Belive Me DVH1105 Nu med ny far {{forumTopicSubject}}
Nedenstående er indsat fra http://www.ridehesten.com
Dansk Varmblod oplyser at det er nu endeligt fastslået, at det er hingsten Fürst Grandios, og ikke som først antaget hingsten Belissimo M, der er far til den nykårede 3-års hingst Believe Me DVH 1105
Den obligatoriske DNA-bestemmelse af de unge hingste, der blev kåret i Herning 2012, afslørede at hingsten Believe Me (opdr. Stald Evergreen v/Linda og Poul Erik Frederiksen) ikke var efter hingsten Belissimo M, som først antaget. Siden har Dansk Blodtypelaboratorium arbejdet på højtryk for at fastslå hingsten korrekte afstamning, og det ligger nu fast, at det er hingsten Fürst Grandios e. Fürst Heinrich/Argentinus/Barsoi xx, der er far til hingsten.
I den forbindelse siger talsmand for Dansk Varmblods Avlsledelse, Poul Graugaard:
– Believe Me beholder absolut sin kåring – også med de nye afstamningsoplysninger. Fürst Grandios er hingst, der til fulde opfylder de krav vi sætter til hingstens afstamning, og afprøvning. Poul Graugaard fremhæver endvidere at Believe Me, der er trukket på elitefuldblodshoppen Miss Evergreen, og derfor er kåret som forædlerhingst, med de nye afstamningsoplysninger nok er blevet endnu mere interessant som forædler. – Fürst Grandios har en høj andel af fuldblod i sin afstamning, og vi har derfor fået en hingst, der antageligt vil forædle mere, end hvis den havde haft Belissimo M som far, udtaler Poul Graugaard.
Fürst Grandios repræsenterer forholdsvise nye blodliner i den europæiske dressurhesteavl. I Danmark blev hingsten især bemærket i 2011, hvor Blue Hors Aps. indkøbet unghingsten Blue Hors Fletcher e. Fürst Grandios/Weltmeyer. 10-årige Fürst Grandios var reservesieger ved Westfalerkåringen i Münster i 2004, og i 2005 blev han bedste hingst ved 30-dages testen i Preussendorf, og scorede bl.a. imponerende 9,13 for gangarter og ridelighed. Hingsten har været kvalificeret til det tyske Bundeschampionat i 2006, og afsluttede sin 70-dages test i Schleickau med en samlet placering som nr. 3 og en score i dressuren på 132,58. Fürst Grandios er i dag godt på vej i sin uddannelse til Grand Prix under den australske rytter Hayley Beresford. Fürst Heinrich, der er far til Fürst Grandios, vandt VM for ungheste i Verden i 2003. og i Fürst Grandios’ hoppestamme findes desuden en stor andel af fuldblod.
Ridehesten har talt med Steffen Kristensen, der ejer Believe Me, og Steffen er glad for at det omsider er blevet fastslået, hvilken hingst der er far til Believe Me. – Det har været et langt og frustrerende forløb, hvor vi ikke rigtigt har vist om vi var købt eller solgt, og vi har jo rent faktisk mistet det meste af en bedækningssæson. Men nu er vi bare glade for at der er kommet en afslutning på sagen, så vi kan arbejde videre med at få hingsten gjort klar til materielprøve, udtaler Steffen Kristensen.
jul 2006
Følger: 42 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 590 Svar: 5.099
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 916
jun 2009
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 38 Svar: 606
det er bare en tanke der har strejfet mig ,
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
De burde virkelig holde bedre øje og få lavet den dna-test INDEN kåring.
mar 2006
Følger: 94 Følgere: 90 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 206
Nu er det sådan at Fürst Grandios og Belissimo M begge står til benyttelse hos Euro Hingste Sæd, så mon ikke fejlen er et hændeligt uheld, der er jo sikkert sæden som er blevet mærket forkert!
Derfor synes jeg stadig at "fejlen" burde ha været opdaget før, og jeg er spændt på at høre hvad Dansk Varmblod beslutter i forhold til at DNA teste hestene i forbundet.
Enten skal det gøres obligatorisk for alle føl i DV født (lad os bare sige fra 2013) at de ved chipning skal have taget DNA prøve.
Hvis de ikke vil gøre det sådan, så skal der udtages DNA for hingste til deres forbesigtigelse, og for hopper når de stiller til kåring.
nov 2006
Følger: 90 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 176 Svar: 1.337
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 916
Avl er jo en videnskab og hvis man ikke har de rigtige parametre, avler man jo i blinde. Der er jo en grund til, at man går så meget op i stamtavler.
Plus chancen for indavl i et ret lille forbund som DV er ret stor, som du selv siger. Og det er da et kæmpe problem!
nov 2006
mar 2006
Derfor mener jeg faktisk det kunne være en god måde at tage udtage DNA test hos hingstene der går videre fra forbesitigelsen, som i år lå i Januar, så havde de 3 mdr. inden Herning til at få styr på afstamningen.
Derfor mener jeg også det ville være en god idé at få DNA testet Hopperne til deres kåringer, da de med en kåring nok er en plan om en dag at de muligvis skal ha føl (det er i hvert fald derfor og har kåret min).
Så jeg synes at hvis de ikke mener det skal være et krav om DNA bestemmelse af føl i DV født, i lad os sige 2013, skal ske senest ved chipning, at ovenstående bør blive et krav!!!!!
nov 2006
Man sætter dem også ofte i fol som 4 års for så har det nemmere ved at komme i fol senere i livet hvis de har været i fol en gang.. Min har fået føl som ung.. (ikke mens jeg havde den)
Kan godt se det smarte i at DNA teste alle.. men det koster MANGE penge og tager LANG tid.. Tror slet ikke det ville kunne lade sig gøre..
apr 2007
Fordi hver gang der er blevet fundet en ny far til en kåret hingst har der været tvivl om, om hingsten så må beholde sin kåringstitel (hvilket i mit hoved er lidt noget fis, da hesten skal bedømmes på sine egne talenter og DV alligevel bare er en race-rodekasse)
mar 2006
Hvad så med avlshopperne? Det er jo vigtigt at kende deres "rigtige" afstamning for ikke at avle et føl som er ren indavl, tænk hvis man havde en BH Zack hoppe, og man ønsker at bruge BH Romanov på denne. Man laver et hingstføl, som bliver udtaget til Hering, man DNA bestemmer denne, og det viser sig den både har BH Romanov som morfar og far.???
Jeg synes det er rigtig vigtigt der også bliver lavet afstamningsbestemmelse ved hjælp af DNA på de hopper der skal avles på, og derfor vil jeg mene, det koster jo i forvejen 4.000 kr at kåre din hoppe i DV, så læg dog for pokker de max 500 kr oven i til DNA bestemmelse! Om man så kun kåre for "hvis den nu skulle gå i stykker" synes jeg at om det er hingste eller hopper, skal de før de går i avl afstamningsbestemmes ved DNA
mar 2006
apr 2007
Hopperne skal vel også kåres (og dermed DNA-bestemmes, som jeg skriver).
mar 2006
apr 2007
mar 2006
Når denne så er afviklet, bliver der udtaget hopper til eliteskuerne, hvor de kan opnå bronzemedalje "B", sølvmedalje "S", guldmedalje "G", og kan så opnå elite status "E", (mener så det er enten ved afkoms resultater, eller egne, de bliver elite hopper)
Belive Me DVH1105 Nu med ny far