Hjælp til hingstevalg Hjælp til hingstevalg
Min pony vivi har stået med en rigtig træls skade længe og jeg er simpelhen for bange for at starte for hurtigt op osv. så vi har bestemt os for at få et føl på hende.
Hun er en MEGET stor pony dvs. at pony målet 149 m. sko rammer vi kun på en go dag. Vi har så tænkt os at avle et hesteføl, da der heller ikke vil være meget sjovt for mig i at ha en pony om 4 år. Hun er ret stor i det (se profil) så mon ikke godt man kunne få en på omkring de 160? der mangler trodsalt kun omkring 5 cm?
Jeg har aldrig haft noget med avl og gøre så kunne godt bruge nogen tip, hvor kan jeg finde indekstal, følbeskrivelser osv? også fra hingste i udlandet?
Jeg er helt forelsket i hingsten Baloubet du rouet som for mig at se er den perfekte hest! men er dog i den dyre ende og ved ikke om vi vil bruge SÅ mange penge på det. Har så kigget lidt på Balou du rouet men har ikke bestemt mig overhovet.
Nogen forslag hvad man skal vælge?
dec 2008
Følger: 38 Følgere: 27 Heste: 17 Emner: 30 Svar: 712
For mens føllet ligger inde i hoppen bliver det ikke støre end at hoppen kan få det..det fik vi at vide af en dyrlæge for en del år siden, da vi have en shetlender der var blevet i fol efter en norbagger hingst..det var bestemt ikke planlagt..
da tiden kom til at hun skulle fole var vi meget nervøse/ bange for hvordan det ville gå. men det gik godt og føllet var på str med et alm shetlender føl.
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med at finde en god hingst..
men tænk over hvad planen er føllet skal bruges til når det bliver voksent.
Hingsten må helst ikke have samme minuser som hoppen
og husk at temperament også er arveligt..
men held og lykke med valg af hingst
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 106
www.stald-hopla.dk
Hjælp til hingstevalg