{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.355 visninger | Oprettet:

Foling på fold? {{forumTopicSubject}}

Min hoppe står opstaldet så jeg har desværre ikke så meget indflydelse på foldaktiviteten...hvilket gør mig lidt urolig nu... ;o(
hun er sat til at skulle fole d.11maj og jeg fik en sms i går om at alle hestene skulle på døgnfold fra i dag....min hoppe er nr2 i rangordenen og dasker som regel rundt sammen med leder hoppen på folden...men jeg er urolig for at hun skal fole på folden alligevel..hvem siger at hun vil hjælpe med at "beskytte" min hoppe eller det nyfødte føl...hun er førstegangs folende så meget kan gå galt, og dét ønsker jeg naturligvis ikke for min hoppe....

hvad gør jeg? -er jeg urolig uden grund til at være det eller skal jeg forsøge at få lavet en ordning så hestene bliver på stald om natten til min hoppe har folet...? (6heste i alt)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foling på fold?
  • #1   6. maj 2007 har jeg skam tænkt mig..men jeg vil godt høre folks erfarringer først.....
    Det ku jo være der var nogle kloge hoveder herinde som synes at det er ganske normalt for hopperne at fole på folden....og at jeg bare er pylret....-så kom frem allesammen og vejled mig lidt...* be om..Ss*


  • #2   6. maj 2007 hmmm det er da et kedeligt sted at have sin hest stående, hvis der ikke bliver taget hensyn til folende hopper osv...
    Synes det er for tidligt at sætte dem på døgnfold... jorden er stadig kold, og med risiko for nattefrost, er der også risiko for at græsset danner "antifrost væske"... det stof som heste risikerer at få forfangenhed af...


    Håber det lykkeds for dig at få lov til at lade din komme ind om natten til den har folet.


  • #3   6. maj 2007 hejsa du skal ikke være urolig hun skal nok passe på hendes føl
    alle mine føl er født i folden hvor alle de andre heste går
    og jeg mener det er bedst at de foler ude


  • #4   6. maj 2007 Jeg syns du skulle høre om din ikke kan få en lille fold for sig selv fra nu af og til føllet er ca. 4 uger gammelt.

    Derefter kan du nok flytte hoppen samt føllet ind til de andre igen eller bare nogle af dem.


  • #5   6. maj 2007 jeg tror ikke der er problemer i at lade hesten fole udendørs generelt. Men da den er førstegangsfolende, og du selv er bekymret, ville jeg lade den komme ind om natten.

    Ang det jeg skrev før: Hvis det er græsfold synes jeg det er for tidligt at lade hesten komme på døgnfold. Årsagen er, at der er risiko for forfangenhed pga det stof græsset producerer ved nattefrost og stress. Hestene vil få for meget af stoffet. De risikerer forfangenhed. Det er også derfor at hestene ikke bør gå på for nedbidt græs.


  • #6   6. maj 2007 Jeg er mest urolig fordi jeg ved at hun er førstegangsfolende....tror ik de andre TØR at gøre hende noget..men naturen kan man aldrig stole på....

    Planen var:
    når hun har folet, kommer hun på fold med de andre efter 2-3dage...det var i hvert fald hvad der blev gjort ved det sidste føl som en af de andre hopper havde sidste år...
    men så fik jeg den sms hvor der stod at de skulle på døgnfold allerede nu...og det passer mig bare ikke ret godt....(for jeg er sq ret pylret!)


  • #7   6. maj 2007 Der sker intet ved at hoppen foler ude, hvis det er en stor fold - Den trækker sig bare væk fra de andre heste. Men det er jo en førstegangsfolende - Så kan der godt ske noget skidt, og jeg ville nok også vælge at sætte den i boks, så den kan få folningsalarm på smiley

  • #8   6. maj 2007 Du skal i hvert fald have lov til at sætte den ind både før og efter føllet kommer... Men vær godt opmærksom for i de første 3 uger af føllet´s liv kan den ikke selv regulere kropstemperaturen, og kan derfor få hedeslag eller fryse ihjel hvis den er for megetude.

  • #9   6. maj 2007 Det er en privat opstaldning...bestående af 6pony'er....
    ejeren af gården er dagplejer og er hjemme men det er jo ikke hendes pligt at holde opsyn med min hoppe hele tiden...jeg selv er på arbejde,så har ikke muligheden for at kigge forbi mere end én gang om dagen......


  • #10   6. maj 2007 Som regl beskytter hoppen selv føllet !
    Men andre hopper kan godt blive misundelige..


  • #11   7. maj 2007 **Derfor skal man ikke få føl når man ikk har egen gård :(**

    -det var sku da en latterlig kommentar??? selvfølgelig kan man da godt få føl på sin hoppe selvom den står opstaldet??...hvis ikke man kan overskue det, så skal man da nok slet ikke ha' noget føl?? .............jeg spør om GODE råd og ikke barnlige kommentarer...........

    men bortset fra det, så bliver hun ved med at være på døgnfold...(jordfold) og hun vil blive tjekket lidt oftere af dem der bor derude.....og ejeren af føllet må så også ta sin del af arbejdet........(min hest er rugemor)


  • #12   7. maj 2007 hej du kan roligt lade din hoppe fole ude og du undgår også bakterier samt du får et stærkt føl
    alle mine føl er født ude


  • #13   7. maj 2007 der er jo også alverden til forskel på vilde heste og domesticerede heste? eller er det mig der er gået tabt i evolutionen?

    hoppen foler ude...og så kommer der da en up-date om det lille følle bølle... ;o)


  • #14   7. maj 2007 Mia - Jaja, men de tam heste vi har er altså betydeligt mindre hårdføre end de vildheste der lever rundt omkring i verdenen! Og vi har efterhånden avlet dem sådan at fx deres hårlag er meget tyndere end det ellers er hos naturacerne som islændere osv

  • #15   7. maj 2007 Og jeg vil nok især liiige holde øje med vejret/vejrudsigten, om der skulle komme nogle kolde nætter med fx regn. For der er jo Koldt om natten. Kun 5 grader eller lign. For så ville jeg da bestemt bede om at få hende ind. En lungebetændelse kan jo hurtigt gøre det af med sådan et lille myr!

Kommentér på:
Foling på fold?

Annonce