1.544 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

hvor bliver det føl af? hvor bliver det føl af?

Nu er jeg ved at være lettere desperat.

min hoppe havde termin den 5. april, og der er ikke dukket noget føl op endnu.

hun er ikke specielt stor, men man er da ike i tvivl om, at hun er drægtig, hun ligner bare kun en der er 9 mdr. henne.

det er hoppens første føl, og hun er 94% frieser, og har hørt at de kan gemme deres føl ganske godt.

jeg har aldrig haft en hest der er gået så langt over termin.

for 4 uger siden satte hun yver, fra den ene dag til den anden, og de er ens morgen og aften (ikke kæmpe store) og siden har de slet ikke forandret sig, hun er lidt blød bagtil, men ikke voldsomt.

og nu begynder jeg at tænke om hun kan være falsk drægtig.

hun blev scannet drægtig på 21 dagen og igen på 70 dagen.

andre der har oplevet dette, og at hoppen så pludselig får alle tegn og lægger sig ned og foler når man mindst venter det.???

skal jeg have dyrlægen ud og tjekke hende. hun har det strålende, æder, sover, løber på folden som hun altid gør..

Min Knabsturpper hoppe har termin om 16 dage, og ville være meget ked af det, hvis de kom lige oven i hinanden da det er manden der skal putte grime på føllene, hjælpe dem på fold m.m da jeg for nyligt har smadret min knæskal, og derfor ikke må lave noget fysisk.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.
  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvor bliver det føl af?
  • #1   17. apr 2012 De kommer når de kommer. dog ville jeg ringe tl dyrlægen og høre om hvor længe de skal gå over, før de anbefaler at sætte det i gang...

• #2   17. apr 2012 jeg regner med at jeg ringer til dyrlægen om knap. en uges tid.. har hørt de gerne må gå så langt tid over. og tror alligevel ikke dyrlægen vil gøre noget, andet end at tjekke hun stadig er drægtig.

• #3   17. apr 2012 Ved mennesker skal fødsler jo helst sættes i gang hurtigst muligt efterhånden, da barnet ikke får tilstrækkelig ilt til sidst, er det anderledes ved føl...?
    Vores dyrlæge har før talt om at sætte en foling i gang, de udvikler sig jo ikke mere efter 8 måned, derefter vokser de nærmest kun...

• #4   17. apr 2012 Grace blev født 29 dage efter termin, og hun har det fint, hun er sund og rask.

• #5   17. apr 2012 De svinger ofte i måned +/- termin! Det er normalt hos heste.

• #6   17. apr 2012 de dyrlæge rjeg tidligere haar snakket med, siger at hesten gerne må gå en måned over termin, emn de må helst ikke fole før tre uger før termin... men tror jeg giver dyrlægen et kald, og høre hvonrå han evt. skal se på hoppen..

• #7   17. apr 2012 det er ganske normalt at der svinges en måned på begge sider af terminen dog er det lidt skidt hvis det er en måned før.

• #8   17. apr 2012 jeg skal nok give en update, hvis føllet pludselig får lyst til at melde sin ankomst.. men når jeg ser på hende, kan jeg sagtens være tilbøjgelig til at tro at der kan gå et par uger endnu da..

• #9   17. apr 2012 Da en islænderhoppe ude i vores stald var i fol for første gang, gik hun 5-6 uger over termin - det var et stort, flot og sundt hingsteføl der kom ud smiley

• #10   17. apr 2012 De dyrlæger vi har spurgt her (er os en hoppe der er tja.. ca 26 dager over termin??), anbefaler aldrig at sætte igang en foling. Det fordi hestens krop ikke er klar før den nu sætter det igang selv. Om man sætter den igang selv så kan det gå meget ud over hoppen.. smiley

• #11   17. apr 2012 Nogen siger altså det er pga at det er så tidlig på året. At de holder føllet lidt tilbage fordi det er koldt, eller de fornemmer det bare ikke er tiden endnu smiley

• #12   17. apr 2012 6 uger over tid.. hold da fast, så ville jeg da ende som et nervevrag.. men det lyder godt at så amnge har oplevet at det er et sundt føl der kommer i sidste ende,
    håber det bare er fordi min hopper er så "klog" at hun venter til vejret bliver lidt mere stabilt, med mindre frostgrader og mindre nedbør..
    det er jo heller ikke det bedste vejr at komme til verden i, når man er så lille, jeg vil jo gerne at mine hopper og føl kan gå ude hele dagen, og det er jo ikke muligt lige nu med det vejr her.

men jeg væbner mig med tålmodighed, selvom det er svært.

• #13   17. apr 2012 Jeg har en der havde termin d. 6 april, den er heller ikke kommet endnu smiley

Men jeg har haft både tidlige (10 mdr drægtig) og sene (13 mdr drægtig), det er ganske normalt. Så du bare vente med tålmodighed, det skal nok komme :-))

• #14   17. apr 2012 Min gamle hopper var falsk drægtig.
    Hun var scannet på dag 16, og håndsprøvet dag 70, begge gange var hun drægtig.
    Hun satte både mave og yver efter føl, men det kom aldrig noget, og vi fik hende testet 4 uger før hun egentlig skulle have termin, da jeg havde en fornemmelse af at hun var falsk drægtig... Ganske rigtig var hun tom, men det vidste hun bare ikke selv.

Men anden hoppe Emma venter føl lige pt. Har termin på søndag, men jeg tvivler på hun går helt til søndag..
    Hun plejer ellers altid at gå min. 16 dage over tid..

• #15   17. apr 2012 Ja tålmodighed :0) Ud skal den nok komme :0)

• #16   17. apr 2012 Min hoppe fik sit første føl sidste år.. og hun var ligesom din.. og jeg tænkte nu kommer føllet!! så gik der 5 ugen hvor intet ændrede sig.. og så tænkte jeg, tror hun bare hun er drægtig eller hvad sker der.. ? og næste morgen da jeg kom derud gik hun igang med at fole.. kan ikke huske hvor meget hun var over tid men omkring 5 uger mener jeg det var smiley

• #17   17. apr 2012 For 3 år siden gik vores hoppe en måned over tid..

• #18   22. apr 2012 da min fik sit andet føl gik hun 1 måned og 3 dage over tid, det var lang ventetid smiley

• #19   22. apr 2012 Lasse Z; hold da fast.. de tvar længe, men snart har hun jo også gået tre uger over, så begynder da at have mine tvivl om hun overhovedet er drægtig, men er nød til at være optimistisk lidt endnu---

• #20   23. apr 2012 Alesia er lige blevet håndprøvet, og der er stadig et føl i hende...
    dyrlægens første kommentar var... er det frieseren... hun ser ikke drægtig ud...

det måtte han jo tage i sig uigen, efter at have tjekket to gange, og føllet er livligt.
    men hab kan ikke sige om hun foler i morgen eller om tre uger..

men føl skal der nok komme, den skal bare lige færdigbages.

nej, kan intet mærke, og har aldrig mærket liv på hende, men heldigvis ved jeg nu at der er liv.. smiley

• #21   23. apr 2012 ja, det er spå abre spørgsmålet hvor lang tid jeg skal vente, og om jeg skal kigge efter de helt almindelige tegn..
    hun følger jo ikke rigtig bogen.. lol

• #22   23. apr 2012 det er bare så dejligt at vente på de kære føl, så længe usikkerheden om der er noget der går galt, holder sig lidt på afstand...
    men det bliver da også spændende med dit føl.. smiley hvor lægne endnu skal du vente?

• #23   23. apr 2012 puha, ja der er længe til.. kan godt forstå du syntes der er længe til.. det er også sent hun er ifolet... gik hun tom nogle gange, eller hvad var årsagen??

• #24   23. apr 2012 okey.. så kan jeg bedre forstå det, men det gør jo heller ikke noget at føllet kommer lidt sent, hvis hoppen ikke skal ifoles igen..

• #25   23. apr 2012 dejligt... Alesia´s føl er også en beholder, hvorimod knabstrupper føllet skal sælges... men nok også derfor jeg glæder mig super meget til Alesia´s føl..

• #26   23. apr 2012 Nu kan det jo være hun snart går i gang, når dyrlægen har undersøgt hende.hvis den er klar til foling kan en undersøgelse godt sætte gang i det.

• #27   23. apr 2012 ja, har hørt at en håndprøve kan sætte gang i folingen, men håber den bare kommer når den er færdigbagt..

• #28   23. apr 2012 SDå står min hoppe med skiftevis store gule vokspropper og mælkeløb.. så måske det alligevel bliver snart.. har fødselsdag i dag, og det kunne være vildt fedt, hvis den kom inden kl 24.00 så jeg får en ekstra fødselsdagsgave.. går ihvertfald ud og tjekker hende om et par timer..

• #29   23. apr 2012 Krydser fingre for den kommer. Det er nemlig ofte godt med den undersøgelse :0) Nu håber jeg du får hvad du ønsker når nu du har ventet så længe.

• #30   23. apr 2012 har heldigvis bare ønsket mig et føl... køn er fuldstændig ligegyldigt, dog nemmest med en hoppe, men en hingst er da også velkommen..
    og farve, tja, den burde kun blive soert, ellers er der ihvertfald sket en bedækningsfejl.. du kan da tage et kig forbi Alesia..

• #31   23. apr 2012 takker smiley

• #32   25. apr 2012 Så kom det længe ventede føl endeligt..

http://www.hestegalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=200374

• #33   25. apr 2012 taker mange gange.. får taget en masse flere bilelder af ham i morgen, han har været på fold flere gange i dag, som han nød til fulde..

Kommentér på:
hvor bliver det føl af?

Annonce