1.202 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

kåring af føl (fuldbold og dsp) kåring af føl (fuldbold og dsp)

Jeg har købt et føl og er ikke klar over hvilket forbund hun kan/skal kåres i håber i kan hjælpe mig lidt:)

Info:
Hun har papirere og blåt pas. Hendes Far er Enghøjs Favør SPH 88 SP DK( DSP) (Connemara.) Mor: LLanasa xx G4540B.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kåring af føl (fuldbold og dsp)
  • #1   3. apr 2011 hun kommer ikke til at holde ponymål?

• #2   3. apr 2011 Her er lidt om Llanasa: http://www.racingpost.com/horses/horse_home.sd?horse_id=465539

Ikke ligefrem en imponerende væddeløber, men derfor kan hun jo godt være en fin avlshoppe.
    Men Fuldblod har ikke kåringer, så afhængig af hvor stor du regner med at føllet bliver ville jeg nok vælge DSP eller DV

• #3   3. apr 2011 hun virker som en fin avlshoppe:)
    Vi regner med hun bliver imellem 155-160, så skal hun kåres i DV ikke'?
    tak for hjælpen:)

• #4   3. apr 2011 Jo, det er nok den eneste mulighed, når hun er en blanding.

Held og lykke med hende smiley

• #5   3. apr 2011 mange tak smiley

• #6   3. apr 2011 Jeg tror ikke den kan blive en DV når der er Connemara i

• #7   3. apr 2011 hun er også et skønt føl, det var bare for lige at forhører mig:)

• #8   3. apr 2011 Når hun liver størrelsen af hest og hvis hun ligner en varmblodshest eller fuldblodet og ikke en bette pony, så kan hun godt kåres under DV. Men ligner hun en connemara, så tvivler jeg på at hun kan, for DV har også noget standart de går efter, lige som DSP har.. smiley

• #9   3. apr 2011 Assa & Nala . - Nej, alt kan ikke blive DV, jeg kan ikke komme trækkende med en fjordhest og få den kåret som DV :S

Jeg er godt klar over det er et avlsforbund, men derfor kan alle heste altså ikke blive det :S

• #10   3. apr 2011 Det er nemlig rigtig Fjordlænderen. De skal nemlig holde en vis standart. + der er nogle racer som der ikke må være i den.

• #11   3. apr 2011 her er nogle billeder af hende..
    som man kan se, ligner hun allerede en fuldblod http://hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=300446

• #12   3. apr 2011 Af hvad jeg kan se på DV's hjemmeside, så er connemara ikke en af de godkendte racer der må være i en DV..

• #15   3. apr 2011 Fra http://varmblod.dk/DK.aspx (Hopper -> Regler for kåring af hopper -> Regler for kåring af hoppper (PDF) )

"For at en afstamning til Dansk Hovedstambog (DH) kan godkendes kræves mindst 3 fulde led af
    godkendt varmblods-, fuldblods eller araberafstamning.
    For at en afstamning til Dansk Stambog (DS) kan godkendes kræves, at afstamningen i 3 led er
    optaget i stambogens hovedafsnit eller i bilag hertil, dog kræves der min. kåring i hvert andet led i
    moderlinien.
    For at en afstamning til Dansk Register (DR) kan godkendes kræves, at afstamningen i 3 led er
    optaget i stambogens hovedafsnit eller i bilag hertil.
    Stk. 2: Ved araberafstamning forstås ox-arabere, shagya-arabere samt krydsninger heraf
    med fuldblod, såkaldte anglo-arabere.
    Stk. 3: Ved en godkendt varmblodsafstamning forstås, at de heste, der er opført i
    stamtavlen, er registreret/kåret i Dansk Varmblod eller i et af følgende
    ridehesteavlsforbund:
    Belgish Warmbloedpaard (BWP), Stud-book sBs Le Cheval de Sport Belge (sBs), Koninkliijk
    Warmbloed Paarden Stamboek Nederland (KWPN), Landespferdezuchtverband Berlin-Brandenburg
    (BRAND),
    Landesverband Bayerischer Pferdezüchter (BAVAR), Norwegian Warmblood Association (NWB),
    Pferdezuchtverband Baden-Württenberg (BAD-WÜ), Pferdezuchtverband Rheinland-Pfalz-Saar
    (ZWEIB), Pferdezuchtverband Sachsen-Thüringen e.V. (SATHÛ), Grænseegnens Holstener
    Hesteavlsforbund (GHH), Pferdezuchtverband Sachsen-Anhalt (SA), Rheinisches Pferdestammbuch
    (RHEIN), Springpferdezuchterverband Oldenburg – International e.v., Stud-book Francais du Cheval
    Anglo-Arabe (AA), Stud-book Francais du Cheval Selle Francais (SF), Studbook Zangersheide
    (ZANG), Swedish Warmblood Association (SWB), Verband Hannoverscher Pferdezüchter (Hann),
    Verband der Züchter des Holsteiner Pferdes (HOLST), Verband der Züchter des Oldenburger Pferdes
    (OLDBG), Verband der Pferdezüchter Mecklenburg-Verpommern (MECKL), Verband der Züchter und
    Freunde des Ostpreussischen Warmblutpferdes Trakehner Abstammung (TRAK), Westfälisches
    Pferdestammbuch (WESTF).
    I en overgangsperiode fra 2005-2008, kan der i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående.
    Stk. 4:Ved fuldt led forstås, at alle heste i det pågældende led er kåret eller bedømt af Dansk
    Varmblod eller et godkendt varmblodsforbund. Indgår der i afstamningen indkrydsning af
    fuldblods- eller araberafstamning kræves der kun kåring/avlsgod-kendelse i første led af den
    pågældende anelinie.
    Stk. 5:Avlsledelsen kan i særlige tilfælde godkende anden afstamning, men der tages stilling fra sag
    til sag, og præcedens kan ikke påberåbes.
    Stk. 6: Kloner skal på alle måder sidestilles med andre heste. Dog skal det klart fremgå af hestepas
    og andre relevante dokumenter samt af Hestedatabasen hvis der er tale om en klon."

Og længere nede står der:

"Kåringsklasser
    Stk.1: For kåring til DH kræves:
    C en størrelse på min 160 cm i stangmål
    C et særdeles godt eksteriør og en god elastisk bevægelse eller særdeles gode
    springegenskaber
    C fremstilling for og bedømmelse ved en kåringskommision godkendt af DV
    C helhedskarakter mindst 8. Ingen enkeltkarakterer under 5.
    C kåring i tre led.
    Stk. 2: For kåring til DS kræves:
    C en størrelse på min. 155 cm i stangmål
    C et godt eksteriør og en acceptabel bevægelse eller springegenskaber
    C helhedskarakter på mindst 6.
    C kåring i min. hvert andet led, under forudsætning af at afstamning kan godkendes til
    hovedafsnittet
    Stk. 3: For kåring til DR kræves:
    C en størrelse på min. 148 cm i stangmål
    C kvaliteter, i eksteriør og bevægelse eller springning, som berettiger til at indgå i
    ridehesteavlen, men som ikke opfylder kravene til kåring i DH eller DS.
    C helhedskarakter på mindst 5.
    C kåring i min. hvert andet led, under forudsætning af at afstamningen kan godkendes
    til hovedafsnittet.
    Stk. 4:Hopper med fuld DV afstamning vil altid kunne kåres i min. DR
    Stk.5: For kåring til EDH og EDS se specielle regler."

• #16   3. apr 2011 Virkelig lækker dame du har fået dig!

Fra DSP:
    6.2 Hopperne følger derudover DRFs målingsreglement.
    Hopper der ved DSPs kåring overstiger max mål, kan kåres til specialregisteret
    (SSR). For at opnå kåring i SSR kræves, at begge forældre er avlsgodkendt i DSP.
    Det vil fremgå af registreringsattesten, at hesten er kåret i SSR.
    Hopper kåret i SSR har ikke adgang til DSPs Eliteskue.

Men ja så er der selvfølgelig forregistret i DV.

• #18   3. apr 2011 Katja - Jamen så vil jeg da lige kopirere noget mere ind:

"Godkendte afstamninger
    Stk.1: Godkendte afstamningspapirer er certifikater udstedt af Landsudvalget for Heste, Ædle
    Hesteavl i Danmark eller et godkendt varmblodsforbund, se § 1, stk. 3.
    Stk.2: En hoppe med registrerings- eller kåringsattest fra Dansk Varmblod eller fra:
    C Frederiksborg- og Oldenborgavlen før 1.1.1977
    C Dansk Sportheste Avlsforbund (DSA) før 1.1.1979
    C Danmarks Lette Hesteavl (DLH) før 1.1.1979
    Stk.3: Afkom efter hopper, der er kårede i Dansk Oldenborg Avl efter den 01.01.1977,
    anerkendes såfremt faderen og morfaderen er avlsgodkendt i Dansk Varmblod.
    Moderhoppens kåring anerkendes og afstamningen vil være godkendt til kåring i DH, DS,
    DR eller FOR, afhængig af antal led i stamtavlen.
    Er morfaderen ikke avlsgodkendt i Dansk Varmblod, men udelukkende i DOA anerkendes
    afstamningen, og den vil være godkendt til kåring i DS, DR eller FOR, afhængigt af antal
    led i stamtavlen.
    Stk.4: For hopper af ren fuldblodsafstamning eller af ren araberafstamning (jvf. hingstekåringsreglerne
    ' 1, stk. 2) stilles der ingen specielle krav med hensyn til avlsgodkendelse
    af faderhingste.
    Stk.5: Avlsledelsen kan godkende anden afstamning, men der tages stilling fra sag til sag, og
    præcedens kan ikke påberåbes."

Man kan ikke bare tage hvilken somhelt hest og sige den skal være varmblod..

Hvis den er en koldblod, så er den jo netop ikke en varmblod

Kommentér på:
kåring af føl (fuldbold og dsp)

Annonce