Bedækning og stævner Bedækning og stævner
Nu er bedækningssæsonnen godt i gang, så jeg har undret mig lidt over hvilke informationer hingsteholderne giver hoppeejerne vedr. ridning i perioden lige efter bedækningen.
Jeg har altid fået at vide intet stressende og fysisk belastende arbejde i de første 70 dage efter bedækningen, derefter "normal" ridning i det omfang der tager hensyn til hoppen.
Jeg undrer mig så over at folk stiller op til stævner på deres ny-bedækkede hopper 2 uger efter, da stævner i min bog er stressende for hesten ligegyldig rutine.
Er der nogle som vil indvie mig i hvilken informationer de har fået vedr. dette emne, så jeg kan høre om jeg er helt galt på den...
Blogger
Følger: 158 Følgere: 176 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.562
Det er meget forskelligt, om man må ride efter bedækning, alt efter hvem man spørger, langt de fleste dyrlæger siger man skal holde 2 ugers stævne pause, så ægget kan sætte sig fast
okt 2006
Følger: 95 Følgere: 73 Heste: 5 Emner: 47 Svar: 693
Jeg red min hoppe 2 uger efter bedækning og red hende præcis som jeg gjorde inden bedækning for, at der ikke var så stor forskel på hendes hverdag. Jeg startede stævne lidt efter , men hun blev også naturligt bedækket så jeg ikke kunne ride hende i 2 uger da hun stod for langt væk. Jeg startede stævner næsten hver weekend og der er ikke sket noget.Mener det er frem til 4 måneder før man må ride stævner ifølge drf. Jeg stoppede med stævnerne 4 måneder før;)
Men der skulle vel ikke være noget galt i at ride den et par dage efter
jul 2007
Følger: 54 Følgere: 59 Heste: 5 Emner: 103 Svar: 680
3-4 måneder stopper jeg stævne deltagelse og holder hende bare igang...
jul 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 104
Det er da mere synd at sætte en hoppe ifol som ikke ejer kondi - det ser man desværre så mange steder. Jeg ville aldrig tage en hoppe ind til min hingst, hvis hun var i det jeg vurderer er direkte dårlig form. Hellere en stævne/konkurrencehest end en som kan falde død om af fedt om hjertet hvert sekund det skulle være.
apr 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 435
Jeg rider hopperne præcis som normalt stort set fra ifoling til foling (selvfølgelig den sidste tid på hoppens præmisser!!)
Bedækning og stævner