Vedr. pinto plag uden papirer {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg kunne godt bruge lidt hjælp..
Sidder og spekulere på om jeg skal gøre noget specielt med min hoppe Mea hayley.
Jeg kender mor og far. Moren er beskrevet som pinto i hendes pas, men skulle være ren dartmoor. Hendes far er Roshøjs viktor og er blevet bedømt 44,5 point og 44 point (vist i tyskland?)
Som jeg ser min hoppe, så har hun et super fint sind, nogle flotte gangarter og ja, er flot og pænt bygget (nu er hun ikke så gammel endnu)..
Jeg har lidt svært ved at definere det, da jeg ikke er inde i noget som helst omkring avl og kåringer osv.. Har læst lidt, men blev ærlig talt ikke meget klogere griner.. Måske søger jeg på det forkerte.
Jeg har forstået det som at jeg kan kåre en hoppe som 3 års når den har pletter.. Men kan jeg andet og er det "besværet" værd når jeg ikke har en stamtavle på hende?
Hvad tænker du og hvad muligheder har jeg med hende? Udover jeg selv synes hun er fin (Det synes man vel altid hehe)
Håber på en masse svar - og især gerne fra nogle som ved noget konkret om avl, kåring, pinto osv...
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
Min har ukendt stamtavle, og er broget, og så kan hopper godt kåres i pinto som F1
Men ellers kig på www.pinto.dk og se deres reglementer (eller hvad det nu hedder ;)) igennem, der står også noget om hoppekåring
maj 2005
Følger: 178 Følgere: 194 Heste: 6 Emner: 23 Svar: 112
dec 2009
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 7 Emner: 34 Svar: 472
Fortæl fortæl..
dec 2009
Fortæl vidt og bredt?
- jeg er bare nysgerrig..
nov 2009
Jeg syntes at hun ser rigtig dejlig ud (ofc.), og ikke bare ej-hvor-er-den-nuttet-lad-os-da-kåre, men dejlig på den måde at hun ser ud til at have - og få - en rigtig fin bygning Lige pt. over sommeren er hun blevet en halv-ranglet 2-års plag, så det er jo self. ikke lige såå nemt at bedømme hende som når hun engang er færdigvokset
Hun har nogle rigtig fine gangarter, som jeg godt kunne tænke mig at få bedømt for at finde ud af hvor gode de er, og evt. hvor hendes svagheder er. Lige nu ser de faktisk ganske lovende ud
Ligeledes har op til flere vi kender - der er avlere selv, ganske vidst indenfor DV, men de ved jo hvad de taler om - sagt at hun er ih og åh så smuk og ser rigtig dejlig ud, og hende burde vi få kåret osv., flere har også spurgt hvem hun er efter, fordi hun ser så dejlig ud
Og så har jeg planer om at få lavet et føl på hende engang når hun er ældre, og jeg er færdig med min uddannelse (skal starte i 1.g her efter sommerferien, og efter tre år på gymnasiet forhåbentligt på KU for at blive dyrlæge, så intet føl inden det i hvert fald, vil ikke risikere at stå med hoppe og føl, som jeg pludseligt ikke kan betale, men det er en anden sag end dette ;)), egentligt fordi jeg gerne vil prøve at have et føl, men det skal være et "gennemtænkt" føl, hvor hingsten er valgt grundigt ud fra hoppens svagheder, og hvis Frida har noget at tilbyde avlen
Håber det hang lidt sammen, ellers må du jo lige spørge igen
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Hvis hun så få et hoppe føl som så bliver kåret i F2 vil hoppeføl efter hende kåres i F3. og hvis den hoppe få føl vil både hingste og hopper kunne kåret..
Da hingste skal have 3 led tavle for at måtte bruges i avlen
nov 2009
Men du kan jo prøve at læse på deres hjemmeside som jeg har linket til tidligere, og så kan du læse lidt om hvad du kan bruge kåringen til, ellers vil jeg foreslå dig at blive medlem af DPF - Dansk Pinto Forbund på Facebook, der kan du spørge en masse pinto folk om kåringen
http://www.pinto.dk/Vedt%C3%A6gter---k%C3%A5ringsregler
dec 2009
Sidder og kigger på linket, men vil gerne høre folks holdninger og meninger, erfaringer osv..
dec 2009
Det er brugbart det hele
nov 2009
Men kan godt forstå det du siger, når du nu siger at du ikke er helt afklaret med hvad du vil
dec 2009
nov 2009
https://www.facebook.com/groups/49376260403/
Der står at det er for alle med heste eller ponyer i DPF, men jeg har ingen derinde - endnu Og der er også andre der er i den gruppe, der ikke lige har en hest i DPF lige nu
dec 2009
Tusind tak
nov 2009
Og det var da så lidt
Vedr. pinto plag uden papirer