Avlshoppe m. skade undersøgelse? Avlshoppe m. skade undersøgelse?
Jeg har kigget på dba.dk en shagya hoppe der er til salg.
Skal ud og kigge på hende søndag.
Men jeg er i tvivl om én ting, om jeg ville kunne avle på hende.
Hun har påtaget sig en skade som ung på et af forbenene, pga. fejlbeskæring af hoven, men hun har gået som avlshoppe siden.
Lige nu tænker jeg om det er for farligt at få hende i fol, da hun er 15år snart og kan have udviklet slidgigt.
Hun står kun til 5000kr, så jeg tænker en handelsundersøgelse med røntgenbilleder, nærmest ikke kan betale sig da det hurtigt kan løbe op i prisen hvad hun koster.
Tror i dyrlægen kan godkende hende til avl bare ved den primære handelsundersøgelse?
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.317
Held&lykke hvis du bestemmer dig :O)
mvh
merete
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
maj 2005
Følger: 30 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 34
Men det er længe at gå og kan have udviklet slidgigt.
Jeg er nærmest spritny i hesteverdenen (igen), så ved ikke så meget om mange ting, er bare bange for jeg køber katten i sækken.
Tænker hvis hun halter meget også i skridt, så lyder det som en hest man slet ikke skal købe gør det ikke?
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
maj 2005
Hun er rigtig smuk og har fået en god bedømmelse i kåringen af shagya araber plus hun er kåret i trakehner avlen, hvilket også er en spændende race
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 171 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Så hvis de har brugt hende til avl med skaden indtil nu, så tror jeg også du kan
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
maj 2005
Hun har fået 6 føl kan jeg se, der er registreret ihvertfald.
Hvis det "kun" er dem hun har fået, har hun heldigvis gået uden føl en del gange, så hun er ikke blevet belastet hvert år med at komme i fol.
Hun er heller ikke i fol nu.
Der hvor hun er nu, har de haft hende i 3år godt og vel og hun har vist kun gået i løsdrift der.
Må man lægge linket op med salgsannoncen her i indlægget?
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.317
Ikke sikkert men :O/
mvh merete
maj 2005
Det siger sælger ihvertfald. Hun fik sit sidste føl sidste år og har nok ikke fået hende bedækket igen, da de sælger alle føllene også pga manglende interesse.
De lyder meget oprigtige.
Men billederne på annoncen er fra 2008, så er virkelig spændt på hvordan hun ser ud idag. Heldigvis har hun ingen føl i maven nu, så man kan tydeligere se om hun er for tynd.
Her er annoncen så kan man få et bedre indtryk af det:
http://www.dba.dk/shagya-araber-hoppe-14-aar/id-70867219/
Avlshoppe m. skade undersøgelse?