737 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Avlshoppe m. skade undersøgelse? Avlshoppe m. skade undersøgelse?

Jeg har kigget på dba.dk en shagya hoppe der er til salg.
Skal ud og kigge på hende søndag.

Men jeg er i tvivl om én ting, om jeg ville kunne avle på hende.

Hun har påtaget sig en skade som ung på et af forbenene, pga. fejlbeskæring af hoven, men hun har gået som avlshoppe siden.
Lige nu tænker jeg om det er for farligt at få hende i fol, da hun er 15år snart og kan have udviklet slidgigt.

Hun står kun til 5000kr, så jeg tænker en handelsundersøgelse med røntgenbilleder, nærmest ikke kan betale sig da det hurtigt kan løbe op i prisen hvad hun koster.

Tror i dyrlægen kan godkende hende til avl bare ved den primære handelsundersøgelse?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle en seng 500 kr.
  • Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avlshoppe m. skade undersøgelse?
  • #1   14. jan 2011 Umiddelbart er 15 år ikke en uhørt høj alder så hvis hun ellers har været passet og i godt huld skulle der ikke være noget ivejen for flere føl.
    Held&lykke hvis du bestemmer dig :O)
    mvh
    merete

• #2   14. jan 2011 Min erfaring er at dyrlægen godkender de fleste heste til avl "Den er skadet, men du kan bruge dne til avl"

• #3   14. jan 2011 Det er ingen alder nej, når hun kun har gået som avlshoppe nærmest. Hun er dog tilredet smiley
    Men det er længe at gå og kan have udviklet slidgigt.
    Jeg er nærmest spritny i hesteverdenen (igen), så ved ikke så meget om mange ting, er bare bange for jeg køber katten i sækken.

Tænker hvis hun halter meget også i skridt, så lyder det som en hest man slet ikke skal købe gør det ikke?

• #4   14. jan 2011 jo, jeg tror du køber dig en dyrlægeregning hvis du køber den smiley

• #5   14. jan 2011 Okay det var betryggende at vide, så håber jeg en almindelig handelsundersøgelse vil kunne sige god for det.

Hun er rigtig smuk og har fået en god bedømmelse i kåringen af shagya araber plus hun er kåret i trakehner avlen, hvilket også er en spændende race smiley

• #6   14. jan 2011 Casopranos mor er født i 1991, og var altså 14 da han blev født. Hun fik sidste føl i 2009, og hun var sat i fol da hun havde fået et par ledskader og desværre ikke kunne rides mere. Og hun er en anelse urent gående, men ikke direkte halt, hun var altså 18 på det tidspunkt. smiley

Så hvis de har brugt hende til avl med skaden indtil nu, så tror jeg også du kan smiley Kan du ikke evt. få sælgers dyrlæges udtalelse? Han må have tilset hesten på et tidspunkt.

• #7   14. jan 2011 Det er jo heller ikke sikkert at den har udviklet slidgigt.. Det er svært at sige på forhånd.. Men jeg vil mene med den alm handelsundersøgelse må kunne bekærfte om hoppen kan holde til at gå som avlshoppe.. Jeg har også indtryk af at når en hoppe ikke kan bruges som ridehest, så bruges den bare til avl istedet for.. Det er også fint nok.. Men den skal jo også bare kunne holde til det.. og ikke have betydning for hesten.. Det er jo også hårdt for hesten at gå med føl..

• #8   14. jan 2011 Jeg har her til aften fået fremskaffet mig mail på hende der havde hende da skaden skete, så hende har jeg skrevet til og forhørt mig, så venter spændt! smiley

Hun har fået 6 føl kan jeg se, der er registreret ihvertfald.
    Hvis det "kun" er dem hun har fået, har hun heldigvis gået uden føl en del gange, så hun er ikke blevet belastet hvert år med at komme i fol.
    Hun er heller ikke i fol nu.

Der hvor hun er nu, har de haft hende i 3år godt og vel og hun har vist kun gået i løsdrift der.

Må man lægge linket op med salgsannoncen her i indlægget?

• #9   14. jan 2011 Hvis man skal være negativ kan det være hoppen har været svær at ifole derfor salg.
    Ikke sikkert men :O/
    mvh merete

• #10   14. jan 2011 Det tror jeg ikke hun har.
    Det siger sælger ihvertfald. Hun fik sit sidste føl sidste år og har nok ikke fået hende bedækket igen, da de sælger alle føllene også pga manglende interesse.
    De lyder meget oprigtige.
    Men billederne på annoncen er fra 2008, så er virkelig spændt på hvordan hun ser ud idag. Heldigvis har hun ingen føl i maven nu, så man kan tydeligere se om hun er for tynd.

Her er annoncen så kan man få et bedre indtryk af det:
    http://www.dba.dk/shagya-araber-hoppe-14-aar/id-70867219/

Kommentér på:
Avlshoppe m. skade undersøgelse?

Annonce