aggressiv hoppe pga. føl {{forumTopicSubject}}
Vi har en hoppe i stalden som for 5 dage siden fik sit 3. føl (dog har ejer ikke kendt de andre og har kun haft hende i et halvt år ca.) - de vidste ikke at den var drægtig
i starten var hun meget opmærksom på føllet, men vi måtte godt gå ind til hende osv.
idag er hendes adfærd skiftet meget! hun ligger ørene ned hele tiden, bider og præsterede også at sparke ud efter mig (snittede heldigvis kun min hånd) da jeg skulle have hende ind fra fold
jeg er ikke bange for hende, men bliver lidt nervøs, da det er som om hun lige pludselig finder ud af at hun skal være sur...
hvad skal vi gøre?
hun reagere nogenlunde på at man sætter hende på plads verbalt (råber "øv" af hende), men det er som om at hun bliver endnu mere vred af at blive sat på plads
hun er ikke en der har været så meget i hænder, kan håndteres osv. men er en nervøs/opmærksom hest
hun har gået rideskole, været hos hestehandler og fået 3 føl i sine kun 7 år, så der ligger sikkert en masse gode forklaringer bag hendes adfærd, men det kan vi desværre ikke gøre noget ved..
hvad skal vi gøre for at få hende til at stoppe?
hun får masser af fred og ro, men samtidig bliver hun også striglet så hun får lidt opmærksomhed
hun står inde meget af dagen, da dyrlægen har rådet os til at mor + føl kommer ud en halv times tid af gangen, så hun skal ind og ud et par gange dagligt
feb 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 81 Svar: 1.504
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.808
ellers kan det være den begyndende følbrunst... deri kan de være noget grusomme nogen gange...
feb 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 81 Svar: 1.504
apr 2009
Følger: 20 Følgere: 30 Heste: 14 Emner: 37 Svar: 254
Hun passer på sin baby, og er garenteret en god mor, men derfor skal hun opfører sig ordentlig alligevel. Ellers er hun jo farlig.
sep 2007
vi har givet hende masser af ro, men samtidig har hun også fået opmærksomhed uden at føllet har
håber det er overstået når brunsten er ovre
men ja det er ALT for farligt bare at lade stå til, så hun får heller ikke lov
men det er i hvert fald rart at høre at det er "normal" hoppeadfærd
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
sep 2007
i boksen står hun og blotter tænder - dog er det kun nogen gange, andre gange har hun ørene fremme
vi kan godt gå ind i boksen til hende - de tidspunkter hvor hun har været sur har vi dog ikke prøvet
jeg skulle give hende vand i forgårs, hvor hun var lidt mobset (i en spand lige inden for døren) og idet jeg bukkede mig og hældte vand op, så sprang hun frem med blottede tænder.
aggressiv hoppe pga. føl