Bedækning og leje af hoppe mave Bedækning og leje af hoppe mave
Hej HG.
For at gøre det kort så har hende der ejer min gamle fjordhest tilbudt jeg kan leje hendes mave, da jeg gerne vil have et føl efter hende. Men jeg har ikke så meget forstand på det, så jeg ville høre jer herinde hvad det normale er i den forbindelse i forhold til omkostninger mv.
Hvad er det normale i forhold til hvem der har hvilke omkostninger på hoppen i perioden?
Og hvad kan man forvente der er af omkostninger på bedækning/føl udover prisen på selve bedækningen?
På forhånd tak for hjælpen
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Jeg har aldrig prøvet det, men jeg ville gå efter "keep it simple".
Hvad med, at I bare aftaler en pris og du køber et føl?
Ikke leje en mave (og hvem har resten af hesten), ikke flytte mellem dig og ejer, ikke diskutere hvem der betaler graviditetsrelaterede dyrlæge udgifter og hvem betaler resten, og hvilke dyrlæge problemer er pga dyrlæge, ikke diskutere hvem der bestemmer foder??
Du bestemmer hingsten + er føllet levende ved 6 mdr giver du x kroner. Evt med et dispositum, der betales tilbage hvis føl dør.
Hoppen bliver hos ejer. Ejer bestemmer alt selv indtil handel gennemføres ved afvænning.
Jeg tror at en almindelig handel er mest enkel.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.132
Mie - umiddelbart vil jeg da gå ud fra, at du skulle være alle udgifter til både hoppe og føl i perioden. Og husk at aftale, hvad der skal ske, HVIS uheldet er ude og hoppen går til ved fødslen e.l.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.132
Bedækning og leje af hoppe mave