{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
996 visninger | Oprettet:

Føl i kold tid {{forumTopicSubject}}

Ja jeg er ikke så erfaren inde for avl, men jeg har en lille shetlænderhoppe (78 i stang)som snart nærmere sig folingen. Hun begyndte for flere uger at sætte yver og det er ved at være godt stort og spændt. Jeg har altid fået føl om sommeren så hvordan har nye føl det med sådan en kulde hvis den kommer til verden snart?
Kan hoppen trække folingen lidt henad nu når vejret er så koldt eller det har ikke noget at sige?
Venter hun med at fole til hun er inde i boks om natten eller skal jeg helst lade vær med at lukke hende for meget på fold hvis folingen skulle gå i gang når hun er ude. Hvad kan sådan er lille føl tåle? Skal den have dækken på eller kan den sagten klare sig uden?
Håber nogle vil kunne hjælpe med at svare smiley

Håber virkelig snart på mere varme i vejret . smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl i kold tid
  • #2   24. mar 2013 Nu det godt nok et busket tinker føl, men vores føl går uden noget smiley Dog er der masser af trær osv som der dækker lidt for vinden smiley

• #3   24. mar 2013 Ved intet om det, men fandt lige et link om foling:
    http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=444/sprog=1/grp=7/menu=16/

Det er heller ikke til, at finde noget om det på nettet:/

• #4   24. mar 2013 Jeg fik et noget uventet føl i mandags, og jeg har lagt et hundedækken på føllet.

• #5   24. mar 2013 Jeg ville aldrig ligge dækken på et føl medmindre det er strengt nødvendigt - ved svagt eller direkte sygt føl - eller en ekstrem kold stald med træk (!). Nu hvor du skriver racen vil jeg bestemt ikke mene at du som udgangspunkt skal lægge dækken på!

Du skal lade hende gå på fold som normalt, hold lidt ekstra øje, hvis hun ser ud til at ville "søge ind" eller lign for "ro" så luk hende da endelig ind. Mange hopper vil helst fole ude. Du kan altid tage dem ind i varmen efter foling.

Det siges at hopper kan gå en del over tid pga vejret. I år synes jeg det - igen - rygtes at mange hopper allerede er gået noget over tid..

Det skal nok gå godt, slap af og nyd processen smiley

• #7   24. mar 2013 De skriver også i avisen at det skulle blive lidt varmere i løbet af påsken smiley

• #8   25. mar 2013 Foråret er på vej, så hvis hun venter 1-2 uger med at fole burde det ikke være et problem.

marts og april er ikke unormal tid at få føl i og de jeg kender har nu altid gået uden dækken, men den første tid er de heller ikke bare kommet ud på fuld tid, men 1-2 timer af gangen et par gange om dagen.

• #9   25. mar 2013 Ville kun give dækken på hvis føllet fryser, ellers er der ingen grund til det smiley

• #10   25. mar 2013 Og Louise K: hun har ikke nævnt at det var en tinker, det var en anden end den der startede tråden smiley

Jeg synes den skal have dækken på hvis der fx. Er meget træk i stalden og du kan se den fryser. Udenfor: dækken på hvis det er sner eller blæser. Hvis der er sol og lidt vindstille tror jeg sagtens at den kan gå uden dækken smiley
    Og lad den gå ude 1-2 timer et par gange om dagen så den heller ikke (hvis den gør) står og fryser i lang tid smiley

• #12   25. mar 2013 jeg fik et shetlænderføl i februar og han har gået med dækken de første 4-5 uger, men går ikke med dækken længere..
    luften er tørrere nu, så medmindre den går rundt og ryster så tror jeg sagtens det kan klare det nu.. smiley
    bare lad hoppen gå som normalt, men hold self øje.. når føllet er født, hvis det ser ud til at fryse, så giv det et lille hundedækken på, men ellers lad være med at pakke det for meget ind, ellers kan det være den ikke udvikler et ordenligt immunforsvar til den bliver lidt ældre og du ikke giver den dækken på når der bliver lidt koldt smiley

• #13   25. mar 2013 Anne Sofie - det står så i trådstarters første linje i indlægget smiley ;-) Som Team Bøgh også har været venlig at skrive smiley

Kommentér på:
Føl i kold tid

Annonce