{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.368 visninger | Oprettet:

At lade hesten fole på folden? {{forumTopicSubject}}

Nu er der jo ikke engang en uge til Mabel har termin, og hun er faktisk klar til at gå på døgnfold nu. Så mig og min far snakkede om at sætte dem på døgnfold, og lade mabel gå på sin egen fold, ved siden af de andre 2, og så give hende folealarmen på om natten.

Synes i det er en god idé? Faktisk er hende boks ikke heelt stor nok som foleboks, og sidste gang kom der lidt komplikationer, fordi hun lå for tæt på boksvæggen. Men så er der også det med lys på folden. Hun foler jo nok om natten, og hvis der kommer komplikationer, og dyrlægen kommer, er der jo heller ikke så meget lys.

Men hvad synes i vi skal gøre? Det kunne være rigtig spændende at lade hende fole naturligt, og at hende og føllet derefter kan gå på døgnfold, men der er jo det med lyset?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lade hesten fole på folden?
  • #1   15. maj 2008 er det ikke narturligt at hesten foler uden for ?.. når hun skal fole trækker hun sig automatisk væk fra flokken for at fole et roligt sted alene


  • #2   15. maj 2008 Nu har jeg lige haft 2 der har folet udenfor (12&13 Maj) ingen af dem havde folealarm på, men jeg var nu så heldig at fange dem midt i akten..

    De andre heste holder en vis afstand til den folende hoppe det er mest naturligt for dem.

    Så der er absolut intet problem i at lade hende fole udenfor, tværtimod er der jo masser af plads også når følle skal op og stå så den ikke vælter ind i en væg eller noget..

    Hvis du har spørgsmål må du gerne skrive mig en PB


  • #3   15. maj 2008 Det er bedst at hoppen selv foler, og gerne blandt andre heste.. hesten er et flok dyr..

  • #4   15. maj 2008 Min hoppe fik sit første føl sidste år!
    Hun havde gået på døgnfold i lidt mere end en uge, og folede en tidlig morgen på døgnfolden. Der var INGEN problemer overhovedet med det!

    Om aftenen tog vi dog hoppen og føllet ind i boksen, også gik de der et par dage, indtil føllet kunne se tråden. Føllenen er jo næsten blinde de første dage, derfor var vi bange for den ville rende ind i tråden, de første par dage!

    Jeg syntes sagtens du kan sætte hende på døgnfold nu! Og så, som du selv siger, give hende folealarm på om natten (:


  • #5   15. maj 2008 Jeg synes du skal lade hende gå uden folealarm sammen med de andre.. Som sagt tidligere er det naturligt for hestene at holde afstand til en folende hoppe og hun vil sikkert også trække væk fra de andre.. Var de eneste komplikationer sidst det at hun lå for tæt på væggen?? Ville selvfølgelig give hende alarm på hvis hun altid skal have dyrlæge ud til folingen.. Man kan købe nogen projektør*staves Lamper eller "lommelygter" og dem er dyrlægen som regel tilfreds med.. De koster vist heller ikke mere end 200-300

  • #6   15. maj 2008 De heste vi har ude der hvor mine er opstaldet, der foler alle hopper på en mark, hvilket også er mest naturligt..

  • #7   15. maj 2008 Tror ikke det bliver et poblem det med lyset. smiley
    Syntes det bedste ville være at lade hende fole udenfor. Der er der massere af plads og hoppen kan udfolde sine normale moderinstinkter smiley

    - FMJ


  • #8   15. maj 2008 Min hest folede også på marken sammen med de andre. Der var ingen problemer... hun var ikke lukket fra eller noget...

  • #9   15. maj 2008 Okay, tak for svarene.

    Ja, jeg ved da udemærket at hesten er et flokdyr, men vi har en ung vallak på 3, som plejer at være noget af en bisse, så ham synes vi ikke hun skal gå sammen med. Vi er bange for at han er for voldsom mod føllet.


  • #11   15. maj 2008
    Min hoppe står endnu på stald, hun har termin i morgen. De andre hopper er stortset alle kommet på græs.

    Det er en smagssag - jeg vil gerne have min på stald den første måneds tid med føllet.

    Louise


Kommentér på:
At lade hesten fole på folden?

Annonce