{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.227 visninger | Oprettet:

"kold tyrker" - foder? {{forumTopicSubject}}

ja, jeg har ingen anden mulighed for at fravende, og er derfor nød til at give følle og hoppe en kold tyrker.. men er blevet i tvivl om jeg skal tage kraftfoderet fra hoppen et par dage, for at stoppe mælkeproduktionen.. hvad har i gjort ? smiley
ved godt der er mange holdninger til den her fravendingsmetode, så folk der ikke har andet at sige end det er synd for hoppe og føl, bedes finde på noget andet at lave smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "kold tyrker" - foder?
  • #1   2. dec 2011 kraftfoder eller al krybbefoder skal fra hoppen i 3-6 dage. Hun kan udvikle yverbetændelse hvis hun får for god "mad". Med en kold tyrker skal du i det hele taget være opmærksom på yverbetændelse, da det kan udvikle sig livsfarligt.

• #2   2. dec 2011 Du kan hvis det er muligt, malke hoppen.

• #3   2. dec 2011 vil nok sige det bedste at malke hoppen hvis det muligt! (-:

• #4   2. dec 2011 tak for jeres svar.. smiley men hvis jeg rører ved hendes yver, tror i så ikke hun vil lægge mælken ned? hun kan hverken se eller høre føllet mere..
    vil også tage fodret fra hende i nogen dage.. men hun er bare så tynd, og skal helst ikke tabe sig mere yderligere..

• #5   2. dec 2011 Den ligger mælk ned efter hvor stort behovet er. Dvs. de første dage ligger hun mælk ned efter det behov føllet har haft her tilsidst.

His du malker lidt mindre hver dag, så ligger hun mindre og mindre ned og efter lidt tid stopper hun mælkeprod.

• #6   2. dec 2011 Jeg ville tage krybbefoderet fra hende og så ville jeg nok ikke malke medmindre det er strengt nødvendigt. Altså hvis hun pludselig står med et varmt og hævet yver. Det er normalt at det er spændt det første døgn men derefter burde hun stoppe produktionen og yveret blive normalt igen.

• #7   2. dec 2011 selv om hun er lidt tynd, er det MEGET vigtigt at du tager al krybbefoder fra hende.
    Så længe hun får krybbefoder vil hun bruge det til mælk.
    Det her lyder hårdt, men hvis du kan kontrollere hendes vand, så er det en super løsning.
    Eks at hun kun får vand morgen og aften.
    Hvis du tager føl fra i aften, så malk hende næsten tom i morgen formiddag og evt imorgen aften igen. Søndag så malker du hende tom en enkel gang og igen evt mandag.
    Man kan få dyrlæge til at give en goldsprøjte hvis hun bliver ved at lægge mælk ned.

• #8   2. dec 2011 Jeg ville bestemt ikke tage krybbefoder fra hende.. Hvis hun ikke kan se eller høre føllet mere skulle det gerne gå i sig selv i løbet af kort tid.. Tjek hende morgen og aften og hvis yveret ikke er varmt og hævet, men kun meget spændt, ville jeg ikke reagerer på det..

• #9   2. dec 2011 Jeg fik anbefalet af min dyrlæge at give lidt foder.. ikke tage alt væk.
    Holde øje med yver men ikke malke..
    Det gik fint, og ingen problemer.

I år har jeg gjort det samme , og det er gået fint.
    Så det vil jeg altid gøre fremover.

Iøvrigt vil jeg altid anbefale en "kold tyrker".. Syntes det andet er at trække pinen ud for hoppen.
    Held og lykke.

• #10   2. dec 2011 Bacoon, har det nemlig på samme måde som dig smiley det med at fjerne føllet flere gange, er jeg ikke så meget til..
    Hoppen fik alt sit foder til morgen, føllet kom væk her ved middagstid, og til aften fik hun 2/3 af det hø hun plejer, gulerødder og vitaminer, men ingen kraftfoder.
    holder meget øje med yveret, men vil helst ikke malke hende, kun hvis det bliver nødvendigt.. smiley

• #11   2. dec 2011 Ja jeg syntes det er synd.
    Vi gjorde det med vores Shettere i år, at føl kom i deres egen boks for natten.. ca. 3 uger.
    Det var synd, og hoppen lavede jo mælk alligevel, når føllet pattede hende op hver morgen.
    Jeg vil altid fremover gøre det med "kold Tyrker".
    Så må følle sendes væk i en periode, hvis det er meningen den skal beholdes.
    Sidste år var det på den hårde måde, stadig med foder.. og alt var ok.
    Så sådan bliver det her ;0)

• #12   2. dec 2011 Yver vil jo selvfølgeligt blive hårdt.. men det tager 1 dag el.2..
    Bare hold øje med om det bliver varmt, ømt og om hun har feber..

• #13   3. dec 2011 da vi måtte aflive min hoppes føl sidste år fik vi af vide af dyrlægen at hun ingen krybbefoder måtte få indtil trykket begyndte og aftage på yveret, vi måtte om ingen omstændigheder begynde og malke hende da vi så ville holde gang i produktionen.

hendes hø måtte hun gerne få i fuld mængde, bare INGEN krybbefoder.

og så skulle hun have alt den motion der næsten var muligt da det også hjælper på det ikke ophober sig i yveret.

da min hoppe kom af med føllet var det et halvt døgn hun gik med et kæmpe yver som mælk sprøjtede ud fra, men derefter var det slut.
    (og ja man får da ondt af dem mens det står på, men det hjalp hurtigt og lade være med og gøre noget)

nogle lægger varme omslag på yveret for og mindske smerten, og det er bedre fik jeg af vide som og malke.

• #15   13. dec 2011 Mælkeproduktionen går jo ikke i stå, hvis man som menneske malker ud. Den fortsætter jo... Ligesom ved os selv. Jeg kunne ikke amme mere end 4 dage ved min søn, så der fik jeg piller, der stoppede mælkeproduktionen. Kan man ikke få noget mod det samme til heste?
    Hvad mener du med, at hoppen ikke kan se eller høre føllet mere?

• #16   13. dec 2011 han er kommet væk smiley

Kommentér på:
"kold tyrker" - foder?

Annonce