{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl første gang
  • #1   17. jun 2010 Vi havde dyrlægen ud på 16. dagen for at scanne samt hun fik en vaccine i 10. måned. Lidt sendt på den, men pyt. Det er det eneste dyrlæge vi har haft da hoppen altid har været sund og rask gennem hele drægtigheden og folingen gik ligeledes problemfrit både under folingen og de efterfølgende timer/dage.

• #2   18. jun 2010 Nu kan jeg kun tale for mig selv, men specielt ved 1 gangsfolende hopper kan der opstå komplikationer også selv om det er en shetlænder.
    Allerede inden jeg ifoler hoppen sørger jeg for den er i god foderstand og ca 3 måneder inden foling bliver hoppen sat op i foder så føllet allerede i moderlivet får det den har brug for.
    Bruger et godt avlsfoder der har det hele og som også føllet kan spise af når den tid kommer.
    Ca 1 månede før foling ( 1 gangs kan fole op til en månede før tid ) sætter jeg kamera op i stalden, så jeg kan døgnovervåge hoppen og hjælpe hvis der skulle være problemer under folingen.
    Der begynder jeg også at mærke på yveret dagligt og når yveret også er spændt når hoppen kommer ind, så er jeg på dupperne.
    Desværre viser nogle hopper mange tegn til foling, mens andre bare ligger sig og foler uden at have vist noget!!
    Nogen føl kan f.eks ikke selv bryde sækken og hvis de ikke får hjælp, så bliver de kvalt deri, så jeg synes det er yderst vigtig at overvåge hoppen. I de værste tilfælde mister man både hoppe og føl.
    Når føllet er kommet skal det helst tørres ( for at få blodomløbet i gang ) og navlestrengen skal decinficeres med f.eks. jod og så skal føllet die og bæ smiley Hingsteføl kan have problemer med den 1 afføring, men så giver man dem bare en ½ microlax, så kommer det hurtigt.
    Du kan evt læse Pippis profil, der er meget både før og efter foling og hun var en 1 gangs folende hoppe:-)
    http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=84870

Held og lykke med projektet smiley

Kommentér på:
Føl første gang

Annonce