{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
735 visninger | Oprettet:

Vedr. pinto plag uden papirer {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp..

Sidder og spekulere på om jeg skal gøre noget specielt med min hoppe Mea hayley.

Jeg kender mor og far. Moren er beskrevet som pinto i hendes pas, men skulle være ren dartmoor. Hendes far er Roshøjs viktor og er blevet bedømt 44,5 point og 44 point (vist i tyskland?)

Som jeg ser min hoppe, så har hun et super fint sind, nogle flotte gangarter og ja, er flot og pænt bygget (nu er hun ikke så gammel endnu)..

Jeg har lidt svært ved at definere det, da jeg ikke er inde i noget som helst omkring avl og kåringer osv.. Har læst lidt, men blev ærlig talt ikke meget klogere griner.. Måske søger jeg på det forkerte.

Jeg har forstået det som at jeg kan kåre en hoppe som 3 års når den har pletter.. Men kan jeg andet og er det "besværet" værd når jeg ikke har en stamtavle på hende?

Hvad tænker du og hvad muligheder har jeg med hende? Udover jeg selv synes hun er fin (Det synes man vel altid hehe)

Håber på en masse svar - og især gerne fra nogle som ved noget konkret om avl, kåring, pinto osv...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vedr. pinto plag uden papirer
  • #1   1. aug 2013 Det er rigtigt at hun kan kåres i pinto smiley Hun bliver kåret som F1 smiley Skal selv have min Frida med når hun er 3 eller 4 smiley Hun har været flaskeføl, så tror det bliver når hun er 4, da hun har været lidt underudviklet også (længere forklaring i hendes profil:))

Min har ukendt stamtavle, og er broget, og så kan hopper godt kåres i pinto som F1 smiley

Men ellers kig på www.pinto.dk og se deres reglementer (eller hvad det nu hedder ;)) igennem, der står også noget om hoppekåring smiley

• #2   1. aug 2013 Din pinto kan kåres i det som hedder F1 da den har "ukendt" afstamning smiley

• #3   1. aug 2013 Hvad kan jeg bruge sådan en kåring til? Hvorfor skulle det være en god ide - hvad taler for og imod?

Fortæl fortæl..

• #4   1. aug 2013 Og hvad hvis hun får en rigtig god kåring - Kan jeg så bruge en avlsgodkendt hingst og kan føllet der kommer ud af det så kåres i noget andet eller hvor ville det føl så stå henne af?

Fortæl vidt og bredt?

- jeg er bare nysgerrig..

• #5   1. aug 2013 Jeg kan da fortælle hvad jeg hat tænkt, siden jeg vil betale for at min kan blive kåret i Pinto smiley Eller i hvert fald stillet til kåring smiley

Jeg syntes at hun ser rigtig dejlig ud (ofc.), og ikke bare ej-hvor-er-den-nuttet-lad-os-da-kåre, men dejlig på den måde at hun ser ud til at have - og få - en rigtig fin bygning smiley Lige pt. over sommeren er hun blevet en halv-ranglet 2-års plag, så det er jo self. ikke lige såå nemt at bedømme hende som når hun engang er færdigvokset smiley

Hun har nogle rigtig fine gangarter, som jeg godt kunne tænke mig at få bedømt for at finde ud af hvor gode de er, og evt. hvor hendes svagheder er. Lige nu ser de faktisk ganske lovende ud smiley

Ligeledes har op til flere vi kender - der er avlere selv, ganske vidst indenfor DV, men de ved jo hvad de taler om - sagt at hun er ih og åh så smuk og ser rigtig dejlig ud, og hende burde vi få kåret osv., flere har også spurgt hvem hun er efter, fordi hun ser så dejlig ud smiley

Og så har jeg planer om at få lavet et føl på hende engang når hun er ældre, og jeg er færdig med min uddannelse (skal starte i 1.g her efter sommerferien, og efter tre år på gymnasiet forhåbentligt på KU for at blive dyrlæge, så intet føl inden det i hvert fald, vil ikke risikere at stå med hoppe og føl, som jeg pludseligt ikke kan betale, men det er en anden sag end dette ;)), egentligt fordi jeg gerne vil prøve at have et føl, men det skal være et "gennemtænkt" føl, hvor hingsten er valgt grundigt ud fra hoppens svagheder, og hvis Frida har noget at tilbyde avlen smiley

Håber det hang lidt sammen, ellers må du jo lige spørge igen smiley

• #6   1. aug 2013 Hvis du få hende kåret og du så bruger en kåret hingst på hende vil hoppe føl efter hende kunne kåret i F2. hingste føl vil kunne kunne kåres men vil få papirer i pinto (vis faren er pinto)

Hvis hun så få et hoppe føl som så bliver kåret i F2 vil hoppeføl efter hende kåres i F3. og hvis den hoppe få føl vil både hingste og hopper kunne kåret..

Da hingste skal have 3 led tavle for at måtte bruges i avlen

• #7   1. aug 2013 Hmm... altså hoppen bliver jo kåret i F1, og er jo dermed kåret pinto, dog i forregisteret smiley

Men du kan jo prøve at læse på deres hjemmeside som jeg har linket til tidligere, og så kan du læse lidt om hvad du kan bruge kåringen til, ellers vil jeg foreslå dig at blive medlem af DPF - Dansk Pinto Forbund på Facebook, der kan du spørge en masse pinto folk om kåringen smiley

http://www.pinto.dk/Vedt%C3%A6gter---k%C3%A5ringsregler

• #8   1. aug 2013 Cecilie Medlem er ikke aktuelt pt da jeg ikke ved hvad jeg vil - derfor er det dejlig nemt og brugbart at spørge herinde smiley Der sidder heldigvis også en masse mennesker som ved en masse som jeg ikke ved *griner*

Sidder og kigger på linket, men vil gerne høre folks holdninger og meninger, erfaringer osv.. smiley

• #9   1. aug 2013 OKay, tak for de to andre indlæg (cecilie og camilla) smiley

Det er brugbart det hele smiley

• #10   1. aug 2013 Michelle: Hvis du mener facebooksiden, så er jeg også med, selvom det endnu ikke er 100 % sikkert at hun skal kåres, hvis hun nu ender ud med at blive noget der måske ikke kan blive ordentligt kåret endnu (det er ret svært at sige hvordan hun ender ud, med hendes baggrund ;)), du behøver ikke have en pinto for at være med i gruppen, jeg syntes bare at gruppen er en meget stor hjælp, når der er noget jeg ikke lige forstår, og der er jo mange derinde der lige ved hvad det handler om smiley Og så har jeg tit fundet ud af nu, at spørger jeg om noget med pinto herinde, er der ikke så mange svar, men det er der derinde smiley

Men kan godt forstå det du siger, når du nu siger at du ikke er helt afklaret med hvad du vil smiley

• #11   1. aug 2013 nåååh jeg havde misforstået... troede du mente selve pinto foreningen griner... har du link til facegruppen?

• #12   1. aug 2013 Hehe havde ellers skrevet det var på FB smiley Men enhver kan jo misforstå smiley

https://www.facebook.com/groups/49376260403/

Der står at det er for alle med heste eller ponyer i DPF, men jeg har ingen derinde - endnu smiley Og der er også andre der er i den gruppe, der ikke lige har en hest i DPF lige nu smiley

• #13   1. aug 2013 Sådan går det når man har travlt med at få læst og samtidig se fjerner smiley

Tusind tak smiley

• #14   1. aug 2013 Det er jo lige det smiley

Og det var da så lidt smiley

Kommentér på:
Vedr. pinto plag uden papirer

Annonce