{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.754 visninger | Oprettet:

hoppe, hvor føllet er dødt- tør i? {{forumTopicSubject}}

ved ikke lige hvad jeg skulle bruge af overskrift.

men jeg har kig på en hoppe, som skulle have haft føl i år, hoppen foler så,(hun er meget, meget stor da hun foler)
men da føllet kommer ud kommer den ud med moderkage, føl m.m føllet er dødt, den har været død i et døgn inden i hoppen ca.
hoppen bliver behandlet med antibiotika, for at sørge for den ikke bliver uren m.m
der var en formodning om at føllet var dødt efter at være blevet kvalt at navlestrengen.

ville i turde købe sådan en hoppe, når den primært skal bruges til avl??
det er det eneste føl den nogensinde har fået. håber er ung. dvs 5 år.???

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hoppe, hvor føllet er dødt- tør i?
  • #1   3. sep 2013 Ja det ville jeg godt. Det der er sket er ren og skær uheldigt, det har intet med om hoppen ikke kan klare at avle.

• #2   3. sep 2013 Jo det tror jeg nok. Hvis dyrlægen mener det ikke er hoppens skyld, så turde jeg godt smiley

• #3   3. sep 2013 Ja, det ville jeg. Hvis det er navlestrengen der har kvalt den, så er det jo noget der kan ske. Og dette er der meget lille chance for sker igen, hvis det har været det der er tale om. tænk også at det er dens første føl og sådan noget jo kan ende glat.

• #4   3. sep 2013 det er nemlig det jeg ved, men tænker det måske er en risiko at løbe alligevel.. du ved, man bliver lidt overtroisk.

• #5   3. sep 2013 Jeg ville ikke turde det. Det er kun en formodning og hvis hesten skal bruges som alvshoppe, dur det jo ikke at føllet dør.

• #6   3. sep 2013 Lige i det tilfælde ville jeg ikke være nervøs.. Der KAN jo opstå problemer, ikke kun hos hestene men også hos os mennesker. Det er heldigvis ikke ret tit, at det går så galt.. Hvis du alligevel er i tvivl, så undersøg det med din dyrlæge eller andre avler.. smiley

• #7   3. sep 2013 Jah selvfølgelig.. Uheld sker..

• #8   3. sep 2013 tænker det var fordi den var død, den måske endda vendte forkert, hvilket det lød til den gjorde..

• #9   3. sep 2013 Ja det ville jeg godt. Alt kan gå galt når man avler og det behøves ikke at skylles hoppen. Der hvor jeg arbejder, fødte en af hopperne et føl med en nakke/hals "skade", den var defekt. hovedet lå på skulderen, den knækkede nakken da den kom ud og døde. Men hoppen har tidligere fået fine velfungerende føl og er sat ifol igen uden problemer. og min egen mistede tvillinger i vinters, hun havde gået med den ene død/rådden inde i maven over en mdr., før hun smed, er sat ifol igen uden problemer smiley så ser ingen grund til at du holder dig tilbage pga. det med navlestrengen, nogle barn bliver også født sådan. Uheld sker. smiley

• #10   3. sep 2013 tak for de dejlige input... jeg tror da jeg satser på hende så, for hun er bare rigtig fn.

• #11   3. sep 2013 Ja, det ville jeg godt turde .
    Ville nok lige høre hvordan hun var at ifole .
    Har faktisk aldrig hørt om føl blive kvalt i navlestrengen, mon ikke det er yderst sjældent, og hoppen er jo så ren igen.

• #12   3. sep 2013 Ja ville jeg godt turde. Den slags sker (desværre) indimellem.

• #13   3. sep 2013 Ditte E : Håber så du har fået scannet din hoppe, så der ikke sker det samme igen . Nogle hopper er bare disponeret for tvillinger . Og det ene æg kan jo nemt klemmes af . Men ved du jo nok når du arbejder med det smiley .

• #14   3. sep 2013 Ja det ville jeg godt -at føllet kvæles i navlestrengen er jo et hændeligt uheld, og har absolut intet med hoppen at gøre.
    Det var en helt anden snak hvis føllet døde som følge af et eller andethoppen havde gjort eller fejlet..

• #15   3. sep 2013 Vi har i øvrigt osse haft et dødfødt føl for efterhånden en del år siden -den havde ligget med hovedet drejet om mod siden, og da folingen så gik igang kunne den jo ikke komme ud.
    Dyrlæge blev tilkaldt, men hjælpen kom desværre for sent, og føllet døde under folingen.
    Det viste sig så at føllet sandsynligvis har ligget sådan længe -næseryggen var krum som følge af det, så trist som det var, var det jo nok godt nok at det døde alligevel.

Hoppen fik senere et smukt og velskabt føl -Balder som kan ses på min profil.

• #16   3. sep 2013 Ja selvfølgelig.. Det er jo en ulykke.
    Ville du nægte at få børn igen, hvis dit barn ved en ULLYKKE blev kvalt af navlestrengen mens du var gravid ? Det er jo ikke noget du eller hoppen kan gøre for.

• #17   3. sep 2013 ja det ville jeg smiley

Der vel altid en risiko, ik' ?
    uanset om det er til avl eller sport.

ja uheld sker, og hvis hun er ung og det er det første føl, skulle hun da nok kunne give et par mere smiley

• #18   3. sep 2013 pixies L -- næ, ville ikke nægte, men nu er det jo sådan indrettet at mennesker har mulighed for kejsersnit, og flere af mine veninder hvor den første fødsel er gået galt, har derefter valgt af få nummer to og tre barn ved planlagt kejsersnit.. det er jo ikke helt så nemt ved heste..
    men jeg tror jeg satser på hende, nu skal jeg ned og se hende live på fredag.

• #19   3. sep 2013 Min hoppe folede også et føl der var dødt pga. snoet navlestreng.. Jeg troede også det var mig der var skyld i det men som dyrlægen sagde er det ikke noget vi er herre over.. Sådan noget kan ske..

Hun er igen blevet bedækket så nu krydser jeg fingre for at hun får et sund og levende føl næste år..

Så jo jeg ville godt turde da det jo ikke er en sygdom..

• #20   3. sep 2013 jeg ville godt turde det

• #21   3. sep 2013 Hyggerytteren: hvorfor konkluder du at jeg ikke har scannet min hoppe? smiley kan så meddele hun blev scannet i hovede og røv sidste år og nej der var ikke noget at gøre den ene kunne ikke klemmes. Og da vi ikke kunne nå at sende hende til rebedækning og vi hun allerede havde gået et år om, tog vi chancen. Dyrlægen var inde over i hele forløbet smiley og igen i år er hun blevet scannet vildt mange gang, men denne gang er der kun en smiley så har styr på mine ting smiley

Kommentér på:
hoppe, hvor føllet er dødt- tør i?

Annonce