skal jeg få føl i hende ? skal jeg få føl i hende ?
ja , overskriften siger jo lidt sig selv - skal jeg prøve at få føl i misty her til sommer ?
når hun så vil få føllet bliver forår/sommer 2007 , og der kan jeg ikke passe hende mere ,
så faktisk vil det jo passe fint med at få føl i hende der . men har ikke så meget forstand på sådan noget med føl .
og hvor stor tror du/i at hingsten må være , da føllet helst skal blive lille hest eller I pony ? for misty er jo ret lille .. håber nogen gider svare .
jul 2005
Følger: 1 Følgere: 34 Emner: 61 Svar: 732
DEN BEHØVER IKKE VÆRE KÅRET - da føllet alligevel ikke skal kåres og have stamtavle da jeg ikke kan se grunden til det !
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.486
jul 2005
jul 2005
jun 2005
Følger: 140 Følgere: 144 Heste: 33 Emner: 110 Svar: 713
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.843
1) Du har ikke meget forstand på det, som du selv siger.
2) Hun er kun omkring de 134. Det vil blive en voldsom fødsel for hende, hvis du sætter en hest på hende. Og chancen for at føllet ender op med at blive en stor hest, er alligevel lille.
3) Bliver det en kat I pony, får du ingen glæde af den. Da er du jo også vokset fra den.
4) Så har du ingen hest at ride det næste år, mens misty er i fol, og med føl. Og du får først en større at ride om 4-5 år fra nu af, før er føllet jo ikke stor nok til at kunne rides.
6) Hvem bertaler? Det er dyrt at sætte en koppe i fol. Både for ensemmineringen, foder på hende og føllet. dyrlæge, smed, evt opstaldning.
Mit råd er at du ser dig om efter en større pony du kan ride indtil du bliver 16 eller en hest. Indtil da kan du jo læse op omkring det at få føl, passe dem, tilridning osv. Og er hesten en hoppe, kan du jo sætte føl på hende til den tid.
Med venlig hilsen Marie-Louise
feb 2006
feb 2005
Følger: 55 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 539
feb 2005
Følger: 131 Følgere: 148 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 247
Det er rigtigt nok, men jeg havde en II'er pony der var i fol da jeg købte den - med en stor hest! og dyrlægen mente kun hun havde klaret det fordi hun havde fået føl før. man skal ikke sætte en stor hest på første gang!
TIl marie
Det er et meget stort job at have et føl, men selvfølgelig også vildt hyggeligt. som du kan se har jeg lige fået et føl, men det passer min mor og jeg sammen.
Man skal også huske alle de ekstra udgifter der kommer (følvaccine, følfoder, tilskud til hoppen -kalk, vitaminer og ekstra foder, virus abort vaccine til hoppen, samt flere dyrlæge besøg) så det er altså ikke helt gratis! Håber det kunne hjælpe lidt ;o)
feb 2006
Ans'en> undskyd udtrykket, men det er da noget fis at sige. generne bliver blandet sammen, og du får en mellemting! Vil du have en stor hest, skal du sætte en endnu større hingst på din lille hoppe. Og du får en mellemting. Men stadig for stor til en førstegangsfolende hoppe! (og efter min mening også i dette tilfælde. du bør ikke med en 134 pony forvente at få en hest!) Med farverne er det som regel den røde der er dominerende, og du får en rød hest, hvis en af forældrene har været røde. Hvad med buldogs? da er hovederne avlet så store, at hvalpene altid skal tages med snit. Så ikke meget med at naturen sørger for at det forløber godt.
maj 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 8 Emner: 90 Svar: 788
Og helt ærligt!! hvorfor skulle man ikke kunne ifole sin hest, fordi man ikke lige har erfarning, hvad tror I dyrlægerne er til.. Og alle avler er jo startet samme sted!!
Ang størrelse på hingsten.. hør dyrlægen ad :0)
Held og lykke med projektet..
mar 2005
Følger: 67 Følgere: 70 Heste: 6 Emner: 564 Svar: 3.624
men på den anden side er det godt at sætte sig lidt ind i det inden du gør det. For det er et stort arbejde der venter.
mar 2005
jan 2005
Følger: 262 Følgere: 251 Heste: 9 Emner: 824 Svar: 6.698
Tiril R
mar 2005
Så det kan du sagtens. Men du skal være forbedredt på at der kan opstå komplikationer.
jan 2005
Tiril R
jan 2005
Tiril R
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Min vallak er halv pony.. hans mor var omkring de 145 i stg.. der omkring.. og min vallak er blevet 158 i stg.. så det er ikke meget højere end hans mor.. så jeg syntes det vil være synd..
du kan også recikere at få en hest med lille pony gang.. sådan en hest vil du heller ikke kunne komme langt med til stævnerne.. det ramte desværre min vallak at få pony trav.. og det er altså synd..
Så du skal virkelig tænke det godt igennem..... jeg ville nok hvis jeg var dig vælge at købe en større pony eller hest.. for hvis du alligevel ifoler hende.. så vil der alligevel gå 5 år til du kan ride den.. med mindre den bliver pony.. så er du alligevel vokset fra den..
maj 2005
Men jeg vil sige at føllet nok ville blive midt imellem forældrene... men den kan jo også vokse sig lige så høj som faderen som den kan ved moderen...
Min hoppes far skulle også være en pony efter hvad jeg har hørt... og hun er 157 i stg... så hun er også en lille hest..
jan 2005
Tiril R
jul 2005
og ved jo ikke om jeg skal have hest efter misty . og for mig kn størelsen på føllet være ligemeget , men det ville nok være nemmere at sælge hvis det blev en lidt større far og derved et højere føl .
(;
MEN - ingetning er jo sikkert , vi skal først have snakket med ham der ejer det hvor misty står , og med dyrelægen om hun er klar til det o.s.v. , det er jo første gang hun skal prøve den slag md at blive mor . ;p
og tror godt vi/i kan glemme det med jeg skrev at jeg ikke har forstand på det , da min mor før har haft en hest der fik føl , og min søster ved MEGA meget om heste , så hun er der jo også til at hjælpe .
men tak for svarene allesammen
maj 2005
Så tænk det godt igennem inden du overhovedet vælger at få den til hingst.. man skal huske på at hvis man vælger at få føl.. skal det også være muligt at få det solgt.. også er man også nødt til at vælge en hingst der af..
skal jeg få føl i hende ?