{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.007 visninger | Oprettet:

Har du ifolet din hoppe i 2009? {{forumTopicSubject}}

Det står enhver klart at der er blevet avlet for mange heste de senere år og mange er brændt inde med afkommene.

Selv har vi ikke fået ifolet de sidste par år og vi over vejer kraftigt at ophøre med avl af DV.

Især når at man kan se Dansk Varmblod lave en beregning på hvad det koster at opdrætte en 3 års hest før til ridning, så kan man godt forstå at der er lavvande i kassen.

102.000 kr. kommer DV fremtil at det koster at opdrætte en 3 års hest før tilridning og evt. kåring. Det kommer tæt på og så er der heller ikke beregnet noget til opdrætteren for arbejdet med dyret og prisen er også foruden køb af avlshoppe.

Så rækker 25-50.000 kr. som mange har at købe hest for ikke langt.

Har du også trukket i nødbremsen og stoppet avlen for en tid eller valgt helt at stoppe med at avle heste?

Hvordan tror I at billedet ser ud om 10 år, vil der være mangel på heste eller er det kun ønsketænkning for en avler?

Hører gerne folks meninger om hvad man kan gøre for at for solgt heste som i hvert fald omkostningerne er dækket.

Var du klar over at der er så store omkostninger forbundet med avl og kan du dermed nu forstå hvorfor hestene er så dyre og at de sælges med et stort tab, såfremt de kan købes til omkring 50.000 kr.?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har du ifolet din hoppe i 2009?
  • #4   26. okt 2009 tror ikk der er mange der har mange flere penge til hest end de 25-500000.. og der er mange fine DV heste bl.a. som står i den prisklasse så er måske derfor der ikk er mange der vil give meget højere.. så må man jo spørge hvorfor dem med DV hestene vælger at sælge dem til den billige pris hvis der er brugt så mange udgifter på dem..

• #5   26. okt 2009 Maj er ifolet, og en økonomisk gevinst vil nok ikke blive overdrevent stor.
    Men avl er jo nødvendigvis ikke for at tjene kassen, det er jo bare skønt at følge den lille skabning fra den første dag, til reden forlades (; -Det er jo en smagssag hvordan man ser på det, og man skal selvfølegelig helst heller ikke tabe på det.

• #6   27. okt 2009 Så kan man jo sige det samme med ridning. Hvis jeg skulle sammenholde de udgifter jeg har på at holde hest kontra den smule jeg får udbetalt ved et præmie til et stævne, så rider jeg da også rundt med et kæmpe underskud.

Der er nogle få ryttere herhjemme, der kan leve af at ride, og der er nogle få avlere, der kan leve af af avle. Alle vi andre gør det af interesse og fordi det er en hobby vi vil prioritere at bruge vores penge på.

Skulle en utilredet 3-års middelhest koste over 100.000, så er der jo stort set ingen, der har råd til at ride mere.

• #7   27. okt 2009 I øvrigt: Hvis man vil have heste, der kan sælges til +100.000, så må man jo avle nogle topheste. Det er det samme med alle andre varer på markedet, vil man have en god pris, må man lave kvaliteten derefter. Folk giver jo væsentligt mere for en Mercedes end for en Fiat, ikke?

• #8   27. okt 2009 Nu er det jo sådan med Hyggeavl eller hjemmeavl eller hva i vil kalde det at folk rent faktisk får nogle gode heste ud af det som andre mennesker har råd til at købe, der er da ikk særlig mange mennesker som har 120.000 til en hest, og hvorfor skal folk bruge så mange penge på at købe heste hvis man er mere til ture og måske enkelte stævner

• #9   27. okt 2009 Vi har to hopper i fol i år. Primula og Cilla. Vi har en del andre vi kunne have valgt at sætte i fol også, men vi blev enige om at nøjes med de to, fordi vi i forvejen har 3 føl fra i år + et par hopper der skal sælges før vi sætter hele møllen i fol. Ikke bare pga. penge, men også pga. tid.

• #11   27. okt 2009 Min ene hoppe er måske ifol..

ved endnu ikk omd et er en beholder eller hvad det er hvis hun er ifol kommer resultatet til og vise

• #12   27. okt 2009 Jeg har ifolet begge mine i år. Der kommer jo et tidspunkt, hvor de gode 3-års kommer til at være få, hvis alle smækker fælden i. I øvrigt var det regnestykke en del overdrevet efter min mening. Jeg har mine hjemme og regnede ud at omkring 40.000-50.000,- kunne gøre det.
    Nu bruger jeg så heller ikke de første 20.000,- på sæd og inseminering, da jeg foretrækker naturlig bedækning og bruger typisk unge hingste.
    Jeg søger ikke at tjene, blot at min interesse skal betale sig selv, hvilket er umuligt de første år, men det skulle gerne komme, når de gode 3-års skal ud af døren.

• #13   27. okt 2009 Ja, jeg har sat min hoppe i fol, så hun skal ole til april 2010 ..
    Og det var med vilje, det med masseavl kan man jo kun tabe penge på i de her dage, men hjemme og hygge avl det kan da næsten kun føre til noget godt ,,

• #14   27. okt 2009 Jeg har en hoppe i fol for første gang i år. Jeg regner bestemt ikke med at skulle tjene penge på det, men jeg har et ønske om at lave en god ridepony til mig selv, og derefter til andre. derfor avler jeg kun på kåret og brugsprøvet materiale på begge sider.

• #16   27. okt 2009 Jeg venter 2 føl til foråret og det er første gang jeg skal have føl. Da de blev ifolet var planen at det skulle være min yngste datters kommende 1'er pony og den anden skulle være min ældste datters kommende ridehest.

Vi er så efterfølgende blevet enige om at det ene føl skal sælges, imens vi skal beholde det andet. Med mindre skæbnen vil os noget andet smiley

• #17   30. okt 2009 Hejsa

Mange tak for nogle rigtig gode indlæg i debatten.
    Jeg er meget enig i påstanden om at der bliver avlet for meget hygge avl. Det er forskelligt om folk avler et føl til deres eget forbrug eller om det er seriøst avl af top rideheste.

Senest så jeg på Hestenettet en dame som søgte en hest der kunne gå M og hun ville kun give 45.000 kr. for den. Måske har hun ikke flere penge end det, men at gå ud og tro at hun kan købe en uddannet M-hest for de penge er helt grotesk. Godt nok er det købers marked pt., men hun sender et forkert signal, da andre ryttere som læser dette også tror at de bare kan stille urimelige krav og trykke priserne helt i bund.

Det er ikke sjovt at være avler i dag og have bundet så meget kapital i hestene, for kunne vi så blot nøjes med produktionen, altså levere en rå uredet hest, sådan at rytterne selv kunne tirlide deres hest. Men rytteren kræver at den mindst skal være uddannet til mindst LA og det koster altså, hvis man skal have en professionel berider eller elev til det.

Det skal være sjovt at avle heste og ikke nødvendigvis at skulle tjene voldsomt meget på hver hest, men når man efterhånden skal til at sende 50-100000 kr. efter hver hest, så hører morskaben op og så stopper produktionen, hvilket skulle være sket for flere år siden.

Mange hyggeheste og import af heste fra udlandet er med til at trykke /ødelægge priserne for de danske avlere. Det er ganske få som kan leve af det og alle går nok med drømmen om lige at lave hesten, der kan koste en halv eller hel mio.

Nogle siger hvis en hest skal koste over 100.000 kr., så har de ikke råd til at ride, men har man tænkt på at opstaldningsstederne burde sænke priserne? Det er så nemt at lægge trykket på produktionsstedet, som har lagt så meget arbejde i opdrættet af ridehesten. Men de efterfølgende omkostninger dem tænker man ikke over.

Det er selvfølgelig synd for de små hingsteholdere, som helt sikkert lider under krisen, men omvendt avleren kan jo ikke stable hestene og ej heller have økonomi til at produktsere ud i det blå, når brugeren ikke en gang kan eller vil give produktionsprisen.

Kommentér på:
Har du ifolet din hoppe i 2009?

Annonce