Belive Me DVH1105 - DNA test har vist forkert far. {{forumTopicSubject}}
Nedenstående er indsat fra ridehesten.com
I en pressemeddelelse skriver Dansk Varmblod:
"Den obligatoriske DNA-bestemmelse af afstamningen på de nykårede hingste har vist, at Believe Me, DVH 1105 , ikke er efter hingsten Belissimo M som hidtil antaget. Blodtypelaboratoriet arbejder intenst på bestemmelse af faderhingsten og håber at finde svar inden for 2 uger.
Ovenstående får ikke nødvendigvis indflydelse på hingstens kåringsmæssige status i Dansk Varmblod, såfremt faderhingsten verificeres og er avls-godkendt i et forbund, som Dansk Varmblod anerkender. Avlsledelsen vil, når man kender faderhingsten, foretage en samlet vurdering af Believe Me's afstamning, kårings- og afprøvningsresultat. I Dansk Varmblods medlemsblad Ridehesten vil der i juniudgaven blive bragt en uddybende artikel om den obligatoriske DNA-bestemmelse, der laves i henhold til Dansk Lovgivning."
Believe Me er ejet af Steffen Kristensen fra Kirstinelund Ridecenter uden for Århus, og er den første hingst Steffen Kristensen har fået kåret. Hingsten blev indkøbt på DV's Elitefølauktion i 2009, og Steffen satsede allerede dengang på, at det var en potentiel avlshingst han havde købt.
Ridehesten har talt med Steffen Kristensen, der naturligvis er noget frustreret over den situation han står i, men han ønsker dog ikke at udtale sig yderligere om sagen, før det er bestemt hvilken hingst, der er far til Believe Me.
Nu er jeg selv ejer af en DV'er og jeg har besluttet mig for at få hende DNA testet, da jeg en dag gerne vil avle på hende.
Jeg håber DV vil indfore obligatorisk DNA testing af alle føl snarrest!!
mar 2005
Følger: 67 Følgere: 70 Heste: 6 Emner: 564 Svar: 3.624
Tror jeg læste det for ca. 2 uger siden? Også på ridehesten?
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.619
mar 2005
Følger: 91 Følgere: 90 Heste: 7 Emner: 67 Svar: 570
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.007
Tænk alle dem der når at ifole deres hopper med disse hingste og risikerer at bruge en hingst der har samme far som deres hoppe.
Det er da for øv!!
I vores forbund (shetlandspony) der er det op til en selv om man vil have DNA'et på plads inden kåringen eller vente og se om hingsten går igennem først. Men selv hvis hingsten går igennem til kåringen så har han ikke avlstilladelse før der foreligger DNA verificering af stamtavlen.
Derfor er der også mange der gør det inden kåringen (der ligger i maj) for at de kan begynde at bruge hingsten med det samme efter kåring, istedet for at måtte vente i flere uger på DNA resultaterne.
mar 2006
Følger: 94 Følgere: 90 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 206
Men synes ærlig talt at DV bør gøre det obligatorisk at DNA teste føl, og derudover brude der udtages DNA senest efter forbesigtigelsen og man ved hvilke hingste der skal til Herning (her er det kun DV som er taget som eksempel) så er der en reel change for man ved hvem de unge hingste reelt er efter.
jan 2010
Følger: 134 Følgere: 119 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 205
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 67 Heste: 19 Emner: 13 Svar: 2.466
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
Derudover er det temmelig skræmmende, og meget useriøst. Det er ganske uforståeligt at den slags sjusk sker i avlsforbund som Dansk Varmblod. Eksempelvis har jeg selv fået indsendt DNA for udstedelse af stamtavle på mit shireføl. Jeg var faktisk af den opfattelse at det måtte være en selvfølge for alle seriøse forbund.
Det blir da spændende at se hvem hingsten så er efter..
jan 2004
Følger: 190 Følgere: 189 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.704
Lange de fleste andre forbund har DNS verificeringen på plads INDEN kåringen....som den bør være!
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 349
Smider man alligevel ret mange penge efter kåringen , og reelt tror at hingsten eller hoppen har en chance, hvorfor har man så ikke testet dem inden .. ?
Hvad gør man ved brændemærket hvis hesten er pirat avlet ?
Avlere som ikke har styr over deres dyr, kan jeg absolut ikke tage seriøst !
jul 2007
Følger: 37 Følgere: 34 Heste: 6 Emner: 42 Svar: 312
Synes det er SÅ useriøst af SÅ stort et avlsforbund. Bare i år er det jo sket før.
DNA test dog de krikker ved fødsel som vi gør i Araber-forbundet (og mange andre forbund!).
Har aldrig brudt mig om DV'er og slet slet ikke deres forbund. Men dette giver dem da godt nok ikke særlig mange plus point hos mig heller :s
Tænk at være en stakkels hoppeejer, som har holdt sin avlshoppe til ved denne hingst.
Enten får føllet en (i bedste fald) helt forkert stamtavle med en ikke planlagt FF. Eller i værste fald laver man indavl :s
mar 2007
mar 2007
Er det naturlig bedækning hos hingsteholder, ville jeg klantre hingsteholderen.
Er det naturlig bedækning hos hoppeejer, ville jeg klantre hoppeejeren .
Det er vel ikke Dansk Varmblods opgave at have ansvaret for bedækningerne/insemineringen ? De kan vel ikke stå der og holde øje og dobbelttjekke hele forløbet . Jeg synes godt at man kan tillade sig at, bede dem som har ansvaret for befrugtningen om at tage sig lidt sammen og gøre det ordentligt . Det blev lidt groft sagt, men så forstår man vel meningen med teksten
Kan godt forstå at man gerne vil have det indført, men man kan da ikke klantre alle andre end dem som jo reelt set har haft ansvaret for befrugtningen .
jul 2007
Men man kan stadig klandre et så stort forbund som DV for ikke at have indført obligatorisk DNA test endnu Havde de det, var dette aldrig sket.
jul 2007
DV burde læse med på sidelinien, det kunne de lære meget af...
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
På så mange andre områder er Dansk Varmblod så meget mere strikse med deres regler og kåringer, så man ville jo mene at lige præcis stambogsføringen var det første, som de første kontrol og kvalitet over.
Så jo, det er sku forbundets ansvar - det er deres regler, retningslinjer og poltik!
mar 2007
Selvfølgelig ville det være bedre at teste føllene med det samme, og gad vide hvorfor avlere ikke gør det . Men folk må altså godt tænke lidt selv .
Belive Me DVH1105 - DNA test har vist forkert far.