købe hingst til ridning og lidt avl {{forumTopicSubject}}
Hej... jeg har fundet den smukkeste skbning jeg nogensiden har set, men han er hingst... havde egenlig ikke planlagt at skulle have en hingst, men han er så fantastisk både i sind og udseende (OX araber) at jeg synes det ville være synd at lave ham til vallak....
Det kræver selvfølgelig et opstaldningssted hvor de vil have hingste.
Jeg vil bruge ham til hyggeridning, og evt lidt avl- mest bare for sjot...
Men har overhoved ikke forstand på avl osv (endnu), er det noget som ville være hovedløst at gå i gang med?
Er der nogle ekstra udgifter i forehold til at holde hingst frem for hoppe eller vallak?
Hvis jeg vil have ham til at bedække, hvad koster det så mig, hvis jeg finder et opstaldningssted hvor de ikke har garanteret plads til at en hoppe kan stå der noget tid efter bedæknigen...
Hvad muligheder er der ellers? køle og frostsæd, men hvad koster det mig?
Kan man evt tilbyde at køre hingsten ud til hoppen (indenfor rimelig afstend) eller er det helt udelukket?
Håber virkelig at i kan hjælpe, for jeg er SÅ forelsket i ham:-)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
For at hingsten skal kunne bedække skal den jo kåres og der skal være bedækningstilladelse på ham... Hvilket jeg mener koster en vis antal penge om året, så derfor skal man vudere om det kan betale sig, altså om de penge man giver også kommer ind på bedækning.
Kåre du ham ikke og opretholder bedækningstilladelsen, så er det jo piratavl...
Syntes også det er synd hvis en god hingst går til spilde på hyggeridning og bliver holdt som hingst men ikke "brugt" som hingst.
mar 2006
Følger: 104 Følgere: 100 Heste: 2 Emner: 23 Svar: 244
mar 2006
Følger: 104 Følgere: 100 Heste: 2 Emner: 23 Svar: 244
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Også så han gerne har en vallak eller noget at gå sammen med.
Hvis han er hesten for dig, så køb. Man kan altid kasterare ham, men ikke omvendt. Der mange ting ved bedækning, det ene sted jeg arbejde gik hingsten bare på græs sammen med hopperne, og skulle folk have hopper sat til, røg de bare ud i flokken og gik. Vi havde ingen problemer. hingstene var normalt også super nemme og søde, en enkelt det ikke passede når man hentede hans hopper. Men småting.
Held og lykke med den.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Også så han gerne har en vallak eller noget at gå sammen med.
Hvis han er hesten for dig, så køb. Man kan altid kasterare ham, men ikke omvendt. Der mange ting ved bedækning, det ene sted jeg arbejde gik hingsten bare på græs sammen med hopperne, og skulle folk have hopper sat til, røg de bare ud i flokken og gik. Vi havde ingen problemer. hingstene var normalt også super nemme og søde, en enkelt det ikke passede når man hentede hans hopper. Men småting.
Held og lykke med den.
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
Planen med min var/er at få ham kåret.. Men jeg synes du voldsomt skal vurdere om du har lyst til at have en hest der ikke kan være "hest" fordi den skal gå alene osv.
Hingste spiser også tit lidt mere end hopperne fordi deres aktivitetsniveau/forbrænding er højere..
Hvis du har en hingst og ønsker at bruge den til avl synes jeg det er synd at bruge den til hyggeridning.. Så skal den ud og vise sit værd på stævnepladserne ellers mister du hopper til bedækning..
mar 2009
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 215
nogle der keder steder omkring århus hvor de tager hingste ind?
Synes det lyder som en god idé med at gå på fold med hopper, men så skal jeg jo finde et sted hvor de vil have føl hvert år:-) hehe
har lige fået afvide at han har en følskade så han kun kan hyggerides:-)
Ikke noget hård dressur, distance eller en masse spring, men det var nu heller ikke min plan:-)
mar 2009
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 215
feb 2007
Følger: 49 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 103 Svar: 1.444
der er rigtig mange OX hingste i DK som udbydes til bedækning og aldrig får en eneste hoppe udefra, så du skal opveje om det er værd at have ham gående som hingst, eller om han vil få et bedre liv som ridevallak.... du kan jo starte med at se hvor mange afkom han har nu, og vuderer kvaliteten af disse, hvis han er 8 år, så burde han jo være blevet brugt.
det kræver lidt ekstra af ejer at have hingst, når hormonerne spiller kan man godt risikere nogle magtkampe, og sætter man ikke sine grænser bliver selv den sødeste hingst farlig.
om det er hovedeløst at gå igang med avl, jamen den er jo svær.... brænder du for det, så er det da værd at forsøge... jeg mener dog det er vigtigt at man før man indkøber avlsdyr bruger lidt tid på at sætte sig ind i hvad man vil avle, og hvilke dyr der kan bidrage possitivt i den retning.
i min verden er der ikke noget der hedder hyggeavl, og man bør ikke avle -mest bare for sjov... der er hobbyavl men som stadig bør være gennemtænkt... ellers er det ikke avl men formering.
de ekstra udgifter i forhold til hingstehold er udgifter til diverse tests inden den udbydes, samt vacciner mm årligt, blandt andet imod EVA.
for år tilbage var det meget alm. at kører hingsten ud til hopperne, men det er ikke noget folk rigtig bruger mere... du kunne dog godt tilbyde det....
du skal dog være opmærksom på at selv den sødeste rareste hingst ofte ændre adfærd under bedækning, har du rutinen til at stå med ansvaret for en anden mands hoppe?, tør du tage dette ansvar?, hvis ikke er frost og kølesæd (eller en erfaren avler som hjælper) nok din løsning... men det har jo omkostninger med sig, og sælger det ikke har du hurtigt brugt 10000kr på at have strå i fryseren, og det koster ekstra hvert år for opbevaring.
der er kun få steder i Århus området hvor de tager hingste ind (hvis du vil have ham på fold).... det er lettere at hjælpe dig med disse hvis man ved hvor du bor, og hvor langt du er villig til at kører.
feb 2010
Følger: 116 Følgere: 117 Heste: 11 Emner: 37 Svar: 135
Jeg ville ikke gøre det på denne måde. Synes, at du skal have et seriøst mål med at ville tilbyde bedækninger med netop denne hingst. Også, få noget erfaring på området om denne hungst har nok kvalitet til at fremme OX avlen med gode afkom osv..
Det er i min verden synd at avle på hvilken som helst hingst/hoppe bare for at avle "for sjov". Det er netop med at forringe kvaliteten af de dejlige heste, men også selve markedet såfremt afkommene ikke bliver gode.
Og, det kan slet ikke betale sig for din pengepung, hvis du vil have lidt penge ind igen og der ikke kommer nogle kunder vel ???
Leg ikke med det, men skab dig erfaringer via andre avlere osv. som ved hvad de snakker om. Derefter kan du overveje om det er det hele værd for netop dig og en evt. hingst.
Du nævner også noget om stodbedækninger, hvilket kan gå meget galt såfremt denne hingst ikke accepterer hopper som ikke er i brunst osv.. Bedst have have en hingst hjemme eller et godt privat sted med en hjælpende hånd som har erfaring og kan håndterer hingsten under bedækninger. Også, skal man jo være to personer om det for at gøre det mest sikkert for alle parter.....det er det mest ansvarlige i hvert fald. Også, har du styr på bedækningsdatoerne som er ret vigtige i forbindelse med folingsdatoerne osv..
Personligt, ville jeg sige, at det er for uansvarligt fordi du ikke lyder til at have nogen erfaring pt..og heller ikke med ox avlen. Det er ikke godt bare at avle løs på/med hvilken som helst hingst eller hoppe.
feb 2007
Følger: 49 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 103 Svar: 1.444
helt enig hvis det ikke var klart af mit indlæg.
feb 2010
Følger: 116 Følgere: 117 Heste: 11 Emner: 37 Svar: 135
Jo, gav bare mit besyv med
købe hingst til ridning og lidt avl