At lade hesten fole på folden? {{forumTopicSubject}}
Nu er der jo ikke engang en uge til Mabel har termin, og hun er faktisk klar til at gå på døgnfold nu. Så mig og min far snakkede om at sætte dem på døgnfold, og lade mabel gå på sin egen fold, ved siden af de andre 2, og så give hende folealarmen på om natten.
Synes i det er en god idé? Faktisk er hende boks ikke heelt stor nok som foleboks, og sidste gang kom der lidt komplikationer, fordi hun lå for tæt på boksvæggen. Men så er der også det med lys på folden. Hun foler jo nok om natten, og hvis der kommer komplikationer, og dyrlægen kommer, er der jo heller ikke så meget lys.
Men hvad synes i vi skal gøre? Det kunne være rigtig spændende at lade hende fole naturligt, og at hende og føllet derefter kan gå på døgnfold, men der er jo det med lyset?
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
jul 2004
Følger: 124 Følgere: 195 Heste: 17 Emner: 170 Svar: 684
De andre heste holder en vis afstand til den folende hoppe det er mest naturligt for dem.
Så der er absolut intet problem i at lade hende fole udenfor, tværtimod er der jo masser af plads også når følle skal op og stå så den ikke vælter ind i en væg eller noget..
Hvis du har spørgsmål må du gerne skrive mig en PB
mar 2005
Følger: 67 Følgere: 70 Heste: 6 Emner: 564 Svar: 3.624
maj 2005
Følger: 96 Følgere: 163 Heste: 4 Emner: 175 Svar: 690
Hun havde gået på døgnfold i lidt mere end en uge, og folede en tidlig morgen på døgnfolden. Der var INGEN problemer overhovedet med det!
Om aftenen tog vi dog hoppen og føllet ind i boksen, også gik de der et par dage, indtil føllet kunne se tråden. Føllenen er jo næsten blinde de første dage, derfor var vi bange for den ville rende ind i tråden, de første par dage!
Jeg syntes sagtens du kan sætte hende på døgnfold nu! Og så, som du selv siger, give hende folealarm på om natten (:
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
mar 2007
Følger: 98 Følgere: 100 Heste: 4 Emner: 88 Svar: 1.064
maj 2006
Følger: 44 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 94 Svar: 755
Syntes det bedste ville være at lade hende fole udenfor. Der er der massere af plads og hoppen kan udfolde sine normale moderinstinkter
- FMJ
dec 2005
Følger: 11 Følgere: 9 Heste: 3 Emner: 49 Svar: 228
dec 2006
Følger: 101 Følgere: 97 Heste: 5 Emner: 498 Svar: 2.791
Ja, jeg ved da udemærket at hesten er et flokdyr, men vi har en ung vallak på 3, som plejer at være noget af en bisse, så ham synes vi ikke hun skal gå sammen med. Vi er bange for at han er for voldsom mod føllet.
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
Min hoppe står endnu på stald, hun har termin i morgen. De andre hopper er stortset alle kommet på græs.
Det er en smagssag - jeg vil gerne have min på stald den første måneds tid med føllet.
Louise
At lade hesten fole på folden?