1.902 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 48 Svar

Avl på hoppe e. A-dur Avl på hoppe e. A-dur

Hej alle sammen.
Jeg har købt en hoppe efter A-dur / Lorbas / Asferg Cyklo. Tænker og tænker over hvilken hingst jeg skal bruge.

Hun bl.a. fået :
hingsteføl efter BH Doolittle (8 i helhed som føl),
hoppeføl efter Coronado II
hoppeføl efter ''Uno'' Don Diego (7 i helhed som føl), hoppeføl efter Londonderry (RDH-hoppe m. 8 i helhed), hingsteføl efter BH Cavan (solgt til USA)
og hoppeføl efter BH Romancier (RDH med 8 i helhed)

Kunne godt tænke mig at lave noget, med henblik på spring, selvfølgelig. Men spørgsmålet er, hvilken hingst der ville du til det? (ikke en rød hingst!! - men gerne noget med en masse aftegn)

Hun er 165, men avler stort! Hun er en lidt kraftig/solid type. Link til billede af hende, til følskue sidste år, med hendes hingsteføl efter Doolittle:
http://www.ridehesten.com/Heste-billeder/Salg/PopUp/?imageId=5976_abo_01_IMG_0593.JPG6A6DF7E2-C3D7-412C-BE03-A4B96619AAF2&catalogId=14&catalogEntryId=4020&searchModeIsSplit=True&searchString=schnell

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.
  • Handyman til opsætning af brusesæt 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avl på hoppe e. A-dur
  • #1   16. aug 2010 (link fjernet)

(link fjernet)

hvad med sådan nogle??

• #2   16. aug 2010 Det kommer an på om du vil have en spring eller dressur hest? smiley

Men kig evt. heart beat fra www.cajus.dk

• #3   16. aug 2010 Vil gerne lave en springhest, men skulle jeg lave en dressurhest, med god type og bevægelse, havde jeg pvervejet at lave en Quaterback.

Det er svært med hvis jeg skulle lave en springhest.
    Skal jo nok ikke være en oldenborg, da typen bliver for ''basset'' og bred.

Tænkte lidt på Favorit Ask måske ?

• #4   16. aug 2010 Amanda for dælan. Skal sku ikke ha en Come Back.. Det er det sidste i mit liv jeg ville vælge! smiley

Tænkte på Carmargue ?

• #5   16. aug 2010 Tror Crelido giver fo rmeget fylde. Hun er selv lidt stor i det ;)!

• #6   16. aug 2010 Crelido laver nu meget ælde føl smiley

favorit ask har jo første overgang i næste år(så vit jeg husker da han blev godkendt, så afvist og derefter godkendt igen, fordi han havde en drejet testikkel eller sådan), så ham ved man jo ikke hvordan avler, ellers dejlig hingst.

de Carmargue jeg har set har jeg ikke kunne lide, små lavstammet og brede smiley

• #7   16. aug 2010 Tak Shella.
    Tror jeg har bestemt mig nu. Carrico smiley
    www.schultzhorse.dk

Han laver storrammede, højstillede og godt gående og springende føl

• #8   16. aug 2010 Han ser også rigtig fin ud smiley

• #9   16. aug 2010 Det er jo en kunst at finde den rigtige hingst ;s

Havde også tænkt Crelido, men bryder mig ikke meget om hans afkom desværre ... smiley

• #10   17. aug 2010 Har du så tænkt på at bruge en pinto hingst??? så får du en masse aftegn.. Der er da et par stykker som er gode og næsten på standart med DV-hingste

• #11   17. aug 2010 Har virkelig overvejet at prøve at lave ne pinto på hende
    - jeg ELSKER pintoer!!

Men ville bare være så træt af at få en ensfarvet pinto smiley

• #12   17. aug 2010 Det kan jeg godt forstå, men man har vel lov at være heldig. Vi som har pinto hopper kan jo hellere ikke være sikker på et broget afkom, med mindre man er så heldig at ha en der altid giver broget afkom.

• #13   17. aug 2010 Ja. Har overvejet at bruge en af Jens Ole's hingste (kan se du har afkom ude fra ham af)

• #14   17. aug 2010 Ja, det har jeg. Og han er bare sådan et skønt føl,rolig på den rigtigt måde med et godt sind. og han er godt gående. Alle mine heste kommer ude fra Jens ole på den ene eller den anden måde. Begge mine hopper er ifol ved Boston han er bare en skøn hingst, jeg har fuldt ham siden han var føl og kom til Danmark, lige nu er han i tyskland til 70 dagsprøve, han er lige blevet kåret i tysk varmblod. Jens Ole har nogle rigtigt gode hingste noget for en hver smag både spring og dressur.

• #15   18. aug 2010 Mia: Sjovt, jeg bryder mig ikke om crelido selv, men synes ikke man kan komme uden om han laver nogle skide gode afkom.
    Han laver en dene championats hest efter den anden og han ahr altid en del afkom med i egenehedstest.

Jeg det er noget af et projekt at finde den rigtige hingst.

Hvis du abselout skal bruge en pinto ville jeg vælge at bruge en pinto hingst med samber i et af de første led, som morfor, far eller aller længst ude farfar til den hingst du vælger, synes samber er den eneste pinto der har vist sit værd i sporten og avlen! smiley
    Hvis du skal bruge pinto er der flest udlandsk hingste jeg synes er noget ''værd'' at bruge, der er selvfølgeligt også nogle danske, men det er ikke mange smiley

• #16   18. aug 2010 Søgård; Jens Ole ringede til mig igår. Han har en 2års han synes jeg skal købe. Men ved nu ikke. Vil næsten hellere selv lave den.
    Tror nu jeg tager ud og kigger den han har - det skader jo ikke.
    Man kan jo ske at ændre mening ;)!

helt enig Shella. Samber har vist sit værd!
    Tror nu at jeg vil lave en Carrico på hende. han har det, som hun mangler nemlig. Det er der ikke mange andre hingste der har.
    - men er nu stadig ikke helt sikker.

• #17   18. aug 2010 Mia. Det er også svært, han ser fin ud den carrico, men kender den ikke og har aldrig set et afkom efter den smiley

Men hvad mangler din hoppe?

• #18   18. aug 2010 Carrico laver højtstillede føl, med lange ben og god skulder og god motor bag i. Udover det, er de alle super gående, og springer ind i himmelen :)!

Devell er en lidt lavstammet hoppe, der mangler sadelleje, og er lidt lige i overlinien. Skridten er rigtig god, men hun mangler lidt trav og galop. Så er hun også lidt kortbenet.

• #19   18. aug 2010 Ja, ham Jens ole har mange skønne heste, er der Royal zeeá, han gerne vil sælge dig??? hun er rigtigt fin. Men ja, det kunne være sjovt selv at lave en føller.

• #20   18. aug 2010 Nej, det er en anden han ville sælge mig.
    Regner med at tage ud og se den. Han siger den bliver fin. Og han ved jo hvad han snakker om smiley
    Så må vi jo se !

• #21   18. aug 2010 Ja, jeg har som skrevet tidliger har jeg købt alle mine hos Jens Ole og jeg er vældig tilfreds med mine. Jens Ole har man fine og rigtigt godt heste på stald. Hvis jeg havde tid og penge havde jeg nok også et par til i min stald derude fra smiley

• #22   18. aug 2010 ja, det er bestemt fine heste... Og så er han jo en herlig mand, ham Pinto-Ole smiley

• #23   18. aug 2010 Ja det lyder jo ikke dårligt, læste godt lige inde på deres hjemme side han var et mulittanlent, men stamtavlen ser jo heller ikke dårlig ud smiley

Har du overvejet en med nogle fuldblod i, for at give lidt mere ædelhed?
    Du skrev hun var en lidt grov type tidligere, det behøver jo ikke være hel fuldblod bare en med noget fuldblod i eller så langt ude.
    De videre giver som regl også god galop og lange ben smiley

• #24   18. aug 2010 Det har du helt ret i ! Har også tænkt på det.
    Men Devell er lidt en (undskyld udtrykket) SATAN, og giver gerne en del temperament videre til sine bøller. - og med fuldblod på, ville det bekymre mig lidt.

• #25   18. aug 2010 Mia: Nu vil jeg ikke mene fuldbold er direkte = temperament smiley Min er halv fuldbold, aldrig havde jeg troet jeg ville have en hest med fuldblod pga. jeg selv havde opfattelsen af de var alt for temperamentfulde.
    Men efterhånden har jeg nu kendt 3(inkl. min egen, og dem jeg ved har været dfet) heste som var fuldblod på farside, og hold da op hvor er jeg positivt overrasket, der er ingen tvivl om jeg ville købe en hest med stor andel af fuldblod igen, de har det ekstra gear, MEN! det er til tænde og slukke, og så har de et utroligt mod smiley

Men hvis man er bange for det bliver for meget skal man selvfølgeligt ikke gøre det, men man kan jo vælge en ude i 2 led. eller lignede så det ikke er direkte fuldblod som far, eller halv.

Men hvis du vil have farver, kan du jo også vælge en skimmel og så håbe på skimmelt afkom smiley

• #26   19. aug 2010 Jaman du har ret i, at fuldblod kan være godt i visse sammenhæng.
    Har selv både gode og meget dårlige erfaringer med fuldblod smiley

Hoppen blev jo faktisk engang insemineret med Coronado II ved en fejl (dyrlægen havde fået tilsendt forkert sæd) - hun skulle have haft et dressurføl. Men eftersom at afkommet der kom ud var skimmel, kunne de godt se at der vidst var sket en fejl. Så hun kan godt lave skimle afkom. Og er lidt spændt på det. Skal ride den efter Coronado II til her til foråret, når hun bliver 3.

Ville aldrig selv bruge Coronado II, men har overvejet at finde en skimmel hingst - da chancen er rimelig stor for skimmel.
    Ville være rigtig rigtig ked af et rødt føl!!

• #27   19. aug 2010 Mia: Ja på en rød hest er det jo nok rød eller skimmel du får med skimmel far smiley
    Men det kan du jo sagtens få selvom du bruger en sort eller brun hingst, altså rødt afkom smiley
    Hvis man vil bruge en skimmel hingst, er der en god potion holstenere man kan vælge imellem.

• #28   19. aug 2010 Ja, det har du jo ret i smiley
    Hun kan godt lide at lave røde føl - desværre.
    Størstedelen af hendes afkom er røde.

Hun fik :
    Rødt føl e. Doolittle (som er sort)
    Skimmel føl e. Coronado II
    Rødt efter ''Uno'' Don Diego (sort hingst)
    Rødt e. Londonderry (fair nok da han er rød også :b)
    Brun e. Blue Hors Cavan (Fair nok)
    rødt efter BH Romancier

Tror sort hingst er dumt. Der bliver afkom tit røde, hvis de bruges på rød hoppe. Skimmel er ski da nok ikke en helt dum idé

• #29   19. aug 2010 Det er jo pga. rød en dominerne farve :b ..
    Nogle speciel grund til du abselut ikke vil have rød ?

• #30   19. aug 2010 Ja. Kan ikke lide røde heste - det er sådan noget i baghovedet.

Bryder mig ikke om dem. Synes de er ''grimme'' og kedelige .

Hvorfor kan sort ikke bare være en dominerende farve ?? smiley :b

• #31   19. aug 2010 Ja det ved jeg ikke det er sgu noget kompliceret noget det farve halløj smiley

Men hvis man vil forsøge at lave en skimmel er der jo heldigvis en del gode skimler inde for spring sporten smiley

• #32   19. aug 2010 Ja,, det er for bøvlet !

Hoppen kunne sku da også bare ta' og ha' en ordenlig farve smiley Hehe

Hvis jeg skal bruge en af de skimle holstenere, skal jeg jo bare finde en der er lidt ''smart'' - så det ikke bliver en ordenlig basse.
    Altså, hoppen er ikke bred som en jyde, men hun er kortbenet og har MEGET krop smiley

• #33   19. aug 2010 Mia: Hehe, men nu er det jo vigtigere der kommer et ordenligt og velskabt føl frem for farve smiley Men man har selvfølgeligt sine favoritter, jeg håbede også på mit føl blev skimmel :b
    Men hvad farve han bliver med tiden er sgu lidt svært at fined ud af, da han er født brun med sort ål, men underligt nok er pelsen han har skiftet i hovedet den farve brun han blev født med, ålen har så uvidet sig og blevet hel mørk hen over ryggen, og så på alle de sår han har haft efterhånden kommer der sorte hår? Hmm..

Men ja mange holstenere er lidt grov type, men der er også en del smarte modeller efterhånden synes jeg smiley
    Min hoppe leda har også meget krop og korte ben hendes førte afkom (linnea ask) ser lige sådan m. korte ben og meget krop, bare lidt kraftigere type.
    Men det hun har fået i år efter quintender som er holstener er blevet meget meget ædelt med lange ben og en rigtig samt type (han er dog mørkebrun)..

Så det det kan sagtens lade sig gøre at finde en der ikke bliver for ''basset'' smiley

• #34   19. aug 2010 Det er ikke altrid nemt at finde ud af hvilken farve føllerne får smiley
    Ham jeg arbejdede for engang, havde en helt sortbrun hoppe, og satte Electric (som er kulsort) på hende, og fik et rødt føl.
    Han brugte lige netop Electric for IKKE at få rødt smiley Hehe

Det er bare surt nårr sådan noget sker!

Der er mange smarte holstenermodeller efterhånden. Han skal i hvert falde have en god markeret skulder, markeret manke, god overlinie og lange ben - og ikke være rød smiley

• #35   19. aug 2010 Jamen sort kan jo godt bære rødt skjult :b ..

Men synes alt i alt der er rigtigt mange gode hingste efterhånden smiley Prøv at kigge hos paul schockemöhle synes han har nogle gode hingste.
    Eller kan du jo gå ind på ghh.dk for at finde nogle holstenere.

• #36   19. aug 2010 Det er bare dårligt at der er så stor chance for rød, i sort.
    Sort er flot, men rød ?

Har kigget lidt derinde.. Der er så mange lækre !! :b

• #37   19. aug 2010 Jeg synes skam godt nogle røde heste kan være flotte, eller nærmere fuks heste smiley

Ellers kig også inde på euro-hingste-sead.dk der er jo hingste fra hele europa..

• #38   19. aug 2010 Ja, fuks er ikke helt skidt smiley
    Men de røde heste, der nærmest er 'orange' er altså ikke glansbilledeheste!

Clearway er lidt lækker !
    http://www.ghh.dk/cgi-bin/main.cgi?main=2&sub=6

• #39   19. aug 2010 Mia: hehe nej det er ikke så kønne smiley
    Ja, han er rigtig fin ;D

• #40   19. aug 2010 Uh uh uh - kunne lave en Coupe de Coeur - han kan sku da hoppe.
    Men han er også lidt kraftig

• #41   19. aug 2010 Han er ret kraftig og har ikke særlig lange ben, men ved hvordan han avler, han er samme far som crelido smiley

• #42   19. aug 2010 Han er bare dejlig at se på. Men har også en svaghed for skimler smiley

• #43   19. aug 2010 Det samme har jeg, men aldrig nogle sinde ville jeg vælge farve frem for eksteriør smiley

• #44   19. aug 2010 Nej, det ville jeg bestemt heller ikke smiley
    Ville bare helst finde en der ikke er rød.

Men er stjernehingsten der, i rød - så er der jo ikke noget at gøre!

• #45   10. sep 2010 Jeg er helt vild med hingsten Uno´s Safir som Andreas Schou rider...Mums, jeg så den i Herning sidste år, og den var så velredet og i total balance med sig selv....VÆLG DEN:)
    Janni

• #46   10. sep 2010 Uh ja, han er bare super lækker!!
    - og godt springende.

Det er bare ikke nemt altså

• #47   28. dec 2012 Måske Limbus? Den er rimelig ædel, og særdeles godt springene smiley

• #48   30. dec 2012 Jeg valgte at lave en Carrico.
    Fik et super hoppeføl, se hende på min profil (Schnell's Color Mystery O.)

I år er hoppen ifolet med Volstrups Cash, da jeg havde en gratis bedækning ved Volstrup smiley Bliver nok et ret kraftigt føl smiley

Kommentér på:
Avl på hoppe e. A-dur

Annonce