{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.464 visninger | Oprettet:

Forlange penge tilbage fra bedækning? {{forumTopicSubject}}

Jeg skulle have haft min hest i bedækning sidste år men hun var kun deroppe 1 gang og der blev hun ikke ifol... Vi skulle så have hende bedækket igen her i marts men finder ud af at hun har en cyste i æggestokken som gør at hun muligvis ikke kan blive ifol, så vælger derfor at sælge hende da hun samtidig er skadet så hun går som hyggehest.
Jeg får desværre ikke en hest indenfor mange mange mange år så vil selvfølgelig ikke have mine penge til at stå ved hingste ejeren, så kan jeg godt forlange mine penge/ nogen af dem tilbage, eller eventuelt et gavekort til en bedækning som jeg kan sælge?

Hvad gør jeg??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forlange penge tilbage fra bedækning?
  • #1   18. jan 2012 Det kan du læse i kontrakten.
    normalt, hvis bedækning er "påbegyndt", så har du jo brugt varen og hingsteejeren kan jo ikke gøres ansvarlig for hoppens fejl og dit salg. Så det kan være lidt vanskeligt.

• #2   18. jan 2012 Det vil jeg ikke mene du kan nej - 1. rate skal falde uanset hvad og at der er noget galt med hoppen, hvilket du først finder ud af bagefter kan jo på ingen måde klandres hingsteholder - han har stadig leveret sæden, som han skulle.

Det er bare surt show - jeg står selv med en tabt 1. rate (+ dyrlægeregninger) fordi hoppen ikke kom i fol, men jeg kan da på ingen måde begynde at forlange mine penge tilbage :o) Jeg har jo fået varen - det var bare min hoppe der ikke leverede som hun skulle...

• #3   18. jan 2012 Det er min underviser så det er derfor lidt anderledes.. Jeg betalte 5000 kr ialt for bedækning både 1 og 2 rate + opstaldning.. Det er en godkendt hingstestation..

Har ingen kontrakt men en kvittering.

Kan ikke få fat på hingste ejeren..

• #4   18. jan 2012 Det vil jeg ikke mene du kan. Du har stillet dig selv rigtig dårligt ved at betale alle pengene på en gang. 1. rate op opstaldning kan du under ingen omstændigheder kræve tilbage, som de andre siger, så er det en vare du har brugt. Hingsteejer kan ikke stå til ansvar for at din hest har fået en fejl. 2. rate er måske en anden sag.

• #5   18. jan 2012 2. rate burde du kunne få retur, men jeg ville under ingen omstændigheder have betalt 2. rate før der var klart bevis for et føl i maven på hesten på den 70. drægtighedsdag... Der har du desværre nok "skudt dig selv i foden"...

• #6   18. jan 2012 Ja men det var min underviser så stoledede meget på hende og det var meget billigere smiley

• #7   18. jan 2012 Ris til egen røv - trist men sådan er det bare

For normalt betaler man af to rater første rate når hesten bliver bedækket og 2. rate når føllet er født. Deri ligger sikkerheden nemlig både for ejer af hoppe og ejer af hingst i og med at hoppe ejeren ikke kommer til at betale fuld pris hvis føllet af den ene eller anden grund ikke bliver levende født eller hoppen ikke bliver ifolet. Og for hingste ejeren fordi de jo også skal have nogle penge (:

• #8   18. jan 2012 Det er "din" fejl.. Det er ikke hingstens fejl at din krikke har en cyste på æggestokken. Var det mig som var hingsteejer, så nej, så havde du IKKE fået dine penge tilbage. Så havde du fået lov til at medbringe en anden/ny hest og være der 1 gang til, og så er det slååååt smiley

• #9   18. jan 2012 Nej det kan du desværre nok ikke.
    hingsten og hingste ejeren har leveret varen.
    Hingsten sæden og hingste ejere har haft arbejdet med bedækningerne og opstaldningen.
    Det er ikke hingste ejers skyld hvis hoppe ikke kan kommme i fol.
    det er flere hvor betalingen ikke er opelt i 2 rater, det kommer også tit an på prisen.

ved vores hingste er der kun 1 rate. men tilgengæld står der i kontrakten at kommer hoppen ikke i fol , taber føllet eller det er død født så er der en gratis ombedækning minus opstaldning.
    vælger man så ikke at benytte sig af den ombedækning af den ene eller anden prsag er der ikke penge retur.

• #10   18. jan 2012 Det var noget andet i mine øjne hvis sæd kvalliteten var så lav at hoppen ikkke kunne komme i fol.
    eller hingsten blev solgt/kasteret eller skadet.

det er der også mange der skriver i deres kontrakter.
    ved vores hingste står der også der også at ombedækkningen kun gæder hvis hingsten stadig står tilrådighed i avlen.

Så er det op til hoppe ejer om de vil benytte vores hingste på disse betingelser.

• #11   18. jan 2012 nej desværre, tror jeg heller ikke at du kan kræve noget tilbage, du kan evt prøve at spørge om du kan få 2. rate retur, nu når der ikke kan komme noget føl. men som minimum kan hingsteholder i hvertfald sagtens tillade sig at beholde 1. rate...sådan er reglerne.

• #13   19. jan 2012 Nej som de andre siger. Og det er din egen fejl at du også har betalt 2. rate.

Dog lige en rettelse. Det er langt fra ved alle heste at 2. rate først betales ved levende fødte føl. Men der i mod samme år som bedækningen i okt.

Men som de andre siger. Hingsteejer har leveret hvad de skulle. At hoppen så fejler noget kan de ikke holdes til ansvar for. Du er heldig hvis du får 2. rate tilbage. Men alt andet har du ikke nogle ret til at kræve tilbage. Det er den chance man tager. Du kan evt. spørge om du må komme med en anden hoppe i stedet for. Men det er ikke en ret du har. Så er det ren venlighed fra hingsteholders side af.

Være du glad for at du har mistet så få penge uden at få et føl ud af det. Jeg kom op på omkring 20.000kr. sidste år og ingen føl i år.

En anden gang burde man nok også undersøge hesten grunddigt inde. Men det gør de færeste.

• #14   27. jan 2012 Ja ikke sjovt.

Kommentér på:
Forlange penge tilbage fra bedækning?

Annonce