882 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Er hoppen ifol alligevel? Hjælp! Er hoppen ifol alligevel? Hjælp!

Hej alle i dejlige hestemennesker!

Jeg har en hoppe der var ved hingst i sommer. Sidste bedækning var 27 juli. Hun var afsted i juni hvor hun blev sprøjtet i brunst men der var ikke gevinst. Hun kom afsted anden gang hvor det ikke var nødvendigt at sprøjte og hun var afslappet i modsætning til første gang hvor hun var meget stresset. Dyrlægen scannede hende negativ efter anden gang og da vi var så sent i juli valgte jeg at vente med at forsøge igen til næste forår.

MEN det jeg gerne vil spørge jer om er: kan dyrlægen tage fejl? Alle kan jo lave en fejlvurdering. Det er ikke sikkert det sker tit men det SKER vel? Er der nogen af jer der har hørt om en dyrlæge der laver en fejlvurdering i forbindelse med en scanning? Eller har i hørt om nogen der har oplevet det?

Alle steder hvor der er mennesker involveret vil der jo ske fejl en gang i mellem...
Grunden til jeg er i tvivl er at min hoppe har været temmelig sommerfed. Hun er Trakehner med 50% shagya araber blod. Hun plejer at være ret nøjsom og nem at fodre på, men på trods af at hun denne vinter kun får en lille håndfuld foder pr. Måltid som svare til imellem 50 og 100g( to dagligt) taber hun sig slet ikke! Hun har fået wrap hvor hun fik ca 9kg og er nu i stedet kommet på hø pga løs mave. Hun drikker tilsyneladende mere vand end hun plejer for min bund som er easy strø/ easy way SEJLER! På fold får hun halm... Nu hvor hun får hø er det alt hun kan spise og vil gætte på hun spiser ca 7kg hø dagligt...
Sker det ind imellem at dyrlægen tager fejl? Har også tænkt på at hopper i fol efter sigende skulle drikke mere...
Hvis hun IKKE er i fol er jeg godt nok bekymret for om der er noget galt med hende for har haft hende siden 2005. Hun har aldrig været så fed og spist så lidt! Håber i har lyst til at læse min enormt lange tekst og give jeres mening. (husk dette er primært en debat om dyrlæge/ ifoling men indputs i forhold til vægten i sig selv er også ok.)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er hoppen ifol alligevel? Hjælp!
  • #1   19. dec 2012 Der kan godt være føl, selvom dyrlægen mener noget andet. Det har jeg oplevet før smiley

• #2   19. dec 2012 Hvorfor ikke få en anden dyrlæges vurdering smiley alle kan jo tage fejl smiley

• #3   19. dec 2012 Ville lige som de andre sige at du skal få en anden dyrlæg til at vurdere hende
    smiley

• #4   19. dec 2012 Jeg vil bestemt også have en dyrlæge ud og håndprøve... Ville bare hørenom jeres erfaringer smiley
    Hvis ingen havde oplevet det før ville jeg nok oveveje bare at se tiden an, for det koster jo det hele og det her ikke-eksisterende føl er allerede blevet meget dyrt i scanninger så ville jo heller ikke smide pengene ud i luften hvis der ikke var en chance for det. Scannede hende føst inden hun kom afsted og så igen inden brunstnsprøjten og så efter bedækningen og igen efter sidste bedækning... 1000 kr hver gang smiley ikke fordi jeg ikke vil betale det det koster men det er et dyrt føl der IKKE var der...

Men det er jo lige nu hun skulle fra flokken og have andet foder osv så det er det rigtige tidspunkt hvis der alligevel er føl.
    Og hvis der er noget derinde skal hun jo OP i foder!! smiley

• #5   19. dec 2012 Så i er flere der har prøvet det? Altså med jeres egen eller en i kender?
    Min dyrlæge sagde da hun scannede at hoppen var på vej i brunst men kan faktisk ikke huske at hoppen skulle have haft en tydelig brunst... Dog havde hun perioder på folden hvor hun var meget afhængig af handyrene derude smiley
    Men mennesker kan jo også have almindelig og regelmæssig mens på trods af graviditet ( tro mig, det var tilfældet med min mor da hun fik mig!)

• #6   19. dec 2012 Så i er flere der har prøvet det? Altså med jeres egen eller en i kender?
    Min dyrlæge sagde da hun scannede at hoppen var på vej i brunst men kan faktisk ikke huske at hoppen skulle have haft en tydelig brunst... Dog havde hun perioder på folden hvor hun var meget afhængig af handyrene derude smiley
    Men mennesker kan jo også have almindelig og regelmæssig mens på trods af graviditet ( tro mig, det var tilfældet med min mor da hun fik mig!)

• #7   19. dec 2012 Jeg kan selv huske den gang jeg fik min scannet og der sagde dyrlægen at hoppen slet ikk kunne komme ifol o.s.v. Og at hun havde et æg på 4cm og at hun snart ville komme i brunst og hun kom da også i brunst og var meget glad til en af vallakerne.. Men viste sig ca en månede før at hun var ifol og sådan... Og der kom et smukt lille hoppeføl smiley
    Og alt gik godt smiley

Så det kan ske de tager fejl dyrlægerne..

• #8   19. dec 2012 Sasja har fået taget en blodprøve, ved dog ikke om det er billigere, når du allerede har betalt for en scanning en gang, men jeg synes bestemt du skal have en ny dyrlæge ud, når hun viser tegn på at være ifolet smiley

• #9   19. dec 2012 Første gang hoppen jeg har lånt blev scannet vidste det intet men vi fandt så ud af hun var scannet for tideligt.. så da han kom og scannede hoppen anden gang var der gevinst så..

• #10   19. dec 2012 Ej hvor godt at der kommer så mange svar! Og så mange mirakel historier smiley dejligt at høre! Selvfølgelig træls at man ikke helt kan regne med scanningen, men så er der jo håb smiley
    Jeg er dog lidt bange for at skrue mine forventninger alt for høj op hvis dyrlægen så bare kommer og sige hun er FED smiley
    Kom endelig gerne med flere svar det er bare dejligt at høre fra flere eller få flere detaljer!

• #11   20. dec 2012 Jeg ville få tjekket hoppen så jeg var sikker.. Så man kan passe hende efter om hun er ifol eller ej..

• #12   20. dec 2012 Som skrevet vil jeg helt sikkert få hende tjekket. Formålet med dette forum emne var bestemt ikke at erstatte en dyrlæges vurdering. Det var blot for at høre om andres erfaringer. Hoppen bliver tjekket efter jul(nytår) hvor hun alligevel skulle have været fra flokken. Jeg skal i øvrigt nok lige skrive resultatet herinde smiley

• #13   24. dec 2012 Jeg har haft to stk hopper i bedækning hvor de blev scannet Tom og først kort før foling er blevet opdaget de var drægtige. Heldigvis var hopperne fodret godt så de ikke stod afmagret da føllet kom ud.

Kender også andre der har prøvet dette.

Her er det forskellige dyrlæger til hopperne, så altså ikk bare EN dårlig dyrlæge ang scanning.

Hvis du ikk har set brunst siden du fik scannet sidst burde du nok overveje få hende tjekket igen.

Kommentér på:
Er hoppen ifol alligevel? Hjælp!

Annonce