Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.
  • Montering af opvaskemaskine 960 kr.
  • Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Så mange dødfødte føl.. :-O normalt?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #1   18. mar 2018 ja.
    Der avles rigtig mange føl på årlig basis.
    Der kan være mange grunde til at føllet er dødt.

• #2   18. mar 2018 Ja selvfølgelig, jeg vidste bare ikke at døds raten var så høj.. smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#3   18. mar 2018 Ved nu ikke om jeg syntes at 7 er mange. - igen, årsagen kan være mange. og der avles rigtig mange føl på alle plan.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#4   18. mar 2018 hvor har du set henne at det er 7?

• #5   18. mar 2018 Ja men med tanke på at Avls året lige er begyndt.. Og de fleste foler Maj/Juni.. Så vil tallene også stige meget.. Er der nogle steder man kan se en statistik på dødfødte?

Mvh TT

• #6   18. mar 2018 AMT - Jeg lånte min mand sin Fb ifb med dyrskue, og kom over ammehoppe siden og gik ind og kiggede.. Det er kun hvor mange der tilbyder at sætte sin hoppe til rådighed, så der er sikkert mange flere.. smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#7   18. mar 2018 Med tanke på hvordan nogle holder hest med hovedet under armen, så undre det mig ikke hvis meget kunne være undgået.

Flere og flere store avlere for føl tidligere end Maj/juni

• #8   18. mar 2018
    I og med der avles en hel del heste på årsbasis, så dør nogle af dem - om det så er hoppen eller føllet. Ligesom der avles hunde, katte, kaniner og andre dyr - dem dør der også en slat af.

Hvis der fx laves 5000 føl i Danmark hvert år og 10 af dem er dødfødte, er det en pænt lille slat i forhold til hvor mange der overlever. Alt kan ikke overleve - samme gælder mennesker, naturlig selektion.

• #9   18. mar 2018 Krikken - "selvfølgelig, men jeg vil tro at der er nærmere 100 der dør.. 10 er for lidt hvis 7 allerede nu er meget normalt, og det er nok mange flere end de 7 også.. For ikke at nævne alle de der ikke engang indberetter bædekninger hvor der går galt.. smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#10   18. mar 2018 Krikken: Og når man så heller ikke kender årsagen.
    er føllet dødfødt?
    Er føllet født i en løsdrift uden læ, i -10 grader, og med kraftig vind?
    er føllet blevet mast?
    Har føllet haft en fejl, og død kort efter folingen.

Mulighederne er mange.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#11   18. mar 2018 Team Tindur: men du ved jo ikke om der dør flere føl, smiley

Og med et vejr vi har haft, så er det en barsk start for et føl, især hvis der bare er den mindste komplikation.

• #12   18. mar 2018 Det er en for lyserød verden at dyr ikke må dø eller at dyr ikke kan dø.

https://www.landbrugsinfo.dk/heste/stambogsfoering-og-registrering/sider/aarsrapportfor.aspx

I 2013 blev der født over 3000 føl.
    Hvis de 100 går til - om det er fordi de er dødfødte eller dør i løbet af den første måned pga. komplikationer, er det stadig ikke meget.

Der er ingen der nødvendigvis aner hvorfor hesten dør eller om den er født levende også død kort tid efter.
    Ammehopper søges OGSÅ til heste der ikke har dødfødte føl, men føl der er døde efter fx en måned.

Hvis alt overlevede - alle katte, alle hunde, alle heste, alle mennesker, så var vi pænt meget på røven ret hurtigt. Alt kan ikke overleve - alle fødes ikke raske. Det er bare så "heldigt" for dyr at naturen ofte bestemmer at hvis man ikke er født rask, så dør man ofte eller bliver aflivet - er man menneske bliver der holdt liv i en for en hver pris, som resultere i at vi er ret overbefolket efterhånden.

• #13   18. mar 2018
    En anden ting er at der desværre florere opslag på facebook som er gamle - ind imellem dukker der ammehoppe/føl opslag op, som er flere år gamle men de dukker op fordi folk deler dem uden og kigge på datoen.

• #14   18. mar 2018 AMT - Ja, men nu håber jeg, at de der har føl hopper, er kloge nok til at tjekke hoppen, og ikke lade hende gå ude i løsdrift hvis hun har sat vokspropper eller viser andre tegn på at det er op over. Så tager man da hoppen på boks på denne årstid.. Og ift løsdrift så skal man jo have læ, og jeg tror altså at hoppen selv sørger for at søge dette når hun er ved at fole..
    Men ja, der er jo selvfølgelig nogle der ikke har tingene i orden, det er der desværre altid smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#15   18. mar 2018 Team Tindur: man burde, og man skal, der er vidst mange som ikke kender til hvad man skal og bør.

• #16   18. mar 2018 Bonusinfo der ikke har noget med føl og alt det og gøre men hele facebook tingen og anonymitet der tidligere har været snak om.
    Det tog 5 minutter og finde din mand på facebook.

• #17   18. mar 2018 Ja og.. Han har aldrig været anonym.. smiley han er ligeglad på det punkt.. Det er mere mig der ikke har behov for at flashe med mit liv på FB. Der er mennesker jeg ingen ønsker har om at skal kunne kontakte mig, og de har ingen ide om Hg..
    Så her har jeg ingen problemer med at være.. smiley

Mvh TT

• #18   18. mar 2018 Ja det sker desværre... det må være forfærdeligt både for hoppen mens også som hesteejer at det føl man har lagt meget tid og mange kræfter og ikke mindst mange penge i, bare går tabt. Puha, men det er naturens orden, men det er ærgerligt i de fleste tilfælde!

Ved ikke om jeg synes det er mange, altså det kommer nok an på om der var noget galt med føllene eller ej. For havde de nu et eller andet der ellers ville have fulgt dem i livet på en hård måde, så var det nok næsten det bedste. Men er det helt raske og sunde føl der dør, så synes jeg selvfølgelig at selv 1 enkelt er 1 for meget smiley

• #20   19. mar 2018 xx - det tror jeg du har ret i smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#21   19. mar 2018 der ville også dø markant mange flere nyfødte børn, hvis fødsel, og tiden efter foregik på sammr måde som ved heste.

det er naturens gang

• #22   19. mar 2018 Husker jeg rigtigt, døde ca 1/4 af menneskebørn indenfor de første leveår.
    Hver tiende graviditet førte til, at kvinden døde i barselsseng.
    De gode, gamle dage var ikke altid så gode.

Så hvis 100/ 3.000 føl dør årligt, så er det jo meget lavere end hos mennesker.

• #23   19. mar 2018 Det er nok rigtigt nok smiley det skyldes nok bare at vi får mere at vide som xx siger smiley

Mvh TT

• #24   19. mar 2018 Drægtighed og foling er langt fra ufarligt for hoppe og føl - det skal man altid have i baghovedet, når man sætter sin hoppe i fol. Der kan ske komplikationer og især selve folingen er risikabel (som beskrevet ovenfor - det ville den også i langt højere grad være for mennesker, hvis vi ikke havde moderne teknologi og viden at støtte os op ad).

• #25   19. mar 2018 Gingerella - Ja selvfølgelig smiley men vi har jo moderne teknologi til vores hopper også, derfor scanner vi de smiley hvor mange scanninger vi vil have til vores hopper bestemmer vi jo selv smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#26   19. mar 2018 Team Tindur: Men Der står ikke en fagperson lige ved siden af, og hoppen ligger ikke på et hospital under folingen. Hvis denne gjorde det, så ville der også være mindre dødsfald.
    Ved hjemmefødsler, holder der mere eller mindre en Ambulance klar, i fald at der sker noget uventet, og man er meget hurtigt til at sende den fødende og baby afsted ved mindste problem.

fosteret bliver heller ikke tjekket på lige fod med et baby foster, derfor opdages problemer heller ikke så så stor grad.

• #27   19. mar 2018 AMT: Lige præcis.

Team Tindur: Rigtigt mange hopper foler alene om natten uden opsyn.

• #28   19. mar 2018 Gingerella - og igen, det er jo det valg deres ejere tager ved at ikke have fole alarm på de.
    Ja AMT, det er rigtig nok. Dog er der også de ejere der tilkalder dyrlægen når man ser at hoppen skal fole, da de ikke er tryg ved at være uden fagpersoner. Dog er dette jo de færreste smiley
    Men man har muligheden hvis man er villig til at betale for det smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#29   19. mar 2018 Det er stadig begrænset hvilke muligheder en dyrlægr har udr i en stald.

• #30   19. mar 2018 Egentlig ville jeg bare give en forklaring på, hvorfor der dør en del føl - ikke forsvare, hvorfor nogen ikke bruger videoovervågning, tilkalder dyrlæger, etc. smiley Det er endnu ikke kotyme at have så mange sikkerhedsforanstaltninger på plads for en foling som for en menneskefødsel, lad os sige det sådan.

• #31   19. mar 2018 Man siger at ved hver 10. Føl går det galt. Enten føl dør hoppen dør eller voldsomme komplikationer. Det er egentlig ret meget syntes jeg

• #32   20. mar 2018 Nu har jeg drægtige hopper, og der dør ikke flere end for 5-10 år siden det er bare blevet mere synligt.... så nej jeg tror ikke at det er fordi de er dårlige avlere fordi deres heste går på fold/løsdrift mm. jeg er ret sikker på de fleste har godt styr på deres dyr samt holder et godt øje med udviklingen omkring termin mm.

Du kan smide nok så meget alarm og overvågning på men mange hopper kan og vil snyde disse...

• #33   20. mar 2018 folingsproblem % ligger på ca. 8% faktisk lidt hyppiger hos hingsteføl end hoppeføl ? (det var jeg ikke klar over)

de hyppigste årsager er:
    store føl
    fejllejring
    svage veer
    for tidlig løsning af moderkagen
    snoet navlestreng
    fosterhinde over hoved/næse

Står der på min planche fra Nørhald dyrlægerne smiley

Kommentér på:
Så mange dødfødte føl.. :-O normalt?

Annonce