{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stamtavle/ikke stamtavle (papire)
  • #1   14. apr 2006 En hest er en hest.... uanset om den har papir eller ej.

Men det åbner døre, hvis den har en stamtavle... man kan få lov til noget mere med den (championater, kåring, skuer)

• #3   14. apr 2006 B1: JA det er jeg 100% enig i... Min pony Happy M har ikke stamtavle, men er kåret i DSP.. Her i Norge vil ikke ponyavlsforeningen stambokføre hverken hende eller hendes føl.. ikke engang hendes føl i 3. generasjon..
    Men jeg har besluttet at tage hende og hendes føl til Danmark og kåre føllet om hun får føl engang... For jeg synes min pony er SKAM dejlig hehe...
    Min træner har faktisk ønsket at købe hende for at avle på hende...Men vi har beholdt hende;)
    Tiril R

• #4   14. apr 2006 Toller: Ja Hingsten bør absolut være godkjennt.. eller så bør den være mega god i "sin" sport..
    Tiril R

• #5   14. apr 2006 enig med B1 > Fair Points <

• #6   14. apr 2006 Min hoppe har ikke papire efter hvad vi ved, hun er ifolet med en top hest inden for trakehneravlen.
    Og jeg synes det er LIGE MEGET om de har papirer eller ej. Kan godt se det er en fordel for hingstene.

• #7   14. apr 2006 Min 'stamhoppe' Fanny er jo uden papir men kåret i DSP lige som din, Tiril.
    Hendes første føl (Manna) er ligeledes uden afstamning, fordi hendes far ikke har en godkendt materialprøve.
    Det er lidt pjat, synes jeg, for hans afstamning går jo helt tilbage til ørkenaraberne, og han er renracet OX hele vejen igennem.

De andre har ligeledes en OX far, men han er så kåret i DSP, så de har afstamningsbevis.

Jeg synes da det er sjovere, at ha' papir på dem, og der er mere de kunne deltage i, hvis deres ejer ellers gad - men det fraholder mig da ikke i at vælge en hingst til dem, som nok ikke kan gi' papir til afkommet.
    F.eks. en frieser, PRE eller whatever.

Pyrus er jo også et emne, som jeg gerne så nogle efterkommere af.
    Men han kan ikke stille til kåring, for hans begrænsede afstamning er ikke lang nok.
    Hans gener vedbliver dog med at være det samme - kåring eller ej.

• #8   14. apr 2006 Kan jeg godt få kåret Freja, også selv om hun ikke har papire?!

• #9   14. apr 2006 Det tror jeg ikke, Tina.

Jeg vil tro, at Fjordhestenes stambog er helt lukket, og hendes type er der ikke rigtig nogen andre, der vil ha'.
    (DSP)
    Desværre smiley

• #10   14. apr 2006 Hvorfor er den lukke? smiley

• #11   14. apr 2006 Enig med B1 .

Hesten kan jo sagtens være god nok, selvom den ikke har stamtavle .

• #12   14. apr 2006 Tina, for at holde racen ren for fremmed blod.

smiley

• #13   14. apr 2006 <i> Okay..

Æv ..

• #14   14. apr 2006 Ja, min mening står jo i diskutionen i linket, kan som skrevet ikke se idéen i at avle uden papier.
    Mange lever føl "for sjov", men det kan hurtigt vise sig, at være et marridt for den stakkels hest, der kan komme ud af det. Folk vælger jo hingst efter hvad de har forstand til, og hvis det ikke bliver gjort fornuftigt af en person med stor erfaring i hvad der skal ses efter, kan man hurtigt risikere at stå med et føl, der er lige til slagtning.
    Så jeg vil da stærkt opfordre folk, til lige at tænke sig om, inden de får deres hoppe bedækket på må og få. smiley For det fremtidige føls skyld.

• #15   14. apr 2006 En hest kan ride top klasse også selv om den ikke har papire.. Det er SÅ lige gylddigt for mig.
    Jeg avler som det passer mig, for jeg skal kun bruge føllet til ridning, og måske at avle vidrer. ;D

• #16   14. apr 2006 Tina J: Og hvordan kan du så vide hvad der kommer ud af det? Hvem siger at din hoppes morfar ikke var totalt utilregnelig, og det netop ikke er den, som slår igennem på dit føl? Eller at hingstens oldemor var halvanden meter høj og helt forkert sat sammen, og at den slog igennem? smiley

• #17   14. apr 2006 Nu kender jeg hingsten meget godt, han er en top hingst.
    Sååå.

• #18   14. apr 2006 Tina J: Men du kender ikke din hoppes afstamning (så vidt jeg kan gætte mig til), og derfor kan du på ingen måde komme med et kvalificeret bud på, hvordan føllet falder ud?
    Det er man "sikret" mod, når man har afstamningen og kåringsresultaterne på både hingsten og hoppen.

• #19   14. apr 2006 Det kan jo lige så godt være hingstens oldemor der er grim, eller har en skade.
    Det kan godt ske man er sikret mod det.
    Men jeg tror personligt at 99% af alle føl der bliver født med en far eller mor som ikke har tavle, at de er normale!

• #20   14. apr 2006 For lige at sige noet, så mener jeg ogsåat min hope har tavle, men papirene er gået tabt et ste.
    Har nemlig fundet en tavle der passer præcis på hendes alder og hendes mor.

• #21   14. apr 2006 Tina J: Nej, det kan ikke være at hingstens oldemor ikke opfylder kravene, for så ville den jo ikke kunne kåres, og dermed heller ikke hingsten.
    Selvfølgelig kan man være heldig, at have ramt rigtigt, men det kan virkelig også gå den modsatte vej - derfor ville jeg personligt aldrig avle på noget, jeg ikke var 100% sikker på var iorden. Jeg vil ikke risikere at stå og have ansvaret for et føl, som jeg ved, kan ende hos div. hestehandlere rundt omkring i landet.

• #22   14. apr 2006 Tina J: Taler nu ikke direkte om din hoppe - men heste i al almindelighed. smiley
    Hvad er hoppen? Også trakehner?

• #23   14. apr 2006 De kan kun havne der hvis du sælger den til en, eller du sælger den til en som sælger den til en hestehandler..!

• #24   14. apr 2006 Tina J: Nu er det de færreste, der beholder deres "føl" fra det bliver født, til det dør. smiley

• #25   14. apr 2006 Heeh ja.. Men man kan bruge den til ridning.
    Ogh se,v om den har en kosmetisk fejl.

• #26   14. apr 2006 Det behøver jo ikke være en eksteriørfejl, den har fået - der kan lige så godt være noget galt med den psyke.

• #27   14. apr 2006 Hvor mange % tror du lige der er der får det? 3%?

• #28   14. apr 2006 Min araber/fjordhest blanding blev ifolet med Wandahl (El Mokari X Wanja) og der er kommet to rigtige gode resultater ud af det. Fantastisk sind, og ikke mindst GANGARTER. Dem kan jeg faktisk få stamtavle på, men den ene side kan ikke udfyldes. De kan ikke kåres nogle steder, men det kan deres føl. Og jeg beholder både Fleur og Fini, da de er absolutte dressuremner..

• #29   14. apr 2006 Man kan godt få kanon gode heste også selv om moderen ikke har tavlle !!!!!!

• #30   14. apr 2006 B1: Jeg synes det er spennende med dine heste og at din stamhoppe ikke har papire... Jeg kunne godt tænke mig at starte avl og have min egen hoppe som stammor, men nu er hun 18 år og jeg er kun 17 og har ingen gård så det ser ikke meget lyst ud...:(
    Hun har vært ifol med en hingst der hedder Carano da hun stod i DK, men tabte føllet da hun bliver stræsset til stævner og hun var til stævne etter hun var ifolet.. men om hun ikke hadde mistet det hadde ikke jeg haft henne nu så...
    Men jeg skulle så MEGET MEGET gerne avlet på hende for jeg synes hun er slik en flot pony...
    Der er ikke alle ponyer der går internationellt spring og LA dressur med placceringer... og i tilleg har et SUPERT gemytt...
    Tiril R

• #31   14. apr 2006 Skulle jeg avle, så ville det blive sådan at begge parter er godkendt til avl inde for det samme avlsforbund, med mindre det tilllader krydsning...

Grunden er at hvis jeg skulle trække et føl, så ville det udelukkende være fordi jeg på længere sigt ville tjene penge... Og så kan man lige så godt give sig selv den bedst mulige start...

Nu, hvis jeg skulle købe hest, og valgte faldt på en hoppe, så ville jeg klart fortrække en med papirer/godkendt til avl, da denne i tilfælde af skade ville kunne afsættes...

Men om jeg fatter at nogen bare sender lille mille over til naboens hingst Thor fordi man gerne vil have et lille nusser føl...

Jo... Føl er søde, men der er altså ingen grund til at skaffe flere "ubrugelige" heste, end der er i forvejen...

Og der er mange som siger vi sætter lille vores hoppe i fol, for så kan vi få en ny ridehest... Jo tak... det er fint... men de første 40.000 kr. ryger hurtigt indtil man kan ride hesten... Så hvorfor ikke enten vælge at få lavet et "ordentligt" føl, eller købe en unghest for pengene...

Selv har jeg brugt omtrent 50.000 kr. på de snart 4 år jeg har haft Lukas... Det kunne jeg have fået alletiders lærehest for nu...

• #32   14. apr 2006 Camilse: ved ikke om det var tilfeldigt at du skrev "Lille Mille" (regner med det) men jeg vil altså bruge en godkjennt hingst så føllet kan registreres i DSP på "min" Mille.. hehe
    Tiril R

• #33   14. apr 2006 Tiril: Det var helt tilfældigt... Det kunne lige så godt have været lille freja... Det var blot et eksempel smiley

• #34   14. apr 2006 Camilse: Det var det jeg også troede, men det var jo lidt sjoovt hehe
    Tiril R

Kommentér på:
Stamtavle/ikke stamtavle (papire)

Annonce