15. jan 2006 Følger: 89 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Sort pas (shetland og pinto) {{forumTopicSubject}}
Jeg har en broget shetlænderhoppeføl som enten kan få bordoux eller sort hestepas, det er lidt tvivlsspørgsmål om faren hvilket en dna skal have rettet op på.
Er det den forkerte hingst der er faren (en ren shetlænder med stamtavle, men som ikke er blevet stillet til kåring) kan føllet efter hvad jeg har fundet ud af få sort hestepas, men det kommer jo til at koste en del. Derfor er det ret relevant hvad jeg får ud af at få lavet de her papirer på mit føl.
Som shetlænder ved jeg at det ikke gør nogen forskel hvad hende selv angår, hun kan ikke kåres om alle omstændigheder. Men får det nogen indflydelse på hendes evt kommende føl om hun har det sorte hestepas hvor man kan se at hun er ren shetlænder eller om hun blot er en papirløs pony?
Hvad med som pinto, jeg ved at hun kan stilles til kåring i pintoforeningen, og hun bliver en let type med flotte aftegn så der er også god chance for at hun klarer sig. Men hvad indflydelse har det der, både for hende og hendes evt kommende føl om hun får passet eller ej?
Hvad med hendes værdi, får det nogen indflydelse der?
Og til sidst det mest relevante: Er der nogen der ved hvor meget det vil løbe op i at få passet lavet? DNA på føl og hoppe har jeg da jeg skal have det for at bestemme om det er den rigtige hingst der er far. Men der er jo stadig DNA på hingst, sen indberetning, og sen ejerskifte hvis det da kan lade sig gøre (han kom aldrig over i mit navn da jeg alligevel ikke skulle have ham kåret eller udstillet, så han står stadig i opdrætters navn, desuden har jeg solgt ham igen)
Håber der er nogle der kan hjælpe mig lidt med nogle svar, så det kan blive nemmere for mig at tage beslutningen om hun skal have sort pas eller ej, hvis DNA-testen kommer hjem negativ.
jun 2006
Følger: 39 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 109
apr 2005
Følger: 96 Følgere: 96 Heste: 8 Emner: 337 Svar: 2.514
apr 2005
jun 2006
Følger: 39 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 109
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
apr 2005