3.724 visninger
|
Oprettet:
Hoppe går over tid {{forumTopicSubject}}
hej jeg er i tvivl om det er normalt for en førstegangsfolende hoppe at gå meget over tid?
jeg spørger da min hoppe havde termin d. 4 april, men der er stadigvæk ikke nogen tegn på at hun snart skal fole. Hvor længe skal man vente før end at man kontakter dyrlæge? af hensyn til at føllet ikke vokser sig så stort at det kommer til at give komplikationer under folingen.
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 411
Her på gården gik ene hoppe nu 29 dager over termin. Hun folet ude i går..
Kontakt dr. dyr, få h*n til å kigge om føllet ligger rigtig og er levende.
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 411
Troede forresten alle tjekket hoppen rundt folingsterminen jeg...
Alle vinterføl kommer vel ikke helt til terminen heller, aldrig oplevet det. Dyrlæger og avlere jeg har talet med siger det samme, det er instinkt hos hoppene..
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 67 Heste: 19 Emner: 13 Svar: 2.466
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.243
aug 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 2 Svar: 6
Hendes datter går 12 mdr.
jan 2008
Følger: 103 Følgere: 422 Heste: 13 Emner: 116 Svar: 1.345
min hoppe havde termin 6 april, og stort set ingen tegn, hendes yver hævede for 4 uger siden, og derefter har der ingen forandring været..
dyrklægen kan intet gøre, føllet komme når den er klar.
jeg valgte dog i dag at få håndprøvet min hoppe, da hun heller ikke er særlig stor (det er også hendes første gang) og hans første kommentar er da også at han ikke tror hun er ifol.. men da han stak armen i hende, var han ikke i tvivl, kun mig, så jeg bad ham dobbelt tjekke.. og han sagde at der er et livlivt føl derinde.
han sagde også at folingen kan gå i gang i morgen eller om 3 uger først.. han kendte flere der gik mere end en måned over tid.
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
Alle fortalte mig at hun altså ikke kunne være med føl, og at den gik så meget over var umuligt. Ak ja et velskabt og stort føl kom til verden uden problemer.
Den dag idag ville jeg aldrig kontakte dr. dyr med en hoppe, der gik noget ove termin - vel at mærke forudsat at hoppen er frisk og normal i opførsel. Føllet skal nok komme
Som Hege skriver, så er der faktisk mange hopper, som går over tid når vejret har været meget koldt. Det kan nok ikke kaldes instinkt, men nærmere en naturlig respons og tilpasning.
Vinterføl - ja, det siger jo sig selv at der er grænser for hvor længe en hoppe kan vente med at fole, og mange kommer på terminsdagen trods vejret.
sep 2010
Følger: 22 Følgere: 22 Heste: 6 Emner: 62 Svar: 908
Hoppe går over tid