{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.232 visninger | Oprettet:

Spørgsmål ang De Noir bedækning {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Min hest, Fini, skulle bruges som ridehyp, men hun bliver nok ikke helt så stor, som jeg havde regnet med.. Nok omkring 1.55 cm.
Så ville jeg lade en hingst bedække hende i foråret 2007 (der er hun fyldt 4 år), og så bruge hendes føl, da jeg også skal på uni i 08.

Jeg havde tænkt på De Noir, da han vist skulle være godt gående..
Ville så lige høre jeres mening om valget?? (Når tiden er, bliver dyrlæge selvfølgelig spurgt smiley men der er jo længe til).

Fini har nogle mangler, som jeg vil høre meninger om, at De Noir evt kan rette op på:
* Hun har kort ryg
* Et rigtig godt temperament, men vågen. (Vil gerne have et ROLIGT temp)
* Ikke verdens bedste gangarter. Nok 6-7 stykker uden rytter
* En underlig farve (Sandsynlighed for afkoms farve?)
* Hun har lange og tynde ben (næsten ren araber)
* flot araberhovede. (Kan det gå i spænd med De Noirs?)
* Ål og zebrastriber. Chance for at de forsvinder i afkom?

Tror I, at føllet kunne arve gode egenskaber fra De Noir, og blive en okay dressurhest, både fysisk og psykisk?
HUSK, dette er jo stadig kun en drøm/fantasi.

Link til Fini: http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=13044
Tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål ang De Noir bedækning
  • #1   19. aug 2006 Helle: Ja, det er bestemt et sats smiley Men det er spændende og sjovt. Jeg elsker mine hypser, uanset farve og gener. Men når man skal til at lege med det, kan man jo forsøge at få det bedste ud af det smiley

• #2   19. aug 2006 Louise B: Ikke så meget, føllet skulle helst lande på 160-163 cm...
    Men vil ikke have at den er under

• #3   19. aug 2006 Hvorfor ikke spare pengene og enten købe et føl med papirer næste år, hvor du kan være lidt mere sikker på det endelige slutmål, eller vente til 2008 og købe en ridehest? Spare pengene til den tid... De Noir koster 6000 + moms = 7500 kr bare for insemineringen. Så kommer opstaldning af hoppe hos hingsteholder/inseminør, bedækningsattest, 3x vaccination mod virusabort osv. Og så er føllet knap født endnu...

Desuden vil jeg give Louise B ret, De Noir avler efter sigende småt... Så om ikke andet ville jeg nok vælge en hingst der er mere kendt for at avle højde...

• #4   19. aug 2006 Heidi N: Jeg ved da udmærket godt, at det er dyrt. Men jeg har mine personlige grunde til valget med et føl.
    Til din info har vi fået to føl, så¨ved udmærket godt, at det er meget dyrt, men det er der jo ikke noget at gøre ved.

• #5   19. aug 2006 Og jeg har igen personlige grunde til at vælge Fini som mor. Bl.a. hun bliver solgt, hvis hun ikke kan have føl.

• #6   19. aug 2006 ikke kan, men *skal

• #7   19. aug 2006 Det var såmænd også kun skrevet i god mening... Mange tænker nemlig ikke over hvor dyrt det er at lave føl!

• #8   19. aug 2006 Jeg syntes at i har travlt med at skrive De Noir avler småt. Hallo hans ældste afkom er kun 2 år endnu. Der kan stadigvæk nå at ske noget inden at de er færdige.... Dem jeg har set har nu ikke lagt i den lille ende, men det er jo også kun et lille udvalg smiley
    Jeg vil give dem ret i at det kan være dyrt at bruge en DV hingst især hvis der ikke er papirer på hoppen.... Har dog selv gjort det og ikke fortrudt det et sekund. Har dog senere stillet mor og afkom til kåring i DV. Faktisk venter jeg et føl på netop dette afkom til næste år efter De Noir.
    Hvis det er din plan at beholde et evt. føl og selv ride på så syntes jeg ikke at du skal holde dig tilbage, men du skal også gøre op med dig selv hvor langt du ønsker et evt. afkom skal nå og hvad potentiale der ligger i moderen.
    Efter egne erfaring så hoppen (scarlett) jeg avlede på havde svært ved bare at klare sig til klubstævner og afkommet jeg har fået, ja hvis hun kommer til at gå nogle fine LA klasser så er det godt længere kommer hun ikke.... Så overvej længe om hoppen er værd at avle på.
    Hvis du gerne vil have højde og godt temperament så overvej Weltjunge. Han har indtil videre leveret begge dele hos de afkom jeg har set. Har selv fået to efter ham og han har absolut forbedret temperamentet.....

• #9   20. aug 2006 Stald Kalhave: OKay, ham vil jeg overveje.
    Jeg ved godt, at Fini ikke er verdens bedste hest, men hun kunne sagtens gå LA6 på distriktplan. Så ringe er hun nu heller ikke. Hun har bare lidt arabertemperament smiley
    Ang papirer, så jeg kan godt få papirer på hende, men det har ikke den store interesse, da jeg ved hvem hun er efter. Og evt afkom skulle bare bruges som ridehest, ikke alvsdyr.
    Så min plan er at finde en rigtig godt hingst (penge er ikke noget spørgsmål), som kan forbedre nogle af Finis mangler, så jeg har noget at ride på, når jeg er uddannet som psykolog smiley Det er egentlig det eneste jeg vil...

• #10   20. aug 2006 Så syntes jeg bare at du skal springe ud og gøre det smiley
    Har ihvertfalde selv haft gode erfaringer selvom mange syntes at jeg har været tosset hehe men det skal man vel også være engang imellem

• #11   20. aug 2006 Stald Kalhave: Jamen det er man da ikke, hvis man bare vil have en ridehest.. Og jeg har jo 5 år, hvor jeg ikke kan ride. Hvad er så mere passende end en dejlig 5 års hest, som man selv har valgt gener til, og har haft indflydelse på i 5 år? Så har man også nemmere ved at fastholde interessen i de år, man ikke rider dagligt.. Noget at glæde sig til..
    Men tror du, at hvis Fini bliver 1.55 cm og De Noir er jo 167 cm, at føllet kan blive 1.60 cm?

• #12   21. aug 2006 Nete L: Så er Zartdin Firfod nok et meget interessant emne, da jeg meget gerne vil hace et roligt temperament. Mange tak for dit oplysende svar...
    Har du et link til Firfod?

• #13   21. aug 2006 Det står ikke, hvad han har formået i dressuren, hvor høj han er, eller hvornår han er født?
    Men smuk er han!!! Og også ædel, hvilket de jo skal være til arabere...

• #14   22. aug 2006 Mange mener at De Noir avler småt og ja DV har sagt at han er bedst på storrammede hopper, men syntes nu at de afkom jeg har set har været af en passende højde, men skal heller ikke kan sige hvorledes moderen til disse dyr har været.

Men vil igen gerne henvise dig til Weltjunge. Mange siger at han giver et dårligt temperament, men nu har jeg i 3 år haft næsten en daglig gang på Katrinelund og i det sidste år har de haft en del 3 års inde i tilridning. Jeg kan ikke se at han giver et dårligt temperament men tvært imod syntes jeg at hans afkom har et fint temperament også giver han absolut højde på afkommet. Dog skal du være lidt opmærksom med henhold til den korte ryg.... Men Weltjunge har i år ligget i den øvserse del af top ti med henblik på eksteriør....og klaret sig godt til kvalifikation til DSA

• #15   23. aug 2006 Stald Kalhave: Har Weltjunge også en kort ryg?
    Men føllet må jo ikke blive for højt - ideal højde: 160. MAX 164, da jeg kun er 162 og ikke kan ride højere heste. Men bliver det første afkom ikke altid mindst?
    Freja kom i fol første gang med en hingst på160 cm. Fini er nu i 3 årsalderen omkring 148 cm. Ved ikke, hvor meget mere hun vokser, men håber på 155 cm. Fleur er Frejas nr føl med sammen hingst, og hun bliver i hvert fald 160 cm lissom sin far. Og moren er kun 143 cm,men hun er en god alvshoppe...

Nete L: Er Firfod ikke lige stor nok så? Har gode erfaringer med en hingst der er 20 cm højere end hoppen, men hvis Fini bliver 1.55 cm (hvis man er heldig!) er Firfod jo 25 cm større end hende, og hun vil jo være første gangsfødende i en alder af 4 år... Vejled mig, så jeg ved, hvad jeg skal spørge dyrlægen om... Det er en jungle hehe, men utrolig spændende smiley ;P

• #16   23. aug 2006 Nete L: Nåh okay... Det var godt.. Var helt bekymret smiley Men Zardin er nok bedst så, for der er slet ingen garanti for at hun overhovedet når over ponymål. Første føl på førstegangsfødende er altid noget mindre end nr. 2 og nr.3 Det har vi i hvert fald erfaret med Fini og Fleur, og de er helsøskende.
    Men De Noir er vist udelukket, for hvis Fini kun bliver 150 cm, bliver føllet næsten kun en hest. Zardin ville nok sikre mig en ordentlig højde. Bliver føllet alt for stor, må jeg jo bare sælge det igen. Men det tror jeg næsten ikke, da Fini kun bliver en lille hest, og hun er førstegangsfødende..¨
    For 155 er lige lille nok, når man satser på lidt stævner...
    Mange tak for hjælpen ;D

• #17   2. sep 2006 Jo i de fleste tilfælde siger man at det første føl bliver mindst men man kan jo altid finde undtagelser.....
    Da der jo ikke er papirer på din lille musse kan det jo være svært at sige, men selvom en hoppe er lille kan den jo godt avle stort. Det kommer jo an på hvilken baggrund den har (afstamining).
    Min den første hoppe var kun 1.63 og hun fik altså et føl der blev ca. 1.72 (har selv målt hende til det). Hingsten var også 1.72 så man kan ikke helt tage efter det. Men hun havde jo heller ingen stamtavle så det er jo lidt svært at sige hvad der har gjort at Savannah blev så høj....

Nete L: Hver sin smag, men syntes at det er uretfærdigt overfor Weltjunge. Ja gu kan han være lidt spøjs men hvilken hingste-hoppe-vallak kan ikke det. Weltjunge har nok for udenforstående et sjovt temperament måske, men hvorfor i alverden er der ingen der overvejer at det kan være pga. nogle oplevelser eller andet han har haft.... Ikke fordi jeg siger der har været noget, men alle er så hurtige til at give ham skylden. De afkom du har set kan jo også være fra moderen..... Muligt de har et anderledes temperament (skal ikke kunne sige når jeg ikke har set dem), men som regel kan alle heste rides hvis bare man finder den rigtige metode......Det kan jo også være at de afkom du har set, er blevet tilredet/redet forkert.......

• #18   2. sep 2006 Liselotte: Weltjunge har selv en lidt kort ryg, men har dog ikke set ret mange afkom som har arvet dette.

• #19   3. sep 2006 Stald Kalhave: Jah, det er lidt af en satsning, når der ingen papirer er på... Men har fornemmelsen af at Freja videregiver højden fra faren til sine føl. Håber, at moren gør det samme. Og Weltjunge er stadig med i overvejelserne, vil spørge min dyrlæge til råds. Men nu har jeg nogle foreslag! smiley

• #20   3. sep 2006 Klogt valg at få en sagkyndig til at kigge på sagen. Kender du ikke nogle der avler DV heste så kan de jo evt. hjælpe dig med at se hvilke hingste der kunne bruges.

• #21   4. sep 2006 Stald Kalhave: Jo, min far kender nogle, der har en stor hingstestation (DV hingste), og vil også få hjælp derfra, når tiden er inde. Men kan jo ikke lade være med at lege med tankerne om føllet smiley Der er så lang tid, men det er så spændende smiley

• #22   5. sep 2006 hehe kender det godt fra tidligere. Problemet er nok også at der bl.a. indenfor DV er ufattelige mange muligheder. Hingstelisten synes jo nærmeste uendelig når man skal finde den passende hingst.
    Men rigtig ja du har jo hele vinteren for dig endnu

• #23   9. mar 2007 sjovt i siger de noir avler småt jeg og min veninde har en hver begge 3 års heste min er pt 165 cm i stg og min venindes er godt 170 cm i stg og mega bred det har ofte noget med hopperne at gøre også men vil give de andre ret hvis du ikke brænder efter at lave dit eget føl så spar pengene sammen og køb en engang du har bedre tid skolen kommer til at tage meget tid.. og et føl skal du vente på i 3 år men om du køber en med eller uden papire er ikke den store betydning det er ikke dem du skal ride på.. husk det.. det er altid godt at have en med papire men det er mest når man sælger og køber ungheste hvor de ikke kan vises frem og man kan se det færdige resultat..

• #24   10. mar 2007 Men det er nu mit eget føl, jeg vil have.. Jeg vil ikke købe en unghest om x antal år smiley

Kommentér på:
Spørgsmål ang De Noir bedækning

Annonce