Foling på fold? {{forumTopicSubject}}
Min hoppe står opstaldet så jeg har desværre ikke så meget indflydelse på foldaktiviteten...hvilket gør mig lidt urolig nu... ;o(
hun er sat til at skulle fole d.11maj og jeg fik en sms i går om at alle hestene skulle på døgnfold fra i dag....min hoppe er nr2 i rangordenen og dasker som regel rundt sammen med leder hoppen på folden...men jeg er urolig for at hun skal fole på folden alligevel..hvem siger at hun vil hjælpe med at "beskytte" min hoppe eller det nyfødte føl...hun er førstegangs folende så meget kan gå galt, og dét ønsker jeg naturligvis ikke for min hoppe....
hvad gør jeg? -er jeg urolig uden grund til at være det eller skal jeg forsøge at få lavet en ordning så hestene bliver på stald om natten til min hoppe har folet...? (6heste i alt)
okt 2006
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 85
Det ku jo være der var nogle kloge hoveder herinde som synes at det er ganske normalt for hopperne at fole på folden....og at jeg bare er pylret....-så kom frem allesammen og vejled mig lidt...* be om..Ss*
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Synes det er for tidligt at sætte dem på døgnfold... jorden er stadig kold, og med risiko for nattefrost, er der også risiko for at græsset danner "antifrost væske"... det stof som heste risikerer at få forfangenhed af...
Håber det lykkeds for dig at få lov til at lade din komme ind om natten til den har folet.
mar 2007
Følger: 96 Følgere: 89 Heste: 27 Emner: 68 Svar: 1.641
alle mine føl er født i folden hvor alle de andre heste går
og jeg mener det er bedst at de foler ude
jan 2004
Følger: 190 Følgere: 189 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.713
Derefter kan du nok flytte hoppen samt føllet ind til de andre igen eller bare nogle af dem.
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Ang det jeg skrev før: Hvis det er græsfold synes jeg det er for tidligt at lade hesten komme på døgnfold. Årsagen er, at der er risiko for forfangenhed pga det stof græsset producerer ved nattefrost og stress. Hestene vil få for meget af stoffet. De risikerer forfangenhed. Det er også derfor at hestene ikke bør gå på for nedbidt græs.
okt 2006
Planen var:
når hun har folet, kommer hun på fold med de andre efter 2-3dage...det var i hvert fald hvad der blev gjort ved det sidste føl som en af de andre hopper havde sidste år...
men så fik jeg den sms hvor der stod at de skulle på døgnfold allerede nu...og det passer mig bare ikke ret godt....(for jeg er sq ret pylret!)
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
okt 2006
ejeren af gården er dagplejer og er hjemme men det er jo ikke hendes pligt at holde opsyn med min hoppe hele tiden...jeg selv er på arbejde,så har ikke muligheden for at kigge forbi mere end én gang om dagen......
mar 2005
Følger: 67 Følgere: 70 Heste: 6 Emner: 564 Svar: 3.624
Men andre hopper kan godt blive misundelige..
okt 2006
-det var sku da en latterlig kommentar??? selvfølgelig kan man da godt få føl på sin hoppe selvom den står opstaldet??...hvis ikke man kan overskue det, så skal man da nok slet ikke ha' noget føl?? .............jeg spør om GODE råd og ikke barnlige kommentarer...........
men bortset fra det, så bliver hun ved med at være på døgnfold...(jordfold) og hun vil blive tjekket lidt oftere af dem der bor derude.....og ejeren af føllet må så også ta sin del af arbejdet........(min hest er rugemor)
mar 2007
Følger: 96 Følgere: 89 Heste: 27 Emner: 68 Svar: 1.641
alle mine føl er født ude
okt 2006
hoppen foler ude...og så kommer der da en up-date om det lille følle bølle... ;o)
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.137
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.137
Foling på fold?