1.459 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

hul i hækken? er min hoppe gravid? hul i hækken? er min hoppe gravid?

Hej HG'ere.

Jeg er lidt oppe at køre, frustreret, og i vildrede på samme tid.

Sagen er den at min hoppe den seneste tid har vokset og vokset på maven- jeg troede først at det var fordi jeg ikke har haft så meget tid til at motionere hende, grundet gymnasiestart (og så måske lidt mange godbidder).
nu er jeg i midlertid blevet lidt i tvivl om det, for min mor bemærkede i går, at hun, når hun står lige ret op og ned, er tykkere på den ene side end den anden.

Hun stod i en anden stald sidste sommer, hvor der i nærheden var en hingst, hvis hegn ikke altid kunne holde den inde. Der er flere tegn, jeg kan se, der kunne pege hen imod at hun er i fol;

-Hun er meget udspilet om maven, men under hendes sædvanlige fedtlag (man er jo ikke fjordhest for ingenting) kan jeg når jeg kører hånden ned langs siden på hende, mærke hendes ribben!

- jeg kan ikke rigtig mindes at hun har været i brunst meget længe, men hun bliver ikke særlig sær når den tid er der, så jeg er knap så sikker dér.

-hun har været ekstremt sløv i en længere periode, og skal næsten bæres ud af stalden nogle gange

- hendes gjord passer stadig i de samme huller, kønt hun er så bred om maven længere bagude, at man kan se den på begge sider, når man står bag hende (bemærk, at hun er tykkere på den ene side)

-hun drikker mere end normalt

Pengepungen er lidt knap, så før vi forhaster os og ringer efter dr. dyr, ville jeg lige høre jeres kyndige mening.
Er min hoppe mon gravid?!

her er lidt billeder for eksempler, så I kan se:
http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=336620

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Moving out cleaning 800 kr.
  • Break a lock of storage as I have lost the key for it. 350 kr.
  • Hanging curtains 800 kr.
  • Vi har køb en Elektrisk bil til vores barn- bilen hedder Toyota FJ Cruiser til 3 år og vi vil gerne have den komplet samlet til idag 350 kr.
  • Etablere udendørs stikkontakt 1.500 kr.
  • Samle børnemøbler 550 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hul i hækken? er min hoppe gravid?
  • #1   30. sep 2011 Hej
    Det lyder og ser godtnok ud til at din hoppe er ifol.. Kan du mærke om der er bevægelse i maven?
    Kan du evt finde hingste ejeren, og høre om den er blevet set i nærheden af hoppen?

Håber du kunne bruge min hjælp/Mine forslag.
    - Louise & Stjarni

• #2   30. sep 2011 billederne efter at se kunne det godt se ud som en hoppe i fol..! hvordan ser yveret ud ??

• #3   30. sep 2011 Hun ser lidt dyb ud og eftersom det er bagtil og ikke over det hele vil jeg mene der er en god chance for din hoppe er i fol- specielt når nu du ikke har set hende være i brunst. De fleste er det ellers lige nu hvor efteråret er på vej...
    Du kan måske overveje at få hende i nærheden af en hingstet vallak eller en hingst og se om hun reagerer.

• #4   30. sep 2011 Jeg har ike mærket bevægelse i maven, men jeg er heller ikke så ferm inden for det område, det er aldrig noget jeg har prøvet før.
    Ejeren kan jeg nok godt opsnuse, men spørgsmålet er om hun/han vil indrømme at hingsten er blevet set med hende- jeg synes det er mærkeligt ikke at have hørt fra dem, hvis han f.eks. var blevet fundet inde på hendes fold. Men jeg har været ude og fange selvsamme hingst et par gange.

• #5   30. sep 2011 Yveret synes at være en smule mere spændstigt end normalt, men jeg skal ikke kunne sige noget. dog, når man nulrer hendes yver (som hun elsker), udsteder hun noget sekret af en slags, så man får våde fingre.. det er sket før, men nu er det hver gang, hvor det før var en sjældenhed.

Jeg ahr desværre ikke mulighed for at få hende i nærheden af en hingst smiley

• #6   30. sep 2011 Det er da lidt spændende. Håber du vil opdatere hvad du finder ud af smiley

• #7   30. sep 2011 Hold da ferie, hvor er der bare mange niveauer af "ikke i orden" hvis det er rigtigt...

Hvordan er man som hoppejer stillet hvis det her sker? Kan man få erstatning/betalt nogle af udgifterne af hingsteejer, eller hænger man selv på den?

• #8   30. sep 2011 Hvornår flyttede du derude fra hvor hun stod sidste sommer??? For hvis hun er i fol så skulle hun jo ha været bedækket sep/okt måned eller senere.

• #9   30. sep 2011 Jeg ved intet om mine forhold som hoppeejer- avl var bestemt ikke noget jeg havde planlagt at gå ind i lige foreløbig.

Jeg flyttede sidste februar, så hun kan godt have nået at blive bedækket i sep-okt måned..

• #10   30. sep 2011 Ja så er der da stor mulighed for at den er i fol. ligner det også, men ville da lige høre ad hvornår du flyttede, da du skrev at du stod der sidste sommer og så ville det jo knibe med at den er i fol :-)....Tror nu du bliver nød til at kontakte dr. Dyr, for at få 100 % klarhed om hun er i fol.

• #11   30. sep 2011 Dr. Dyr bliver først og fremmest ringet op imorgen tidlig for hans mening.

Det er en smule spændende- jeg er ikke sikker på at jeg kan sove smiley

• #12   30. sep 2011 Hvis den er i fol, så syntes jeg du skal kontakte hingsten ejer og fortælle hende din situation og sige at du ikke vil stå for udgifter for noget du ikke har været herre over, det er hende der har pligt til at sørge for at hingstens fol er forsvarelig og kan holde den inde, er det noget der er sket den ene gang ja så kan man jo sige at uheld sker, men når du ved at det er sket tit at den er løbet ud, ja så må stå til ansvar for de omkostninger der er i forbindelse med føllet. Men ved ikke hvad lovgivningen siger, men der kan i jo ringe til en hesteadvokat og høre ad, de plejer at søde til at hjælpe.

• #13   30. sep 2011 Tror dr. Dyr vil ud for at lave en håndprøve :-)....Men ja det bliver da spændene

• #14   30. sep 2011 - jeg er bare lidt i tvivl, for jeg kan jo ikke bevise, at det er deres hingst der er hoppet på hende, medmindre føllet bliver en lille rød én.
    puha, overskuddet både tidsmæssigt og økonomisk er ikke lige til det o.o

• #15   30. sep 2011 Nej kan godt se det kan blive svært at bevise at det er hendes hingst der er far til følle, hvis den er i fol. Men ville nok tage en snak med hende og forklare hende at den ikke har været til hingst og du har jo vidner fra det andet sted af at du ikke har haft den til hingst og så forlar hende at du ved at den tit render ud. Men hun kan jo selvfølgelig nægte og så er det nok i må gå til en advokat og høre hvordan i står. For ja det koster meget med en lille føllebasse og ja en masse dyrlægeregninger i forbindelse med det hele...Men krydser fingre for at den "bare" er blevet tyk eller måske har den orm??? Det giver jo også en vom.

• #16   30. sep 2011 I kan evt få taget en DNA prøve for at bevise faderskabet. Jeg ved desværre ikke hvor meget det koster, men det er meget almindeligt i hundeverdenen, så det burde være overkommeligt (det er bl.a et krav for at avle schæfer i DKK)

• #18   30. sep 2011 Jeg krydser fingre for at det er en orm smiley der er lige blevet taget ormeprøve, så det får vi heldigvis snart svar om. Og så ringer jeg min dyrlæge op imorgen tidligt smiley

• #20   30. sep 2011 hvis det er den jeg tro det er, er det en lækker rød araberfidus smiley
    så det kunne faktisk gå hen og blive et helt lækkert lille føl, hvis min mistanke om ifoling bliver bekræftet.

• #23   1. okt 2011 Vis folden hvor din hest stod var forsvarligt indhegnet med strøm mener jeg du kan kræve astatning sådan er det nemlig vis en anden mands hest gør skade på din hest på din fold

For lige så meget som du skal sørge for at holde din hest inde skal du os kunne holde andres heste ude fra din fold

• #24   1. okt 2011 jeg har fået en besked fra gårdejer, der siger at Mulle har orm. Ringer nu alligevel til dr. Dyr imorgen; jeg vil helst være på den sikre side.

Vi krydser fingre for at det bare er en lille orm smiley

• #25   1. okt 2011 Hvorfor venter du ikke til mandag følet render nok ingen steder vis den er i fol samt tror ikk dr dyr ville komme ud til nået der kan vente samt alt det besvær med en vagt dyrlæge

• #26   1. okt 2011 Det endte jeg så også med at gøre smiley troede min dyrlæge havde telefonkonsultation om lørdagen også, da der ikke stod noget på hjemmesiden smiley

• #27   6. okt 2011 Hvad sagde dyrlægen?

• #29   21. okt 2011 Dyrlægen havde scanneapperatet med, og vi fik undersøgt hende. det viser sig at hendes livmoder er udvidet, med der ligger ikke noget føl i mavsen. Dyrlægen mente at hun højst sansynligt VAR blevet bedækket, men at hendes krop havde absorberet fosteret- hun er altså indbildsk gravid. Derudover skal hun have vitaminboost da hun er i vitaminunderskud- hvilket også var skyld i trætheden.

så ingen lille følle til os- vi var ellers lige begyndt at glæde os lidt

Kommentér på:
hul i hækken? er min hoppe gravid?

Annonce