Jer med styr på farvegenetik {{forumTopicSubject}}
Hej:-)
Jeg sidder lidt og overvejer om jeg skulle finde ud af noget ifoling til min islænder hoppe her til sommer. Og jeg ønsker mig mere end noget andet en ikke ensfarvet føl!
Men jeg har så bare overhovedet ikke styr på farvegenetik, og jeg ved ikke så meget om hendes forældres, morforældres osv farver.
Hun er selv brunsort, ganske almindelig kedelig brunsort;-)
Hendes far er brun
Moren kunne jeg ikke finde noget om
Farfar er brun/rød uden aftegn, så vidt jeg kan læse på nettet.
Jeg ved ikke om det er nok til at kunne fortælle noget omkring hvad man skal smide på hende, for at få en speciel farve? Vil super gerne hun kunne lave vindott, skimmel, splash ville heller ikke være tosset;-)
Håber I kan hjælpe mig ud fra de mangelholdige oplysninger I har fået..
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
Det er ikke så smart KUN at avle ud fra farven, su skal også tænke på hvem der ville være et godt match til din hest.
nov 2008
nov 2008
Skimmel - Denne er der altid 50 % chance for hvis du bruger en skimmel hingst. Bundfarvern kan spille en smule ind, men som regel ikke meget.
Blak - Dette er et fortyndergen, så det betyder at farven er forskellig alt efter bundfarven. Der er brundblak, rødblak og sortblak/ bedre kendt som musegrå. Det er også dette gen der giver den gule fjordhestefarve, som er en variation af brunblak, men det ses sjældent hos islændere at de bliver så lyse.
Cremegen - Dette er også et fortyndergen. Giver farverne palomino, moldot og gyldensort. Hvis hesten er homozygot for cremegenet giver det cremello, perlino og smokey cream. Disse farver er også kendt som BEC farverne. Det skal nævnes at gyldensort nogen gange kan være skjult.
Sølvtone (vindot) - Farven her variere efter bundfarven, og er altid skjult på rød baggrund.
Farveveksler - Et tillægsgen, ligsom broget. Hesten vil have en bundfarve og så skifte til hvid på kroppen et par gange om året. Der er altid 50 % chance for at det gives videre hvis du bruger en farveveksler hingst.
Broget - Der er mange forskellige typer at broget, men uanset hvilken der er tale om, så er er altid mindst 50 % chance for at det gives videre til føllet.
feb 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Heste: 1 Svar: 95
nov 2008
okt 2007
Følger: 215 Følgere: 183 Heste: 8 Emner: 52 Svar: 1.656
nov 2008
^^I denne gruppe finder i HG's klogeste hoveder på farvegenetik. Hvis i vil være sikker på at få det helt rigtige svar, skal i spørge her. Jeg er stadig kun nybegynder og kan kun det overordnede
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 1.493
nov 2008
fem farver:
Brunblak, også kendt som gul. Det er det mest almindelige.
Ulsblak som er brunblak men med et cremegen oveni. Disse heste fremstår meget lyse, næsten hvide på kroppen nogen gange.
Rødblak, man vil bemærke at de mangler den karakteristiske sorte stribe i man og hale, og dette er fordi deres bundfarve er rød istedet for brun.
Sortblak, også kendt som musegrå. Dette skyldes at deres bundfarve er sort.
BEC, disse er meget sjældne og har dobbelt cremegen og får derfor blå øjne og bliver helt lyse, ofte hvide på kroppen.
Den oprindelige hest, prezwalski hesten, som er den alle andre hesteracer stammer fra, var en form for brunblak. Alle andre farver vi ser idag er opstået som tilfældige mutationer, der bare har bredt sig. Fjordhesten er bare en af de racer der ikke har ændret sig så meget fra den oprindelige hest. I hvert fald lige på det område.
jan 2007
Følger: 90 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 316 Svar: 2.122
Og nej selvfølgelig skal man ikke kun gå efter farven, det er jeg godt klar over:-)
jul 2008
Følger: 71 Følgere: 119 Heste: 11 Emner: 38 Svar: 617
maj 2008
Følger: 60 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 45 Svar: 1.135
jul 2008
Følger: 71 Følgere: 119 Heste: 11 Emner: 38 Svar: 617
Det er ligesom hvis man kaster en terning så er der også 1/6 chance for at du slår en 6'er.. dvs. hvis du kaster 6 gange skal du have en 6' ud af de slag, men det er ikke sikkert du overhovedet slår en 6'er, det kan også være du slår 6, selvom chancen kun er 1/6.
Jeg har en hoppe, som har fået 12 føl, hun er palomino og er aldrig bedækket med en hingst med cremegen - hun har givet 10 føl med cremegen, selvom chancen for at hun giver sit gen videre kun er 50 %
jan 2007
nov 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 188
http://www.hestegalleri.dk/marked/bedaaekning/818273-droemmehingsten
synes den er lidt sej
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
jan 2007
Uhm han er vel nok bare lige en lille smule lækker;-)
Jer med styr på farvegenetik