{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
673 visninger | Oprettet:

avl med farver?? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har en sort hoppe og vil gerne have et afkom med farve.

IKKE: rød, sort, brun eller en af de farver i broget..

Tænker mere på følgende farver:
skimmel, dun, palomino, hvid, Blue roan, Red roan osv..

(har også to rødbroget hopper)

Nogen ideer eller nogen som ved hvad hingst jeg skal kigge efter mm.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  avl med farver??
  • #1   17. mar 2009 En skimmel er nok det mest optamale tror jeg, har hørt at den farve skulle skinne meget igennem?
    Men ikke noget jeg vil hønges op på(:

• #4   17. mar 2009 super tak for svar :o)

• #5   17. mar 2009 hehe nej men jeg ved hvordan du kan lave en plettet? smiley Så skal du bare bruge en hvidfødt knabstupper hingst smiley
    Ej, sys det der farve avl kan være svært at gennemskue .. Jeg ved at man helt sikkert kan lave en palomino hvis man "krydser" en blue eyed cremello med en rød. men hvodan man laver en på en sort ved jeg sku ikke. Tror også der er størst sansynlighed for en skimmel hvis du bruger en skimmel på hende.
    Mht den dun farvede? Er der så nogen der ved om der er en "regel" for hvordan man med sikkerhed laver en dun farvet? Altså ligesom hvis man tager en hvidfødt knabstrupper hingst på en ensfarvet vil det ALTID gi pletter?

• #6   17. mar 2009 hmm. hvad hvis jeg bruger en af de rødbroget hopper (tænker palomino & dun osv)?

• #7   17. mar 2009 man må ikke bruge knapstruper i shetlænder avl! hvorfor ved jeg ikke men sådan er det.. Avler jo med stamtavle og hele pivtøjet :o)

• #10   17. mar 2009 hmm sort er lidt kedelige fordi de er svære at lave sjove farver ud af..
    men skimmel skulle der jo nok være en chance for med en skimmel hingst..
    vil hoppen er Aa altså har et skjult gen for rød og hingst er Aa (sort med skjult rød) eller aa (altså rød) skulle der jo nok være en chance for rød eller rødskimmel med en skimmel hingst. ellers kan jeg kun tænke på sortbroget eller buckskin med en perlino eller buckskin hingst. så kan du selvfølgelig også bruge en blakhingst og det kan nok blive lidt sjovere.. så kan du jo få en musegrå eller hvad i kalder dem hos shetlændere.
    de rødbrogede er jo langt sjovere.. her kan du jo både få palomino, blak, blakbrogede, palominobrogede og alle mulige spændende farver.
    hvis du vil have noget blak (dun) skal du vælge en hingst med det gen. det kan altid ses og der er 50% chance som med broget og skimmel.
    Jeg kender ikke så meget til det med at fremavle palomino, så det skal jeg ikke gøre mig klog på, men mulighederne er der da..

• #12   17. mar 2009 hvis du smækker en cremello på den sorte hoppe får du højst sandsygligt et buckskin men også chance har smocky black som er sort med med et specielt guldskær i pelsen.. super flot!

jeg venter selv palomino eller buckskin på min brune hoppe som er bedækket med cremello..

• #14   17. mar 2009 Hold kæft alle de gode svar, tusind tak alle sammen..

jeg finder lige ud af hingstens farve, min hoppes forældres farve.

• #15   17. mar 2009 Hingstens farve: Isab.
    Hoppens farve: sort
    Begge forældre er sorte (mener jeg med 90%)

Kommentér på:
avl med farver??

Annonce