{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
938 visninger | Oprettet:

Kåret eller ikke kåret Hingst ? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal have en hingst på min hoppe, men nogen siger det er svære at sælge føllet hvis ikke begge forældre er kåret .. Hvad mener i ?

Regner ikke med at skulle sælge føllet, men hvis det nu blev aktuelt. Jeg har kigget meget på denne hingst :

http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=105266

Er det alt for dumt, eller kan det lade sig gøre ?

Føllet skal ikke bruges til noget bestemt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kåret eller ikke kåret Hingst ?
  • #1   10. apr 2009 Som du selv siger, hvis du ikke skal bruge føllet til noget bestemt, og heller ikke vil stille den til kåring - så er det vel ligegyldigt (:
    Men hingsten skal jo have bedækningstilladelse først ..

• #2   10. apr 2009 hvis det var mig der skulle købe føllet ville jeg være ligeglad .. Men jeg er heller ikke den seriøse rytter (;

• #3   10. apr 2009 det kommer an på hvor kritisk man vælger at se på hingst og hoppe før man sætter dem sammen, og virkelig overvejer ekstiør og sind, skal passe sammen.

Føl efter kårede forældre er nemmere at sælge såfremt de skal bruges til avl.

Men avler du allaround føl kan det i princippet være lige meget.

Stamtavle eller ej, kommer helt an på hvad hesten skal bruges til som sagt, da man aldrig kan ride på papirerne. Men er det en hest man søger, som skal gå grand prix er det lækkert at vide afstamning, da man der kan få en fornemmelse af, hvordan føllet vil blive.

Ofte kan man stadig se stambog og afstamning på blandningsracer, da man som regel kender forædre længere ud.

Dette er min mening, brug det eller lad være smiley

//Jannie

• #4   10. apr 2009 Tusinde tak for jeres svar (: Jeg er blevet en hel del klogere (:

• #7   10. apr 2009 Enig med Gitte.

• #8   10. apr 2009 Jeg står samme sted som den hingst du har linket til, og jeg kan kun sige en ting om ham; han er verdens sødeste hingst!

Hvis du vil have en hest med et fantastisk temperament så er han hvertfald noget.

Man skal jo ikke ride på stamtavlen smiley

• #10   10. apr 2009 Hingsten kan vel godt have papire selv om den ikke er kåret ?
    - Hvad hvis den er avlsgodkendt, så er det vel ikke noget pirat i det ?

• #16   11. apr 2009 Jeg har lige læst en rigtig spændende artikel om hingste. Der siger hingstestationsejeren at han synes at alt for mange bruger de samme hingste i dag og at vi risikerer indavl inden længe. For der er f.eks. SÅ mange heste der er efter blue hors hingstene og før eller siden så er alle dv'er i Danmark beslægtede på kryds og på tværs!

Og det gav faktisk super god mening synes jeg! At man måske bør prøve en anden hingst end de moderne hingste for at få lidt nyt blod ind i avlen i stedet for at vi ender med en stor gang indavl!

• #17   11. apr 2009 Signe B : Men med pirat hingste skal man passe på at det netop ikke bliver indavl, for der bliver ikke lavet stamtavle på alle føl efter en ukåret hingst.
    Man burde langt hellere bruge hingste fra tyskland osv.

• #18   12. apr 2009 Kine, jeg har ikke nævnt noget om pirat avl smiley Der findes mange kårede heste i dk som ikke lige hedder noget med Blue Hors. Jeg nævner blot at jeg mener at man bør vælge en af de heste der måske ikke lige er moderne. Hvor mange bedækninger tror i måske Cajus får i år? Det er jo ikke svært at spå at der til næste år vil rende hundredevis af små Cajus'er rundt i dk!

Min hest har da kårede forældre og er også selv kåret. Men skulle jeg have en hoppe bedækket, så ville jeg vælge en mindre kendt hingst for ikke at rode mig ind i alt den indavl Danmark risikere hvis alle bruger de samme hingste

• #20   12. apr 2009 Jeg er så enig med dig Sønderkærgård. Og lige præcis derfor har jeg valgt en blue hors berider til min hest i stedet for en hest efter en blue hors hingst!

Hvis jeg skal vælg så vil jeg nemlig poste mine penge i en dygtig berider der har vist sit værd i stedet for at poste penge i et føl eller unghest, som jeg selv på må og få skal ride til (for så dygtig er jeg heller ikke haha)

Der er absolut ingen garanti for at et Cajus føl bliver en stjerne. Og hvis I prøver at kigge blue hors avlshingstene i sømmende, så vil i se at 50 % af dem ikke er efter en blue hors hingst eller en anden kendt hingst. Se det er da værd at tænke over smiley

Til gengæld er det meget moderne at smide en fuldblod på en DV'er. Så måske var en lækker fuldblod en idé når din hest skal i fol. Kan da nævnes at Le Champ Ask samt alle BlueHors avlshingstene der er pt hos bluehors alle, altså hver og en, har engelsk fuldblod i årene smiley

• #22   15. apr 2009 Hvis du på et tidspunkt skal sælge føllet, er du næsten nødt til, at få en kåret hingst på din hoppe. Og bedst er det da også, at få hoppen kåret. Ellers får du ikke ret meget for føllet til den tid. Folk er kræsne i dag og vil have noget med papirer, kåringsgrad osv.

Kommentér på:
Kåret eller ikke kåret Hingst ?

Annonce