1 ½ måned og det er de samme mennesker som tager hestene ud. Så det virker mærkeligt. Dem som tog hende ud onsdag hvor hun begyndte ændring i adfærden var også dem der tog ud tirsdag, og tirsdag var der intet!! INTET..

Men ang det med strømmen. Så burde det jo være hver gang hun skal ud af boksen hun skulle reagere. Om aftenen når jeg tager hende ud af boksen er der intet.. /:

• #12   11. okt 2013 Vi har haft gode erfaringer med hestehviskeren Winnie Laursen hvis det er. Hun er helt sikkert the real deal.

• #13   11. okt 2013 Heste er så forskellige som os mennesker, så hun kan måske mærke alt pga hun er sensitiv, hvor andre slet ik reagere. Det er typisk for sådanne heste at reagere før alle de andre, da de mærker alle spændinger/ændringer omkring sig. Håber i finder ud af hvad der påvirker hende.

• #14   11. okt 2013 Kom lige i tanke om det kan være hormonelt? Den tanke strejfede mig nemlig også ofte... Kan det evt være nu hun skulle ha været i brunst? Men pga tidspunktet ik er det selvfølgelig.

• #15   11. okt 2013 Hmm måske /:
    Jeg vil helt klart tjekke alle de ting i forslår.

• #16   11. okt 2013 Så har jeg leget detektiv smiley nu har jeg læst lidt om hende og kan forstå hun har været ud for en " lille" ulykke med en vogn, så tror det er der det hele kommer sig af. Heste der har været ude for traumatiske oplevelser vil ofte ha disse ting i bagagen og kan hurtig blive stresset bare der sker lidt ændringer i staldmijø osv.. Det gav lidt mere mening... Så tid tid tid og masser af omsorg, men sådan en traumatisk oplevelse er hård at bearbejde for nogle heste.

• #18   11. okt 2013 Tror helt sikkert d er pga hendes traumatiske oplevelse med vognen, hvor hun væltede.
    Når hesten overreagerer
    Nogle dyr overreagerer i forhold til de påvirkninger, de udsættes for. Det vil sige, at deres reaktion er unormalt voldsom eller langvarig i forhold til den aktuelle oplevelse. En sådan "overreaktion" kan dels skyldes manglende erfaring med lignende situationer eller tidligere traumatiske oplevelser. Hesten kan også være nervøst anlagt fra naturens side.

• #19   12. okt 2013 Ulykken skete for et halvt år siden .. Og ulykken skete et helt andet sted end der hvor hun er nu smiley
    Som sagt skete hendes ændring fra tirsdag til onsdag !
    Hun har aldrig haft problemer med at komme ud dom en af de sidste ..

Kommentér på:
Adfærdsændring! Hjælp :(

Annonce