1.464 visninger
|
Oprettet:
Forlange penge tilbage fra bedækning? {{forumTopicSubject}}
Jeg skulle have haft min hest i bedækning sidste år men hun var kun deroppe 1 gang og der blev hun ikke ifol... Vi skulle så have hende bedækket igen her i marts men finder ud af at hun har en cyste i æggestokken som gør at hun muligvis ikke kan blive ifol, så vælger derfor at sælge hende da hun samtidig er skadet så hun går som hyggehest.
Jeg får desværre ikke en hest indenfor mange mange mange år så vil selvfølgelig ikke have mine penge til at stå ved hingste ejeren, så kan jeg godt forlange mine penge/ nogen af dem tilbage, eller eventuelt et gavekort til en bedækning som jeg kan sælge?
Hvad gør jeg??
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
normalt, hvis bedækning er "påbegyndt", så har du jo brugt varen og hingsteejeren kan jo ikke gøres ansvarlig for hoppens fejl og dit salg. Så det kan være lidt vanskeligt.
okt 2004
Følger: 76 Følgere: 77 Heste: 2 Emner: 241 Svar: 1.021
Det er bare surt show - jeg står selv med en tabt 1. rate (+ dyrlægeregninger) fordi hoppen ikke kom i fol, men jeg kan da på ingen måde begynde at forlange mine penge tilbage :o) Jeg har jo fået varen - det var bare min hoppe der ikke leverede som hun skulle...
maj 2006
Følger: 86 Følgere: 122 Heste: 2 Emner: 1.006 Svar: 4.689
Har ingen kontrakt men en kvittering.
Kan ikke få fat på hingste ejeren..
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 453
okt 2004
Følger: 76 Følgere: 77 Heste: 2 Emner: 241 Svar: 1.021
maj 2006
Følger: 86 Følgere: 122 Heste: 2 Emner: 1.006 Svar: 4.689
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 76 Svar: 656
For normalt betaler man af to rater første rate når hesten bliver bedækket og 2. rate når føllet er født. Deri ligger sikkerheden nemlig både for ejer af hoppe og ejer af hingst i og med at hoppe ejeren ikke kommer til at betale fuld pris hvis føllet af den ene eller anden grund ikke bliver levende født eller hoppen ikke bliver ifolet. Og for hingste ejeren fordi de jo også skal have nogle penge (:
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
jun 2004
Følger: 161 Følgere: 265 Heste: 7 Emner: 348 Svar: 1.827
hingsten og hingste ejeren har leveret varen.
Hingsten sæden og hingste ejere har haft arbejdet med bedækningerne og opstaldningen.
Det er ikke hingste ejers skyld hvis hoppe ikke kan kommme i fol.
det er flere hvor betalingen ikke er opelt i 2 rater, det kommer også tit an på prisen.
ved vores hingste er der kun 1 rate. men tilgengæld står der i kontrakten at kommer hoppen ikke i fol , taber føllet eller det er død født så er der en gratis ombedækning minus opstaldning.
vælger man så ikke at benytte sig af den ombedækning af den ene eller anden prsag er der ikke penge retur.
jun 2004
Følger: 161 Følgere: 265 Heste: 7 Emner: 348 Svar: 1.827
eller hingsten blev solgt/kasteret eller skadet.
det er der også mange der skriver i deres kontrakter.
ved vores hingste står der også der også at ombedækkningen kun gæder hvis hingsten stadig står tilrådighed i avlen.
Så er det op til hoppe ejer om de vil benytte vores hingste på disse betingelser.
jul 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Heste: 2 Svar: 104
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 55 Heste: 7 Emner: 50 Svar: 593
Dog lige en rettelse. Det er langt fra ved alle heste at 2. rate først betales ved levende fødte føl. Men der i mod samme år som bedækningen i okt.
Men som de andre siger. Hingsteejer har leveret hvad de skulle. At hoppen så fejler noget kan de ikke holdes til ansvar for. Du er heldig hvis du får 2. rate tilbage. Men alt andet har du ikke nogle ret til at kræve tilbage. Det er den chance man tager. Du kan evt. spørge om du må komme med en anden hoppe i stedet for. Men det er ikke en ret du har. Så er det ren venlighed fra hingsteholders side af.
Være du glad for at du har mistet så få penge uden at få et føl ud af det. Jeg kom op på omkring 20.000kr. sidste år og ingen føl i år.
En anden gang burde man nok også undersøge hesten grunddigt inde. Men det gør de færeste.
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 55 Heste: 7 Emner: 50 Svar: 593
Forlange penge tilbage fra bedækning?