Er hoppen ifol alligevel? Hjælp! Er hoppen ifol alligevel? Hjælp!
Hej alle i dejlige hestemennesker!
Jeg har en hoppe der var ved hingst i sommer. Sidste bedækning var 27 juli. Hun var afsted i juni hvor hun blev sprøjtet i brunst men der var ikke gevinst. Hun kom afsted anden gang hvor det ikke var nødvendigt at sprøjte og hun var afslappet i modsætning til første gang hvor hun var meget stresset. Dyrlægen scannede hende negativ efter anden gang og da vi var så sent i juli valgte jeg at vente med at forsøge igen til næste forår.
MEN det jeg gerne vil spørge jer om er: kan dyrlægen tage fejl? Alle kan jo lave en fejlvurdering. Det er ikke sikkert det sker tit men det SKER vel? Er der nogen af jer der har hørt om en dyrlæge der laver en fejlvurdering i forbindelse med en scanning? Eller har i hørt om nogen der har oplevet det?
Alle steder hvor der er mennesker involveret vil der jo ske fejl en gang i mellem...
Grunden til jeg er i tvivl er at min hoppe har været temmelig sommerfed. Hun er Trakehner med 50% shagya araber blod. Hun plejer at være ret nøjsom og nem at fodre på, men på trods af at hun denne vinter kun får en lille håndfuld foder pr. Måltid som svare til imellem 50 og 100g( to dagligt) taber hun sig slet ikke! Hun har fået wrap hvor hun fik ca 9kg og er nu i stedet kommet på hø pga løs mave. Hun drikker tilsyneladende mere vand end hun plejer for min bund som er easy strø/ easy way SEJLER! På fold får hun halm... Nu hvor hun får hø er det alt hun kan spise og vil gætte på hun spiser ca 7kg hø dagligt...
Sker det ind imellem at dyrlægen tager fejl? Har også tænkt på at hopper i fol efter sigende skulle drikke mere...
Hvis hun IKKE er i fol er jeg godt nok bekymret for om der er noget galt med hende for har haft hende siden 2005. Hun har aldrig været så fed og spist så lidt! Håber i har lyst til at læse min enormt lange tekst og give jeres mening. (husk dette er primært en debat om dyrlæge/ ifoling men indputs i forhold til vægten i sig selv er også ok.)
aug 2007
Følger: 155 Følgere: 144 Heste: 10 Emner: 146 Svar: 705
dec 2006
Følger: 113 Følgere: 111 Heste: 5 Emner: 149 Svar: 1.785
maj 2011
Følger: 19 Følgere: 74 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 383
aug 2005
Følger: 60 Følgere: 67 Heste: 5 Emner: 47 Svar: 397
Hvis ingen havde oplevet det før ville jeg nok oveveje bare at se tiden an, for det koster jo det hele og det her ikke-eksisterende føl er allerede blevet meget dyrt i scanninger så ville jo heller ikke smide pengene ud i luften hvis der ikke var en chance for det. Scannede hende føst inden hun kom afsted og så igen inden brunstnsprøjten og så efter bedækningen og igen efter sidste bedækning... 1000 kr hver gang
Men det er jo lige nu hun skulle fra flokken og have andet foder osv så det er det rigtige tidspunkt hvis der alligevel er føl.
Og hvis der er noget derinde skal hun jo OP i foder!!
aug 2005
Min dyrlæge sagde da hun scannede at hoppen var på vej i brunst men kan faktisk ikke huske at hoppen skulle have haft en tydelig brunst... Dog havde hun perioder på folden hvor hun var meget afhængig af handyrene derude
Men mennesker kan jo også have almindelig og regelmæssig mens på trods af graviditet ( tro mig, det var tilfældet med min mor da hun fik mig!)
aug 2005
Min dyrlæge sagde da hun scannede at hoppen var på vej i brunst men kan faktisk ikke huske at hoppen skulle have haft en tydelig brunst... Dog havde hun perioder på folden hvor hun var meget afhængig af handyrene derude
Men mennesker kan jo også have almindelig og regelmæssig mens på trods af graviditet ( tro mig, det var tilfældet med min mor da hun fik mig!)
feb 2007
Følger: 274 Følgere: 254 Heste: 30 Emner: 173 Svar: 827
Og alt gik godt
Så det kan ske de tager fejl dyrlægerne..
apr 2012
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 305
sep 2007
Følger: 80 Følgere: 68 Heste: 19 Emner: 6 Svar: 1.598
aug 2005
Jeg er dog lidt bange for at skrue mine forventninger alt for høj op hvis dyrlægen så bare kommer og sige hun er FED
Kom endelig gerne med flere svar det er bare dejligt at høre fra flere eller få flere detaljer!
sep 2007
Følger: 80 Følgere: 68 Heste: 19 Emner: 6 Svar: 1.598
aug 2005
jun 2006
Følger: 143 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.896
Kender også andre der har prøvet dette.
Her er det forskellige dyrlæger til hopperne, så altså ikk bare EN dårlig dyrlæge ang scanning.
Hvis du ikk har set brunst siden du fik scannet sidst burde du nok overveje få hende tjekket igen.
Er hoppen ifol alligevel? Hjælp!